Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

    Ok , dit gaat ongetwijfeld lachsalvo's opleveren , maar wil toch even het volgende mededelen.

    Ik heb in februari een Canon Eos 400D gekocht. Uiteraard wissel ik wel eens van lens , en ondanks de sensorcleaning functie van de 400 D had ik 3 stipjes op mijn sensor die er niet afgingen.

    Dus ik besloot mijn blaaspeer eens ter hand te nemen. Camera op zijn kop met de opening naar beneden , vooraf een paar keer blazen , voordat ik de tuitmond op mijn sensor richtte. Vol goede moed ging ik vervolgens een foto maken op F22 en bij het bekijken ervan , kreeg ik zowat een rolberoerte .....

    Dit was namelijk het resultaat :






    In mijn wanhoop , alsnog een keer geblazen , maar zonder resultaat.

    Oke , ben nog niet helemaal ten einde raad , sensor kan immers gecleaned worden. Maar ik zal NOOIT meer een blaaspeer gebruiken.

    Snap ook niet wat ik fout gedaan kan hebben. Ik hield de camera op zijn kop naar beneden , een paar keer voor geblazen etc etc . Ik deed dit ook buiten , dus niet in de huiskamer of zo.

    Zie dit topic maar als een mogelijke waarschuwing voor andere gebruikers ....


    PS Mocht er iemand in de buurt van Almere wonen en ervaren zijn in het cleanen van sensors , hou ik mij aanbevolen. Ik zal dan uiteraard de kosten vergoeden




    een ernstig balende Hanske
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/


  • #2
    Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

    dit is werkelijk niet om te lachen! Slaap je nog?

    Toch is die zo schoon te maken (je woont te ver voor me, ik zit vlak bij Brussel) dwz dat komt zeker wel weer in orde, no panic.

    Zo erg heb ik het nog nooit gezien, ik bewaar die foto voor m'n archief, nog net niet helemaal zwart......

    Karel

    Comment


    • #3
      Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

      Volgens mij is een blaaspeer toch vooral geschikt om stofdeeltjes van lenzen en de buitenkant van de body weg te blazen.

      Ik hoorde reeds verschillende malen dat er rubberdeeltjes door zo'n peer uitgespuwd kunnen worden. Het lijkt me ten andere ook beter om een borsteltje of wetcleaning te gebruiken, want dan haal je het stof ten minste weg uit de behuizing van de camera.

      Is mijn gedacht maar natuurlijk.

      Bedankt voor de tip, ik ga nu zeker nooit meer blazen in mijn camera!
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

        Zowel mijn 350 als mijn 40D heb ik tot heden toe altijd met een blaaspeertje schoongemaakt zonder problemen. Het is overbodig natuurlijk om te zeggen dat je peer wel schoon moet zijn van binnen.

        Ik heb op dit moment 1 vuiltje op mijn 40D zitten wat ik er met blazen niet afkrijg, als dat vuiltje storend zichtbaar is poets ik het wel weg met PS of zo.
        Ik ben er klaar mee.

        Comment


        • #5
          Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

          Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
          Het is overbodig natuurlijk om te zeggen dat je peer wel schoon moet zijn van binnen.

          .
          Vandaar dat ik voor alle zekerheid een paar keer geblazen had voor ik de tuitmond op mijn camera richtte
          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

          Comment


          • #6
            Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

            Komt nie uit die peer maar das vanuit de camera heb ik ne nieuwe 400d gekocht hij is binnen was allemaal vet op de sensor.

            Comment


            • #7
              Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

              Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel Bekijk bericht
              Komt nie uit die peer maar das vanuit de camera heb ik ne nieuwe 400d gekocht hij is binnen was allemaal vet op de sensor.
              Oei, moet je daarvoor niet erg hard blazen dan met die peer om het vet weg te kunnen blazen?
              Ik ben er klaar mee.

              Comment


              • #8
                Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
                Vandaar dat ik voor alle zekerheid een paar keer geblazen had voor ik de tuitmond op mijn camera richtte
                Heb je ook eerst het spiegelhuis schoongeblazen alvorens je de sluiter openzette ?

