Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf eerste digitale toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf eerste digitale toestel

    Hallo allen,

    Ik ben een totale fotoleek en weet absoluut niets over fototoestellen.

    Ik ben echter gepassioneerd door insecten en de natuur in het algemeen.
    Het is er echter nooit van gekomen om een fototoestel te kopen om te doen wat ik graag zou doen: fotos nemen van wilde dieren, insecten.

    Nu heb ik toch de knoop doorgehakt en zou ik graag een toestel kopen.
    De vraag is nu: wat voor toestel zou ik hiervoor het best moeten kopen?
    En verder: moet ik speciale zaken kopen om close up fotografie te doen van kleine zaken zoals insecten? De bedoeling is echt wel dat de insecten mooi gedetaileerd weergegeven worden.
    Ik heb al ergens vernomen dat je daarvoor een macrolens nodig hebt?


    Mijn vraag is nu aan jullie of jullie eventueel ervaring hebben met zo'n fotografie ? En zoja, wat voor toestel ik daarvoor best koop. Of speelt "de body" op zich niet zo'n rol?
    Het toestel en de lens zouden dus vooral dienen om fotos te nemen van zeer kleine zaken + ik zou graag af en toe een foto afdrukken op A2 of A1 formaat.


    groeten

  • #2
    Re: aanschaf eerste digitale toestel

    Het doel en de kennis liggen hier zooo ver uit elkaar dat dit imo niet te overbruggen is met simpel een toestel te kopen.
    Misschien is de Fuji S100fs hier misschien wel iets om op zowat alles aspecten een leerschool te doorzwemmen.
    De verschillende doelen vragen toch wel wat kennis en die is, uit de openingspost afgeleid, zeker nog niet aanwezig is.
    Zeker wat literatuur lezen ivm je doelen.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf eerste digitale toestel

      welkom op de site Joske, maar om een beetje gericht antwoord op je vraag te bekomen, is het wel van belang, hoeveel geld je voor deze dure hobby van plan bent om uit te geven.
      we kunnen hier wel met een advies komen wat ver boven je budget gaat hè.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf eerste digitale toestel

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Het doel en de kennis liggen hier zooo ver uit elkaar dat dit imo niet te overbruggen is met simpel een toestel te kopen.
        Misschien is de Fuji S100fs hier misschien wel iets om op zowat alles aspecten een leerschool te doorzwemmen.
        De verschillende doelen vragen toch wel wat kennis en die is, uit de openingspost afgeleid, zeker nog niet aanwezig is.
        Zeker wat literatuur lezen ivm je doelen.

        Hubert


        Het is dus een beetje wishfull thinking om meteen fotos te maken van kleine zaken zoals insecten?
        En idd, de kennis is zeker niet echt aanwezig.
        Maar ik ben ook niet echt op zoek naar "veel" kennis of het echt kennen van alle zaken omtrent fotografie, mij gaat het er vooral over om leuke, mooie fotos te maken. En de terminologie en dergelijke, dat maakt voor mij weinig uit.
        Maar misschien mispak ik mij inderdaad wel aan het doel of opzet.
        Dus misschien eerst met een goedkoop toestel leren?
        (al vraag ik me dan af waarom ik eerst een ander toestel zou moeten kopen om iets te leren dat ik dan later toch zou moeten toepassen met een nieuw toestel? Kan je dan niet beter al meteen een deftig toestel kopen dat zal presteren wat ik wil?)



        en bouk, wat de financiele kant betreft, ik heb er geen idee van hoeveel zoiets zou kosten.
        Ik heb een keer gevraagd aan iemand hoeveel het zou kosten of wat ik eventueel zou moeten kopen en die persoon zei me dat ik een body zou hebben vanaf 500 a 700 euro en dat dat wel zou volstaan. + dat ik een macrolens nodig had en die zou ongeveer vanaf 700 euro te koop zijn.

        Ik heb er dus geen idee van hoeveel mijn budget zou moeten zijn, maar laten we zeggen 1.500 a 2.000 euro? Of is dit veel te laag?

