Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of Pentax K10d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D60 of Pentax K10d

    Zelf zit ik reeds lang met het idee mezelf een degelijk toestel (mijn eerste slr dus) cadeau te doen na het "fotografie-virus" via vrienden te hebben opgelopen...
    En na enige research op het net, maar vooral door aanbevelingen van vrienden kom ik uit bij een Nikon D60 en een Pentax K10d, natuurlijk komt nu het moment van beslissen... Kunnen jullie mij hier verder in adviseren? (Ik heb mij laten wijsmaken dat de objectieven voor de Pentax goedkoper zouden zijn dan degene voor de Nicon)

    Het is mijn bedoeling om mij vooral toe te leggen op portretten en landschappen, later misschien ook macro's...

    Bij volgende link vind je alvast een paar beelden die ik ondertussen al een tijd geleden heb genomen met het toestel van vrienden. http://www.photoblog.com/Lumikspasti...ortrait-i.html

    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: Nikon D60 of Pentax K10d

    Ik antwoord op uw concrete vraag, of Pentax-objectieven goedkoper zijn dan vergelijkbare Nikon-objectieven. In het algemeen: ja! Hoe komt dat?
    Sommigen zeggen, omdat Pentax zijn onderdrukking van uw handtrillingen bij het maken van een foto (shake reduction) heeft ingebouwd in de camera en niet in de los aan te schaffen lenzen, zoals bij Nikon! Dat is zoiets, alsof je bij elke nieuwe regenbui een andere paraplu moet gaan kopen!
    Zijn Nikon-lenzen slecht? Nee!
    Zijn Pentax-lenzen slecht? Nee!
    Is Nikon D60 een goei toestel? Ja!
    Is Pentax K10D een goei toestel? Ja!

    En voor de rest zijn het uw eurootjes!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D60 of Pentax K10d

      Zijn vergelijkbare objectieven van nikon duurder dan deze van pentax? Ja hoor, de reden is idd gedeeltelijk te zoeken in het feit dat bij de pentax de stabilisatie al in de body zit (dit heeft zijn voor- en nadelen).
      Is er evenveel keuze aan objectieven bij pentax als bij nikon? Neen, zeker niet. Is dit nodig? Aan jou om te beslissen. Ik heb alvast keuze genoeg (en te weinig cash).
      Welke keuze het beste is? Het toestel dat je het best ligt.
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D60 of Pentax K10d

        De D60 heeft weer een beperktere keus in lenzen, omdat deze camera geen AF-motor in de body heeft. Bij Pentax heb je toch een leuke tweedehands markt op lenzen gebied.
        De Pentax K10D is een veel grotere camera dan de D60 . Het is een camera bedoeld voor semi-professioneel gebruik. De D60 is bedoeld voor instappers. Beetje plastic, bijna Canon-achtig (Ik heb zelf een K10D en de D50) Ik weet wel zeker dat de K10D veel meer mogelijkheden heeft dan de D60. Maar het is de vraag of jij die nodig hebt.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D60 of Pentax K10d

          Ik heb mij twee dagen geleden een Nikon D60 gekocht, en ben er echt content van. Maar jah, ben dan ook geen Pro. Tis in ieder geval stukken beter als die Olympus die ik had (geen DSLR)
          Toestellen: Nikon D60 // Olympus SP-550 UZ

          Wat was er het eerst, de kip of het ei?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D60 of Pentax K10d

            Ik heb ook een K10 gekocht als DSLR beginner. D60 was nog niet op de markt, en de D80 met vergelijkbaar glas zou een 250€ duurder geworden zijn.

            voordelen:
            persoonlijk vind ik de instaplenzen voor mijn gebruik al meteen erg goed.
            beeldstabilisatie
            stof en spatwaterdicht (toch een geruster gevoel op reis)
            heel degelijk gebouwd.

            maar het is een 'serieus' toestel. Het duurt toch wel eventjes voor je de bedieningen allemaal door hebt. Niet dat ze onlogisch in elkaar zitten, verre van, maar een knopje 'portret' of een knopje 'landschap' is er niet. Je zal zelf een inspanning moeten doen om het ding te goei in te stellen per foto. (precies díe inspanning is wat velen hier zo fantastisch vinden aan fotografie!) De resultaten zullen dan vaak beter zijn dan de automatische. Een D60 heeft natuurlijk ook manuele intelbaarheid, maar daarnaast ook die automatische instellingen die iets meer point-and-shoot toelaten. T is maar wat je belangrijk vindt.
            http://www.effieweg.tk

            Comment

            Working...
            X