Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FZ50: probleem oplosbaar??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FZ50: probleem oplosbaar??

    Hallo

    Wie kan er mij helpen met 't volgende probleem.
    Ik heb namelijk sinds kort een soort flares op m'n foto's, allemaal
    op dezelfde plaats. Op de buitenkant van de lens is uiteraard niets
    te zien.

    Eerst dacht ik dat 't aan de censor zou liggen (ingebrand ofzo, heb al
    dergelijke verhalen gelezen hier), maar in mijn geval heb ik 't enkel
    als ik m'n zoom gebruik.

    Kan dit eventueel door condensatie komen? M'n toestel heeft op dat
    vlak al een beetje afgezien: airco, 40°, airco, 40°, airco, 40°...
    Nochtans is de laatste keer al een tijdje geleden en de flares zijn er nog
    maar van vorige week

    Maar wat de oorzaak ook mag zijn: kan ik hier iets aan doen?
    De lens zelf opendoen lijkt me een onbegonnen werk...

    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Bart
    Canon

  • #2
    Re: FZ50: probleem oplosbaar??

    Als het condensatie is, dan zou die na een tijdje vanzelf moeten verdwijnen als je de camera in een omgeving laat liggen met een vrij lage luchtvochtigheid (gewoon ergens binnen in een niet te vochtige woning moet voldoende zijn).
    In een woning met airco is de luchtvochtigheid meestal lager omdat het vocht uit de lucht in de airco (in de verdamper) condenseert.

    Als je het droogproces wil versnellen, dan kan je de camera samen met een paar zakjes silicagel in een goed sluitende doos (plastiek zak) steken.

    Je zal wel een paar dagen geduld moeten hebben, en als dat niet lukt, dan zal er iets anders mis zijn. Dan heb je waarschijnlijk nog wel garantie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: FZ50: probleem oplosbaar??

      Bedankt voor de snelle reactie. Ik vrees jammer genoeg dat ik niet te hard
      moet hopen op condensatie vorming.

      De laatste keer is geleden van in augustus in Maleisië en de problemen zijn pas
      vorige week opgedoken toen ik voor m'n werk weer weg moest. Al die tijd
      ertussen heb ik m'n FZ50 nog vele malen gebruikt in "ideale" omstandigheden thuis.

      De flares zijn te bewonderen op deze links:
      http://home.scarlet.be/~vdhoute/bart/d1.jpg
      http://home.scarlet.be/~vdhoute/bart/d2.jpg
      http://home.scarlet.be/~vdhoute/bart/d3.jpg

      Zou er soms zand tussen de lensringen gekropen zijn ofzo? Ik heb er echt
      geen flauw idee van. Ik heb het alleszins net nog eens geprobeerd en vanaf
      100 mm zoom zijn de flares zichtbaar. Misschien moet ik morgen eens naar
      de fotoboer...
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: FZ50: probleem oplosbaar??

        Lijkt mij stof op de sensor.

        Probeer eens een foto te maken met het grootste en het kleinste diafragma van een blauwe lucht.
        Als bij het kleinste diafragma de vlekken erger worden is het vast en zeker stof.

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: FZ50: probleem oplosbaar??

          Dat is inderdaad stof, en dat krijg je er zelf niet uit zonder de camera uit elkaar te halen... Bovendien moet dan alles gereinigd worden, anders zal er vrij snel weer stof op de sensor zitten (als er stof op de sensor geraakt is, dan is dat waarschijnlijk niet het enige stofdeeltje dat in de camera zit).

          Op een kleine sensor zal een klein stofdeeltje meer pixeltjes afdekken dan hetzelfde stofje op de sensor van een DSLR, omdat de pixeltjes bij een compact veel dichter bij elkaar zitten. Het reinigen zal dus heel nauwkeurig moeten gebeuren, en je kan het pas testen als de camera weer in elkaar gezet is (hopelijk is het dan van de eerste keer goed, anders moet alles weer uit elkaar).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: FZ50: probleem oplosbaar??