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf eerste digitale toestel

          Waarom met een goedkoop toestel beginnen?
          Ik weet niet, het hangt een beetje van je wilskracht af.
          Als je direct, als leek, een duur, technisch sterk toestel koopt en je ziet door het bos de bomen niet meer, kan het zijn dat je bij gebrek aan wilskracht alles weg doet en bye tegen fotografie zegt. Niet dat fotografie zo moeilijk is maar er is wel degelijk een verschil tussen vakantiefototjes trekken met een compact toestel en wat je je voorsteld.
          Ik zou het topic over de Fuji ook een goed nalezen, daar deze camera voor een niet spiegelreflex toch zeer goed presteerd en de voorbeelden en bevindingen worden gegeven door personen die toch wel top spiegelreflexen hebben. Het is GEEN spiegelreflex maar de afstand hiernaar wordt weer terug een stuk verkleind.
          Je kan ermee op je doelen experimenteren voor een budget van rond de €600, zonder extra lenzen te moeten aanschaffen.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf eerste digitale toestel

            Hoe heeft iedereen het vroeger geleerd zonder scenestanden, zonder AF, zonder ingebouwde lichtmeter, zonder directe respons op je actie, zonder autoatiek?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf eerste digitale toestel

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Hoe heeft iedereen het vroeger geleerd zonder scenestanden, zonder AF, zonder ingebouwde lichtmeter, zonder directe respons op je actie, zonder autoatiek?
              Fotografie is ook veel veranderd tegen vroeger.
              Ofwel was het maar voor enkele weggelegd of trok men met een "boxkes". Zo een zwarte doos met een gat vanvoor en amper een lens erin.
              Een simpele compact van nu heeft ook veel meer instelmogelijkheden dan een analoge "compact" van een 20 tal jaar geleden.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf eerste digitale toestel

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Waarom met een goedkoop toestel beginnen?
                Ik weet niet, het hangt een beetje van je wilskracht af.
                Als je direct, als leek, een duur, technisch sterk toestel koopt en je ziet door het bos de bomen niet meer, kan het zijn dat je bij gebrek aan wilskracht alles weg doet en bye tegen fotografie zegt. Niet dat fotografie zo moeilijk is maar er is wel degelijk een verschil tussen vakantiefototjes trekken met een compact toestel en wat je je voorsteld.
                Ik zou het topic over de Fuji ook een goed nalezen, daar deze camera voor een niet spiegelreflex toch zeer goed presteerd en de voorbeelden en bevindingen worden gegeven door personen die toch wel top spiegelreflexen hebben. Het is GEEN spiegelreflex maar de afstand hiernaar wordt weer terug een stuk verkleind.
                Je kan ermee op je doelen experimenteren voor een budget van rond de €600, zonder extra lenzen te moeten aanschaffen.

                Hubert

                Ik moet eerlijk toegeven dat ik totaal geen benul heb van wat een spiegelreflex nu al dan niet is....

                Verder moet het zeker mogelijk zijn om dus fotos te trekken van zeer kleine zaken. Gaat dat met zo'n toestel zonder reflex? En met die fuju zou ik dan geen lenzen moeten kopen ookal wil ik zeer minieme dingen fotograferen?

                En hub, de bomen door het bos niet meer zien doordat het te moeilijk is, neen, daar lig ik niet wakker van omdat ik het opvat als een leerproces en omdat ik niet de intentie heb om direct alles goed te doen met kennis van zaken.
                Mij gaat het erom om mooie fotos te nemen (mooi naar mijn mening, dus geen professionele fotos die andere zullen bekijken) voor mij.
                En mag het gerust voorvallen dat ik 100 fotos trek van 1 en dezelfde mier waar er dan maar 1 goede bijzit.


                Het belangrijkste is dus nog altijd de mogelijkheid om insecten mooi in beeld te brengen. Ik moet er dus fotos mee kunnen trekken van zeer kleine dingen die dan toch mooi weergegeven worden.

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf eerste digitale toestel

                  Het is vrij simpel, als je besluit vast staat er voor te gaan en er heel wat energie in te steken (op vrij korte termijn). Koop dan dadelijk een spiegelreflex met een macro-objectief (hetwelke kan je best vragen als je de knoop doorgehakt hebt). Dit kost je wel wat meer als begininvestering, maar de kwaliteit is ook beter en dan ga je waarschijnlijk toch snel overstappen.

                  Dit wil niet zeggen dat je met een zogenaamd bridgetoestel geen mooie resultaten kan krijgen. Zeker wel, en als je niet zeker bent dat je (op vrij korte termijn) er alles wil aan doen om het onder de knie te krijgen dan kan je beter deze weg opgaan (als je dan binnen enkele jaren toch overstapt dan is deze investering niet weggesmeten).

