Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 ??

    Beste,

    Eindelijk is de tijd voor mij er om mijn eerste spiegelreflex te kopen...

    Nu heb ik enkel nog wat raad nodig...

    Ik dacht aan de D300...Maar is dit geschikt voor een amateur ? Ik bedoel dan vooral gebruiksgemak, instellingen,...
    Welke lens raden jullie me aan? Of is dit toestal standaard top?

    Ik gebruik hem vooral voor foto's van het 4x4 gebeuren, terreinrijden met jeeps en quads. Dus ook bewegende beelden en soms vanop enkele meters afstand.

    Raden jullie eerder een ander toestel aan ?

    Graag jullie mening en raad aub...

  • #2
    Re: D300 ??

    Oorspronkelijk geplaatst door acer Bekijk bericht
    Beste,

    Eindelijk is de tijd voor mij er om mijn eerste spiegelreflex te kopen...

    Nu heb ik enkel nog wat raad nodig...

    Ik dacht aan de D300...Maar is dit geschikt voor een amateur ? Ik bedoel dan vooral gebruiksgemak, instellingen,...
    Welke lens raden jullie me aan? Of is dit toestal standaard top?

    Ik gebruik hem vooral voor foto's van het 4x4 gebeuren, terreinrijden met jeeps en quads. Dus ook bewegende beelden en soms vanop enkele meters afstand.

    Raden jullie eerder een ander toestel aan ?

    Graag jullie mening en raad aub...
    Ik zou de D300 enkel als amateur aanraden als je bezield ben door fotografie, want dit toestel heeft mijns insziens een redelijk grote en steile leercurve.

    Misschien net de stap eronder nemen (D200) of nog ietske lager D80 of de D90 die misschien binnenkort uitkomt. Het geld dat je zo uitspaart kun je dan eventueel investeren in betere lenzen dan de kitlenzen.

    Als je niet al te veel wil wisselen van glas zou ik je eventueel de Nikon 18-200 VRII aanraden. Hiermee kun je zowel vanop redelijke afstand als van dichtbij goede foto's nemen.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: D300 ??

      Als je er het geld voor over hebt, is de D300 een goede keuze
      Het is niet omdat er tal van functies inzitten dat je die ook hoeft te gebruiken, maar het KAN tenminste
      En ingewikkeld ? In de praktijk werk ik vlotter met mijn D300 dan met mijn D80
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: D300 ??

        Ik heb hem nu sinds een week in gebruik (heb mijn D200 dan toch omgeruild) en ik moet zeggen dat hij zelfs voor een amateur eenvoudig is in gebruik. Ik heb wel de handleiding en het D200 boek van easy computing eens doorgenomen en zitten te experimenteren met instellen en dergelijke.

        Gisteren in de provence voor de eerste keer mee aan het werk geweest geweest en ik moet zeggen WOW , indrukwekkend. Snelle AF, goede resultaten in hogere iso's en instellingen makkelijk toegangkelijk.

        De combinatie met de Sigma 18-200 DC OS HSM lens bevalt me zeer goed, al is het de bedoeling wat extra lenzen bij te kopen. De balans body-lens is perfect waardoor het toestel goed in de hand ligt.

        De D300 is een kostelijk toestel voor een beginnend amateur maar na eerst gewerkt te hebben met een olympus e-500 moet ik zeggen dat dit toch een andere wereld is, geen enkele vergelijking mogelijk. Heb er alvast geen seconde spijt van .

        Groeten,
        Johan
        D300 - Sigma 18-200 DC OS HSM

        Comment


        • #5
          Re: D300 ??

          Oorspronkelijk geplaatst door acer Bekijk bericht
          Beste,

          Eindelijk is de tijd voor mij er om mijn eerste spiegelreflex te kopen...

          Nu heb ik enkel nog wat raad nodig...

          Ik dacht aan de D300...Maar is dit geschikt voor een amateur ? Ik bedoel dan vooral gebruiksgemak, instellingen,...
          Welke lens raden jullie me aan? Of is dit toestal standaard top?

          Ik gebruik hem vooral voor foto's van het 4x4 gebeuren, terreinrijden met jeeps en quads. Dus ook bewegende beelden en soms vanop enkele meters afstand.

          Raden jullie eerder een ander toestel aan ?

          Graag jullie mening en raad aub...
          D300 is een prima toestel, ook voor een amateur.
          In het begin kan je er ook gemakkelijk mee werken, en naarmate je meer gewoon raakt aan het toestel kan je dat volledig naar je hand gaan zetten.
          Een paar grote voordelen aan een D300, zijn de goed werkende en snelle AF, het prachtige lcd scherm, een zeer heldere zoeker, en goed in de hoge iso
          Maar om deze tenvolle tot zijn recht te laten komen heb je goed glas nodig, net als bij iedere camera, dit bepaald namelijk voor het grootste deel de kwaliteit van je opnames, over objectieven zoals de 18-200 kan ik niet meepraten, maar ik veronderstel, dat deze in heldere omstandigheden wel zal voldoen voor wat jij ervan verlangt, 4X4 en dit soort opnames vragen een toestel dat snel reageerd op alle vlakken, tegen een stootje kan, en ook tegen een spat water kan, en dat doet de D300.

