Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakelen reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakelen reflexcamera

    Hallo,

    Ik ben van plan om over te schakelen naar een reflexcamera. Ik ben nu al een jaar bezig met fotografie en de fotografiemicrobe heeft me gebeten.

    Ik ben nu in het bezit van een bridge camera, namelijk de Panasonic Lumix FZ8. De reden voor het overschakelen naar een reflex is zoals de meesten: de snelheid. Een andere reden is omdat de kleinste opening van de FZ8 een diafragma van f8 is. Voor landschapfotografie is dit niet klein genoeg, denk ik. Ook is ruis een nadeel bij de Lumix FZ8. Bij ISO400 is de foto niet meer toonbaar. Een groot voordeel is een diafragma van f2.8 (ideaal voor macro).

    Ik ben vooral een fotograaf van landschappen en macros.

    De prijsklasse die ik in gedachten had is zo'n 600euro. Dit is niet zo'n hoog budget, ik ben dan ook nog een student. Ik denk dan vooral aan de Sony Alpha 200 (+kitlens), Canon 400D (+kitlens) en Nikon D60 (+kitlens).
    Een voordeel van de sony is dan de 18-70mm lens, waarbij je meer kan zoomen dan de kitlenzen van de 400D en D60. Ook heeft de sony een beeldstabilisator. Moet ik daar veel aandacht aan geven? Wat met de ruis bij deze camera's? Bij de canon en nikon heb je wel meer keuze om later lenzen bij te kopen.
    Een hogere prijsklasse is dan de Pentax K10D+ 18-55 lens. Weet iemand hier de prijs ervan bij een verdeler in West-Vlaanderen?

    Groeten,
    Andy
    Nikon D60 + 18-55 VR + 55-200 VR
    Blog: http://andydobbelaere.blogspot.com

  • #2
    Re: Overschakelen reflexcamera

    Ikzelf heb ook de sony a200 met twee kitlenzen (18-70 en 75-300). Samen kostten ze me net 700 €. Met de 300- lens kan je eveneens mooie macro's nemen vanaf ongeveer 1 à 1,5 m afstand.
    Volgens reviews op het net zou hij echter last hebben van ruis boven de ISO 400 maar vermits ik die instelling nog niet nodig heb gehad (ik heb mijn toestel ook nog maar enkele weekjes...) kan ik daar niets over zeggen.
    Ik kom ook van een bridge toestel (Sony F808 of zoiets, dat zwarte toestel waar de body van kantelde...) en hoewel het in het begin best aanpassen is was ik zeer snel uit de voeten met de a 200.
    Hij werkt in mijn ogen zeer intuïtief en reageert ook echt snel.

    Groetjes,
    Mysti
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

    Comment


    • #3
      Re: Overschakelen reflexcamera

      De lumix FZ reeks zijn leuke camera's, maar kunnen tock niet tippen aan het echte DSLR werk.

      Qua keuze van camera is er niet zoveel verschil tussen de verschillende modellen denk ik. Hou er wel rekening mee dat je een systeem koopt. Met andere woorden, dat je enkel lenzen en accesoires zult kunnen gebruiken die bij je camera passen. Merklenzen ( uiteraard) en third party materiaal indien het beschikbaar is met aangepaste bevestiging voor je camera.

      Sony is zich momenteel vollop aan het ontplooien op de markt, waardoor ze momenteel minder lenskeuze hebben. Sigma en Tamron richten zich pas de laatste tijd op Sony, dus nog niet elke lens is verkrijgbaar voor dit merk, maar daar zal snel verandering in komen. Kijk ook vooraf even welke lenzen je in de toekomst overweegt aan te kopen en vergelijk de prijzen eens. Het ene merk is duurder dan het andere.

      Ikzelf heb een Canon 400 D en heb reeds met de Nikon D60 en Sony A100 van mijn schoonbroer en vader gespeeld. Ik ben nog steeds tevreden over mijn keuze. Vooral bij de Sony viel het ruisgehalte me op bij hogere iso-waarden. De Nikon D60 lijkt me een leuke camera, maar ik knap onmiddellijk af op het instap-gehalte ( flashy menutjes op het scherm en dergelijke), maar dat is een persoonlijke smaak vrees ik. De camera krijgt hele goeie kritieken.

