Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

    Voor wat de aanschaf van een DSLR camera betreft kwam ik, mede door bijdrages op dit forum, eerder tot een keuze (by the way het wordt pentax K200D)

    Maar volgend probleem daarnaast : ik kom veelal in situaties waar ik de (nog aan te schaffen) DSLR NIET zal wensen te gebruiken.

    Ik schets er enkele :
    *
    Voor mijn beroep zit ik nogal regelmatig in zeer stofrijke dakkappen van kerken, waar bovendien op handen en voeten moet worden naar toe gekropen
    *
    werfbezoeken met stof van allerhande samenstellingen

    Wat de voornaamste vereisten zijn :
    - stofbestendigheid : hoe minder lenzen moeten in- en uitschuiven en hoe minder kleppen mechanisch openschuiven hoe beter (optische zoom is geen vereiste gezien in deze situaties meestal de grootste hoek van toepassing is)
    - budget : 150 euro
    - bij voorkeur gemakkelijk scherp te stellen in donkere ruimtes
    - keuzemogelijkheid flitsen / niet flitsen

    Ik weet niet waar het aan ligt (type flits? excentriciteit van het flitslicht?), maar sommige merken / modellen zijn heel gevoelig aan het weerkaatsen van flitslicht op stofdeeltjes, wat in de geschetste situatie veelal een regen van oplichtende bollen geeft en foto's onbruikbaar maakt.
    Uiteraard zou ik dat effect zo weinig mogelijk mogen voorkomen.

    Voor het overige heb ik geen enkele voorkeur qua merk, al zou het fijn zijn mocht ik de CF - kaarten van mijn oud toestel, dat de geest gaf (Fujifilm finepix S602Z), in dit nieuwe toestel kon hergebruiken.


    Wellicht geen alledaagse vraag, maar zou iemand me hier in kunnen adviseren ?

    alvast op voorhand dank

  • #2
    Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

    Veel wensen in één vrees ik, maar 'k zal een poging doen de meeste te beantwoorden.
    Er bestaan compactjes van bvb de olympus µ reeks en pentax wp die volledig water en stofdicht zijn, maar deze zijn wsl heel wat duurder dan 150 euro tenzij je 2de hands wil kopen en bovendien staat dan de flits altijd dicht bij de lens, en dan krijg je zoizo die weerkaatsing op uw foto.
    De enige oplossing is volgens mij een flits die niet op de camera staat, of toch zo ver mogelijk van de lens.
    Mss kun je gewoon toch iets meer aan een dslr uitgeven en bvb voor de pentax 20D gaan, die min of meer stofdicht is (?) met externe flits en een breedhoek pancakelensje erop.

    Succes,
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
      Mss kun je gewoon toch iets meer aan een dslr uitgeven en bvb voor de pentax 20D gaan, die min of meer stofdicht is (?) met externe flits en een breedhoek pancakelensje erop.
      Ik wil geen commentaar geven op het grootste deel van je antwoord, Koen. Ik sta er achter.
      Ik wil wel opmerken dat de behuizing van de K200D - waarvoor Dries heeft gekozen - even stofvrij en waterdicht is dan die van de K10D of K20D of die van de Samsung broertjes. Het is namelijk dezelfde.

      Comment


      • #4
        Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

        Ah, ok, dat wist ik niet, nog beter dan!
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

          inderdaad veel wensen in een, maar op de geciteerde plaatsen, handen vol zwart stof en stofwolken in de lucht, daar offer ik het dure toestel liever niet aan op. Uiteindelijk heb ik er de finepix ook mee stuk gekregen.

          Nee, dan liever een goedkoop compact toestel dat ik zo nodig gemakkelijk kan vervangen. Het is ook niet zo dat ik daar kwaliteitsfoto's moet kunnen maken, wat trouwens onder geen omstandigheden mogelijk is. Ze hebben louter documentaire waarde voor mezelf.

          Wat wel nodig is is dat ik kan scherpstellen en dat ik zo min mogelijk reflectie op stof krijg.

