Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een eerste digitale reflex camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een eerste digitale reflex camera

    Hallo,

    Ik ben zowat in ontdekking wat fotografie betreft en moet eigenlijk alles nog leren. Nu wil ik mij een digitale reflex camera aanschaffen. Met wat opzoekwerk leek mij het volgende toestel wel interessant.

    Sony A200 met 18-70mm en 75-300mm lens.

    Wat is jullie mening hierover? Hebben jullie nog andere aanraders van toestellen (buiten de Nikon D40). Voor een beginner, maar die toch wel al een beetje een deftig toestel wil. Questie om niet binnen één jaar al weer een nieuw toestel te moeten kopen om te voldoen aan mijn ontwikkelde eisen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Last edited by Kinushi; 17 mei 2008, 11:23.
    Teach me!
    Doe eens een bezoekje naar http://www.kinushi.net

  • #2
    Re: Een eerste digitale reflex camera

    Dat hangt af wat van soort fotografie je wilt doen. Veel telewerk? Veel in het donker? Of landschappen? Veel bewegende onderwerpen?

    Alle huidige DSLR's zijn goede toestellen. Afhangende van wat voor soort fotografie je doet, heeft het ene merk enkele pluspuntjes boven het andere die dan relatief zwaarder wegen.
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

    Comment


    • #3
      Re: Een eerste digitale reflex camera

      Momenteel denk ik dat ik vooral mensen in landschappen en steden wil fotograferen. Misschien eens af en toe macro voor de lol.
      Teach me!
      Doe eens een bezoekje naar http://www.kinushi.net

      Comment


      • #4
        Re: Een eerste digitale reflex camera

        Niet te lang over nadenken, gewoon doen. En vervolgens leren werken met je camera en genieten van ermee werken.
        Er zijn geen slechte DSLR's meer. Voor alle merken kun je voldoende lenzen krijgen om vrijwel alles wat je wilt te fotograferen. Dus als de A200 je goed in de hand ligt en je hem t geld waard vindt, er gewoon voor gaan.
        De 18-70 is een zeer behoorlijke kitlens waarmee je voor niet teveel geld ervaring op kan doen met het werken ermee. Als je na een tijd doorkrijgt waar je behoefte aan hebt kun je alsnog op zoek gaan naar een lens waar je dat eventueel beter mee kan.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: Een eerste digitale reflex camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Kinushi Bekijk bericht
          Momenteel denk ik dat ik vooral mensen in landschappen en steden wil fotograferen. Misschien eens af en toe macro voor de lol.
          Landschappen en steden zijn stilstaande onderwerpen. Je hoeft dus in principe geen hele snelle AF, en geen snelle serieopnamen te maken. Buiten is het lichter dan binnen, dus ruis is ook iets minder belangrijk. Ook hoef je niet direct grote telelenzen te kopen.

          Dan zou Pentax K200D of de K10D/K20D een interessante optie zijn. Waarom ? De kleine minpuntjes van Pentax ga jij niet voelen En bij de andere merken betaal je voor de extra mogelijkheden die je toch niet nodig hebt. Pentax heeft ook hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar niet dat de ander merken verkeerd zijn hoor, integendeel
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

          Comment


          • #6
            Re: Een eerste digitale reflex camera

            En wat vinden jullie van de Olympus E420 + EZ 14-42 + 40-150mm?
            Last edited by Kinushi; 17 mei 2008, 15:21.
            Teach me!
            Doe eens een bezoekje naar http://www.kinushi.net

            Comment


            • #7
              Re: Een eerste digitale reflex camera

              De A200 is inderdaad een digitale reflex camera.
              Nog even dit, als je inderdaad je gedachten op een Sony gezet hebt, je hebt hem in de hand gehad en ligt je comfortabel dan moet je dat zeker doen.
              Hier zijn er steeds die "hun" merk aanprijzen maar er zijn nu eenmaal geen slechte DSLR's. Alles hangt af van je budget, hoe ligt hij in de hand, hoe vind je de menu structuur, ...

              OK, Nikon en Canon hebben het uitgebreidste assortiment lenzen zonder twijfel maar Sony, Pentax, Olympus, ... hebben ook lenzen die in je budget zullen passen.

              Comment


              • #8
                Re: Een eerste digitale reflex camera

                echt slechte DSLR,s zijn er niet meer, belangrijker zijn de lenzen die je er bij neemt.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Een eerste digitale reflex camera

                  koop een tweedhands D50 als je hem nog kan vinden, dan heb je in mijn ogen een suppertoestel (met dezelfde gebruiksvriendelijkheid als de D80)
                  Of richt je tot een instapmodel van canon.

