Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

    Ik heb al een digitale camera, maar ik was ook nog op zoek naar een camcorder voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik had namelijk onlangs een hele namiddag een schooltheater mogen filmen met een geleende camera en ik had de smaak eigenlijk wel te pakken. Dacht ik. Gisteren echter, bezochten we de zoo in Antwerpen samen met de kinderen en mijn schoonouders (je ziet, huis, tuin en keuken). Mijn schoonpa, die op fotografisch en videografisch gebied goed uitgerust is (respectievelijk een Nikon D50 reflex en een niet goedkope Sony DVC camcorder), leende mij z'n Sony camcorder. Nu, om eerlijk te zijn : ik vond het een hele opdracht om constant te lopen filmen. Je hebt wel mooie filmpjes bij, maar tja, wat doe er dan mee ? Zomaar op een DVD'tje zetten, is weinig tijdrovend maar is ook niet echt de bedoeling. Monteren geeft een heel mooi resultaat, maar is tijdrovend (als je er echt iets moois wilt van maken). En ik had een algemeen gevoel van : eigenlijk is dit niets voor mij.
    Tussen het filmen in, vond ik gelukkig nog wat tijd om wat foto's te nemen met mijn digitale camera, een (al wat oudere) Olympus Camedia C750. Best wel een aardig toestelletje (4mp, 10 x optisch), maar niet echt snel (focus) en is vrijwel onbruikbaar in low light omgevingen.
    En ik dacht zo : misschien zou ik beter een nieuw en beter digitaal fototoestel kopen ipv een camcorder die binnen enkele maanden toch in de kast zal belanden. En ik moet ook toegeven dat ik eigenlijk wat meer wil gaan doen met fotografie dan het gewone "toeristenkiekje" maken.
    Dus om een lang verhaal kort te maken :
    ik zoek dus een goeie digitale camera (niet noodzakelijk een reflex want die liggen denk ik ietsje buiten mijn budget) met (voor mij onmisbaar geworden) functies : optische beeldstabilisator, minimum 10 x optische zoom, minimum 7 megapixels, AF-illuminator en eventueel mogelijkheid tot kortje filmpjes (indien niet reflex).
    Ik heb al veel goeie dingen gelezen en gehoord over de Panasonic Lumix toestellen. Iemand ervaring daarmee ?
    Alvast heel stijf bedankt !
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Ik heb al veel goeie dingen gelezen en gehoord over de Panasonic Lumix toestellen. Iemand ervaring daarmee ?
    Alvast heel stijf bedankt !
    Heb zelf uitstekende ervaringen met de Panasonic Lumix FZ18 en kan je dit toestel 100% aanbevelen; je zal er zeker geen miskoop mee doen

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

      Heb er ook een.Uitstekend fototoestel.
      grt
      Met Vele Groeten-Cuvoll-
      Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
      BD 1000BE

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

        Iemand toevallig al ervaringen met de Nikon Coolpix P80 (pas op de markt gekomen midden april). Ook de Fuji Finepix S100fs werd mij aangeraden maar dat toestel lijkt me nogal duur (ziet er wel professioneler uit dankzij de grotere CCD-sensor). Iemand ervaring ?
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
          Heb zelf uitstekende ervaringen met de Panasonic Lumix FZ18 en kan je dit toestel 100% aanbevelen; je zal er zeker geen miskoop mee doen
          de Panasonic Lumix FZ8 is een stukje goedkoper en werkt ook aardig goed!

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

            Helaba
            Dubbelposten, jij durft

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
              Helaba
              Dubbelposten, jij durft
              Tja, 'k heb meer vertrouwen in mac gebruikers dan in PC-gebruikers...
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                Het is belangrijk dat het toestel een snelle autofocus heeft en vrijwel geen shutter lag. Ook in low light conditions moet het goed presteren. Ik bezoek veel dierenparken en telkens wanneer ik in de afdeling kom met nachtdieren (waar ik het gebruik van de flits wil vermijden), kan ik met mijn huidige Olympus niets meer aanvangen. Ik weet dat een reflex aan al mijn noden zou voldoen, maar die zijn duur : de body's vallen mee (voor de instap reflexen) maar als je een zoombereik wil van bvb de Lumix DMC-FZ18 of de Fuji Finepix s100fs dan ben je eigenlijk met één lens niet gesteld. En dan kijk je natuurlijk aan tegen een heftig prijskaartje...
                Zo'n bridge-toestel zou voor mij ideaal zijn, want dan moet ik me geen zorgen maken over extra lenzen en met het gebruiksgemak van een compact. Maar ik lees bvb over de Fuji Finepix s100fs dat de focus niet altijd snel werkt en dat de beeldkwaliteit te wensen overlaat. Ook over de lumix-toestellen (DMC-FZ18 en het lumix bridgetoestel, denk de DMC-FZ5) lees ik niet al te goede commentaren (de beeldkwaliteit zou bij de nieuwste toestellen niet zo super zijn door een te hoge noise reduction). Of hebben de mensen van dpreview.com en dcresource.com het niet altijd bij het rechte eind ? Ik heb het gevoel dat ze weinig goeds te vertellen hebben over niet-reflex toestellen en dat ze elk toestel bekijken vanuit het standpunt van een professionele fotograaf, terwijl compacte toestellen voor de consumentenmarkt bestemd zijn. Pff, en ik die dacht dat een fototoestel kiezen makkelijk zou zijn.
                Dus nogmaals, als iemand z'n ervaring kan delen met de Fuji s100fs (ik heb er een beetje mijn zinnen op gezet) zou ik het op prijs stellen.
                Ook de Nikon Coolpix P80 lijkt me iets (hoewel goedkoper dan de Fuji) maar heb nog geen review gevonden.
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                  Kijk ook zeker eens naar de Panasonic TZ5.