          D300, zeker een aanrader en zijn geld waard, en eenmaal je de microbe te pakken hebt, zal de rest wel vanzelf komen.
          Last edited by Guest42; 19 mei 2008, 11:10.

          Comment


          • #6
            Re: D300 ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Ik zou de D300 enkel als amateur aanraden als je bezield ben door fotografie, want dit toestel heeft mijns insziens een redelijk grote en steile leercurve.

            Misschien net de stap eronder nemen (D200) of nog ietske lager D80 of de D90 die misschien binnenkort uitkomt. Het geld dat je zo uitspaart kun je dan eventueel investeren in betere lenzen dan de kitlenzen.

            Als je niet al te veel wil wisselen van glas zou ik je eventueel de Nikon 18-200 VRII aanraden. Hiermee kun je zowel vanop redelijke afstand als van dichtbij goede foto's nemen.
            Als je zegt dat de D300 een grote en steile leercurve heeft en dan aanraad om bv een D200 te nemen
            Ze kwa bediening zowat identiek.
            @mexicano:
            Het is niet wat er teveel op staat, wat de beginner problemen gaat bezorgen maar wat er niet op staat(idem voor de D200). nl. de scenes.
            Alles valt en staat met de ervaring die Acer reeds in fotografie heeft. Als reeds een tijdje geexperimenteerd heeft met manuele of semi-automatische fotografie(analoog of digitaal) zal hij waarschijnlijk snel met de D300/D200 weg zijn, anders veeeeel lees en experimenteer werk voor de boeg.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: D300 ??

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Als je zegt dat de D300 een grote en steile leercurve heeft en dan aanraad om bv een D200 te nemen
              Ze kwa bediening zowat identiek.
              @mexicano:
              Het is niet wat er teveel op staat, wat de beginner problemen gaat bezorgen maar wat er niet op staat(idem voor de D200). nl. de scenes.
              Alles valt en staat met de ervaring die Acer reeds in fotografie heeft. Als reeds een tijdje geexperimenteerd heeft met manuele of semi-automatische fotografie(analoog of digitaal) zal hij waarschijnlijk snel met de D300/D200 weg zijn, anders veeeeel lees en experimenteer werk voor de boeg.

              Hubert
              Slecht uitgedrukt, bedoelde dat de D200 iets goedkoper is en dat er dan meer budget over is voor glas.

              Maar de D300 is een dijk van een toestel natuurlijk, ga je zeker niet beklagen
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: D300 ??

                Is de standaard lens van de D300 goed genoeg waarvoor ik deze zou gebruiken of raden jullie me toch een andere/betere aan ?

                Comment


                • #9
                  Re: D300 ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Ik zou de D300 enkel als amateur aanraden als je bezield ben door fotografie, want dit toestel heeft mijns insziens een redelijk grote en steile leercurve.

                  Misschien net de stap eronder nemen (D200) of nog ietske lager D80 of de D90 die misschien binnenkort uitkomt. Het geld dat je zo uitspaart kun je dan eventueel investeren in betere lenzen dan de kitlenzen.

                  Als je niet al te veel wil wisselen van glas zou ik je eventueel de Nikon 18-200 VRII aanraden. Hiermee kun je zowel vanop redelijke afstand als van dichtbij goede foto's nemen.
                  Wat is een amateur.
                  Als je de basis principes van de fotografie niet kent, dan zal dit toestel misschien iets te hoog gegrepen zijn.

                  Als je aandachtig de handleiding leest dan ben je vertrokken. Van opties die je niet verstaat blijf je gewoon af, omdat de fabrieksinstelling gewoonlijk de beste is.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Het is niet wat er teveel op staat, wat de beginner problemen gaat bezorgen maar wat er niet op staat(idem voor de D200). nl. de scenes.

                    Dan koop je toch geen DSLR, maar een prosumer
                    Wil je het écht eenvoudig houden, kies dan (in het begin) voor de P-stand
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Dan koop je toch geen DSLR, maar een prosumer
                      Wil je het écht eenvoudig houden, kies dan (in het begin) voor de P-stand
                      Je zou eens moeten weten hoeveel er met een DSLR in: full automatisch, makro, sport, portret, avond,... mode trekken. Allemaal zaken die zulke DSLR gebruiker, bij een D200 of D300(om niet te spreken van Dx), niet zullen vinden. Bij zulke toestellen gaat de fabrikant ervan uit dat de gebruiker ervaren genoeg is om zelf de camera in te stellen. Ik zeg absoluut niet dat dat moeilijk is als je je er een beetje mee wil bezighouden maar er zijn DSLR gebruikers die denken dat gewoon op het knopke drukken, met een DSLR garantie geeft op super goede foto's.
                      Geef aan zulke gebruiker een D300, dan vind hij gegarandeerd zijne weg niet en er kunnen zich dan 2 dingen voordoen:
                      - Of hij begint te (be)studeren en bijt zich erdoor
                      - Of na een maand ofzo verkoopt hij hem voor een appel en een ei(waar dan iemand anders dol gelukkig mee zal zijn.