          Met betrekking tot dit laatste vraag ik me toch af wat juist allemaal meespeelt goed resultaat te hebben. Want het is vooral deze vraag die me bezighoudt (uiteindelijk */ zal immers zelfs in deze categorie met een toestel scherp te stellen zijn, desgevallend mits uitlichten met zaklamp en */ zoek ik net in een goedkope categorie om het duurdere toestel te sparen)

          Een externe flits zal het probleem uiteraard oplossen. Maar dan moet ik er nog bijvertellen dat de foto's meestal in zeer onconfortabele en niet al te veilige omstandigheden gebeuren. Meestal is dit balancerend op een koppel hanenbalken. Hoe minder manipulaties in dat geval nodig zijn (foto uit fototas nemen, flits monteren, ...) hoe beter.
          Bovendien lijkt me de excentriciteit van de flits t.o.v. de lensas toch ook niet de enige factor te zijn.
          Een collega had vroeger een finepix compact toestel (4800 zoom) en daar helemaal geen last van. Ikzelf heb met de geciteerde finepix ook nooit last gehad als ik met de geïntegreerde flits foto's nam.
          Mijn collega kocht nadien een Sony DCT-T20 en daar is dat probleem uitermate uitgesproken.
          Dat doet me toch besluiten dat andere zaken aan de orde zijn dan de excentriciteit t.o.v. de lensas, want deze was met de finepix 602Z zelfs kleiner dan bij de compacte sony.
          Mogelijk is ook de afstand in de derde dimensie, nl. volgens de richting de as van de lens, hierin een even grote factor ? Want het moet wel gezegd dat bij beide toestellen fujifilm de afstand vanaf flitslicht tot voorkant lens veel groter was.

          Of zouden toch eerder merkverschillen, verschillen in lenzen, ... de verklaring kunnen zijn ?

          Als ik wist waar ik specifiek op moest letten, dan zou ik een juiste keuze (goedkope) compact kunnen maken. Want ik kan in de winkel uiteraard niet verlangen dat ik verschillende toestellen mag uittesten op dit soort probleem.

          Comment


          • #6
            Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

            Dit zijn de enige die ik me zo direct kan bedenken, dan kunt je eens zoeken hoeveel die online kosten, en of ze al/nog in de winkel liggen.
            Deze camera's zouden echt stofbestendig moeten zijn, maar hoe het met de flits zit, geen idee...
            Anders testen met een gewoon compactje in een waterdichte hoes, voor sommige modellen bestaan er ook harde omhulsels.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

              misschien en domme vraag mar kan je het materiaal fiscaal afschrijven op je zaak? Klinkt cru, maar als je niet telkens de volle pot moet betalen scheelt dat toch al.
              Als je een Pentax K200 kiest, en een vast brandpunts objectief, die je er nooit af neemt in de stoffige omstandigheden betwijfel ik of het allemaal zo een vaart loopt met dat stof. Neem gewoon je tijd om je body regelmatig te controleren op stof.
              http://www.effieweg.tk

              Comment


              • #8
                Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

                Een Fuji Big job?
                Fujifilm has today announced that it is to introduce the latest model in its 'Big Job' range of ruggedized digital cameras to the UK. Previously unavailable on these shores, the Big Job HD-3W offers a wide-angle (28-84mm equivalent) 3x zoom lens, 3" LCD monitor, hotshoe and ISO 1600 capability all wrapped up in a water, shock and dustproof body. Fujifilm has also equipped this 'tough guy' with a system to detect manipulation of images making it ideal for insurance and forensic photography. Pricing and availabilty are yet to be announced.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

                  De Ricoh G600 is water en stof 'resistant'.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

                    dank voor de vele suggesties.

                    de twee resistente camera's zien er interessant uit. Beide lijken me ultra-nieuwe toestellen te zijn waarvoor ik nog geen prijzindicaties terugvond.
                    Ik vrees dan ook dat die het vooropgestelde budget voor backup camera sterk zullen overschrijden.

                    Gezien mijn finepix 602 het uiteindelijk 6 jaar en een goeie 30.000 foto's uithield, waarvan geregeld in de geschetste omstandigheden, en gezien ik de problemen met stofreflectie met dat toestel niet had ben ik geneigd het opnieuw in fujifilm te gaan proberen. Ik dacht hierbij aan S5800.
                    Mits de dubbele aankoop kan ik misschien (zelfs voor West-Vlaanderen) de prijs van Konijnenberg bedingen, waardoor ik ong. op het vooropgestelde budget zit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ongewone vraag (?) goedkope stofbestendige camera

                      de fuji big job zal +/-420€ gaan kosten. Vermoedelijk

                      hier alvast voor 419€
                      Flickr één
                      Flickr two

                      Comment

                      Working...
                      X