      Ik weet niet waar je woont in West-Vlaanderen, maar als je niet opkijkt tegen een verplaatsing kan ik je ten volle Art & Craft in Gent aanraden als winkel. Goede prijzen, vriendelijke bediening en héél goeie service.


      oh... en nog één raad. Geloof niets van "macro" aanduidingen op zoomlenzen. Die term betekent enkel dat je op een kortere afstand kan scherpstellen dan met gelijkaardige lenzen. Maar bij mijn Sigma 70-200 is dit wel minimum 1 m. Dus van echte macro's kun je niet spreken, eerder close up's. Echte macro-fotos vereisen een macro-lens met vast brandpuntsafstand.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Overschakelen reflexcamera

        Een grote diafragma-opening, dus een kleine f waarde betekent weinig scherptediepte. Het onderwerp is scherp en de achtergrond wazig.
        Dat is toch de bedoeling bij macrofotografie.
        Nikon D60 + 18-55 VR + 55-200 VR
        Blog: http://andydobbelaere.blogspot.com

        Comment


        • #5
          Re: Overschakelen reflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door Andy88 Bekijk bericht
          Een grote diafragma-opening, dus een kleine f waarde betekent weinig scherptediepte. Het onderwerp is scherp en de achtergrond wazig.
          Dat is toch de bedoeling bij macrofotografie.
          Op zich klopt de theorie over de kleine f waarden en daarmee kleine scherptediepte, maar..... Wanneer je bezig zult gaan met echte macrofotografie zul je merken dat je je diafragma nooit op f2.8 zult zetten. Hoe dichter je op je onderwerp kruipt, hoe kleiner je scherptediepte wordt. Zelfs op bijvoorbeeld f11 of f16 is je scherpte slechts maximaal enkele milimeters. Op f2.8 zal de scherptdiepte dus écht té klein zijn.

          Wat overigens wel een voordeel is met een f2.8 lens, is dat de zoeker helderder is omdat er meer licht binnenkomt, dan bijv. met een max. f5.6 lens. En omdat je met macrofotografie vaak gebruik zult maken van manueel focus, is een heldere zoeker wel belangrijk....
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Overschakelen reflexcamera

            Kijk ik had ook een pana maar dan de fz30
            En ben sinds een paar dagen overgeschakeld op de olympus E-510
            Met de kitlenzen 14-42 en 40-150 bij de olympus moet je alles x2 doen.
            En ik had nog eeen raynox 250 liggen en deze op de 40-150 gezet
            En dan fotokes gemaakt van kleine bloempjes en de F waarde op F16 gezet
            Omdat inderdaat en te grote F waarde zoasl de F4 te weinig scherpte geeft om geheel de bloemkop scherp te krijgen.
            Als je wil post ik hier wel een voorbeeld, als dat mag tenminste .
            Kostprijs van dit alles was 611€ voor de camera kit
            Heb in totaal en 700€ gespendeert om filters en kaartjes en tas voor mijn nieuw speeltje.
            En ik kan zoomen met een hand wat ook belangrijk was voor mij de zoomring zit dicht bij het toestel
            Gewoon deze gekozen omwille van beeldstabelisatie in het toestel zoals bij de pana series hetgeval is

            Hoop dat het mag anders geef maar seintje haal ik het wel weg

            Deze is gemaakt met de raynox op de 40-150 en met de lens
            en dat was een verrasing niet helemaal uitgezoomd zoals bij de pana wel moest denk dat dit 80 was
            Last edited by Johnny K; 22 mei 2008, 07:33.

            Comment


            • #7
              Re: Overschakelen reflexcamera

              On topic :

              Al eens gedacht hier iets tweedehands te kopen via "Aangeboden" ? Kan je zowel bodies als lenzen vinden. Heb hier zelf reeds enkele malen gebruik van gemaakt tot grote tevredenheid !

              Voor een 40 D zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=212286

              Een kitlensje erbij zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=213128.

              Vraag of je mag testen (en dat mag uiteraard altijd) en wellicht geraak je er samen wel uit inzake prijs !

              Veel succes !

              Comment


              • #8
                Re: Overschakelen reflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees
                Kennelijk heb je nog nooit een macrofoto gemaakt.....
                Toch is het juist wat de TS zegt.
                Met een compact haal je met 2.8 redelijk wat scherptediepte. Ik heb vorig jaar een hele zomer met een compact toestel macro's gemaakt en dit allemaal op diafragma's tussen F2.8 en F4.
                voorbeeld:
                Niet vergeten dat de diafragmawaardes bij compacttoestellen anders liggen dan bij een SLR.
                Het grootste diafragma is vaak 2.8 (of 2.7) en het kleinst mogelijke F8.

                Voorbeeld
                - F2.8: klik

                Met een SLR en macrolens is 2.8 inderdaad niet ideaal
                Ik werk nu bijna altijd op diafragma's kleiner dan F11.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Overschakelen reflexcamera

                  off topic reacties verwijderd.
                  Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
                  Canon eos 7D Mijn site

                  Comment

                  Working...
                  X