Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 + Ca ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 + Ca ?

    - In hoeverre corrigeert de D300 CA van niet-Nikon lenzen ? Niet ? matig ? Zeer goed ?
    - Kan deze functie ook uitgeschakeld worden ? (ik denk aan false positives detectie)
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

  • #2
    Re: D300 + Ca ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
    - In hoeverre corrigeert de D300 CA van niet-Nikon lenzen ? Niet ? matig ? Zeer goed ?
    - Kan deze functie ook uitgeschakeld worden ? (ik denk aan false positives detectie)
    CA correctie

    Ofwel mis ik iets, maar bij mijn weten kan je met de camera geen CA (Chromatische abberatie) van gelijk welke lens corrigeren.

    Een objectief dat veel CA vertoont, (kleurrandjes rond de felle contrastverschillen) is een slecht objectief, en dat kan je bij mijn weten niet softwarematig oplossen, ook een paar Nikon objectieven zoals de 12-24 AFS-DX f4.0 zijn er gevoelig aan.

    Bedoel je niet, AF correctie
    Last edited by Guest42; 3 mei 2008, 17:24.

    Comment


    • #3
      Re: D300 + Ca ?

      Kan wel, maar ik kan het schrijven hierover van Nikon niet vinden.........
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D300 + Ca ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Kan wel, maar ik kan het schrijven hierover van Nikon niet vinden.........
        Kan mischien wel, maar ten koste van wat ........

        Comment


        • #5
          Re: D300 + Ca ?

          CA correctie wordt uitgevoerd op alle jpgs. Als je in raw werkt kan je dit in of uitschakelen (staat standaard op aan) met Capture NX maar niet in de camera. Bij andere RAW converters zoals Lightroom of Capture One wordt er geen automatische CA correctie uitgevoerd.
          Lees even hier voor meer informatie : http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page21.asp
          Last edited by rubenknockaert; 3 mei 2008, 18:17.

          Comment


          • #6
            Re: D300 + Ca ?

            Ik weet het ook niet, maar op mijn melding van te veel CA bij Tokina-lenzen kreeg ik het volgend antwoord:

            D300 haalt 't automatisch weg, dus als dat het grootste probleem is...
            (ook makkelijk zelf weg te halen trouwens)

            (CA is normaal op super wide, je zult er geen vinden die het niet heeft maar mischien wel minder. In ieder geval goede distortion en dat is bij ander superwides wel eens anders)
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: D300 + Ca ?

              Toevallig vandaag in de boek van Thom Hogan gelezen dat de D300 dit inderdaad automatisch weghaalt. Als je wil zoeken ergens op de eerste 63 pagina's
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: D300 + Ca ?

                Ik heb alleen maar positieve ervaringen met deze functie. Het haalt bijvoorbeeld de cyaan-rode abberaties van mijn 85mm f/1.4 vlekkeloos weg. Je wordt zo verwend, dat terugkeren naar een toestel van de vorige generatie (D2X) je weer met de feiten op de neus gedrukt wordt met een oh ja verzuchting. Er zijn geen negatieve invloeden en de functie zit er altijd boenk op

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: D300 + Ca ?

                  DPReview heeft daar ook een testje mee uitgevoerd: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page21.asp
                  Persoonlijk betwijfel ik of er veel vals positieven gaan zijn. CA komt immers op vrij goed te definiëren plaatsen voor. Misschien dat hij een kleine Italiaanse vlag op de achtergrond zou wissen?
                  Zoals gezegd: in Capture NX is dat makkelijk aan/uit te zetten voor RAW-beelden. Bovendien denk ik niet dat het merk lenzen iets uitmaakt. De software zal gewoon constrasten op bijhorende CA onderzoeken en die vervolgens verwijderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 + Ca ?

                    Hmmm, ik leer hier nog elke dag iets bij.

                    Ik wist zelfs niet dat deze bewerking op mijn camera staat.

                    Nikon maakt er alvast niet veel reklame mee.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 + Ca ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Hmmm, ik leer hier nog elke dag iets bij.

                      Ik wist zelfs niet dat deze bewerking op mijn camera staat.

                      Nikon maakt er alvast niet veel reklame mee.
                      Dat is zo En alweer het bewijs dat de recentste Nikons hun geld echt wel waard zijn. Velen roepen bv om een AFS 85mm f1.4 met diverse coatings, maar door deze functie en met AF fine tune haal je er veel meer uit en is een update ineens niet zo dringend meer

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 + Ca ?

                        CA-correctie bestond al in Nikon Capture 4, bij omzetting van NEF bestanden geschoten met "oudere" camera's zoals de D2X.

                        Nu is de functie dus ingebouwd in de firmware van de D300 en de D3.

                        Het werkt ook voor third-party lenzen.

                        Illustraties en testen met Nikon Capture 4 vind je hier:



                        --
                        Denis

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 + Ca ?

                          copy van info gepost onder rubtiek objectieven

                          Herinner me de review van de Nikon 16-85 lens waar men dit behandelt.
                          als je kijkt onder hoofdstuk "Les aberrations chromatiques" kun je de JPEG resultaten vergelijken met deze van Nikons Capture NX.


                          Je kunt zelfde resultaten als met capture NX ook bereiken met LR of elke andere RAW-converter en dit voor alle toestellen van eender welk merk. Met LR en elke geavanceerde editor is dit ook geldig voor JPEG's.
                          Manuele correctie in bvb LR is zekers niet zo moeilijk en tijdrovend als reviewer laat doorschijnen.

                          CA is in feite zeer eenvoudig te corrigeren en is voor mij een vrij triviaal criteria bij bvb. aankoop van een lens.

                          Het beste blijft uiteraard een lens zonder al teveel CA, met SW-matige CA correctie loop je het gevaar dat je bij heel scherpe lenzen sommige details gaat vernietigen.
                          Last edited by puerte; 5 mei 2008, 18:06.

                          Comment

                          Working...
                          X