Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs Fuji 9600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 vs Fuji 9600

    Afgelopen woensdag ben ik overgegaan van Fuji 9600 naar een Nikon D80. Wat een openbaring was dat zeg! De Fuji was een hindernis van de eerste orde. Een flitser bij deze kopen? Vergeet het maar... heb half Nederland afgezocht en ook Fuji zelf opgebeld.... maar geen flitser. Ook de foto's vielen zwaar tegen, want echt scherp waren ze niet te krijgen en ook een paar belangrijke knoppen zoals witbalans zitten nogal verstopt in het menu. Voor zijn prijs (600 euro) valt deze camera onder de noemer... bagger!

    Ik heb woensdag de stoute schoenen aangetrokken en heb een Nikon D80 gekocht, met als gevolg dat ik nu helemaal verslaaft ben aan fotografie... wat een mooie scherpe foto's en wat een mooie kleuren!!!

    Maar mijn vraag is nu... ik zie in het boekje staan dat je bij bepaalde foto's hem even op F2.8 moet zetten.... hij gaat niet verder terug dan F4.5... weet iemand de oplossing hoe dit kan? En eventueel wat ik er aan kan doen? Ik heb de Nikon DX 18-55 lens er op zitten.

  • #2
    Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

    Oorspronkelijk geplaatst door Knurftje Bekijk bericht
    Afgelopen woensdag ben ik overgegaan van Fuji 9600 naar een Nikon D80. Wat een openbaring was dat zeg! De Fuji was een hindernis van de eerste orde. Een flitser bij deze kopen? Vergeet het maar... heb half Nederland afgezocht en ook Fuji zelf opgebeld.... maar geen flitser. Ook de foto's vielen zwaar tegen, want echt scherp waren ze niet te krijgen en ook een paar belangrijke knoppen zoals witbalans zitten nogal verstopt in het menu. Voor zijn prijs (600 euro) valt deze camera onder de noemer... bagger!

    Ik heb woensdag de stoute schoenen aangetrokken en heb een Nikon D80 gekocht, met als gevolg dat ik nu helemaal verslaaft ben aan fotografie... wat een mooie scherpe foto's en wat een mooie kleuren!!!

    Maar mijn vraag is nu... ik zie in het boekje staan dat je bij bepaalde foto's hem even op F2.8 moet zetten.... hij gaat niet verder terug dan F4.5... weet iemand de oplossing hoe dit kan? En eventueel wat ik er aan kan doen? Ik heb de Nikon DX 18-55 lens er op zitten.
    Dan loop je tegen een limiet van je lens aan : diafragma kan gewoon niet groter dan f/4.5 bij een gegeven brandpuntafstand.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

      dus het ligt aan het soort lens...hmmz

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

        Zo gaat dat met verslavingen. Je dwingen je tot steeds meer die dealers. Maar stellen dat de 9600 absolute brol is??? Zoek eens op het WWW en dan zijn er toch zeer veel superfotografen met een ganse batterij fotoshoppers achterop die met de 9600 alsnog scherpe plaatjes kunnen trekken.

        Kennelijk is je verslaving nog niet zo erg. Met de tijd zal je alles te weten komen over f waarden en wat de beperkende factor is.
        En die is meestal de man achter de ontspanknop.

        toch veel succes met je nieuwe aanwinst en een mooie leercurve
        Flickr één
        Flickr two

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

          Oorspronkelijk geplaatst door Knurftje Bekijk bericht
          Afgelopen woensdag ben ik overgegaan van Fuji 9600 naar een Nikon D80. Wat een openbaring was dat zeg! De Fuji was een hindernis van de eerste orde. Een flitser bij deze kopen? Vergeet het maar... heb half Nederland afgezocht en ook Fuji zelf opgebeld.... maar geen flitser. Ook de foto's vielen zwaar tegen, want echt scherp waren ze niet te krijgen en ook een paar belangrijke knoppen zoals witbalans zitten nogal verstopt in het menu. Voor zijn prijs (600 euro) valt deze camera onder de noemer... bagger!

          Ik heb woensdag de stoute schoenen aangetrokken en heb een Nikon D80 gekocht, met als gevolg dat ik nu helemaal verslaaft ben aan fotografie... wat een mooie scherpe foto's en wat een mooie kleuren!!!

