Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus instellingen D300/D3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus instellingen D300/D3

    Dag Iedereen,
    misschien eens interessant om via een voorbeeld te beschrijven op welke stand bij welke omstandigheden de autofocus van een D300/D3 gebruikt wordt.
    Vb/3d traking bij sport/welke stand bij portretten,enz.....
    De autofocus bij de D300/D3 is zo uitgebreid dat ik me deze vraag stel.
    De handleiding vind ik niet zó duidelijk.
    Dus graag een voorbeeld en uw autofocus instellingen.
    51 punten,of 1,of continu focus,of puntfocus,of dynamische focus enz met een voorbeeld.
    Alvast bedankt.
    Henk
    Nikon-Sony-olympus-Leica

  • #2
    Re: autofocus instellingen D300/D3

    Misschien is dit ietske duidelijker, maar het is in het Engels

    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: autofocus instellingen D300/D3

      Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
      Misschien is dit ietske duidelijker, maar het is in het Engels

      http://www.nikondigitutor.com/eng/d300/index.shtml
      Staat ook in het nederlands op de site van Nikon België.Had ik al gezien.

      Ik had graag voorbeelden van jullie zelf.
      Bedankt.
      Nikon-Sony-olympus-Leica

      Comment


      • #4
        Re: autofocus instellingen D300/D3

        De CAM3500 focus module in de D3/D300 is zeer performant, redelijk makkelijk te doorgronden, en met voorsprong de meest flexibele van alle merken

        Ik ben denk ik wel een buitenbeentje ben omdat ik exclusief AF-C in combinatie met AF-ON gebruik wat AF-S en Manueel compleet overbodig maakt Maar hier mijn instellingen en ervaringen:

        Enkel veld AF: gebruik ik zelden. Maar soms heeft het zijn nut, en dan selecteer ik AF51 ipv AF11 in CSM a8 voor een preciezere selectie.

        Dynamisch veld AF staat bij mij 99% van de tijd aan met CSM a8 AF11 voor een snelle selectie van het AF veld. In deze modus gebruike ik het meest CSM a3 9 punten omdat dit de meest precieze is. CSM a3 21 punten gebruik ik bij minder voorspelbare onderwerpen zoals vliegende vogels. CSM a3 51 punten gebruik ik nooit, maar CSM a3 51 punten met 3D-tracking vind ik dan wel weer fantastisch voor portretfotografie met focus en compositie aanpassing. Je vertrekt met je centrale punt op het gelaat en bij verandering van je compositie zie je voortdurend de AF sensoren zoeken naar het gelaat. In goed licht lukt dat bijzonder goed, wat een machtige ervaring is als je het voor het eerst ziet

        Automatisch veld AF gebruik ik vanzelfsprekend niet wegens het gebrek aan controle
        Last edited by frank207be; 22 mei 2008, 17:40. Reden: bijgevoegd

        Comment


        • #5
          Re: autofocus instellingen D300/D3

          Interessante uitleg Frank
          Ook fijn dat je a3 en a8 bv gebruikt in je uitleg.
          Dan kan je snel ontdekken wat je bedoelt.
          Dit kan toch een fijn topic worden om te gaan volgen.

          Gr Kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: autofocus instellingen D300/D3

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

            Ik ben denk ik wel een buitenbeentje ben omdat ik exclusief AF-C in combinatie met AF-ON gebruik wat AF-S en Manueel compleet overbodig maakt Maar hier mijn instellingen en ervaringen:

            Frank, bedoel je dat je AF-ON alleen aan hebt staan zodat je met je AF-ON knop scherpsteld en deze constant ingedrukt houd?
            En hoezo maakt het Manueel overbodig, wil je dit toelichten?
            Ik vind het zeer interessant.

            Gr kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: autofocus instellingen D300/D3

              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Frank, bedoel je dat je AF-ON alleen aan hebt staan zodat je met je AF-ON knop scherpsteld en deze constant ingedrukt houd?
              En hoezo maakt het Manueel overbodig, wil je dit toelichten?
              Ik vind het zeer interessant.

              Gr kees
              Hoi Kees,

              Mijn toestellen staan op CSM a5 op "alleen AF-ON" en zullen inderdaad enkel focussen als ik op de AF-ON knop druk Stel dus een AFS/HSM objectief manueel scherp en halfdruk op de ontspanknop en er gebeurt dus lekker NIETS buiten de activatie van lichtmeting en evt VR Druk dan bv op de AF-ON knop en de AF zal constant actief blijven tot je zelf beslist dat de AF goed zit. Buiten de ietwat bevreemdende aanleerperiode zie ik echt niks anders dan voordelen Je hebt gewoon veel meer controle

              MVG,

              Comment


              • #8
                Re: autofocus instellingen D300/D3

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                D
                Ik ben denk ik wel een buitenbeentje ben omdat ik exclusief AF-C in combinatie met AF-ON gebruik wat AF-S en Manueel compleet overbodig maakt

                Ik heb die rare gewoonte overgenomen hoor.

