Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 voor sportfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 voor sportfotografie?

    Hello hello,

    eerste keer vandaag op het forum en ik heb zo hier en daar al wat gelezen over jullie gedachtengangen.
    Mijn concrete vraag : graag had ik een degelijke spiegelreflexcamera gekocht om foto's te nemen op atletiekwedstrijden vermits ik en mijn kinderen daar vaak vertoeven. Na een beetje rondgekeken te hebben op het world wide web kwam ik uit bij de Nikon D80 als keuze. D300 of Canon D40 zijn eigenlijk iets boven mijn budget.
    Graag had ik van jullie wat reacties gekregen of dit toestel geschikt is om atleten in volle actie (vb spurt) duidelijk te fotograferen met dit toestel, alsook om te weten als je een continuous fotoshoot van een paar seconden doet of je dan nog kwaliteit hebt.
    Zelf heb ik recent wat foto's genomen met de Samsung pro815 en die gaf mooie foto's, maar in continuous fotoshoot was dit niet zo. Als je daar naar de jpeg's gaat kijken vertaalt zich dat ook in de grote van de bestanden : 1 gewone foto is ongeveer 2mb groot, de foto uit de continuous ongeveer 250kb.
    Gisteren heb ik al eens voor een prijs voor de D80 gaan kijken en er werd mij een lens aanbevolen : AF-s 18-200mm DX VR B. (ik wil ook foto's maken vanop enige meters afstand vanuit de tribune).

    Kunnen jullie mij dit toestel aanbevelen voor sportfotografie of eventueel nog een andere suggestie doen? Alvast bedankt.
    Last edited by K.TheLion; 15 mei 2008, 22:59.

  • #2
    Re: D80 voor sportfotografie?

    Als je budget eerder beperkt is dan denk ik wel dat de D80 goed is. (Ben zelf trotse en tevreden eigenaar)
    Ik zou persoonlijk wel gaan voor een 70-200 F2.8 ... De Nikkor versie is waarschijnlijk ook boven budget (ong 1800€) maar Sigma maakt er ook zo een die prijsvriendelijker is, rond de 700€.
    Ik meen gelezen te hebben dat deze lens toch scherper en sneller is dan de 18-200 VR. Deze laatste heb ik zelf gehad. Goed voor het allround werk en vakantie maar schiet toch te kort voor het serieuze werk.
    Ivm die Continious shoot: je kan gewoon de ontspanknop ingedrukt houden en met een snel SD-kaartje (bv. Sandisk Ultra2 of Extreme3 ) kan je dan wel wat foto's achter elkaar nemen (natuurlijk ook afhankelijk in welke kwaliteit je trekt: Jpeg basis/normaal/fijn/RAW, of een combinatie)
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt ...
    Groetjes
    Stijn
    > F U J I F I L M <

    Comment


    • #3
      Re: D80 voor sportfotografie?

      Beste Lion,

      Allereerst welkom op dit forum.
      Wat de kwaliteit van continu foto's betreft, ken ik geen enkele DSLR die zoiets doet. Bij alle merken die ik ken blijft de kwaliteit van de verschillende foto's achter elkaar gelijk. Wat wel is is dat als je met een flash trekt dat enkel de flist bij de eerste foto zal af gaan en niet bij de volgende, omdat de flist onmogelijk snel genoeg kan herladen om voor de volgende foto terug klaar te staan.
      Wat de camera combinatie betreft: Met de D80 kan je sport foto's trekken tot 3 beelden per seconde. Echter de 18-200, die een schitterende wandel-reis lens is, is niet zo geschikt voor sport. Voor sport gebruik je best een 70-200/2.8 maar de Nikkor is wel vrij duur(is dit wel waard maar €1850 is niet weinig). Degene die wel betaalbaar is is de Sigma, die je tweede hands zelfs voor €500-550 kan vinden. Vul die aan met een 18-70 Nikkor kitlens of liever een Tamron 17-50/2.8 en je hebt hetzelfde bereik als de 18-200 met 2 lichtsterke lenzen afgedekt.

      Als je echt veel met sport bezig bent is de D300 natuurlijk wel een schitterend toestel(6 beelden per seconde en met grip 8 beelden) maar zoals je zelf zegt, buiten budget maar dan is misschien een tweede handse D200 nog wel binnen bereik voor rond de €800. Hou hier wel rekening mee dat zowel de D200 als de D300 semi pro toestellen zijn en dus geen voorgeprogrammeerde instellingen (zoals sport, goed weer, makro, portret, enz) hebben. De fabrikant gaat van de veronderstelling dat de gebruiker genoeg ervaring met fotografie(analoog of digitaal, maakt niet uit) heeft om zijn toestel zelf correct in te stellen.

      Hubert
      Oeps, terwijl ik bezig was heeft PhotoRokie reeds voor de helft hetzelfde gepost. Het had bij wat geduurd want op enkele worden van het einde van mijn boodschap had mijn toetsenbord het begeven en het duurde even voor mijne eurocent viel dat de batterijkes op waren. :=)
      Last edited by hub2805; 15 mei 2008, 23:16.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: D80 voor sportfotografie?