          Maar mijn vraag is nu... ik zie in het boekje staan dat je bij bepaalde foto's hem even op F2.8 moet zetten.... hij gaat niet verder terug dan F4.5... weet iemand de oplossing hoe dit kan? En eventueel wat ik er aan kan doen? Ik heb de Nikon DX 18-55 lens er op zitten.

          Ik heb precies eender verhaal gehad met een van onze klanten.
          Ook een Fuji en precies dezelfde problemen, zeker met de flitser.
          Een hoop ouwe zooi
          www.rbfoto.nl

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

            Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
            Ik heb precies eender verhaal gehad met een van onze klanten.
            Ook een Fuji en precies dezelfde problemen, zeker met de flitser.
            Ik had Fuji opgebeld voor een flitser en ook zij wisten niet wat er op kon... dit vind ik wel heel erg slordig.
            Ik heb nu 2 dezelfde foto's genomen, met precies dezelfde instellingen en de Nikon springt er uit qua scherpte en kleuren.
            Wat me helemaal irriteerde aan Fuji is dat belangrijke knoppen verstopt zitten zoals de witbalans... ook als je foto's maakt is de RAW-foto meer dan 18 mb en bij Nikon 8.
            Nee... Fuji is voor mij Foetsie.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

              Knurftje,

              F2,8 is de diafragmaopening die voor de foto gebruikt is. (kleiner getal is grotere opening)
              Jouw lens kan niet zo wijd open. Dus interpreteer je dit best als "zo wijd mogelijk open" en zet je jouw diafragma op het kleinste wat mogelijk is met je lens. Dan bekom je een gelijkaardig effect, maar het zal wel niet helemaal hetzelfde worden.
              Zoomlenzen die tot 2,8 kunnen zijn lichtsterke lenzen en die kosten nogal wat ...
              Als je toch eens wilt experimenteren met een zeer lichtsterke lens, koop dan een Nikkor 50mmf1,8. Dit is geen zoomlens, maar ze is zeer lichtsterk en kost ongeveer 100€. En gelukkig heb je een D80 en geen D40, dus kun je op jouw camera ook de autofocus gebruiken met dit lensje.
              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                Heel hartelijk dank. Hier heb ik wat aan. ik ga vanmiddag gelijk die lens halen. ik had de hoop op mooie foto's al een beetje vaarwel gezegd maar nu ik deze nikon heb is het vuur weer aangewakkert. ik ga vanmiddag ook kijken voor een macrolens zodat ik onze 'lastige vriendjes' oftewel de mug kan fotograferen en al dat andere soort klein spul. ik had heel veel geleze op internet over die D80 en haast geen klachten over dat ding, alleen dat ie veel knopjes had, maar dat vind ik juist heel fijn, want elke knop heeft een goede functie... ik heb er ook een afstandsbediening bij gehaald zodat ik ook onweer en vuurwerk kan fotograferen.
                Kortom: genoeg plezier voor mijn verslaving te kietelen

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                  Mijn ervaringen met de Fuji 9600 zijn alvast veel beter dan de jouwe. Ik vind het een prima toestel. En je mag niet vergeten dat de Fuji geen DSLR is, dus je vergelijkt appelen met peren. Een DSLR heeft natuurlijk meer in zijn body dan een bridgetoestel.
                  Bekijk gerust mijn blog met foto's genomen met de Fuji, zo slecht vind ik ze helemaal niet hoor.

                  An
                  Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.
                  Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
                  Voorheen Fuji Finepix S9500.
                  Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                    Oorspronkelijk geplaatst door Knurftje Bekijk bericht
                    Ik had Fuji opgebeld voor een flitser en ook zij wisten niet wat er op kon... dit vind ik wel heel erg slordig.
                    Kijk hier eens : http://www.metz.de/de/foto-elektroni...mpfehlung.html
                    Op een paar seconden tijd krijg je 5 flitsersers (van Metz natuurlijk) die compatibel zijn met de Fuji 9600.
                    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                    BD0993BE
                    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                      Ja, veel knopjes betekent minder in het menu zitten prutsen hee.