                  10x zoom, handige intelligent mode, etc...en neemt filmpjes op in HD kwaliteit. Ik heb nog geen compact gezien met een betere film-kwaliteit, echt knap. Indien je een TV hebt die HD ondersteunt kan je in goede kwaliteit de filmpjes laten zien via de bijgeleverde HDMI kabel. Je kan ze natuurlijk ook via een ander medium op TV tonen (DVD, etc..) na de nodige conversies. Qua foto's ben ik best wel tevreden. Hij neemt mooie foto's maar is niet vergelijkbaar met een DSLR natuurlijk. Binnenshuis is de kwaliteit iets minder maar toch aanvaardbaar om mooie foto's te hebben.

                  Ik heb hem nu sinds de lancering in Duitsland (paar weken terug) en nog geen spijt van. Je kan hem kopen voor +/- € 349.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Dus nogmaals, als iemand z'n ervaring kan delen met de Fuji s100fs (ik heb er een beetje mijn zinnen op gezet) zou ik het op prijs stellen.
                    De S9600 anders ? als die nog te koop is tenminste - en ik vermoed dat die in prijs zal zakken eenmaal die s100fs er is ?

                    Daarvan kan ik je wel mijn ervaringen medelen.. is goed als gevorderde point-and-shoot
                    Qua snel focussen kan je daar wel vanalles instellen (en ik vermoed dat dit in die S100fs ook wel zo zal zijn) voor als je het echt nodig hebt, maar dat verbruikt meer batterijen.. enerzijds continue autofocus, er is ook een fast-autofocus instelling waarvan ik niet weet wat ze technisch precies doet maar focussen is sneller, de preview op je scherm is wel minder goed en je kan volgens de handleiding daarbij ook minder dichtbij scherpstellen (min 4 ipv 2 meter)..
                    In elk geval heb ik nog niet echt veel problemen gehad dat hij te traag scherpstelt. Wel soms dat hij niet helemaal goed scherpstelt maar dat ligt ook gedeeltelijk aan mij omdat ik een compactje gewoon ben, en soms op macro mode zou moeten overschakelen..
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Het is belangrijk dat het toestel een snelle autofocus heeft en vrijwel geen shutter lag. Ook in low light conditions moet het goed presteren.
                      Als je niet naar een DSLR wil kijken, moet je je verwachtingen daar ook wel aan aanpassen. Je kan van een bridge-toestel, hoe goed bepaalde modellen ook mogen zijn, niet hetzelfde verwachten onder alle omstandigheden als van een DSLR met lenzen voor jouw doel. Dat is niet realistisch en niet mogelijk.
                      Als je nu eens je budget zou geven, wie weet valt er dan wel een combinatie samen te stellen mét DSLR. Je hoeft helemaal geen topmateriaal te hebben om foto's te maken die in minder gunstige omstandigheden toch beter zijn dan die met een bridgetoestel. Het is een kwestie van er veel uit te halen.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                        Mijn budget is eigenlijk 500 à 600 euro. Voor het toestel zelf maximum 600 euro (maar dan strek ik mijn budget tot het uiterste). Heb ook nog wat accessoires nodig zoals een draagtas, memory card, ...).
                        Op een ander forum werd mij de Nikon D40 voorgesteld. Heb even een kijkje genomen op de Nikon site en er zijn packs met twee lenzen, een "gewone" lens 18-55mm (ik ken nog niet veel fotografiejargon) en een zoom lens (denk 55-200mm - komt dit overeen met 12x optische zoom ?).

