Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

    Hoi iedereen,

    Ik heb me een canon 450D besteld met kitlens en ook nog de nieuwe 55-250 mm.
    Maar nu is mijn vraag,heb daarnet nog even langs geweest bij Saturn omdat ge daar vrij alle DSLR's mag vastnemen en proberen...zit ik met het volgende...heb de Canon 450D ook vast gehad en daar enkele foto's mee getrokken in de Saturn...nu is het normaal? Dat op het lcd-scherm de foto niet zo scherp opkomt nadat ge hem getrokken hebt?? Ook al is hij in de zoeker haarscherp als ge hem neemt?? Heb dit bij meerdere camera's geprobeerd en enkel de Sony gaf een scherp beeld weer op het lcd-scherm..

    Is dit normaal of stond de instelling niet goed...Heb ook de Sony 350a in mijn handen gehad en deze ziet er inderdaad ook niet slecht uit..
    Qua bediening precies veel gemakkelijker dan de 450D.

    Ik stel deze vraag omdat ge een foto die met compact getrokken is wel scherp word weergegeven op de lcd..

    Grtz Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

    je gebruikt dat schermpje toch niet om te kijken of je opname scherp is.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
      nu is het normaal? Dat op het lcd-scherm de foto niet zo scherp opkomt nadat ge hem getrokken hebt??
      Hoe hard heb je afgedrukt ? Bewegingsonscherpte ?

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
        Hoi iedereen,

        Ik heb me een canon 450D besteld met kitlens en ook nog de nieuwe 55-250 mm.
        Maar nu is mijn vraag,heb daarnet nog even langs geweest bij Saturn omdat ge daar vrij alle DSLR's mag vastnemen en proberen...zit ik met het volgende...heb de Canon 450D ook vast gehad en daar enkele foto's mee getrokken in de Saturn...nu is het normaal? Dat op het lcd-scherm de foto niet zo scherp opkomt nadat ge hem getrokken hebt?? Ook al is hij in de zoeker haarscherp als ge hem neemt?? Heb dit bij meerdere camera's geprobeerd en enkel de Sony gaf een scherp beeld weer op het lcd-scherm..

        Grtz Dirk
        Ik denk dat je nog heel veel moet leren...
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          je gebruikt dat schermpje toch niet om te kijken of je opname scherp is.
          Nee, dat gebruik je daar niet voor, mar als je al kan zien dat het op het schermpje niet scherp is......wel vreemd dat de Sony wel scherp is. Ik zou toch eens nagaan hoe de belichting was, de Sony heeft nl een ab funktie aan boord, dus als je foto's in de winkel gemaakt hebt.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

            @Bouk nee voor wat dan wel??? ik kijk altijd naar mijn scherm als ik een foto getrokken heb. Ten eerste of de compositie en belichting goed is en ten tweede of hij al dan niet wat gelukt is qua scherpte!!

            @Vantje Wat bedoel je juist met nog veel leren?? Kun je me dan wat tips geven van wat jij allemaal al weet?

            Moet men met een dslr zien dan hoe je een foto afdrukt...

            grtz Dirk
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              @Vantje Wat bedoel je juist met nog veel leren??
              Lees wat hij in het vet heeft gezet:
              > Ook al is hij in de zoeker haarscherp als ge hem neemt?

              Als een dslr in de zoeker haarscherp is, dan is hij scherp en heb je goed gefocust.. zo werkt die nu eenmaal.

              Een van de redenen waarom een foto er dan toch nog onscherp uitkomt is bewegingsonscherpte - je drukt te hard zodat heel de camera beweegt..
              Maar mits juiste sluitertijd, stabiele hand enz moet scherp in de zoeker ook scherp op de foto komen..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                Had er misschien iemand aan het dioptrie knopje van de zoeker gedraaid?

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fritsmo Bekijk bericht
                  Had er misschien iemand aan het dioptrie knopje van de zoeker gedraaid?
                  Je lens kijkt niet door die zoeker hé. Met AF is je onderwerp in focus, al ben je zo blind als een mol, daar heeft je zoeker niks mee te maken.

                  Je schermpje gebruik je niet om je beeld te beoordelen, wel je histogram. Foto's beoordeel je op 't scherm van je pc. Je compositie beoordeel je vooraleer je afdrukt, en de belichting kan je op je schermpje ook niet beoordelen. De camera is immers conservatief en zal veel te vlug aangeven dat je foto overbelicht is.

