Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

    Graag had ik eens geweten, welke de praktische bevindingen zijn van de Nikon D3 gebruikers op hoge ISO.

    Mijn bevindingen alvast: In sommige moeilijke lichtomstandigheden blijft het moeilijk, en dan spreek ik in het bijzonder over bepaalde soorten fotografie, zoals Bv. portret met wisselend licht, zo heb ik er hier eentje gemaakt, langs de ene kant niet echt geschikt voor wat het moet dienen, maar langs de andere kant kon je dit soort opnames vroeger gewoon vergeten (in deze lichtomstandigheden en zonder flits)

    De opname is gemaakt in een vervallen fabriek, met als enig licht, enkele gaten in het dak waar licht doorkwam. (ik heb deze opname hier reeds staan bij mensen en modellen, sorry voor de dubbelpost)

    Probleem, natuurlijk wat ruis, maar op deze ISO waarde (ISO 4.000) zeer gevoelig aan overbelichting op bepaalde plaatsen waar wat licht opviel, zoals hier de handen.

    Natuurlijk is het fotograferen van een model, niet hetzelfde als Bv. een buitenopname van een gebouw, bovendien was het er zo donker, dat het beoordelen door de zoeker zelfs moeilijk was, en de sluitersnelheid van 1/30 sec. met 85mm uit de hand is ook niet ideaal.

    Gegevens van de foto, combi: Nikon D3 met 85mm f1.4.
    Exif: ISO 4.000-85mm-f2.8-1/30 sec.


  • #2
    Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

    Misschien een beetje off topic maar ik had graag dezelfde foto eens gezien met een D300,(naast elkaar) om ze eens te vergelijken.(Ruis, bokeh,... ) Misschien volgende keer want ik vermoed niet dat je ze toevallig met beide cams hebt getrokken.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Misschien een beetje off topic maar ik had graag dezelfde foto eens gezien met een D300,(naast elkaar) om ze eens te vergelijken.(Ruis, bokeh,... ) Misschien volgende keer want ik vermoed niet dat je ze toevallig met beide cams hebt getrokken.

      Hubert
      Neen Hubert,
      Ik heb ze niet met beide toestellen gemaakt, trouwens je krijgt ook een heel andere foto (cropfactor) en 4.000 iso is reeds H0.3 op de D300.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

        Geert,

        De D3 is naar mijn mening erg gevoelig voor overbelichting. Mijn staat standaard op -0,3 stop en op Amerikaanse fora spreken ze tot - 1 stop.
        Toch vind ik het niet echt een groot nadeel.

        De ruis is super. Vroeger moest ik stoppen bij iso 800 op D2X, 1600 op D2Hs en kan je vlotjes doorgaan tot 3200 (en indien nodig 6400 - alleen moet je dan je belichting héél goed in het oog houden)

        mvg
        Sven

        ps Waarom zit er zoveel contrast in je beeld?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
          Geert,

          Waarom zit er zoveel contrast in je beeld?
          Geen idee Sven, ik heb in ieder geval het contrast niet opgetrokken, het was een RAW bestand, maar ik heb de witbalans wat bijgetrokken, en wat verscherpt natuurlijk, misschien is het wijzigen van de witbalans de reden van het wat teveel aan contrast, eigenlijk was me dat nog niet metteen opgevallen, ik zat mij meer te ergeren aan die hoge lichten, maar nu je het zegt is wat minder contrast inderdaad beter, het zal ook voor een stuk komen omdat ik eigenlijk helemaal geen portretfotograaf ben denk ik, ik maak eigenlijk veel liever foto's van landschappen en motorsporten, en daar maakt wat meer contrast een foto net wat pittiger, vroeger heb ik ook steeds op Velvia film gewerkt, die ook een nogal pittig contrast had, misschien vandaar de reden, maar portretten mogen inderdaad wat zachter.
          Hier is hij nog eens terug, met iets minder contrast, en nog een ietsje méér opgescherpt.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

            Doe eens wat testen met Actieve D-Lighting in die licht omstandigheden.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Geen idee Sven, ik heb in ieder geval het contrast niet opgetrokken, het was een RAW bestand, maar ik heb de witbalans wat bijgetrokken, en wat verscherpt natuurlijk, misschien is het wijzigen van de witbalans de reden van het wat teveel aan contrast, eigenlijk was me dat nog niet metteen opgevallen, ik zat mij meer te ergeren aan die hoge lichten, maar nu je het zegt is wat minder contrast inderdaad beter, het zal ook voor een stuk komen omdat ik eigenlijk helemaal geen portretfotograaf ben denk ik, ik maak eigenlijk veel liever foto's van landschappen en motorsporten, en daar maakt wat meer contrast een foto net wat pittiger, vroeger heb ik ook steeds op Velvia film gewerkt, die ook een nogal pittig contrast had, misschien vandaar de reden, maar portretten mogen inderdaad wat zachter.
            Hier is hij nog eens terug, met iets minder contrast, en nog een ietsje méér opgescherpt.

            Nikon body's plus wat Nikkor glas.
            Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

              Oorspronkelijk geplaatst door marcelv Bekijk bericht
              Doe eens wat testen met Actieve D-Lighting in die licht omstandigheden.
              Dat was mijn gevoel ook al. Bij portretten zet je dat best af.

