Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of D80 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D60 of D80 ?

    Momenteel ben ik van plan om mij een digitale reflexcamera aan te schaffen.
    Op het moment maak ik gebruik van een Canon Ixus maar ik mis toch wel de mogelijkheden van mijn vroegere analoge reflexcamera.

    Liefst zou ik een Nikon aanschaffen maar ik zit nu erg in twijfel tussen de D60 en de D80.
    Kan iemand mij raad geven.
    Ik maak voornamelijk veel foto's van bewegende beelden (paarden meestal).
    D80

  • #2
    Re: Nikon D60 of D80 ?

    ik persoonlijk zou voor een d80 gaan.

    tenzij je snufjes wil hebben zoals live view...
    een groot voordeel van de d80 is dat je ook niet AF-S lenzen kan gebruiken.
    bvb de 50mm 1.8 is een hele mooie lens voor een 100 euro, met deze lens kan je al veel leren. en op de d80 zal je autofocus werken omdat de d80 zelf een motor heeft hiervoor.
    op een d60 is er zo geen motortje en heb je dus geen AF, hier zal je manueel moeten scherpstellen.

    met de d80 zal je ook minder rap aan de limieten zijn van de body zelf.

    het prijsverschil is 150 euro

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D60 of D80 ?

      Zelf heb ik een D50 en het lijkt mij dat de D60 nog iets meer "beginner" is geworden. D80 zou'k dus zeggen (je zal ook minder snel features beginnen missen)
      ---
      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D60 of D80 ?

        D60 heeft geen live view, die zit alleen nog op de D300.

        Allereerst zou ik de camera's vastpakken in een fotozaak om te kijken wat beter in de hand ligt. Voor het schieten van bewegende beelden is de D80 beter, door het hebben van 11 focuspunten ipv 3 op de D40. Het gerbuik van non AF-S primes is natuurlijk ook een groot voordeel van de D80.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D60 of D80 ?

          Alvast merci voor de eerste tips... Ik zal dus voor een D80 gaan
          Welke lenzen zouden jullie erbij kopen wetende dat ik vooral bewegende zaken mooi in beeld wil kunnen brengen en verder niet te vlug vast loop als ik eens wat wil experimenteren ?

          Mijn analoge reflex van vroeger is een Minolta... vrees dat ik met die lenzen dus niks zal kunnen aanvangen... Of toch ?? (mss domme vraag maar ik ben een leek hé )

          Wat raden jullie mij aan ?
          D80

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D60 of D80 ?

            Om snel bewegende objecten op een afstand vast te leggen, zoals paarden, heb je een snel tele-objectief nodig. De Sigma 70-200/2.8 lijkt me een goede keuze, of als geld geen probleem is de Nikon 70-200/2.8 VR. Voor het overige bereik kun je dan de 18-70 kitlens van de D80 gebruiken.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D60 of D80 ?

              Ik heb besloten een body D80 te kopen en apart lenzen (waarschijnlijk okkasie).

              Jullie raden mij een 70-200 mm 2.8 aan om paarden te fotograferen. Ben wel achterover gevallen als ik zie wat die kost !!!!!!!!!

              Wat bedoel je dan met "van op grote afstand " ??? Ik zou voornamelijk mooie dressuurfoto's willen maken (afstand dus niet groter dan lengte piste (= 40m) en foto's van paarden in de weide,...

              Iemand die interessante lensen te koop heeft ???
              Graag ook nog wat extra info.
              D80

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D60 of D80 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Missbuddytje Bekijk bericht
                Ik heb besloten een body D80 te kopen en apart lenzen (waarschijnlijk okkasie).

                Jullie raden mij een 70-200 mm 2.8 aan om paarden te fotograferen. Ben wel achterover gevallen als ik zie wat die kost !!!!!!!!!