                  Gewoon fotograferen en achteraf op je PC beoordelen.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Je lens kijkt niet door die zoeker hé. Met AF is je onderwerp in focus, al ben je zo blind als een mol, daar heeft je zoeker niks mee te maken.

                    Je schermpje gebruik je niet om je beeld te beoordelen, wel je histogram. Foto's beoordeel je op 't scherm van je pc. Je compositie beoordeel je vooraleer je afdrukt, en de belichting kan je op je schermpje ook niet beoordelen. De camera is immers conservatief en zal veel te vlug aangeven dat je foto overbelicht is.

                    Gewoon fotograferen en achteraf op je PC beoordelen.
                    nou ja...dat bedoelde ik eigelijk.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      nou ja...dat bedoelde ik eigelijk.
                      grt,bouk.
                      Weet ik wel. Je bent een man van weinig woorden, dat heeft ook zo zijn voordelen.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                        Waarschijnlijk bewegingsonscherpte.
                        De Sony heeft anti-shake in de camera ingebouwd en deze zal waarschijnlijk opgestaan hebben zodat daar de foto scherper was.

                        Kan ook te maken hebben met verschillende instellingen op de verschillende toestellen (diafragma, sluitertijd, iso).
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                          Ik gebruik toch soms wel het schermpje om scherpte te beoordelen hoor. Gewoon het beeld flink opblazen kan al een behoorlijke indicatie geven of het shot gelukt is, of dat je er misschien beter nog een kunt maken... maar 't werkt natuurlijk niet zo goed als een groot computerscherm....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                            Voor wat het waard is : ik gebruik de preview op mijn toestel haast nooit. Preview staat trouwens standaard af. In kritische omstandigheden kan je er toch niks op beoordelen wegens te klein scherm en in niet kritische omstandigheden zou je ahv de gebruikte instellingen vooraf moeten wéten dat je foto goed zal zijn.

                            Dus of het beeld gemaakt in een winkel met een Sony op het lcd scherm er beter uitziet als op een Canon houdt geen enkel verband met de kwaliteit van het toestel. Dat heeft dezelfde waarde en relevantie als beweren dat je gemerkt hebt in de winkel dat de doos van een Nikon uit steviger karton gemaakt is als deze van een Pentax of Canon of Sony en dus wel het betere toestel moet zijn.
                            DigiCam

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje over beeld op lcd-scherm!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                              Hoi iedereen,

                              Ik heb me een canon 450D besteld met kitlens en ook nog de nieuwe 55-250 mm.
                              Maar nu is mijn vraag,heb daarnet nog even langs geweest bij Saturn omdat ge daar vrij alle DSLR's mag vastnemen en proberen...zit ik met het volgende...heb de Canon 450D ook vast gehad en daar enkele foto's mee getrokken in de Saturn...nu is het normaal? Dat op het lcd-scherm de foto niet zo scherp opkomt nadat ge hem getrokken hebt?? Ook al is hij in de zoeker haarscherp als ge hem neemt?? Heb dit bij meerdere camera's geprobeerd en enkel de Sony gaf een scherp beeld weer op het lcd-scherm..

                              Is dit normaal of stond de instelling niet goed...Heb ook de Sony 350a in mijn handen gehad en deze ziet er inderdaad ook niet slecht uit..
                              Qua bediening precies veel gemakkelijker dan de 450D.

                              Ik stel deze vraag omdat ge een foto die met compact getrokken is wel scherp word weergegeven op de lcd..

                              Grtz Dirk

                              Welk brandpunt gebruikte je.
                              Welke sluitertijd.
                              Welk diafragma.
                              Welke iso.
                              Hoe stond je af ingesteld.
                              Had je stabilisatie aanstaan.

                              Dan pas kunnen we je vertellen wat er misging.

                              En ff een toestel beetpakken is niet ermee kunnen werken he.
                              Zelfs een nieuwe lens vraagt enige tijd om deze te kunnen gebruiken.

                              Btw schermpje niet gebruiken voor de scherpte, hooguit voor erg bewogen dingen maar dit moet je al weten bij je instellingen.

                              Scherm alleen voor:
                              Menu.
                              Compositie.
                              Histogram.

                              Dat zijn mijn 2 centjes.

                              Greetz rich
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                              Comment

                              Working...
                              X