            Heeft er iemand ervaring met het uit elkaar halen van een fz50?
            Ik zou begot niet weten hoe ik die los krijg
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: FZ50: probleem oplosbaar??

              met een schroevendraaier.....................
              BD0968BE
              nikon
              D2Xs

              Comment


              • #8
                Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                Oorspronkelijk geplaatst door boeboe Bekijk bericht
                met een schroevendraaier.....................
                Hehe.
                Om één of andere reden heb ik daar niet zoveel goesting in

                Maar jammer genoeg zal ik 't wel moeten wagen. Ik ben net bij twee
                fotowinkels geweest en ze zeggen alletwee hetzelfde: "binnendoen,
                met een beetje chance kunnen ze't maken en 't gaat u veel kosten".
                En eigenlijk heb ik niet zo veel zin om 200 euro te geven aan reparaties
                voor een camera van 500 euro

                Ik heb 't eens geprobeerd met verschillende diafragma's en de vlekken
                zijn idd duidelijker bij kleiner diafragma. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk
                daaraan liggen.

                Iemand ervaring met fz50 's open te maken?
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                  Hoe kan er in godsnaam stof geraken op een sensor als de camera nooit open gaat?
                  Ik zou hem binnendoen. Heb je op die FZ50 niet standaard 2 jaar garantie? Dan is ie dus nog in garantie, niet?
                  Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                  Comment


                  • #10
                    Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                    Mij lijkt het een (gedroogde) condensspotje op een lens. Dat kan best door die grote temperatuurswissels en die Maleisie-reis, denk ik. Gezien vocht er heel moeilijk in gaat , gaat het er ook heel moeilijk weer uit. Dat het pas weken later ergens condenseert lijkt me niet onmogelijk. Probeer eens met het drogen?
                    Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                    Comment


                    • #11
                      Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                      Te koop op ebay zo te zien... online versies ben'k nog niet tegengekomen...



                      Hier kan je ze misschien wel gratis downloaden:



                      In hoeverre je minder stof zal hebben na de ingreep zal afhangen van je gebruikte reinigingstechniek alsook de hoeveelheid stof in je omgeving. de kans bestaat dat je het probleem erger maakt. informeer je dus goed voor je hier aan begint!
                      Last edited by RikH; 23 mei 2008, 15:11.
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                      Comment


                      • #12
                        Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                        Mja, ik vraag me ook af hoe er stof in zou geraken hoor.
                        Ik zal 't eens proberen om 'm te drogen in een plastic zak
                        met siliconenzakjes. Hopelijk werkt het. De condens is wel geleden
                        van augustus

                        En hij valt idd nog in garantie, maar in de winkel zeggen ze
                        dat de kosten toch voor mijn rekening zijn moest er zand of
                        stof in het toestel zitten...
                        Canon

                        Comment


                        • #13
                          Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                          Oorspronkelijk geplaatst door rhelsen Bekijk bericht
                          Te koop op ebay zo te zien... online versies ben'k nog niet tegengekomen...



                          Hier kan je ze misschien wel gratis downloaden:



                          In hoeverre je minder stof zal hebben na de ingreep zal afhangen van je gebruikte reinigingstechniek alsook de hoeveelheid stof in je omgeving. de kans bestaat dat je het probleem erger maakt. informeer je dus goed voor je hier aan begint!

                          Thanks!
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                            Oorspronkelijk geplaatst door bartdevijfde Bekijk bericht
                            Mja, ik vraag me ook af hoe er stof in zou geraken hoor.
                            Ik zal 't eens proberen om 'm te drogen in een plastic zak
                            met siliconenzakjes. Hopelijk werkt het. De condens is wel geleden
                            van augustus

                            En hij valt idd nog in garantie, maar in de winkel zeggen ze
                            dat de kosten toch voor mijn rekening zijn moest er zand of
                            stof in het toestel zitten...
                            Dat van zand stof / water is een standaardopmerking bij alle herstellingen van digicams... als je toestel nog onder garantie is gewoon insturen en been stijf houden (er van uitgaande dat er geen zand/water aan te pas is gekomen)

                            zodra er toch zand of water aangetroffen is maken ze een offerte op voor herstelling, met een afkeurkost van meestal 50-70 euro...
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: FZ50: probleem oplosbaar??

                              Oorspronkelijk geplaatst door bart Morrowind Bekijk bericht
                              Hoe kan er in godsnaam stof geraken op een sensor als de camera nooit open gaat?
                              Ik zou hem binnendoen. Heb je op die FZ50 niet standaard 2 jaar garantie? Dan is ie dus nog in garantie, niet?
                              Ruimte tussen de objectief tube's.
                              En een FZ50 is naar mijn weten niet gesealed.

                              Zelfde heb je met superzooms, dat zijn ook stofzuigers, de ruimte die ontstaat tijdens het zoomen in je objectief moet toch met lucht gevuld worden.

                              Greetz rich
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                              Comment

                              Working...
                              X