                Wat bedoel je dan met "van op grote afstand " ??? Ik zou voornamelijk mooie dressuurfoto's willen maken (afstand dus niet groter dan lengte piste (= 40m) en foto's van paarden in de weide,...

                Iemand die interessante lensen te koop heeft ???
                Graag ook nog wat extra info.
                Een 70-200 zal dan wel voldoen voor de verste afstand, maar vergeet niet dat je misschien ook wel onder die70 zult moeten duiken als je een geheel foto wil van dichterbij.
                En een piste levert altijd rotfotos op, je moet met je ISO omhoog en dan zit je best niet tever ingezoomed te werken om je sluitertijd onder controle te houden.

                tip: koop een GOED statief, zal je kunnen gebruiken indoors.....



                mvg
                glenn
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D60 of D80 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  tip: koop een GOED statief, zal je kunnen gebruiken indoors.....
                  Ja en zeker bij bewegende paarden op 1/10 sec.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D60 of D80 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ja en zeker bij bewegende paarden op 1/10 sec.
                    En als die nu eens stilstaan voor de eindgroet op het einde van de dressuuroefening

                    maar niettemin heb je daar wel een punt, sluitertijd klein genoeg houden is niet makkelijk in een piste, licht is echt kl*te


                    mvg
                    glenn
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D60 of D80 ?

                      Effe kleine correctie... ik ben van plan om BUITEN te gaan fotograferen hoor, niet binnen !

                      Welke lenzen schaf ik mij best aan in het begin om al wat te oefenen en op buitenwedstrijden toch al wat fijne beelden te kunnen schieten ?

                      Weet er iemand een interessante opleiding digitale fotografie (of fotografie in het algemeen) in de regio W-Vl ? Bij voorkeur regio Ieper-Roeselare-Menen-Kortrijk ?

                      Alvast mercie voor al de fijne tips !
                      D80

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D60 of D80 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Missbuddytje Bekijk bericht
                        Effe kleine correctie... ik ben van plan om BUITEN te gaan fotograferen hoor, niet binnen !

                        Welke lenzen schaf ik mij best aan in het begin om al wat te oefenen en op buitenwedstrijden toch al wat fijne beelden te kunnen schieten ?

                        Weet er iemand een interessante opleiding digitale fotografie (of fotografie in het algemeen) in de regio W-Vl ? Bij voorkeur regio Ieper-Roeselare-Menen-Kortrijk ?

                        Alvast mercie voor al de fijne tips !
                        Hoe lichtsterker je objectieven zijn hoe meer slaagkansen je hebt natuurlijk, maar ik kan mij goed voorstellen dat je daar nog geen klein fortuin wil gaan instoppen, ik zou zeggen begin mischien met een Nikon 18-200 AFS-VR.
                        Daar kan je zowat alle kanten mee op, en kan je deze ergens tweedehands op de kop tikken, dan kan je ze later nog altijd terug kwijt zonder er veel op te verliezen
                        Je zal snel merken als dit voor jou voldoende is, maar verwacht niet dat je meteen foto's zal kunnen maken zoals deze in de boekjes staan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D60 of D80 ?

                          lees eerst deftig je handleiding en ga naar buiten neem 1000fotos en oefenen oefenen oefenen, ik weet nog dat het begin me deftig tegenviel toen ik van mijn brdige (717 sony) kwam, maar nu



                          greetz
                          glenn
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D60 of D80 ?

                            Wat denken jullie van AF-S DX VR 18-55 mm en 55-200 mm voor deze beginneling ???
                            Een aanrader of niet ?
                            D80

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D60 of D80 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Missbuddytje Bekijk bericht
                              Wat denken jullie van AF-S DX VR 18-55 mm en 55-200 mm voor deze beginneling ???
                              Een aanrader of niet ?
                              Mijn 1e keus zou zijn: 16-85VR en 70-300VR.

                              VR is heeeel nuttig.

                              55-200VR is ok, 18-55 hmmm

                              Comment

                              Working...
                              X