                  Althans zo zie ik het
                  Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: aanschaf eerste digitale toestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                    Het is vrij simpel, als je besluit vast staat er voor te gaan en er heel wat energie in te steken (op vrij korte termijn). Koop dan dadelijk een spiegelreflex met een macro-objectief (hetwelke kan je best vragen als je de knoop doorgehakt hebt). Dit kost je wel wat meer als begininvestering, maar de kwaliteit is ook beter en dan ga je waarschijnlijk toch snel overstappen.

                    Dit wil niet zeggen dat je met een zogenaamd bridgetoestel geen mooie resultaten kan krijgen. Zeker wel, en als je niet zeker bent dat je (op vrij korte termijn) er alles wil aan doen om het onder de knie te krijgen dan kan je beter deze weg opgaan (als je dan binnen enkele jaren toch overstapt dan is deze investering niet weggesmeten).

                    Althans zo zie ik het
                    Ik ben me wel bewust van de financiele zaken en dergelijke.
                    Maar ik wil vooral eigenlijk direct een goed toestel kopen waarvan ik zeker van dat ik er jaren mee kan verder gaan.
                    Een iets minder goed toestel kopen om mee te oefenen om dan later een nieuw te kopen lijkt mij persoonlijk weggesmeten geld. Ik ben zeker dat het iets is dat ik wil doen en zal doen.
                    Qua tijd of termijn is het toch mijn bedoeling om aanstaande maanden al meteen erin te vliegen. Ik vertrek binnen een dikke 2 maand op reis en ben van plan om dan al meteen zowat elk insect te fotograferen dat ik tegen kom.

                    Iemand zei hier dat fotografie een dure hobby was, maar waarom?
                    Ik begrijp dat de aanschaf wel niet goedkoop is, dat je een forse financiele inspanning moet leveren in het begin, maar als je meteen een degelijk toestel koopt + lens dan zit je toch gebeiteld voor lange tijd? Of vergis ik mij hier en is het bij fototoestellen zoals bij pc's waar je pc al bejaard is na 3a4 jaar en nietmeer meekan met de nieuwe programmas?

                    Mij lijkt het toch dat als je een goed, deftig toestel koopt en goede lens dat je dan toch wel voor jaren zoet bent?

                    En qua kosten kan ik me ook niet goed inbeelden wat er zo duur aan is? Of is er regelmatig reparatie nodig aan zo'n toestel?

                    Comment


                    • #11
                      Re: aanschaf eerste digitale toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
                      Ik ben me wel bewust van de financiele zaken en dergelijke.
                      ...
                      En qua kosten kan ik me ook niet goed inbeelden wat er zo duur aan is? Of is er regelmatig reparatie nodig aan zo'n toestel?
                      Koop je een hele goeie bridge zoals bv die Fuji S100fs, dan weet waar je begint en ook aankomt.
                      Het probleem met een spiegelreflex((D)SLR) is dat je ongeveer wel weet waar je begint maar verre van waar je eindigd.

                      Gezien je gedrevenheid om te leren(wat feitelijk ook voor de Fuji best is gezien zijn mogelijkheden), zou je ook voor een DSLR kunnen gaan met een makro-lens maar daar je niet alleen kleine beestjes maar waarschijnlijk ook grotere beestjes zal willen trekken(huisdieren, vrouw(en), kinderen,...) en ook natuur wat heel groot kan zijn, zal je zeker nog een tweede lens nodig hebben.
                      Omwille van mijn Nikon geschiedenis zal ik een Nikon voorstel doen maar je zal zeker bij Canon, Sony, Pentax,... gelijkaardige voorstellen vinden.
                      D60(nieuwer model, iets beperkter kwa mogelijke lenzen, live view=kunnen kijken op het schermpje zoals een bridge) of D80(iets ouder model, daarom vrij goedkoop met mogelijkheid tot gebruik van oudere toch zeer goede lenzen) Kwa kwaliteit zijn ze zeer gelijkaardig, ze schelen vooral in extratjes)
                      Een makro lens(90-100-150-180mm afhankelijk van welke afstand je je beestjes wil trekken)(kan van Nikon, Sigma en Tamron zijn)
                      Een all round lens bv 16-85/VR of 18-200/VR

                      In je combinaties zou ik voor de 16-85 gaan en voor een makro van 150, dan kan je in geval van behoeft aan meer tele dan de 85, de makro nog steeds als tele gebruiken.