                        Aan de andere kant zie ik er tegenop om steeds maar twee lenzen te moeten meesleuren. Ik wil een goed toestel, maar ik neem eigenlijk mijn Olympus Camedia C750 als referentiepunt. Ik veronderstel dat ik zelfs van een bridge zoals de Lumix FZ50 of de Finepix S100fs onder de indruk zal zijn. Heb heel goeie dingen gehoord trouwens over die FZ50 maar 'k zal me moeten reppen want naar 't schijnt is die uit productie genomen. 'k Heb dus niet veel tijd meer om te wikken en te wegen. De Finepix S100fs spreekt me enorm aan maar de meningen over dit toestel zijn enorm verdeeld. Men spreekt langs de ene kant van een fantastisch toestel (alle voordelen van een reflex zonder twintig lenzen te moeten meesleuren) en langs de andere kant wordt de S100fs met de grond gelijk gemaakt vanwege de onaanvaardbare CA en PF en dat dit hopelijk met een firmware update wordt verholpen. Tja, wie moet je nu geloven.
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                          als het virus je te pakken krijgt ,ga je toch snel overschakelen op een dslr ,dus ik zou gaan kijken bij de instap modellen van diverse merken en daar een keuze uit maken.

                          Aan de andere kant zie ik er tegenop om steeds maar twee lenzen te moeten meesleuren
                          1 zit al op de camera,dus je hoeft maar 1 lens mee te nemen,en het wissellen is een fluitje van een cent.(+/- 30 sec werk)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Mijn budget is eigenlijk 500 à 600 euro. Voor het toestel zelf maximum 600 euro (maar dan strek ik mijn budget tot het uiterste). Heb ook nog wat accessoires nodig zoals een draagtas, memory card, ...).
                            Op een ander forum werd mij de Nikon D40 voorgesteld. Heb even een kijkje genomen op de Nikon site en er zijn packs met twee lenzen, een "gewone" lens 18-55mm (ik ken nog niet veel fotografiejargon) en een zoom lens (denk 55-200mm - komt dit overeen met 12x optische zoom ?).

                            Aan de andere kant zie ik er tegenop om steeds maar twee lenzen te moeten meesleuren. Ik wil een goed toestel, maar ik neem eigenlijk mijn Olympus Camedia C750 als referentiepunt. Ik veronderstel dat ik zelfs van een bridge zoals de Lumix FZ50 of de Finepix S100fs onder de indruk zal zijn. Heb heel goeie dingen gehoord trouwens over die FZ50 maar 'k zal me moeten reppen want naar 't schijnt is die uit productie genomen. 'k Heb dus niet veel tijd meer om te wikken en te wegen. De Finepix S100fs spreekt me enorm aan maar de meningen over dit toestel zijn enorm verdeeld. Men spreekt langs de ene kant van een fantastisch toestel (alle voordelen van een reflex zonder twintig lenzen te moeten meesleuren) en langs de andere kant wordt de S100fs met de grond gelijk gemaakt vanwege de onaanvaardbare CA en PF en dat dit hopelijk met een firmware update wordt verholpen. Tja, wie moet je nu geloven.
                            Met je Olympus als referentiepunt zullen de betere bridges zeker stevig meevallen. Ik wil je niet naar een DSLR duwen, als je je maar realiseert dat je in minder dan goeie lichtomstandigheden geen wonderen mag verwachten. Je zal nog steeds ruis hebben, en echt snel scherpstellen is er ook niet bij. Maar daar geldt ook: wat is voor jou snel?
                            Met een DSLR zal je ook al gauw meer werk op de PC hebben om je foto's echt goed te maken dan met een bridge, maar als je dat doet, zijn ze ook wel beter. Dus misschien wel kijken naar een goeie bridge, maar niet verwachten dat je onder alle omstandigheden perfecte foto's zult hebben.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje van een amateur-amateurfotograaf

                              Ik ben niet van plan om in RAW-formaat te fotograferen. Wat bedoel je juist met 'meer werk hebben' ? Zijn de foto's in JPEG formaat afkomstig van een reflex dan minder goed dan die van een reflex ? Waarschijnlijk bedoel je dat je bij een reflex meer kennis van zaken moet hebben om de juiste instellingen te doen en dat de kwaliteit van de foto daarvan afhangt ?

                              Neem nu de D40X, een instap-reflex. Voor zover ik heb begrepen, kan je die zowel volautomatisch als manueel gebruiken. Dus als je hem op automatisch instelt en enkel manueel focust en inzoomt, moet je toch een goed resultaat bereiken, niet ? Ik spreek wel van in het begin, al doende leert men dus gaandeweg kan ik meer manueel proberen in te stellen. En wat met de lenzen ? Je kan hem kopen als kit met een 18-55mm objectief, als kit met zowel een 18-55 en een 55-200mm objectief, of ook nog als kit met een 18-135mm objectief. Maar ik vroeg me af of het niet beter is om bvb. de body apart te kopen en een lens bij te kopen van 18-200mm (18-135 heeft een te beperkt zoombereik). Zijn er ook weer bepaalde compromissen met zo'n, durf ik te zeggen "alles in één" lens, of niet ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X