Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[uitleg voor dummies]Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [uitleg voor dummies]Nikon D80

    Ik ben van plan een Nikon D80 te kopen, maar mijn vraag is welke lens ik het beste erbij zou nemen(graag een kit, andere lens koop ik later).
    Het gaat om het nemen van vakantie foto's, en ook binnenfoto's.
    Ik heb een budget van +/- €1000

    Wie kan mij uitleggen wat de verschillende lenzen zijn en wat hun verschil is? Wat zijn al die cijfers/letters bij de lens?
    Ik ben van plan om in het begin foto's op de automatische stand te maken, en al leerend verder gaan met zelf de optie's veranderen. Hoe kan je dit snel leren, en is dit een camera om op automatische stand foto's mee te maken?

    Wie kan dit voor een 'leek', die graag wil bijleren, makkelijk uitleggen?

    Alvast bedankt
    Last edited by Vincent Morit; 19 mei 2008, 15:27.

  • #2
    Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

    die cijfers duiden het diafragma aan, ofwel het bereik in mm).

    bv; 55-250 f4-5.6

    55-250 : aantal mm bereik
    f4-5.6 : grootte van het diafragma, volledig open op het kortste bereik (hier dus 55 mm)

    ik ben een canon-man, dus qua type kan ik je niet helpen.

    hoe leren?
    ik ben meteen manueel begonnen, moeilijker, maar toffer als je het onder de knie hebt.
    en zeker de handeleiding lezen + eventueel extra boek kopen (er is er een over die nikon denk ik)

    succes nog!
    No rules. Great shots.
    -
    Online

    Comment


    • #3
      Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

      18-135 AF-S mm of 18-200 mm AF-S VR

      18-135 is iets minder zoom, geen VR , beter op 18 mm (minder vervorming), en vrij goedkoop

      18-200 mm: dus meer zoom, wel VR , iets minder op 18 mm en iets duurder
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

        Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Morit Bekijk bericht
        Ik ben van plan een Nikon D80 te kopen, maar
        wie kan dit voor een 'leek', die graag wil bijleren, makkelijk uitleggen?
        Alvast bedankt
        Koop het boek(ik heb het ook) digitale fotografie met de Nikon D80 (Christian Haasz) en je zal al een eind verder springen.
        Nikon D80 - Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR - AF Nikkor 80-200 mm 1:2.8 ED - Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 - filters van B+W - SB-600 Speedlight - alles in Lowepro[
        life is like a box of chocolates, You never know what you're gonna get.

        Comment


        • #5
          Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          18-135 AF-S mm of 18-200 mm AF-S VR

          18-135 is iets minder zoom, geen VR , beter op 18 mm (minder vervorming), en vrij goedkoop

          18-200 mm: dus meer zoom, wel VR , iets minder op 18 mm en iets duurder
          VR = Vibration Reduction - Hiermee kan je zelfs bij een iets langere sluitertijd toch nog scherpe foto's trekken.
          Mvg,David
          [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

          Comment


          • #6
            Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

            Ik ben nu zelf ook aan het kiezen. Dat het de D80 body wordt, staat vast.

            Maar nu ben ik nog aan het kiezen uit de 3 kitlenzen. Ik heb al gezien dat elk zn voor- en nadelen heeft. Welke raden jullie aan? (Ervaring, kennis,...)

            Comment


            • #7
              Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

              18-135 heb ik gehad en is helemaal geen wow lens hoor. heb deze gehad als kitlens bij de D200.

              de 18-200 is een caliberke hoger. vooral door zijn brede inzetbaarheid en VR.
              de 18-135 ga je prob later verkopen, de 18-200 ga je prob houden omdat het zo'n goede wandellens is.
              je kan mss eens rondkijken om de 18-200 2e hands te kopen.

              Comment


              • #8
                Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                18-135 heb ik gehad en is helemaal geen wow lens hoor. heb deze gehad als kitlens bij de D200.

                de 18-200 is een caliberke hoger. vooral door zijn brede inzetbaarheid en VR.
                de 18-135 ga je prob later verkopen, de 18-200 ga je prob houden omdat het zo'n goede wandellens is.
                je kan mss eens rondkijken om de 18-200 2e hands te kopen.
                Ik kan hier voor een groot deel inkomen alleen zal je later dikwijls met het hoge deel van de 18-200 overlappen en dit bereik 2x tot zelfs 3x afdekken.
                Ik heb ze ook en doe ze niet weg maar als ik ten tijde van de aanschaf de keuze had tussen de 18-200 en de 16-85, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de 16-85 gekozen hebben.
                Als je zeker weet dat maar 2 max 3 lenzen in je bezit zult hebben zal je zeker veel plezier aan je 18-200 hebben. Maar weet je dat op voorhand???