                      Hubert
                      PS: P-stand, is inderdaad een goed beginpunt. Ik heb er echter reeds veel moeten overtuigen om de P-stand te gebruiken ipv de Auto stand. Het duurt dikwijls echt lang eer ze een beetje het verschil begrijpen(en dan nog). Het zou al een stuk gemakkelijker zijn als de fotoboeren de P-stand ipv de Auto stand zouden aanraden.
                      Last edited by hub2805; 19 mei 2008, 13:08.
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door acer Bekijk bericht
                        Is de standaard lens van de D300 goed genoeg waarvoor ik deze zou gebruiken of raden jullie me toch een andere/betere aan ?
                        Hangt ervan af wat de standaardlens is eh.

                        Een dSLR komt in principe zonder lens, maar vaak worden kits aangeboden met lens.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Hangt ervan af wat de standaardlens is eh.

                          Een dSLR komt in principe zonder lens, maar vaak worden kits aangeboden met lens.
                          Inderdaad, wat is standaard?
                          Je gaat mooie foto's trekken met een 18-200VR, die zeer behoorlijke resultaten op de D300 neerzet.
                          Wil je wat beter, dan kun je gaan naar de 16-85VR + de 70-300VR, die wat minder superzoom zijn en nog iets meer bereik geven, wel met een lenswissel.
                          Wil je nog beter met lichtsterk, snel glas, dan ga je voor de Tamron 17-50/2.8 samen met een Sigma 70-200/2.8
                          Tenslotte het neusje van de zalm: de Nikkor 17-55/2.8 samen met de Nikkor 70-200VR maar reken dan maar op €3000 minstens voor de twee samen.
                          Uiteraard kan je, afhankelijk van je wensen ook kruislingse combinaties maken.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door acer Bekijk bericht
                            Beste,

                            Eindelijk is de tijd voor mij er om mijn eerste spiegelreflex te kopen...

                            Nu heb ik enkel nog wat raad nodig...

                            Ik dacht aan de D300...Maar is dit geschikt voor een amateur ? Ik bedoel dan vooral gebruiksgemak, instellingen,...
                            Welke lens raden jullie me aan? Of is dit toestal standaard top?

                            Ik gebruik hem vooral voor foto's van het 4x4 gebeuren, terreinrijden met jeeps en quads. Dus ook bewegende beelden en soms vanop enkele meters afstand.

                            Raden jullie eerder een ander toestel aan ?

                            Graag jullie mening en raad aub...

                            Bijna iedere reactie hierop snap ik geen hol van.

                            Wat is je ervaring qua fotografie?
                            Wat is hetgeen je verwacht van een dslr? ( direct goeie plaatjes schieten zonder poespas en instellingen of alles zelf instellen en naar je hand zetten. )
                            Wil je 1 lens of heb je de intensie om met meerdere lenzen te gaan zeulen? ( Lenzen maken je foto, niet je toestel )

                            Inderdaad zoals hier al verteld is is een D300 en D200 een toestel met een steile leercurve en als het geen continue hoofdhobby word en je er meteen goeie platen mee wilt schieten zonder hier veel tijd en moeite in te steken zal dit erg tegenvallen als je van een compactje met de autostand afkomt.

                            Het "wat eropzit hoef je niet te gebruiken" snap ik ook niet echt, waarom iets kopen wat je niet gebruikt, spaar dan geld uit en koop een toestel waar die niet gebruikte functies niet opzitten.
                            Tegen de tijd dat je die functies nodig hebt kan je altijd nog upgraden naar een body die dan een stuk goedkoper is.

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 ??

                              Ik raad je een D60 of maximum de D80 aan. Laat je niet gek maken door verkopers of de mensen hier en laat de D300 gewoon liggen.

                              Je kan als beginner zeker foto's trekken met de D300, maar die gaan niet beter zijn dan de foto's uit de D60.
                              Kijk eerst eens of een dslr je wel ligt voor je het grote geld er tegenaan gooit.
                              Een D60 is perfect om de basis van een dslr onder de knie te krijgen. En onderschat die kleine en goedkope toestellen niet, je zult verbaast zijn over de resultaten die er uit kunnen komen als je zelf wat moeite wil doen.

                              Als lens zou ik de Nikkor AF-S 16-85 VR aanraden. Niet echt goedkoop, maar zijn prijs wel waard denk ik.

                              Comment

                              Working...
                              X