Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn lens of mijn camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn lens of mijn camera?

    Nu mijn D200 weer hersteld is, zit ik nog steeds met een raar probleem. Ik neem fotos met een D200 + 300 f/4 AF-S..

    Dit is een voorbeeld van hoe zo goed als al mijn fotos er tegenwoordig uitzien... echt om te huilen

    VODDEN

    De foto is op ware grootte en check vooral de linker kant. Dat kan je nu toch moeilijk in focus noemen en scherp????

    Nu is de vraag... is dit de lens of het toestel? Links is steeds onscherp en erg zwak, rechts is het beter, maar zeker niet meer wat het was voor m'n D200 in panne viel een paar weken terug. Fotos zijn steeds genomen op AF-C en Aperture priority.

  • #2
    Re: Mijn lens of mijn camera?

    Oorspronkelijk geplaatst door Devon Rex Bekijk bericht
    Nu is de vraag... is dit de lens of het toestel? Links is steeds onscherp en erg zwak, rechts is het beter, maar zeker niet meer wat het was voor m'n D200 in panne viel een paar weken terug. Fotos zijn steeds genomen op AF-C en Aperture priority.
    Dat weet je toch onmiddellijk door een paar foto's te nemen met je 70-300 lens of eender welke in je bezit.

    Wat was er mis met je D200 ? Toch niet gevallen hoop ik want dan kan de sensor ietsje scheef zitten .

    Comment


    • #3
      Re: Mijn lens of mijn camera?

      Je hebt toch lenzen genoeg om uit te vissen of het de lens is of de body.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Mijn lens of mijn camera?

        Het toestel is niet gevallen nee, vorige keer was enkel een printje onder de shutterknop defect. En ik kan me persoonlijk niet herinneren dat het toestel een doffer heeft gekregen.

        Kan je die combinatie camera+lens eigenlijk binnengeven om te laten testen? Of gaat zoiets niet?

        Comment


        • #5
          Re: Mijn lens of mijn camera?

          Oorspronkelijk geplaatst door Devon Rex Bekijk bericht
          Nu mijn D200 weer hersteld is, zit ik nog steeds met een raar probleem. Ik neem fotos met een D200 + 300 f/4 AF-S..

          Dit is een voorbeeld van hoe zo goed als al mijn fotos er tegenwoordig uitzien... echt om te huilen

          VODDEN

          De foto is op ware grootte en check vooral de linker kant. Dat kan je nu toch moeilijk in focus noemen en scherp????

          Nu is de vraag... is dit de lens of het toestel? Links is steeds onscherp en erg zwak, rechts is het beter, maar zeker niet meer wat het was voor m'n D200 in panne viel een paar weken terug. Fotos zijn steeds genomen op AF-C en Aperture priority.

          Je hebt een D50 en nog een rits objectieven.
          Test op een muur, gebruik je D50 en je 70-300 + 300mmF4 op die muur.
          Gebruik daarna je D200 met dezelfde lenzen en settings op diezelfde muur.
          Alle in afs + afc
          Terug naar binnen en vergelijken.

          Of wilde je echt dat wij nu gaan vertellen of het je lens of je body is

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Mijn lens of mijn camera?

            neen, Rich, zoiets verwachtte ik niet, ik wou enkel een mening horen

            En die andere combinaties zijn al geprobeerd, maar lijken mij geen uitsluitsel te geven.

            D50 + 300 f/4 is OK.

            D200 + 70-300 lijkt me ook in orde.

            Als dat al uitsluitsel had gegeven, had ik de vraag hier niet gesteld. Ik zie wel verder, alvast bedankt voor de reacties.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn lens of mijn camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Devon Rex Bekijk bericht
              neen, Rich, zoiets verwachtte ik niet, ik wou enkel een mening horen

              En die andere combinaties zijn al geprobeerd, maar lijken mij geen uitsluitsel te geven.

              D50 + 300 f/4 is OK.

              D200 + 70-300 lijkt me ook in orde.

              Als dat al uitsluitsel had gegeven, had ik de vraag hier niet gesteld. Ik zie wel verder, alvast bedankt voor de reacties.

              Ok, maar heb je dit getest met vliegtuigen of met een vast iets ( muur )
              Op een muur moet je dit toch kunnen zien neem ik aan.
              Als het alleen de combi D200 + 300F4 is die problemen geeft maar die 2 op een andere lens / toestel wel perfect werken dan is er iets vreemds aan de hand vlgens mij hoor.

              Mijn advies goed testen alvorens naar een hersteldienst te rijden.
              AF-S en AF-C met iedere volledige diafragmastop op een muur.
              Liefst op statief.

              Of misschien eens afspreken met een BD'er uit de buurt met een zelfde lens en daar testen?

              Greetz rich
              Last edited by DrJeckyll; 25 mei 2008, 23:04. Reden: Toevoeging
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Mijn lens of mijn camera?

                Welk diafragma heb je gebruikt?
                waar heb je scherpgesteld?
                Welk scherpstelpunt is er gebruikt?

                Als je een groot diafragma gebruikt en scherpsteld op de achterzijde van het toestel kan dit wel eens te wijten zijn aan de DOF.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn lens of mijn camera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Welk diafragma heb je gebruikt?
                  waar heb je scherpgesteld?
                  Welk scherpstelpunt is er gebruikt?

                  Als je een groot diafragma gebruikt en scherpsteld op de achterzijde van het toestel kan dit wel eens te wijten zijn aan de DOF.
                  Ik zie dat de foto gemaakt is op f7.1 met een sluitertijd van 1/750 sec. op datum van 19-04-2008 (wel wat laat om nu nog maar te zien dat deze niet volledig scherp is)

                  Zit er een filter op je objectief? Je kan namelijk ook wat last hebben van invallend licht op dat filter indien dat zo is, vliegtuigen spotten is omhoog richten, en daar werkt je zonnekap niet steeds effectief over het ganse frontglas, wat soms problemen bijbrengt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn lens of mijn camera?

                    Lijkt mij 'gewoon' ofwel backfocus (als het vaak voorkomt) of slecht gefocust (toestel of user uit meerdere scherpstelvelden het verkeerde gekozen) daar de staart wel prima scherp is.
                    Test idd eens op een testchart!

                    Groeten en succes,
                    Koen
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment

                    Working...
                    X