Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Selectie lichtmeetmodus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Selectie lichtmeetmodus

    Ik zou weleens wat meer willen weten over:

    1.: meervlaksmeting

    2.: deelmeting

    3.: spotmeting

    4.: gemiddelde meting met nadruk op het midden.

    Verder kom ik ook het woord matrixmeting tegen.

    Ik zoek wat duidelijke praktijk voorbeelden waarbij je een instelling juist wel of juist niet moet gebruiken.

    Handleidingen vind ik wel vaag over dit gebruik in de praktijk.

    Graag nuttige reacties.

    Alvast bedankt.

    @@d

  • #2
    Re: Selectie lichtmeetmodus

    uw vraag is wat te ruim vrees ik. Best eerst wat studiewerk verrichten in een fotografie-handleiding waar deze thema's zeer zeker besproken worden.

    Misschien kan het interessanter zijn te vragen in welke situaties men een bepaalde meetinstelling gebruikt.

    R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

    Comment


    • #3
      Re: Selectie lichtmeetmodus

      matrix meeting:
      beeld wordt onderverdeeld in verschillende zone's (matrix) en worden individueel geevalueerd, belichting wordt dan volgens een algoritme eigen aan de camera berekend, of vergeleken met overeenkomende resultaten opgeslagen in de camera.
      Methode best geschkt voor algemeen gebruik

      nadruk op het midden
      wordt een gemiddelde gemaakt van de verschillende meetpunten, maar de punten in het midden (of geslecteerde AF punten) krijgen een hoger gewicht toegekend.
      vooral geschikt voor portret

      spotmeting
      het licht wordt enkel gemeten in het centrum, of rond geslecteerde focus punt voor sommige toestellen. Grootte van de spot is afhankelijk van de camera. Heb liefst een zo klein mogelijke spot (+/3mm).
      Laat toe in een complexe lichtomgeving de belichting af te stellen op een klein gebied in het beeld dat je juist belicht wil hebben.
      Bijvoorbeeld een onderwerp in tegenlicht.

      Dat zijn de meetmethodes welke ik gebruik, er kunnen uiteraard afwijkingen zijn per camera type.

      Comment


      • #4
        Re: Selectie lichtmeetmodus

        Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
        uw vraag is wat te ruim vrees ik. Best eerst wat studiewerk verrichten in een fotografie-handleiding waar deze thema's zeer zeker besproken worden.

        Misschien kan het interessanter zijn te vragen in welke situaties men een bepaalde meetinstelling gebruikt.

        R
        Ik zoek wat duidelijke praktijk voorbeelden waarbij je een instelling juist wel of juist niet moet gebruiken.

        Onder praktijk voorbeelden bedoel ik : in welke situaties.

        Portret is al genoemd. bedankt.

        Binnensport?: Karate,fitness....

        Buitensport?:Wielrennen,skeelerwedstrijden,wakeboa rden...

        Vooral dus ook actiefoto's

        Comment


        • #5
          Re: Selectie lichtmeetmodus

          Als het onderwerp meer of minder licht krijgt dan de omgeving, dan moet je het licht meten op het onderwerp. Dan kies je tussen deelmeting of spotmeting, maar bij spotmeting moet je wel opletten dat het meetpunt niet net op een heel donkere of lichte vlek valt, want dan zal de foto toch niet juist belicht zijn. Deelmeting is in veel gevallen dus een betere keuze dan de spotmeting.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Selectie lichtmeetmodus

            Bedankt.

            Mij is nu het een en andere wat duidelijker.

            Comment


            • #7
              Re: Selectie lichtmeetmodus

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Heb liefst een zo klein mogelijke spot (+/3mm)
              Ik neem aan dat je hier wit zeggen: plusminus 3 mm. Maar wat is drie millimeter? Op de sensor? Op je onderwerp?

              Over het algemeen wordt graden gebruikt als groottebepaling van de spot, niet millimeter.

              Comment


              • #8
                Re: Selectie lichtmeetmodus

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Over het algemeen wordt graden gebruikt als groottebepaling van de spot, niet millimeter.
                In het menu van Nikon wordt gewoon over mm's gesproken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Selectie lichtmeetmodus

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  In het menu van Nikon wordt gewoon over mm's gesproken.
                  mm van wat dan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Selectie lichtmeetmodus

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    mm van wat dan?
                    Moet wel op het matglas zijn, want hoe kun je dat anders definiëren? 2mm op 1m is toch anders als 2mm in een foto op 1km.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Selectie lichtmeetmodus

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Moet wel op het matglas zijn, want hoe kun je dat anders definiëren? 2mm op 1m is toch anders als 2mm in een foto op 1km.
                      Exact, that's my point. Daarom wist ik niet beter dan dat Nikon ook graden gebruikte. Uit de tijd van de 20D kan ik me hier discussies herinneren over 9 graden Canon partial versus 3 graden Nikon spot. Millimeters ben ik nooit tegengekomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Selectie lichtmeetmodus

                        mm op het matglas komt natuurlijk overeen met een hoek, alleen is dat voor meer mensen misschien duidelijker.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X