                      En voor een goeie macrolens, kijk eens naar de 105VR Micro Nikkor.
                      Puur naar mijn mening een van de betere, en ook niet slecht voor portretten.
                      Is ook een 2,8. Let wel op de prijs, want die lens kost tussen de 720 en 970€, afhankelijk van waar je ze koopt.
                      Ik koop mijn lenzen voortaan in Antwerpen of Turnhout (en sommige tweedehands bij particulieren die ze goed onderhouden hebben).
                      Ben het een beetje moe geworden om die winkels te sponseren die 20 tot 40% meer rekenen voor hun lenzen en body's.
                      Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                        Oorspronkelijk geplaatst door anvds Bekijk bericht
                        Mijn ervaringen met de Fuji 9600 zijn alvast veel beter dan de jouwe. Ik vind het een prima toestel. En je mag niet vergeten dat de Fuji geen DSLR is, dus je vergelijkt appelen met peren. Een DSLR heeft natuurlijk meer in zijn body dan een bridgetoestel.
                        Bekijk gerust mijn blog met foto's genomen met de Fuji, zo slecht vind ik ze helemaal niet hoor.

                        An
                        http://anvds.blogspot.com
                        als je mijn foto's ziet dan zijn ze wazig wel duidelijk maar niet echt scherp... misschien heb ik een kapotte gekocht ik weet niet, maar ik heb meer gehoord van mensen die ze niet echt scherp vinden en hierboven (van rooney) is nog iemand die het van meerder heeft gehoor
                        Last edited by Knurftje; 14 mei 2008, 12:20.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                          Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                          Ja, veel knopjes betekent minder in het menu zitten prutsen hee.

                          En voor een goeie macrolens, kijk eens naar de 105VR Micro Nikkor.
                          Puur naar mijn mening een van de betere, en ook niet slecht voor portretten.
                          Is ook een 2,8. Let wel op de prijs, want die lens kost tussen de 720 en 970€, afhankelijk van waar je ze koopt.
                          Ik koop mijn lenzen voortaan in Antwerpen of Turnhout (en sommige tweedehands bij particulieren die ze goed onderhouden hebben).
                          Ben het een beetje moe geworden om die winkels te sponseren die 20 tot 40% meer rekenen voor hun lenzen en body's.
                          belgie is voor mij een beetje te ver weg om een lens te halen maar het is inderdaad wel uitkijken waar je het haalt... internet is niet altijd goedkoper, want ik heb mijn nikon bij de vakfotograaf gekocht die goedkoper was dan op internet en dat scheelde me wel weer 124 euro ben bedankt voor die micro nikkor ik zal eens gaan kijken vanmiddag

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                            Ik heb me gister een porche aangeschaft en jeetje...wat rijdt die beter dan mijn oude skoda zeg...! Skoda maakt dus echt wel slechte auto's..!

                            Kom op zeg een D80 met een S9600 vergelijken is wel echt van de zotte hoor...er zijn ook voldoende flitsers die compatibel zijn met de s9600 zoals onkertje al aangeeft..!

                            En 600 euro voor je s9600??? Weet niet hoe lang je hem dan al hebt (en blijkbaar nog niet kent...), maar schiet al een behoorlijk tijdje weg met mijn s9600 en heeft me nog geen 400 euro gekost...daarbij is het voor een bridge camera gewoonweg een PERFECT apparaat...haarscherpe foto's goede bediening...de enige nadelen van de camera zitten in het feit dat het geen DSLR is (traag met opslaan en focussen, ruisgevoelig boven ISO 400, lens enkel wat lichtsterk op groothoek, beperking van de lens=beperking van de camera..) Maar zelfs in een bos (veel schaduw) in de avond na een mooie zomerdag (vorige week) lukt het me nog om een haarscherp mooi fotootje van mijn trouwe viervoeter te trekken (met gebruik van de zoomfunctie)...dus ga nu niet je eigen beperkingen afgeven op een camera die precies dat doet waar hij voor gemaakt is..!

                            Ik ben ook absoluut geen prof...wat ik durf me nog niet eens amateur te noemen, maar als je niet weet wat een diafragma is en waar deze van afhankelijk is...dan heb je ook niet te oordelen over de kwaliteit van de camera
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 vs Fuji 9600

                              Jeroen ik ben content dat ik niet alleen ben met die gedachten.

                              Meestal zal je eer je een porsche kan besturen, is niet het zelfde als rijden, meer ervaring moeten hebben dan ooit eens skoda "S" gehad te hebben.

                              Genoeg lui die hun laatste aankoop de beste vinden, en eens de vorige goed en wel van eigenaar gewisseld is dan was het vorige een miskleun.

                              En een diafragma wat is da maar scherp op auto kan ik wel.
                              Flickr één
                              Flickr two

                              Comment

                              Working...
                              X