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #9
                  Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                  Alweeeeeer tijd voor een rolletje Scotch Magig tape uit het groene doosje
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                    Spanjaart ben je wel zeker dat het stofjes zijn, volgens mij zijn het UFO's
                    Ik heb wel een bedenking: als je ooit een echte foto van een UFO zou kunnen trekken gaan ze allemaal zeggen dat je je peertje weer gebruikt hebt.
                    Ik hoop dat je de stofdeeltjes allemaal wegkrijgt, ik zou er van wakker liggen moest het me overkomen.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel Bekijk bericht
                      Komt nie uit die peer maar das vanuit de camera heb ik ne nieuwe 400d gekocht hij is binnen was allemaal vet op de sensor.
                      Als Hanske inderdaad wat vet van de scharnieren van de spiegel heeft rondgeblazen, dan wordt het poetsen, met spons en zeemvel

                      Eigenlijk allemaal niet zo erg, even wat afwassen met wat isopropanol alcohol, en alles is opgelost

                      Voor velen is dit reeds een routinewerkje geworden, al heb ik het ook liever niet, maar het hoort er nu eenmaal bij

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
                        Ok , dit gaat ongetwijfeld lachsalvo's opleveren , maar wil toch even het volgende mededelen.
                        Mijn schoonmaak methode gaat nog meer lachsalvo's opleveren, maar werkt wel.

                        Op de sensor van mijn Pentax K100D zat wat sensor vuil. Ik heb de droge methode geprobeerd, de natte methode geprobeerd. Het resultaat was dat het vuil zich uitsluitend verplaatste. Ik heb beide methodes wel 2x gedaan zonder de sensor echt schoon te krijgen.

                        Twee weken geleden heb ik mijn Rocket blower gepakt, evenals de stofzuiger. Met de kwastjes het sensorhuis schoongemaakt, de Rocket blower gebruikt en daarna de stofzuiger op halve kracht gezet en geprobeerd de sensor schoon te zuigen. Er was aanzienlijk minder stof op de sensor, maar helemaal schoon was hij nog niet. Daarom weer de droge methode en de natte methode gedaan met als resultaat dat het stof werd verplaatst. Toen de Rocket blower op de sensor gericht en flink geblazen. Resultaat: de sensor is nu echt schoon.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                          Na een snelle gratis kuisbeurt in de shop* waar ik m'n toestel kocht
                          waren de vlekjes wel verdwenen van de sensor en dus ook van m'n sensor,
                          maar sindsdien zie ik zwarte vlekjes door m'n zoeker (niet op de foto's zelf).
                          Het moet dus wel vuil zijn dat in de toestellen zelf zit...het moet immers ergens vandaan komen
                          Er werd toen lucht uit een spuitbus in m'n toestel geblazen.

                          *wees gerust, een betrouwbare zaak, jullie allen bekend, daar ligt het dus niet aan.
                          Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hythloday Bekijk bericht
                            Mijn schoonmaak methode gaat nog meer lachsalvo's opleveren, maar werkt wel.

                            Op de sensor van mijn Pentax K100D zat wat sensor vuil. Ik heb de droge methode geprobeerd, de natte methode geprobeerd. Het resultaat was dat het vuil zich uitsluitend verplaatste. Ik heb beide methodes wel 2x gedaan zonder de sensor echt schoon te krijgen.

                            Twee weken geleden heb ik mijn Rocket blower gepakt, evenals de stofzuiger. Met de kwastjes het sensorhuis schoongemaakt, de Rocket blower gebruikt en daarna de stofzuiger op halve kracht gezet en geprobeerd de sensor schoon te zuigen. Er was aanzienlijk minder stof op de sensor, maar helemaal schoon was hij nog niet. Daarom weer de droge methode en de natte methode gedaan met als resultaat dat het stof werd verplaatst. Toen de Rocket blower op de sensor gericht en flink geblazen. Resultaat: de sensor is nu echt schoon.

                            Wat je ook kunt doen is om een rietje (niet die hele dunne maar van 5-6 mm) nemen. Knip uit een stukje zacht lens/toilet/keuken papier een vierkantje van c.a. 5x5 cm. Rol het stukje papier om het rietje en laat dat c.a. 5 mm buiten het rietje uitsteken. Pak een lucifer/tandenstokertje en stop het uitstekende gedeelte IN het rietje zodat je als het ware een kokertje van papier om dat rietje hebt zitten.

                            Nu kan je aan de andere kant van het rietje zachtjes zuigen terwijl je er voorzichtig mee over je sensor poetst. Zo heb je een heel mooi stofzuigertje.
                            Ik ben er klaar mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                              Wat je ook kunt doen is om een rietje (niet die hele dunne maar van 5-6 mm) nemen. Knip uit een stukje zacht lens/toilet/keuken papier een vierkantje van c.a. 5x5 cm. Rol het stukje papier om het rietje en laat dat c.a. 5 mm buiten het rietje uitsteken. Pak een lucifer/tandenstokertje en stop het uitstekende gedeelte IN het rietje zodat je als het ware een kokertje van papier om dat rietje hebt zitten.

                              Nu kan je aan de andere kant van het rietje zachtjes zuigen terwijl je er voorzichtig mee over je sensor poetst. Zo heb je een heel mooi stofzuigertje.
                              Da is een goede tip

                              mvg duindistel

                              Comment

                              Working...
                              X