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                  van m'n website: Objectief advies:

                  Bij aanschaf van een eerste D reflex camera heb je veelal de keuze wel of geen een kit objectief. Een kit objectief kost dan een fractie van de normale waarde. Heb je geen enkel ander objectief, dan kun je er goedkoop mee beginnen.

                  Het beste kit objectief is de AFS DX 18-70 f/3,5-4,5G. Iets duurder, nog iets beter maar wel met VR is er de AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX. Samen met je camera aanschaffen want dan zijn die dingen goedkoper. Je hebt er een prima bereik mee. Dat is ook het nadeel van dit objectief. Als je er andere objectieven wilt bij kopen heb je gauw iets dubbel in het bereik.

                  De AFS DX 18-55mm f/3,5-5,6G ED, AF 28-80 f/3,3-5,6G en de AF 28-100 f/3,5-5,6G zijn allen goedkoop en hebben een matige kwaliteit.

                  Als je slechts met één objectief wilt werken heb je de AF-S DX VR 18-200mm 3,5-5,6G ED. De nadelen van dit objectief zijn, weinig lichtgevoelig, redelijk veel vertekening en je gebruikt niet de mogelijkheden van je reflex camera. Want daarmee kun je objectieven verwisselen. Meer zoom = meer problemen. Als je slechts met één objectief wilt werken zijn het prima dingen.
                  De Nikon 18-200 heeft meer optische kwaliteit dan de concurrentie. Ook mechanisch zijn ze beter, maar gezien het relatief weinig geld dat je er voor betaald, zit daar ook het zwakke punt. Het objectief is echt niet geschikt voor stevig en ruig werk.

                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    van m'n website: Objectief advies:

                    Ook mechanisch zijn ze beter, maar gezien het relatief weinig geld dat je er voor betaald, zit daar ook het zwakke punt. Het objectief is echt niet geschikt voor stevig en ruig werk.
                    Zit hier geen contradictie?
                    Als ze mechanisch beter zou zijn zou ze normaal beter zijn voor stevig en ruig werk.
                    JMHO
                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                      D50 (2x)met 18-200vr ok
                      D70S (2x)met 18-200 vr lens OK
                      D80 ook OK
                      D100 ook met 18-200vr OK
                      D200(3x)met 18-200 vr OK
                      D2H !!!met 18-200 vr OK
                      D300 met 18-200 vr OK
                      als je nu niet overtuigd bent van de 18-200vr nikon ga dan voor ander merk..............
                      Last edited by boeboe; 23 mei 2008, 22:41. Reden: D 80 vergeten
                      BD0968BE
                      nikon
                      D2Xs

                      Comment


                      • #12
                        Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door boeboe Bekijk bericht
                        als je nu niet overtuigd bent van de 18-200vr nikon
                        Ik was overtuigd van de 18-200 op een D50, maar zeker niet op een D200. Mechanisch vind ik het ook geen topper, tubes bewegen nogal.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                          Als je echt een beginner bent en nog nooit met een digitale reflextoestel hebt gewerkt is het echt geen probleem dat je gaat voor de kitlen(s)(zen) zonder extra snufjes.
                          Zo leer je wat je kan met je toestel en leer je de beperkingen van je lens kennen, maar zo leer je ook goedkoper je eigen smaak kennen.
                          De kitlenzen kan je goedkoop tweedehands aankopen en is dan echt geen weggesmeten geld als oefen en leermateriaal.

                          Ik heb zelf de kans gekregen om met een D50 met twee kitlenzen (18-55 en 55-200) te leren. ik heb uiteindelijk de D80 gekocht met een 55-200 VR.
                          en een gewone kitlens 18-55 ga ik tweedehands aanschaffen

                          Comment


                          • #14
                            Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                            18-70 DX! Knappe lens
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: [uitleg voor dummies]Nikon D80

                              Ik ga voor de 18-200, zodat ik gelijk een goeie lens heb!

                              Comment

                              Working...
                              X