                Maar ik gebruik wel veel het Enkel veld AF (landschap en stilstaande onderwerpen).
                Enkel als over bewegende onderwerpen gaat schakel ik over
                Dynamisch veld AF. Die staat standaard op 21 punten maar ik kan die snel veranderen omdat ik aan de Functie knop de optie 'Dynamisch AF-Veld' gekoppeld heb.

                Automatisch veld-AF : heb ik nog nooit gebruikt
                Last edited by JePe; 23 mei 2008, 08:22.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus instellingen D300/D3

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Hoi Kees,

                  Mijn toestellen staan op CSM a5 op "alleen AF-ON" en zullen inderdaad enkel focussen als ik op de AF-ON knop druk Stel dus een AFS/HSM objectief manueel scherp en halfdruk op de ontspanknop en er gebeurt dus lekker NIETS buiten de activatie van lichtmeting en evt VR Druk dan bv op de AF-ON knop en de AF zal constant actief blijven tot je zelf beslist dat de AF goed zit. Buiten de ietwat bevreemdende aanleerperiode zie ik echt niks anders dan voordelen Je hebt gewoon veel meer controle

                  MVG,
                  Nee, je bent niet alleen : pas ik ook regelmatig toe voor concertfotografie (AF9)
                  (als ik er niet te lui voor ben , eigen Concert2 - persoonlijke instellingen in D300 menu)
                  Last edited by mexicano; 22 mei 2008, 23:47.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus instellingen D300/D3

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    De CAM3500 focus module in de D3/D300 is zeer performant, redelijk makkelijk te doorgronden, en met voorsprong de meest flexibele van alle merken

                    Ik ben denk ik wel een buitenbeentje ben omdat ik exclusief AF-C in combinatie met AF-ON gebruik wat AF-S en Manueel compleet overbodig maakt Maar hier mijn instellingen en ervaringen:

                    Enkel veld AF: gebruik ik zelden. Maar soms heeft het zijn nut, en dan selecteer ik AF51 ipv AF11 in CSM a8 voor een preciezere selectie.

                    Dynamisch veld AF staat bij mij 99% van de tijd aan met CSM a8 AF11 voor een snelle selectie van het AF veld. In deze modus gebruike ik het meest CSM a3 9 punten omdat dit de meest precieze is. CSM a3 21 punten gebruik ik bij minder voorspelbare onderwerpen zoals vliegende vogels. CSM a3 51 punten gebruik ik nooit, maar CSM a3 51 punten met 3D-tracking vind ik dan wel weer fantastisch voor portretfotografie met focus en compositie aanpassing. Je vertrekt met je centrale punt op het gelaat en bij verandering van je compositie zie je voortdurend de AF sensoren zoeken naar het gelaat. In goed licht lukt dat bijzonder goed, wat een machtige ervaring is als je het voor het eerst ziet

                    Automatisch veld AF gebruik ik vanzelfsprekend niet wegens het gebrek aan controle

                    Frank,

                    Automatisch veld AF, bedoel je daarmee de instelling schakelaar wit vlakje deze gebruik ik ook niet wegens onvoorspelbaar in sommige situaties.

                    AF onder ontspanknop gebruik ik wel, omdat ik dat makkelijker vind bij snelle meetrekkende sportfotografie, dan hoef je niet de ganse tijd de AF knop ingedrukt te houden, maar dat zal dan wel een gewoonte zijn

                    AF enkelveld gebruik ik ook wel veel, en dat in complexe situaties, waar nogal veel misleidende elementen in de buurt kunnen zijn, Bv. een vogel tussen takken, ik zeg maar iets.

                    Focus tracking met Lock-On,(a4) daar ben ik nog niet uit, welke instelling hier nu juist de beste is, je kan er kiezen tussen drie opties, kort - normaal en lang, maar Bv. je maakt foto's op een motorrace, dan zou je verwachten dat je deze op kort kan zetten, je bent aan het meetrekken en er komt een paaltje voorbij je AF punt, door het snelle meevolgen geen probleem dus, maar er loopt iemand vòòr je camera, dan heb je problemen.
                    Het is dus een bepaalde tijd die je insteld om korte (logisch onmogelijke AF veranderingen) op te vangen, maar ik vind het jammer dat deze tijden nergens in een tijdgegeven (aantal miliseconden) terug te vinden zijn, kort-normaal en lang, zijn nu niet bepaald veelzeggend, dat wordt dus even testen als de eerste races er aan komen .