                  In mijn zoektocht naar een goed toestel heb ik ondertussen door dat veel afhangt van het type foto's dat je wil maken, de intensiviteit waarmee je wil fotograferen en de toekomst die je kiest (wil je gebeten worden of wil je gewoon een keertje een foto maken)
                  Daarnaast heb ik ondervonden dat keuze van lenzen heel veel doet.
                  Daarom noem ik nikon en canon vanwege het grote assortiment (en zeker als beginner een soms iets te groot aan assortiment, omdat het dan weer moeilijk word om te kiezen)

                  begin met een normaal bereik bv die 18-70 die je opsomt
                  Bij zoom mag je gerust wat ervaring opdoen, maar na een tijd ga je toch de grenzen van een normale zoom ontdekken en ga waarschijnlijk toch op zoek naar eentje met een betere lichtsterkte f2,8 bv en dan ga je moeten sparen.

                  Maw het speelt niet meteen een rol als je af en toe eens een foto wil nemen. Wil je meer kijk dan ff mee uit naar de toekomst van je willen en je kunnen (+je spaarcenten)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een eerste digitale reflex camera

                    Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog één vraagje...

                    Ik heb hier wat foto's op het forum bekeken die genomen zijn met een SONY A200. Toch valt de kwaliteit mij wat tegen. Ik weet niet hoe ik het juist moet uitleggen, maar ze lijken mij niet zo scherp en een te kort aan contrast. Wat de foto's wat grauw maken en de kleuren niet goed uitkomen.

                    Ligt dit aan de fotografen? Of aan het toestel of de lenzen? Kan er iemand hier een mooie foto posten die gemaakt is met een A200?

                    Thnx
                    Teach me!
                    Doe eens een bezoekje naar http://www.kinushi.net

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een eerste digitale reflex camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kinushi Bekijk bericht
                      Kan er iemand hier een mooie foto posten die gemaakt is met een A200? Thnx
                      Helemaal onder in het verhaal -na de conclusie- kan je naar de galery doorclicken, testfotos dus.



                      hg,
                      karel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een eerste digitale reflex camera

                        ik be ook aan het uitkijken om een D40 aan te schaffen, er is echter één dingetje dat ik als newbie niet goed snap.
                        Die heeft dus geen AF-motortje? Dus dat wil zeggen dat als je er geen AF-lens opzet dat je die manueel moet scherpstellen/focussen?
                        maar er bestaan wel lenzen met zo'n AF-motortje in?
                        En zijn die dan kostelijk?
                        Last edited by Hilket; 6 oktober 2008, 23:23. Reden: abonneren op reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een eerste digitale reflex camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                          ....Die heeft dus geen AF-motortje? Dus dat wil zeggen dat als je er geen AF-lens opzet dat je die manueel moet scherpstellen/focussen?
                          Ja bij een niet AF lens moet je manueel focussen maar dit is niet wat ze bedoelen hier, bij de D40/D60 moet de motor voor het bewegen van de lens (scherpstellen dus) in de lens ingebouwd zitten dit zijn de AF-S lenzen van Nikkor zie wat je kunt vinden op de Nikon D40 pagina

                          AF-S, AF-I: alle functies worden ondersteund,
                          dus ook autofocus (lens kan scherstellen zonder dat jij zelf aan de lens moet draaien)

                          Overige G- of D-type Nikkor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus,
                          bij deze lenzen moet jij zelf scherstellen (je moet zelf draaien aan de lens tot het beeld scherp is)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                          maar er bestaan wel lenzen met zo'n AF-motortje in?
                          Ja bij Nikon zijn dat dus die AF-S lenzen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                          En zijn die dan kostelijk?
                          Prijzen van lenzen lopen nogal uiteen van zo'n € 150 voor de goedkoopste tot enkele (vele) duizenden euros voor de duurste. Veelal wordt bij de D40 de Nikkor AF-S 18-55mm DX F 3.5-5.6 G VR € 173,87 en de Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED VR € 238,95 gebruikt (van beide lenzen bestaat ook de niet VR variant (dus zonder beeldstabilisatie in de lens) die wat goedkoper is)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een eerste digitale reflex camera

                            Dank je wel voor de uitvoerige info!
                            Ik ga volgende vraagje toch riskeren. Ik weet dat veel mensen vragen welk toestel ze het best kunnen kopen. Maar soit, heel veel ken ik er nog niet van en ik ben nog steeds eigenlijk aan het twijfelen tussen een goed degelijk volledig toestel en een goede compacte, maar soit.
                            Eigenlijk kon ik de balans al wel wat vinden in de D40, maar ja dat motortje hé ... welke toestellen van Nikon hebben dat dan wel? Dan spreken we waarschijnlijk al onmiddellijk over een hogere aankoopprijs?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een eerste digitale reflex camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                              Eigenlijk kon ik de balans al wel wat vinden in de D40, maar ja dat motortje hé ... welke toestellen van Nikon hebben dat dan wel? Dan spreken we waarschijnlijk al onmiddellijk over een hogere aankoopprijs?
                              De D50 niet nieuw meer verkrijgbaar tweedehands voor zo'n 200 euro
                              De D80 die nu hard in prijs aan het zakken is, omdat hij vevangen word door de D90

                              Ik ben op zoek naar een MB-20.

                              Comment

                              Working...
                              X