Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfelaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfelaartje

    Ik twijfel tussen 3 toestellen. Dit wordt mijn eerste Spiegelreflex.

    De Nikon D80 wegens het grote aanbod tweede hands lensen.
    De Pentax K20d wegens beeldstabilisatie en waterdichtheid.
    De Sony alpha300 wegens liveview en kantelbaar scherm en ook
    tweede hands veel voor te krijgen.

    Geen canon heb ik in de winkel vastgehad ligt mij niet fijn in de hand.
    Ze liggen wat prijs betreft redelijk in elkaar buurt.
    Tot nu toe voorkeur voor Sony wegens quick liveview en kantelbaar scherm en beeldstabilisatie.
    Kunnen jullie mij overtuigen voor 1 van de andere twee.
    Oh by the way budget met lens €1100
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: Twijfelaartje

    waarom K20 en geen K200?
    Ik denk dat de K200 een interessanter toestel is voor een beginnende 'ernstige' fotograaf, qua interface en menu bediening. Ik heb zelf een K10 gekocht komende van een bridge cam, en het kost toch echt wel tijd en moeite om te begrijpen hoe het ding werkt. Niet dat hij onlogisch in elkaar zit maar je moet gewoon meer weten waarmee je bezig bent. Een menuutje Sport-Avond-Portret-Bergen is voor je gebruik misschien interessanter dan een menuutje-diafragma-sluitertijd-gevoeligheid-Hyperprogram-flash override. En dat is dan nog triviaal. Ik leer nog elke dag bij, en ben erg te spreken over de bouwkwaliteit, snelheid, en prestaties van die K10, maar niet iedereen heeft er t geduld voor. Mn vrouw bijvoorbeeld vind t een rotding met veel te veel zever, dat -verbazend genoeg- heel erg mooie foto's trekt.

    aan lenzen voor pentax geen gebrek trouwens. Veel meer dan mn budget aankan ;-)
    http://www.effieweg.tk

    Comment


    • #3
      Re: Twijfelaartje

      De 80D en A300 kosten ongeveer 600 Euro voor de body. Tussen deze 2 zou ik de Sony kiezen. Maar bij Sony zijn de lenzen meestal duurder.

      De K20D kost ongeveer een 975 Euro. Deze zou ik naast de Canon 40D zetten aan zo'n 800 Euro. Het lijkt mij raar dat deze 40D niet goed in hand ligt. Uiteindelijk is dat voor mij het beste toestel van de 4. Misschien had je vergeleken met de 400D van Canon. Maar die laatste is met 450 Euro wel een koopje vandaag. De nieuwere 450D kost al snel 670 Euro en dat vindt ik teveel verschil tegenover de 400D.

      In principe is er geen echte slechte DSLR bij, welke beter voor jou past hangt voor een stuk van je noden af.

      Ik zou deze lijst als volgt sorteren.

      1) Canon 40D
      2) Sony A300
      3) Nikon D80
      4) Pentax K20D
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Twijfelaartje

        Ik volg Mingh in z'n suggestie voor de K200D. Die is immers ook spatwaterdicht en heeft dezelfde stabilisatie als de K20D. Het is zeker geen instapper (die is er bij Pentax momenteel niet, maar op Photokina wordt er wel één verwacht...) en staat in de Pentax lijn momenteel eigenlijk gelijk met de D80. De K20D is eerder een stapje hoger, tussen de Canon 40D en de Nikon D300.

        Ik begrijp wat je wil zeggen met de Canon die niet goed in de hand ligt. Ik heb dat ook met al hun modellen. Maar ik begrijp evengoed dat Canon-gebruikers net andersom redeneren, i.e. Canon is de enige die goed in de hand ligt. Dat komt m.i. omdat Canon wat betreft camera-layout (inzake plaats van knoppen en wieltjes) de meest afwijkende is uit het reeksje.

        De Sony lijkt me het enige live view systeem te hebben dat de moeite is, hoewel ik het gebrekkige systeem op m'n K20D wel al kon gebruiken (met manuele focus). Wel erg specifieke gevallen en vroeger nam ik die haast even goed blind maar die live view is naturlijk iets handiger. Ik zou het echter nooit in een keuze laten doorwegen, daarvoor is het gebruik te uitzonderlijk. Let wel, ik ben een (D)SLR gebruiker sinds haast 2 decennia, gebruikers van P&S en bridge camera's zullen mss sneller geneigd zijn dat live view te gebruiken, hoewel ze 't beter zouden afleren...

        Wat mij persoonlijk het meeste stoort aan de Sony A300, is het gebrek van een topLCD om snel je instellingen na te kijken. Zowel de D80 als de Pentaxen hebben dit.

        In 't voordeel van de D80 en de K20D (niet de K200D of de A300) speelt het tweede instelwieltje wat bij half-automatisch of manueel belichten erg handig is. Bij de Pentax K20D vind je daarbij ook de aan Pentax specifieke hyperprogram wat door vele reviewers nog steeds als de beste uitgebreide P-modus wordt beschouwd (hoewel de verschillen met andere merken soms subtiel lijken).

        Het arsenaal van objectieven is inmiddels steeds evenwaardiger aan het worden. En dus niet echt meer een argument. Tweedehands is de prijs van Pentax en Minolta-glas allicht een stuk hoger dan Nikon (hoewel de prijzen meestal wel in verhouding van de kwaliteit liggen) omwille van de geschiedenis van beide merken (Pentax en Sony). Toen 't niet zeker was dat ze gingen overleven waren de prijzen erg laag en werden pareltjes weggekaapt aan bodemprijzen door gebruikers die het vertrouwen behielden (o.a. ikke). Die houden natuurlijk het beste van dat glas, waardoor er nu een schaarste is onstaan en door de gestegen verkoop van P en S de prijzen de hoogte in zijn gegaan. Ik verwacht echter wel dat naarmate de objectiefproductie de vraag inhaalt de situatie op de tweedehandse markt zal normalizeren.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Twijfelaartje

          Heb gekozen voor een canon 450D met 18-55 IS lens, wegens de goede prestaties op hoge isowaardes en live view
          Tevens is hier tweedehands veeeeeeeeel voor te krijgen.Live view is handig voor de vrouw die heeft een vrij sterke bril.Ook al is het dan wat trager, een compact is niet veel sneller. Daar en tegen heeft deze wel een goede optical zoeker.
          Toch bedankt voor de tips.
          Groetjes Wim
          "The important thing is not the camera but the eye..............

          but the camera helps "

          Comment

          Working...
          X