                    AFc staat bij mij ook hoe langer hoe meer op bij gewone fotografie, bij meevolgende sportfotografie was dat evident, maar bij gewone fotografie gebruikte ik op mijn vroegere camera's ook veel AFs omdat AFc daar minder betrouwbaar was, bij de D3/D300 is dit wel een stuk stabieler

                    Maar aan wat geven jullie de voorkeur, AFc met ontspannen, met ontspannen+scherpstelling of scherpstelling Bij instelling ontspannen (met groot diafragma) op stand CH (9 beelden per seconde) kan de scherpte wel eens voor problemen zorgen, maar kies je voor scherpstelling, dan zit het er dik in dat je maar aan 3 beelden per seconde komt.

                    Dit wordt mijns inziens wel een intressante draad om te volgen, het heeft even geduurd voor de eerste reacties er aan kwamen, maar het is dan ook niet zo een gemakkelijke vraag, probleem is dat de instellingen, ten eerste voor een stuk, een persoonlijke smaak zijn, en dat deze ook heel verschillend zijn naar het soort fotografie toe, een sportfotograaf zal zijn AF functies helemaal anders instellen dan een portretfotograaf, en doe je alles, dan heb je nog je geheugenbanken

                    Wat in het begin volgens mij niet zo gemakkelijk is, is de relatie leren kennen tussen de drie bedieningen, AFc en AFs knop vooraan, veldkeuzeknop achteraan en dat tot verhouding van de instellingen in het menu, en dat staat wel niet zo heel erg duidelijk in de handleiding, maar na een tijdje uitproberen wordt het wel duidelijk.
                    Last edited by Guest42; 23 mei 2008, 07:59.

                    Comment


                    • #11
                      Re: autofocus instellingen D300/D3

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      AF onder ontspanknop gebruik ik wel, omdat ik dat makkelijker vind bij snelle meetrekkende sportfotografie, dan hoef je niet de ganse tijd de AF knop ingedrukt te houden, maar dat zal dan wel een gewoonte zijn
                      Ik denk dat het vooral aan de grootte van je handen ligt, hoe makkelijk je die AF-ON vindt. Ik heb grote handen en die AF-ON-knop ligt perfect voor mij. Maar mijn vrouw moet daar al serieus voor manoeuvreren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: autofocus instellingen D300/D3

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Frank,

                        Automatisch veld AF, bedoel je daarmee de instelling schakelaar wit vlakje deze gebruik ik ook niet wegens onvoorspelbaar in sommige situaties.

                        AF onder ontspanknop gebruik ik wel, omdat ik dat makkelijker vind bij snelle meetrekkende sportfotografie, dan hoef je niet de ganse tijd de AF knop ingedrukt te houden, maar dat zal dan wel een gewoonte zijn

                        AF enkelveld gebruik ik ook wel veel, en dat in complexe situaties, waar nogal veel misleidende elementen in de buurt kunnen zijn, Bv. een vogel tussen takken, ik zeg maar iets.

                        Focus tracking met Lock-On,(a4) daar ben ik nog niet uit, welke instelling hier nu juist de beste is, je kan er kiezen tussen drie opties, kort - normaal en lang, maar Bv. je maakt foto's op een motorrace, dan zou je verwachten dat je deze op kort kan zetten, je bent aan het meetrekken en er komt een paaltje voorbij je AF punt, door het snelle meevolgen geen probleem dus, maar er loopt iemand vòòr je camera, dan heb je problemen.
                        Het is dus een bepaalde tijd die je insteld om korte (logisch onmogelijke AF veranderingen) op te vangen, maar ik vind het jammer dat deze tijden nergens in een tijdgegeven (aantal miliseconden) terug te vinden zijn, kort-normaal en lang, zijn nu niet bepaald veelzeggend, dat wordt dus even testen als de eerste races er aan komen .

                        AFc staat bij mij ook hoe langer hoe meer op bij gewone fotografie, bij meevolgende sportfotografie was dat evident, maar bij gewone fotografie gebruikte ik op mijn vroegere camera's ook veel AFs omdat AFc daar minder betrouwbaar was, bij de D3/D300 is dit wel een stuk stabieler

                        Maar aan wat geven jullie de voorkeur, AFc met ontspannen, met ontspannen+scherpstelling of scherpstelling Bij instelling ontspannen (met groot diafragma) op stand CH (9 beelden per seconde) kan de scherpte wel eens voor problemen zorgen, maar kies je voor scherpstelling, dan zit het er dik in dat je maar aan 3 beelden per seconde komt.

