Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestandsgrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestandsgrootte

    Hallo,

    heb me vorig weekend de Pentax K10D aangeschaft. Als ik de foto's neem in de volledige resolutie 3872x2592 en met de beste JPEG compressie (***) dan heb ik foto's met een grootte van ongeveer 1,8 à 2 MB. Ik vind dit nogal weinig voor een toestel met 10 Megapixel aangezien ik met m'n oude Coolpix van 5MP reeds foto's maakte van 5 à 6 MB.

    Zie ik hier iets over het hoofd? ... Welke bestandsgroottes hebben jullie bij een 10MP camera?

    Greetz!

  • #2
    Re: Bestandsgrootte

    Als "beste" compressie gelijk staat aan "hoogst mogelijke graad van compressie" dan heb je bij deze optie inderdaad de kleinste JPEG's lijkt me zo maar ..... Misschien de optie "minste" (of zoiets ) compressie proberen; dan zouden de JPEG's een stuk groter moeten zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Bestandsgrootte Pentax K10D

      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
      Als "beste" compressie gelijk staat aan "hoogst mogelijke graad van compressie" dan heb je bij deze optie inderdaad de kleinste JPEG's lijkt me zo maar ..... Misschien de optie "minste" (of zoiets ) compressie proberen; dan zouden de JPEG's een stuk groter moeten zijn.
      nee, nee... met "beste" compressie bedoelde ik inderdaad de laagst mogelijke... oops!

      in het boekje van de K10D staat in een tabel dat je op een 4GB kaartje circa 804 opnamen kan maken in deze "beste settings" (dus 10MP en de laagste compressie). Als ik 4.000.000.000 deel door 804 opnames dan kom ik op ongeveer 5 MB per foto. Dit is natuurlijk wel een gemiddelde, maar lijkt me toch al beter dan de 1,8 à 2 MB per foto die ik nu haal.

      Ik vrees dat er wat aan de hand is met de sensor?... iemand ook een dergelijk "probleem" gehad?

      Grtz!

      Comment


      • #4
        Re: Bestandsgrootte

        Welke grootte van foto's heb je ingesteld? Het geschatte aantal foto's is gebaseerd op een gemiddelde, maar als er veel dezelfde kleur op een foto staat is het bestand een stuk kleiner.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Bestandsgrootte

          als je foto's zelf goed zijn...waarom er dan nog over piekeren?
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Bestandsgrootte

            Hi,

            Als je foto uit grote egale vlakken bestaat , of heel donker is bvb. dan scheelt dat een pak in de grootte.

            Dat zie je trouwens als je gewone fotos "saved as" jpg;
            je bewaart een reeks allemaal op compressie 8 bvb., en de ene tegen de andere kan 50% verschillen in kb.

            DPaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Bestandsgrootte

              Om je sensor te testen kijk je best naar de grootte van het RAW bestand.
              jpg. grootte kan enorm verschillen afhankelijk van je beeld (egale vlakken, texturen enz...) vergelijk eens met enkele beeldjes je hoogste en laagste compressiegraad. Als hier weinig of geen verschil is dan kan er alleen maar iets mis zijn met de software (firmware toestel). Ik dacht (maar ben niet zeker) dat ook het type sensor een rol speelt in de uiteindelijke bestandsgrootte dus ik weet niet of je zomaar je twee toestellen mag vergelijken.

              groeten Luc
              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

              Comment


              • #8
                Re: Bestandsgrootte

                Maak eens een RAW, en kijk dan eens naar de bestandsgrootte

                Comment


                • #9
                  Re: Bestandsgrootte

                  In een viewer hoe wordt dan de maat van de foto's opgegeven? aaaa x bbbb pix, dat moet dezelfde maat zijn als de maat van je sensor.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X