Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichting nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overbelichting nikon D80

    Ik heb vrijdag 2 mei een nikon d80 gekocht met 18-200 lens VR DX lens ik moet zeggen een heel goed toestel en een goede lens , maar mijn vraag gaat over de overbelichting , ik heb al op verschillende sites gelezen dat je de instelling moet veranderen f-0.3 maar vermits ik een beginner ben en wil starten met fotograferen op de auto funktie zou ik graag eens willen weten hoe je dit ken veranderen , in welk menu , hoeveel en wat .

  • #2
    Re: overbelichting nikon D80

    Knopje rechts naast de afdrukknop (#25) indrukken en aan de achterste instelschijf draaien. Heb je zelf last van overbelichting of heb je alleen maar van gelezen? Als je er zelf last van hebt hoe heb je het dan geconstateerd? Want ik vind het vreemd dat dan je niet weet hoe je de EV insteld, maar wel dat je dan overbelichting kan konstateren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: overbelichting nikon D80

      ik zie een verschil met de foto's die ik met de nikon heb gemaakt en de foto's die ik met canon eos 300 D heb gemaakt , je ziet vooral aan de gezichten dat ze er iets bleker uitzien dan ze in werkelijkheid zijn , dus als leek denk ik dan dat het iets overbelicht is , of vergis ik mij ?
      alle raad is welkom dus laat maar komen ook je opmerkingen zijn welkom , ik ken er gaan bal van maar wil het wel leren .

      Comment


      • #4
        Re: overbelichting nikon D80

        Ik heb er zelf precies geen last van
        Kan natuurlijk komen doordat ik nogal gemakkelijk compenseer (+ of -) op het zicht, zonder er veel bij na te denken of het aan het toestel ligt. Of het aan het toestel ligt? Denk het niet. Eerdere toestellen hadden er last van. De firmware zou bij recentere aangepast moeten zijn.
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

        Comment


        • #5
          Re: overbelichting nikon D80

          Ik begrijp volledig wat je bedoeld, ik heb ook toch wel tamelijk veel last van de overbelichting,
          in sommige gevallen helpt het als ik de lichtmeter zet op spotmeting.
          Anders gebruik de EV knop en het enige dat hier helpt is Trial and Error,
          je moet fouten maken en eruit leren. Er is niet zoiets als een EV waarde die je
          constant kunt laten staan en zo in elke situatie briljante foto's kunt maken.
          Maar als je nu echt iets praktisch wil dan zou ik zeggen probeer eens je EV op -1,7 daar blijft hij toch rond bij mij (indien matrix licht meting)
          Je zal je inderdaad moeten trainen om als het ware op het zicht te zien
          of je al dan niet zult moeten compenseren en in welke mate
          Nikon D700 en veel te duur glas
          "You will always miss 100% of the shots you don’t take"
          my flickr

          Comment


          • #6
            Re: overbelichting nikon D80

            Overbelichting constateer je met een histogram en niet of iemand bleker is.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: overbelichting nikon D80

              mijn vrouw heeft een redelijk bruin gezicht (zonnebank) als ik dan een foto trek en haar gezicht ziet er vrij bleek uit dan heeft dit toch te maken met overbelichting of niet ?

              Comment


              • #8
                Re: overbelichting nikon D80

                Oorspronkelijk geplaatst door mijn nikon Bekijk bericht
                mijn vrouw heeft een redelijk bruin gezicht (zonnebank) als ik dan een foto trek en haar gezicht ziet er vrij bleek uit dan heeft dit toch te maken met overbelichting of niet ?
                of met witbalans ?
                Jan Akkermans
                (BD1097BE)
                Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: overbelichting nikon D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door mijn nikon Bekijk bericht
                  alle raad is welkom dus laat maar komen ook je opmerkingen zijn welkom , ik ken er gaan bal van maar wil het wel leren .
                  Belichting controleer met de histogrammen op je display, daar kun je goed zien of de belichting goed is of niet.

                  Ik zie net dat ik dat al had geantwoord....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: overbelichting nikon D80

                    wat bedoel je dan juist met histogram , ik ben een leek wat dat betreft dus graag wat uitleg .

                    Comment


                    • #11
                      Re: overbelichting nikon D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door mijn nikon Bekijk bericht
                      wat bedoel je dan juist met histogram , ik ben een leek wat dat betreft dus graag wat uitleg .
                      Het lijkt mij dat je om te beginnen
                      1. Je manual eens moet lezen, en ondertussen gewoon de handelingen uitvoeren op je camera. Doe, kijk en begrijp. Zo simpel is het. Je hebt een digitaal toestel, dus je krijgt DIRECT terugkoppeling over het resultaat. Een minuut later kan je de beelden zelfs op je PC bekijken. Wat een luxe !
                      In jouw concreet geval : doe verschillende testen met matrix / center weighted / spot met verschillende onderwerpen. Kijk wat er gebeurt als je het centrum van het beeld bij spotmeting bv, in de lucht hebt, of net onder de horizon. Doe hetzelfde met matrix belichting. Vergelijk. Idem met donkere of heldere onderwerpen. Tracht te begrijpen hoe je lichtmeter werkt (bv. wat de consquentie is van het feit dat hij afgesteld is op 50% grijswaarde).

                      2. Eens een goed algemeen boek koopt over digitale fotografie.

                      Zoek ook eens op internet; over belichtingsinstellingen en aanverwante technieken is al tot in den treure geschreven (ook i.v.m. D80).

                      Leer je camera kennen, en hij wordt je vriend
                      Last edited by alain db; 10 mei 2008, 12:23.
                      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                      And why do we fall, Bruce?

                      Comment

                      Working...
                      X