                      Nog even verduidelijking van het verschil in makro met een bridge(Fuji) of een DSLR.
                      Makro met een bridge is met de lens zeer dicht naar het object komen(tot enkele cm) wat dikwijls voor belichtingsproblemen zorgt(je zit in je eigen schaduw) en ook dat bepaalde beestje hun schop afkuisen(gaan vliegen voor Telekees).
                      Met een makro lens ga je van 50cm tot 150cm(ik zie nu niet op 10 cm) afstand trekken, waardoor je de beestje niet zo afschrikt en vooral veel beter kunt belichten.

                      Hubert
                      Last edited by hub2805; 20 mei 2008, 14:14.
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: aanschaf eerste digitale toestel

                        Dat is het hem juist!!!! Eens je een spiegelreflex koopt en je hebt de smaak te pakken wil je steeds meer en beter...dus investeer je in een nieuwe en duurdere lens...om dan na een paar jaar de body te vervangen enz... enz...

                        Eenmaal gebeten geraak je er moeilijk vanaf...en als je ziet dat je steeds beter word in het nemen van foto's wil je meer van dat...en dat maakt uiteindelijk elke hobby duur

                        groeten Dirk
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aanschaf eerste digitale toestel

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Nog even verduidelijking van het verschil in makro met een bridge(Fuji) of een DSLR.
                          Makro met een bridge is met de lens zeer dicht naar het object komen(tot enkele cm) wat dikwijls voor belichtingsproblemen zorgt(je zit in je eigen schaduw) en ook dat bepaalde beestje hun schop afkuisen(gaan vliegen voor Telekees).
                          Met een makro lens ga je van 50cm tot 150cm(ik zie nu niet op 10 cm) afstand trekken, waardoor je de beestje niet zo afschrikt en vooral veel beter kunt belichten.

                          Hubert

                          Ik zou toch vooral vanop een afstand fotos willen trekken, dus niet met mijn neus vlak tegen de dieren zitten.
                          Dit omwille van het feit dat je de dieren er door doet verschieten waardoor ze weglopen, wegvliegen en anderzijds omdat sommige dieren die ik wil fotograferen nu niet bepaald lievertjes zijn.

                          Dus ik zou dan best opteren voor zo'n DSLR met een macro lens?

                          Die terminlogie is toch nog moeilijk, ik vrees dat ik dat toch even zal moeten bekijken.
                          Want de macros, dlrs en spiegelreflexen springen mij hier rond de oren en ik weet er niets van



                          En idd: ik zou ook eventueel wel andere fotos willen trekken, maar toch, dit is niet mijn hoofddoel.
                          Ik heb wel eens een verkoper aangesproken en die zei me dat er vaak al een standaardlens bij zo'n body zit waar je dan algeme fotos mee kan nemen.
                          Dus die lens is niet direct een probleem of een streefdoel van mij.


                          En Templar: ik begrijp best dat eens je eraan verslaafd bent je steeds beter en beter wil gaan, maar ik ben op dat vlak nogal een standvastig iemand.
                          Met andere woorden: ik zou graag al vanaf de start een degelijk toestel kopen zodat ik toch voor 5 jaar minstens al gebeiteld zit.

                          + Templar: elke hobby op zich is duur... als je elke week naar de voetbal gaat ben je al rap 20 euro kwijt per weekend....
                          Als je dat allemaal bij elkaar telt dan koop je wel eens een mooie en goed toestel , nietwaar?

                          Comment


                          • #14
                            Re: aanschaf eerste digitale toestel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
                            ..

                            + Templar: elke hobby op zich is duur... als je elke week naar de voetbal gaat ben je al rap 20 euro kwijt per weekend....
                            Als je dat allemaal bij elkaar telt dan koop je wel eens een mooie en goed toestel , nietwaar?


                            Ja maar ik ga om de 2 weken kijken naar het voetbal...
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #15
                              Re: aanschaf eerste digitale toestel

                              Ik las net dat de canon 400D eos in promotie is, wat vinden jullie van dit toestel? Is dit een goed toestel?

                              En in vergelijking met de nikon d80?

                              Comment

                              Working...
                              X