                        Dit wordt mijns inziens wel een intressante draad om te volgen, het heeft even geduurd voor de eerste reacties er aan kwamen, maar het is dan ook niet zo een gemakkelijke vraag, probleem is dat de instellingen, ten eerste voor een stuk, een persoonlijke smaak zijn, en dat deze ook heel verschillend zijn naar het soort fotografie toe, een sportfotograaf zal zijn AF functies helemaal anders instellen dan een portretfotograaf, en doe je alles, dan heb je nog je geheugenbanken

                        Wat in het begin volgens mij niet zo gemakkelijk is, is de relatie leren kennen tussen de drie bedieningen, AFc en AFs knop vooraan, veldkeuzeknop achteraan en dat tot verhouding van de instellingen in het menu, en dat staat wel niet zo heel erg duidelijk in de handleiding, maar na een tijdje uitproberen wordt het wel duidelijk.
                        Dag Geert,

                        Automatisch veld AF is inderdaad die grote witte blinde vlek

                        AF-ON vereist een forse gewenning. Je moet jezelf in het begin echt wel keihard verplichten het te gebruiken om het effectief onder de knie te krijgen. En inderdaad, voor actie en tracking moet je op het knopje blijven drukken! Maar de voordelen zijn navenant. Daarnet heb ik bv. nog een serie foto's van mijn vijvertje genomen met de D2X, en a5 stond nog op ontspanknop/AF-ON. Ik stelde alles netjes op: statief waterpas, focus exact ingesteld en dan de ontspanknop ingedrukt om de foto te maken. Begon de focus natuurlijk weer te hunten op een effen muur

                        Ik ben overigens bezig alles over AF-ON in een klein overzichtelijk artikeltje te gieten Ik ga nog wat foto's bijvoegen en dan kan ik het online zetten.

                        Focus tracking met lock on CSM a4 zet ik gewoon uit. Ik wil gewoon de meest agressieve tracking zonder vertraging. De meeste van mijn objectieven zijn snel genoeg om het onderwerp terug op te pikken in een fractie. Ik denk dat het voornamelijk een nuttige optie is bij traag focussende objectieven zoals een AF VR 80-400mm f/4.5-5.6

                        Bij mij staat AF-C prioriteit CSM a1 altijd op BPS + AF. Van puur BPS zie ik het nut niet in

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: autofocus instellingen D300/D3

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Nee, je bent niet alleen : pas ik ook regelmatig toe voor concertfotografie (AF9)
                          (als ik er niet te lui voor ben , eigen Concert2 - persoonlijke instellingen in D300 menu)
                          Goed dit te horen

                          Comment


                          • #14
                            Re: autofocus instellingen D300/D3

                            Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                            Ik denk dat het vooral aan de grootte van je handen ligt, hoe makkelijk je die AF-ON vindt. Ik heb grote handen en die AF-ON-knop ligt perfect voor mij. Maar mijn vrouw moet daar al serieus voor manoeuvreren.
                            Aan mijn handen zal het niet liggen, maar eerder een gewenning, na 30 jaar iets verleren

                            Het zal wel zijn zoals Frank zegt, jezelf verplichten is de enige mogelijkheid om aan iets te wennen, en eenmaal je iets gewoon bent, weet je van niets anders meer, zal ik zeker proberen, die knoppen staan er tenslotte niet voor niets op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: autofocus instellingen D300/D3

                              Mijn toepassing is voornamelijk sport (atletiek, paardensport) en er staat dus bijna altijd de 70-200 AF-S 2.8 op de D300.

                              Ik gebruik dus altijd AF-C stand en ben eerst begonnen met de enkelveld instelling maar als snel overgeschakeld naar dynamisch veld scherpstelling.
                              Voor dynamisch veld gebruik ik vooral de 9 velden instelling (functie f4 staat op "dynamisch veld" zodat ik met de functietoets dit snel kan aanpassen als daar reden toe is).

                              Selectie a1 AF-C prioriteit heb ik sinds kort op "scherpstelling" staan. Ik merk hiervan in de CH nauwelijks vertaging tov "ontspannen en scherpstelling". Bij vol op mij afkomende sprinters (oa de bekende en snelle Erik Wijmeersch) op de 100 m en dan nog met fors tegenlicht gaf dit nog scherpe resultaten. Voor motorsport is dit wellicht een ander verhaal maar heb dit niet getest.

                              Focus tracking met lock on (a4) staat bij mij OFF. Doorloop scherpstel punt(a7) staat op ON.
                              Selectie scherpstelpunt (a8) staat op 51 punten. De lopers of paarden komen meestal op een redelijk voorspelbaar punt in de zoeker dus ik heb meestal voldoende tijd om op een te selecteren scherpstelpunt in combinatie met de gewenste compositie te anticiperen.
                              Groetjes, KC
                              www.sportbeelden.com

                              Comment

                              Working...
                              X