        Voor topsport als beroepsfotograaf heb je wel iets snellers en veel duurders nodig, maar om mooie foto's van je kinderen in actie te nemen zal de D80 ruimschoots volstaan als je het mij vraagt.

        De 18-200VR is een prachtige lens die voor veel doeleinden geschikt is, en 300mm is al een mooie zoom.
        Wil je je kinderen ook van iets verdere afstand mooi close-up trekken, dan moet je ook eens kijken naar de 70-300VR, dit geeft je een 450mm zoom.

        Een 70-200VR is een pro lens. Als we zo beginnen en er nog een supersnelle D3 aan toevoegen heb je dadelijk een mooi setje van 6 a 7000€.
        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

        Comment


        • #5
          Re: D80 voor sportfotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
          De 18-200VR is een prachtige lens die voor veel doeleinden geschikt is, en 300mm is al een mooie zoom.
          Wil je je kinderen ook van iets verdere afstand mooi close-up trekken, dan moet je ook eens kijken naar de 70-300VR, dit geeft je een 450mm zoom.
          In continu stand(AFC) zijn beide lenzen feitelijk te traag om het onderwerp te blijven volgen, zeker als het dan nog eens op een avond plaats grijpt.

          Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
          Een 70-200VR is een pro lens. Als we zo beginnen en er nog een supersnelle D3 aan toevoegen heb je dadelijk een mooi setje van 6 a 7000€.
          Kan ik enkel bevestigen, vandaar het voorstel om eventueel voor een (tweede handse) Sigma te kiezen.

          In ieder geval zal je, op sport gebied, betere resultaten hebben met een D80 + Sigma 70-200/2.8 dan een D200 met 18-200/VR.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: D80 voor sportfotografie?

            Hubert
            Oeps, terwijl ik bezig was heeft PhotoRokie reeds voor de helft hetzelfde gepost. Het had bij wat geduurd want op enkele worden van het einde van mijn boodschap had mijn toetsenbord het begeven en het duurde even voor mijne eurocent viel dat de batterijkes op waren. :=)
            Van 't zelfde dus, jij was aan het posten toen ik bezig was.

            Wat je voorstelt is uiteraard een betere combinatie voor sport.
            En een tweedehands D200+Sigma zal waarschijnlijk net zoveel kosten als een nieuwe D80+18/200.
            Als K. enkel zijn toestel voor dit doeleinde zou gebruikte zou ik zeggen doen, en ik zou hetzeflde doen.
            Meer voor een allround gebruik zou ik kiezen voor de 18/200 gezien de versatiliteit en meer consumentenformaat/gewicht van de combo.
            Maar ja, K. vraagt hier wel duidelijk voor sport hee.

            Toch blijf ik erbij dat we iemand niet een peperdure lens mogen aanraden om z'n kinderen te fotograferen. Maar dat was al rechtgezet door je vorige post terwijl ik nog aan het typen was.
            Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

            Comment


            • #7
              Re: D80 voor sportfotografie?

              Hubert, Stijn, Luna,
              bedankt al voor jullie snelle reacties. D80 lijkt me dus alvast een goeie keuze (budgetair bepaald ook), maar duidelijk is dat de lens minstens even belangrijk is, daar waar ik dacht dat die 18-200mm mij een voldoende bereik leek te hebben voor zowel kortbij als wat verderaf foto's.
              Zo zie je maar als leek... Ik heb net effe naar de prijzen gekeken bij de dealer : D80 aan 623€ / D80 + Afs 18-70mm DX aan 873€; de Sigma lens 70-200/ 2.8 aan 710€. Is de Tamron 17-50/2.8 beter dan de Nikkor 18-70 /F3.5-4.5G?
              Bijkomend vraagje : er werd mij ook een flits aangeraden, de Nikon SB-800 Speedlight om indoor foto's te nemen; is dat een goeie keuze of is de SB-600 al zwaar genoeg bijvoorbeeld?
              (This might not be my last question )

              Koen

              Comment


              • #8
                Re: D80 voor sportfotografie?

                Is de Tamron 17-50/2.8 beter dan de Nikkor 18-70 /F3.5-4.5G?
                De Tamron is een 2.8, Ik ken de lens zelf niet, maar ik veronderstel dat ze beter is dan de Nikon die je voorstelt. Weet niet wat de tweedehandsprijzen zijn
                Ik weet wel dat de Nikon 17-55 2.8 een prachtlens is, en hier op BD staat er net een tweedehands.
                Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                Comment


                • #9
                  Re: D80 voor sportfotografie?

                  dag Lion,

                  de d80 staat momenteel zo goedkoop dat je hiermee je slag wel moet slaan.
                  een d200 of d300 is natuurlijk wel professioneler maar heb je dat nodig?
                  om foto's van je kindjes te nemen op een atletiek meeting alvast niet.
                  steek er een sd kaartje in met voldoende snelheid en dat loopt wel los.

                  dan de lenzen:
                  zoals al vermeld hier, is de 18-200 vr een heel goeie wandel, vakantie, we gaan eens eten met de bomma lens. ook op je d80 een perfecte combo.
                  maar ze is niet snel genoeg om(zeker indoor, buiten zou nog bij mooi weer gaan)atletiek foto's mee te maken.
                  maar dat is de functie van deze lens dan ook niet.