              Sven

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                Mijn probleem met die hoge ISO's is altijd een beetje die kleurshift in huidtinten die het lijkt te veroorzaken. Ik kan moeilijk beschrijven wat ik bedoel, maar huidtinten lijken op bepaalde plaatsen vaak wat geler. Jammer genoeg niet overal (het lijkt vooral in zachte schaduwen te zitten), zodat het niet op te lossen is met de witbalans.
                Anderzijds: voor ISO 4000 is dit natuurlijk een prachtresultaat dat je met een andere camera niet zomaar zal kunnen halen. Het toont wel het staaltje techniek. Voor het estetische zou ik hier echter eerder wat flitsjes plaatsen ipv naar die hoge ISO's te gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                  Zijn die uitgebrande delen zo hard overbelicht dat je ze niet (deels) kan recoveren in de raw processing?
                  Groeten,
                  Koen
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Zijn die uitgebrande delen zo hard overbelicht dat je ze niet (deels) kan recoveren in de raw processing?
                    Groeten,
                    Koen
                    Neen, deze zijn niet te recoveren, iso 4.000 is dan ook niet niets, en ik denk, dat in deze omstandigheden zoals hier, het verschil in lichtsterkte tussen de donkerste en de meest heldere delen veel te groot is, (dynamisch bereik)
                    Ik denk ook dat onderbelichten in dit soort omstandigheden, je dan in de problemen zal brengen in de donkere partijen, daar zal dan detail verloren gaan, er zijn nu eenmaal grenzen hé, enige optie zou volgens mij een HDR zijn, maar dat is dan terug niet geschikt om een model te fotograferen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Neen, deze zijn niet te recoveren, iso 4.000 is dan ook niet niets, en ik denk, dat in deze omstandigheden zoals hier, het verschil in lichtsterkte tussen de donkerste en de meest heldere delen veel te groot is, (dynamisch bereik)
                      Ik denk ook dat onderbelichten in dit soort omstandigheden, je dan in de problemen zal brengen in de donkere partijen, daar zal dan detail verloren gaan, er zijn nu eenmaal grenzen hé, enige optie zou volgens mij een HDR zijn, maar dat is dan terug niet geschikt om een model te fotograferen.
                      Je hebt toch Active D-Lighting (ADR) zoals op de D300? Dat zou je kunnen proberen...

                      karel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                        Je hebt toch Active D-Lighting (ADR) zoals op de D300? Dat zou je kunnen proberen...

                        karel
                        Deze stond op normaal, maar als je nu een verschil hebt van Bv. 15 stops tussen het helderste en het donkerdste punt in een opname, dan is er geen enkele camera die dat aan kan, met of zonder Active D-Lichting.
                        Zelfde probleem met invallend licht door een vensterraam, maar dat kan je nog inschatten, bij fotograferen in zeer duistere omstandigheden zoals hier, is dat inschatten veel moeilijker, je kan moeilijk inschatten hoeveel stops verschil er is tussen het lichtste en het donkerste punt, enige mogelijkheid is je histogram, of werkelijk alle punten appart gaan meten met een lichtmeter, en er is ook nog de functie hoge lichten weergeven op je scherm, hoewel deze niet steeds even betrouwbaar blijkt te zijn.
                        Wat je ook kan, is telkens drie of meer foto's nemen in braketing, en nadien zien welke het beste resultaat geeft.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Deze stond op normaal, maar als je nu een verschil hebt van Bv. 15 stops tussen het helderste en het donkerdste punt in een opname, dan is er geen enkele camera die dat aan kan, met of zonder Active D-Lichting.
                          Wel als je 16bit dynamiek hebt.
                          Zou HDR niet gaan met een model?
                          Als het goed stil zit moet je er toch via bracketing, op 1/10sec 2 foto's te nemen met de D3.
                          Zal wel niet voor spontane foto's gaan maar geposeerd moet dat toch lukken denk ik.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Wel als je 16bit dynamiek hebt.
                            Zou HDR niet gaan met een model?
                            Als het goed stil zit moet je er toch via bracketing, op 1/10sec 2 foto's te nemen met de D3.
                            Zal wel niet voor spontane foto's gaan maar geposeerd moet dat toch lukken denk ik.

                            Hubert
                            16 stops dynamisch bereik t'zal voorlopig nog bij een droom blijven denk ik ( staat wel in verband met het aantal bits, maar is niet hetzelfde Hubert)
                            Maar ik dacht dat digitaal momenteel reeds een stuk hoger dynamisch bereik heeft, dan vroeger de beste filmpelicule dus dat ziet er dan nog goed uit hé

                            Geposeerd en op statief, zou inderdaad moeten lukken Hubert.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3 en hoge ISO, bevindingen door gebruikers ???

                              Ik neem aan dat de amateur in ons geneigd is om in technisch moeilijke omstandigheden foto's te gaan nemen en daarvoor beroep gaat doen op super-materiaal. Niks mis mee. Maar ik vraag mij af welke meerwaarde de lokatie in deze foto brengt. Ongeveer dezelfde foto kun je ook nemen op een andere lokatie waar het licht veel voordeliger is en een veel beter resultaat garandeert. M.a.w. maken wij het onszelf soms niet moeilijk, terwijl het gemakkelijk ook kan, zonder te moeten inboeten op kwaliteit, sfeer, e.d.? De link naar de bouwval is hier in elk geval niet nadrukkelijk aanwezig.

                              Comment

                              Working...
                              X