Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 instellingen

    Ben in blijde verwachting van mijn nieuwe D300.
    Op veel forums (ook hier) , lees ik dat de standaard instellingen wat fletse foto's geven.
    Nu dat was ook zo op m'n D200, maar na wat tweaking ben ik echt tevreden over het resultaat.
    Op m'n D200 stel ik verscherping in op +1 bijvoorbeeld.

    Nu is m'n vraag : welke instellingen gebruiken jullie op de D300 ?
    Vertrekken jullie van standaard of neutraal (vivid is te rockwell achtig heb ik dikwijls gelezen). Of gebruiken jullie de nieuwe D2X modus en zo ja welke ?

    Wat met de verscherping. Ik lees heel veel dat +6 een goede keuze zou zijn.
    Is dit zo ?

    Met met active D-lichting. Ik doe dit nu in Capture 4.4, maar uiteraard veel werk en tijd uitgespaard als ik dat direct uit de camera kan laten komen.
    Zetten jullie dat dan op normaal ?

    Ik werk ALTIJD in RAW. Ik lees dat deze aanpassingen zoals verscherping etc wel in nikon capture automatisch worden doorgevoerd (de nx versie).
    Is dit ook bij de 4.4 versie, want ik werk hier liever mee dan met de NX.

    Alvast bedankt voor meer info hieromtrent.

    Grtz. Peter
    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

  • #2
    Re: D300 instellingen

    Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
    Met met active D-lichting. Ik doe dit nu in Capture 4.4, maar uiteraard veel werk en tijd uitgespaard als ik dat direct uit de camera kan laten komen.
    Zetten jullie dat dan op normaal ?

    Ik werk ALTIJD in RAW.
    Werkt in RAW alleen met Capture NX.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D300 instellingen

      Ik gebruik D2Xmode3 met verscherping +5 en ADL staat op LAAG
      Maar in de RAW conv kan je dit zonder probleem aanpassen.

      Als Je een D300 NEF wil bewerken zal je het moeten doen met NX 1.3.3. De lagere versies ondersteunen dit NEF formaat niet .
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: D300 instellingen

        Leer in iedergeval in Capture NX werken. Het is even wennen maar ik doe niet anders meer. PS gebruik ik nog zeer zeer weining om te retoucheren.

        Ik ben nog steeds aan het werken met de basisinstellingen en heb de AF settings geoptimaliseerd voor sport. Ben nog niet helemaal tevreden hierover maar moet nog wat experimenteren.

        Als je in Raw werkt zijn de instellingen minder van belang. Je kunt nog heel veel achteraf instellen of aanpassen en met een batch opdracht heb je zo een aanpassing gedaan op een hele serie.
        Groetjes, KC
        www.sportbeelden.com

        Comment


        • #5
          Re: D300 instellingen

          camera zelf laten verscherpen? Ik dacht dat je dit beter nadien deed?
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: D300 instellingen

            Proficiat met je D300 Pete Ik geniet ook ten volle van de mijne.

            Net als de anderen kan ik je bevestigen dat enkel Nikon Capture NX 1.3 D300 RAW beelden kan bewerken.

            Mijn instellingen op de camera zijn neutraal, active D-lighting (ADL) normaal, verzadiging normaal, verscherping op 7 voor een goede beoordeling van scherpte op het LCD, WB auto. Al deze settings kan je nog naar hartenlust veranderen in NX. Eén bemerking echter: wanneer ADL uit staat in de camera kan je deze niet meer aanzetting in NX Zet de ADL echter in de camera op laag, normaal of hoog, en dan kan het weer wel veranderd of zelfs uit gezet worden. Let ook op: Active-DL en DL zijn niet hetzelfde.

            Verder bewaar ik al mijn favoriete instellingen sowieso in het menu serieverwerking. Dan kan ik die instellingen individueel of in batch overschrijven. Ik gebruik meestal neutraal met af en toe verzadiging +1. De aanscherping verander ik ook drastisch. Verscherping wordt naar 1 of 2 teruggebracht omdat te hoge waarden snel veel ruis triggeren, en om scherpte te compenseren wordt een aparte edit step met USM 50/5/5 toegevoegd.

            Zet liefst ruisonderdrukking UIT in de camera en verwijder ruis in een aparte edit step en ZEKER NIET in basis aanpassingen, en dit om prestatie redenen. Nuja, je kan het altijd proberen, en dan zal je snel merken waarom veel mensen vloeken op de traagheid van het programma

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: D300 instellingen

              Ik heb hem JOEPIEEEE

              En wat een toestel zeg.
              Zat wel verdorie al stof op de sensor vanuit de fabriek, maar met de blaaspeer alles weggeblazen ...

              Maar wat een kwaliteit zeg

              Mijn 18-200 VR lens werkt op d300 veel beter dan op de d200.
              Beeldkwaliteit en scherpte zijn gewoon niet te vergelijken.

              Mijn excuses, maar ik ga nu effe m'n nieuwe D300 knuffelen...

              Grtz. Peter
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

              Comment


              • #8
                Re: D300 instellingen

                Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht

                Mijn 18-200 VR lens werkt op d300 veel beter dan op de d200.
                Beeldkwaliteit en scherpte zijn gewoon niet te vergelijken.

                Grtz. Peter

                Dezelfde lens die scherper werkt op een d300 dan op een d200 ????? Dat lijkt me toch wat overdreven. Ik heb beide body's. De d300 heeft inderdaad enkele goede bijkomende functies, maar om nu een euforisch gevoel te merken tussen beide, daarvoor moet je hem toch wat langer testen dan dat hoor !
                Probeer hem eens met topglas en niet met een 18-200 (goeie lens vandaar niet).

                Das alvast mijn mening na gebruik van enkele dagen
                Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
                ----------------------------------------------
                Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

                Comment


                • #9
                  Re: D300 instellingen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
                  Dezelfde lens die scherper werkt op een d300 dan op een d200 ????? Dat lijkt me toch wat overdreven. Ik heb beide body's. De d300 heeft inderdaad enkele goede bijkomende functies, maar om nu een euforisch gevoel te merken tussen beide, daarvoor moet je hem toch wat langer testen dan dat hoor !
                  Probeer hem eens met topglas en niet met een 18-200 (goeie lens vandaar niet).
                  Bij nader inzien zou het inderdaad wel kunnen dat de D300 bij JPG opnames, het wel beter doet dan de D200, en in het bijzonder met minder top glas, bij de D300/D3 is er blijkbaar ingebouwde software die ervoor zorgd dat CA wordt verwijderd, dat wist ik tot voor een paar dagen ook niet vandaar waarschijnlijk de opmerking van pete.
                  Mijn 18-200 VR lens werkt op d300 veel beter dan op de d200.
                  Beeldkwaliteit en scherpte zijn gewoon niet te vergelijken.
                  Maar zie deze draad http://forum.belgiumdigital.com/show...47#post1835947

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 instellingen

                    weet iemand waar je custum curves kan vinden voor de d300?

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 instellingen

                      heb ook hetzelfde ondervonden in de overstap van 200 naar DE D300,lens 18-200 VR is scherper op deze dan op de 200,zelfs getest met een kitlens 18-55 en stond versteld van de results,heb ook bv de AFS 28-70 f2.8 en op zicht praktisch dezelde resultaten,eigenlijk zelfs met alle manuele lenzen en primes een mooier resultaat uit de camera gewoon in jpeg
                      BD0968BE
                      nikon
                      D2Xs

                      Comment

                      Working...
                      X