                  de 18-70 nikkor is altijd al een goed kitlens geweest en heeft een goede prijs. 316 euro
                  de opvolger hiervan is de 16-85VR prijs 507 euro je hebt iets meer tele en VR en dat is de meerprijs. optisch zijn ze zeer evenwaardig.

                  dan hebben we nog de tamron familie:
                  een merk zoals Sigma, niets mis mee.
                  ik vind ze scherper dan bovenstaande nikkors.
                  zij hebben 2 zeer goede en lichtsterke objectieven
                  de 17-50 f2.8 voor 383 euro en de 28-75 voor 320euro
                  beide hebben geen interne AF motor waardoor ze onbruikbaar zijn op een D40-d60 en ze zijn hierdoor iets trager.
                  een nadeel is dat je (net als bij sigma) het kan voorhebben dat je een slecht exemplaar hebt. de qwaliteits controle zou iets minder hoog liggen.
                  maar als je een scherpe versie hebt dan is ze wel rete scherp hoor. en optisch moet je al zeer goed kijken om het verschil te zien met de nikkor tegenhangers, de bouw dat is iets anders dat is nl 100% pastic. ook dit heeft voor en nadelen. voordeel = ze zijn klein en licht
                  nadeel je hebt een plastic casing en geen full metalen casing. (tov de nikkor 17-55 he)

                  voor het tele gebied is het makkellijker.
                  koop gewoon de 70-200 F2.8 sigma.
                  Last edited by immage; 16 mei 2008, 08:19.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 voor sportfotografie?

                    Nogmaals bedankt voor jullie reacties tot nu toe... als leek heb je dat wel nodig.
                    De keuze voor de Nikon D80 met de sigma lens 70-200/ f2.8 lijkt mij een goede keuze te zijn op basis van jullie bespreking hier.
                    Voor alle duidelijkheid is het niet alleen de bedoeling om foto's van mijn dochters te maken, maar ook van onze nationale en internationale atletieksterren. Uiteraard is dit nu niet op professionele basis, dus de keuze voor een D80 lijkt me hier opportuun ten nadele van de D300 bvb., waar toch enige kennis van zaken voor vereist is... wie weet later
                    Als sd kaartje werd mij een Sandisk SD 4096mb Extreme III aangeboden, is dat een goed aanbod?
                    En dan wil ik mijn vraag nog eens graag herhalen voor degenen die ervaring hebben met de flits SB-800 Speedlight van Nikon. Is dit een goeie keuze of maakt dit weinig uit?
                    Voor de 'gewone' lens moet ik nog eens kijken wat het gaat worden : de kitlens Nikon 18-70 of 16-85VR of ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 voor sportfotografie?

                      Met de D80 en een 70-200 ga je al deftige atletiek foto's kunnen maken. Voor het flitsen is er niet zo een groot verschil in sterkte tussen de SB600 en de SB800. De SB800 is ietsje sterker. Wel heeft de SB 800 meer mogelijkheden in het Nikon Creative lighting systeem maar of je die nodig gaat hebben??
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 voor sportfotografie?

                        Als je budgetair de keuze hebt tussen de 18-70 en de 16-85/VR, moet je niet twijfelen. Ga voor de 16-85. De 2mm extra langs de brede kant zal je zeker weten te apprecieren.
                        Zoals ik reeds boven heb vermeld zou ik ook de Tamron 17-50/2.8 overwegen. Ze is niet duur, lichtsterk en mooi scherp(je moet ze wel even testen bij aankoop, want er durven er minder scherpe tussen zitten)
                        Wat je flist betreft, wat bedoel je met "indoor"?
                        Als je indoor sport bedoeld, is het dikwijls niet toegestaan om te flitsen en met 2.8 lenzen en wat hogere ISO's zal je geen flits nodig hebben. Bedoel je met "indoor" feestjes e.d. dan zul je meestal met een SB600 toe komen doch hier geld ook weer, als je het budgetair aan kan raad ik je aan om voor de SB800 gaan. Hij is wat krachtiger en heeft meer controle mogelijkheden. Ook zitten er wat extra spullen bij, die je bij de SB600 appart moet bij kopen of zelf niet te verkrijigen is.(Extra 5de batterij om extra anel te kunnen recyclen, omnibouncer, 3 kleurfilters)
                        De snelheid van je SD kaartje is zeker snel genoeg en eigenlijk niet zo heel belangrijk. Je zal ze enkel op 2 momenten merken:
                        - bij lange bursten van continu foto's (bv meer dan 10)
                        - bij het inlezen van je foto's op de PC zal het wat langer duren bij trage kaartjes.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 voor sportfotografie?

                          Betreffende de flash, heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Ik heb me o.a. op onderstaande tekst gebaseerd om uiteindelijk voor de SB-600 te kiezen.

                          Tot hiertoe heb ik me dit nog niet beklaagd, en ik denk dat ik nog lang niet met de beperkingen van deze flash in contact ben gekomen.
                          Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                          Comment

                          Working...
                          X