Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro foto's?

    Hey iedereen,

    Ik ben nieuw hier...

    Omdat ik een leek ben in de fotowereld vuur ik hier mijn vraag maar even af...

    Foto's trekken heb ik altijd al graag gedaan, maar dan gewoon van landschappen en mensen zoals op familiefeestjes en dergelijke.

    Een hobby van mij is het houden van vogelspinnen en daar trek ik uiteraard heeeel veel foto's van, echter met het toestel dat ik heb is dit niet altijd al even evident.

    Daarom zou ik aan de kenners willen vragen welk toestel voor mij qua prijs/qualiteit geschikt zou zijn om van dichtbij zuivere foto's te kunnen trekken. Ik weet niet of we hier al over macro kunnen spreken?

    Ik ben in ieder geval op zoek naar een toestel waarmee je zuiver kan inzoomen om spinnen perfect op foto te krijgen. Liefst in een prijsklasse die niet hoger ligt dan 500 euro.

    Hebben jullie tips?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Macro foto's?

    Allereerst, van harte welkom.

    Nu, omdat ik zelf in een vorig leven (analoge tijdperk) vogelspinnen heb gehouden lijkt mij een DSLR (digitale reflex dus) met bijhorend macrolensje de juiste keuze. Een bridge kan evenwel perfecte macrootjes maken maar dan moet je de spinnen met je camera op quasi 1 cm naderen, wat bij agressieve soorten niet vanzelfsprekend is. In de praktijk bijna onmogelijk want dan moet je met je handen het terrarium binnendringen en creëer je een onnodige stressfactor, met alle gevolgen vandien.

    Welk merk DSLR je kiest speelt geen rol (er bestaan géén slechte DSLR's en ook géén slechte macro-lenzen !). Een brandpunt van 100mm lijkt mij ideaal, korter zou ik niet gaan (da's mijn persoonlijke mening dan) want als je spiderlings vast moet leggen kom je soms werkafstand te kort. Overbodig te melden dat een statief hier uiteraard ook een belangrijke rol speelt. Voor de rest zijn het uiteraard heel dankbare diertjes om te fotograferen omdat ze -in tegenstelling tot andere beestjes - zelden bewegen.
    Echter, ik vrees dat je voor dergelijke combinatie net ietsje meer zult moeten uitgeven dan €500. Desnoods nog even doorsparen (of hier op het forum 2e hands materiaal kopen), het loont de moeite.

    In elk geval veel succes.
    Last edited by Petertje; 9 mei 2008, 19:46.
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #3
      Re: Macro foto's?

      Alvast bedankt voor de informatie...

      Een tweedehandsje is goed genoeg hoor...alleen weet ik nog niet welk merk/type/model...daarom mijn vraag dus...

      ik had ergens gelezen dat Panasonic Lumix DMC FZ18 wel mooie foto's zou nemen, maar is deze ook geschikt om een aparte macrolens op te zetten.

      Iemand die dit toestel een beetje kan verduidelijken voor hetgeen ik hem nodig heb?

      Graag in mensentaal daar ik niet alle camera-taal ken

      Thanks!

      Comment


      • #4
        Re: Macro foto's?

        Wat is het verschil tussen een Canon EOS 30D en een Canon EOS 350D...en het toestel dat ik hierboven aanhaalde?

        Welke van de drie kan je het mooiste resultaat bekomen voor macro foto's?

        Iemand die ervaring heeft met deze toestellen?

        Alvast bedankt!

        Heidi

        Comment


        • #5
          Re: Macro foto's?

          De Panasonic FZ18 is een Bridge en is gebonden aan de lens die in het toestel zit, neemt niet weg dat je prachtige macro's kan maken mits het gebruik van een goede macro opzetlens (werkt de AF wel niet zoals het hoort). De Canon 350D is een instap DSLR (ofwel een amateur reflex camera) en de 30D is een semi-professionele DSLR die een trapje hoger staat dan de 350D en dus ook ietsje groter en zwaarder is. DSLR zijn camera's waarmee je meer keuze hebt in lenzen, van macro tot tele tot breedhoek tot fisheye tot ...

          Ikzelf heb een Canon 350D en ben er reuze tevreden over en heb sinds enkele dagen een macro (1:1) lens in bestelling staan bij Konijn.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

          Comment

          Working...
          X