Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

    Binnenkort zou ik graag een nieuwe digitale camera in huis halen. Rest nog de vraag dewelke. De keuze gaat tss de Powershot G9, de EOS 400D (met voorlopig alleen de 18-55 mm-lens) en de EOS 450D (lens: idem).
    Welke zouden jullie nemen en waarom? De twee eerste liggen op vlak van prijs dicht bij elkaar. De 450D kost duidelijk meer. Rest de vraag: is hij dat extra geld waard?
    Ik heb al een paar Ixusjes gehad, maar nog nooit een deftige camera. In feite zou ik toch graag eens wat mooiere foto's kunnen nemen dan met de Ixusjes (de huidige is een 430).
    Voordelen van de G9: compact en schijnt zeer goed te zijn voor een gewone digicam.
    400D: spiegelreflex, al weet ik niet in welke mate de foto's verschillen met die van een G9. Is mss wel beter dan de G9 voor het fotograferen van schaalmodellen wegens de (denk ik) betere groothoek van de standaardlens. Wel minder zoom met de standaardlens dan de G9, maar dat valt naderhand eventueel wel op te lossen. Nadeel: blijkbaar geen image stabilisation mogelijk met dit toestel? Nochtans haat ik het als een foto wazig is door een kleine beweging tijdens het fotograferen. En ik ben niet van plan meestal een statief te gebruiken.
    450D: allicht de beste van de drie, maar ook wel duidelijk duurder.

    Ik ben nog niet zo thuis in de wereld van de fotografie, maar uiteraard wil ik mij daar in verdiepen eens ik een nieuwe camera heb.
    Canon EOS 450D

  • #2
    Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

    een dslr is ergens nog een systeemcamera

    je begint met de body
    daarna koop je de lenzen die je wil
    daarna andere accessoires zoals flitsers

    je stelt zo'n aankoop dus zelf samen en je hoeft die standaard lens niet te kopen

    zo'n G9 is een compacte all-in-one
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

      Het zal allemaal een beetje afhangen wat je wil fotograferen en hoeveel je in je fotomateriaal wil investeren. Dslr hebben in het algemeen heel wat meer mogelijkheden om ook binnenshuis of in minder goede verlichte ruimtes toch nog erg goeie ruisvrije resultaten te halen. De keuze in objectieven is ook enorm veel groter.Bij compacts is de beeldruis goed op de laagste isowaardes....maar eenmaal je deze een stapje hoger wil instellen is de beeldkwaliteit meestal minder goed ....zelfs slecht te noemen. De G9 heeft wel een redelijk zoombereik vanaf 35mm tot een dikke 200mm dacht ik....maar mooie weidse landschappen kan je er niet mee maken. ( tenzij je foto's samenvoegt tot een panorama). Dat is dan weer een voordeel bij een dslr waar je lenzen kan bijkopen die bij jouw soort onderdeel van fotografie passen.
      De kostprijs van een dslr en een goed objectief zal snel meer dan het dubbele van een goeie compact zijn om mee te beginnen.....naarmate je meer met fotografie bezig bent krijg je misschien ook naderhand zin om eens een toplensje aan te schaffen....goed materiaal kost echt heel wat centjes en dan blijkt een dslr een serieus dure optie te worden.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        een dslr is ergens nog een systeemcamera

        je begint met de body
        daarna koop je de lenzen die je wil
        daarna andere accessoires zoals flitsers

        je stelt zo'n aankoop dus zelf samen en je hoeft die standaard lens niet te kopen

        zo'n G9 is een compacte all-in-one
        I know. Ik had ook eens gekeken naar een 400D met 17 - 85 mm-lens. Geen idee of die zoveel beter is, maar het bereik ervan is alleszins groter.
        Het is niet direct de bedoeling om 2000 € uit te geven. Ik zou het nog enigszins beperkt willen houden, vandaar dat ik het bij een 18 - 55 mm-lens zou houden.
        Vraag is dan: wat verkiezen jullie: een G9 of een DSLR met een standaardlens. Op termijn kan er altijd nog eens lens bij natuurlijk, maar dat zien we dan weer wel.

        Edit:
        Ik zie net dat die 17 - 85 mm-lens wel IS heeft. Interessant, maar dat ding kost nog eens een goeie 500 € extra. Met een 400D bij, zou ik dus al snel boven de 1000 € zitten, en dat is eigenlijk een beetje van het goede teveel.
        Last edited by KarelVdD; 2 mei 2008, 16:49.
        Canon EOS 450D

        Comment


        • #5
          Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

          Oorspronkelijk geplaatst door KarelVdD Bekijk bericht
          I know. Ik had ook eens gekeken naar een 400D met 17 - 85 mm-lens. Geen idee of die zoveel beter is, maar het bereik ervan is alleszins groter.
          Het is niet direct de bedoeling om 2000 € uit te geven. Ik zou het nog enigszins beperkt willen houden, vandaar dat ik het bij een 18 - 55 mm-lens zou houden.
          Vraag is dan: wat verkiezen jullie: een G9 of een DSLR met een standaardlens. Op termijn kan er altijd nog eens lens bij natuurlijk, maar dat zien we dan weer wel.

          Edit:
          Ik zie net dat die 17 - 85 mm-lens wel IS heeft. Interessant, maar dat ding kost nog eens een goeie 500 € extra. Met een 400D bij, zou ik dus al snel boven de 1000 € zitten, en dat is eigenlijk een beetje van het goede teveel.

          Als je de rem reeds optrekt bij 1000 euro (wat uw goed recht is natuurlijk) dan denk ik niet dat je echt een Dslr zoekt.....de meesten die een dslr kopen kopen eveneens een beschermfiltertje,extra batterij,batterijgrip,geheugenkaartjes, fototas enz waardoor een bedrag van 1000 euro redelijk vlug overschreden is. Het is natuurlijk altijd perfect mogelijk om een bijna nieuw occasie toestel aan te schaffen indien je toch graag zulk toestel wil. Er staan hier regelmatig toestellen bij aangeboden die echt weinig gebruikt zijn....en waar zelfs nog garantie op zit wanneer ze in Belgie gekocht zijn.....ook de 17-85 IS zie je regelmatig tweedehands te koop.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

            Ik heb gezegd dat er op termijn nog wel wat bij kan natuurlijk. Feit is dat we een huis gekocht hebben en ook nog eens meubels e.d. moeten bekostigen. Een geheugenkaartje (2 GB) en cameratas zijn uiteraard geen probleem. Een batterijgrip hoeft ook nog niet direct. Eerst zien of ik daar effectief behoefte aan heb.
            Canon EOS 450D

            Comment


            • #7
              Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

              Oorspronkelijk geplaatst door KarelVdD Bekijk bericht
              Ik heb gezegd dat er op termijn nog wel wat bij kan natuurlijk. Feit is dat we een huis gekocht hebben en ook nog eens meubels e.d. moeten bekostigen. Een geheugenkaartje (2 GB) en cameratas zijn uiteraard geen probleem. Een batterijgrip hoeft ook nog niet direct. Eerst zien of ik daar effectief behoefte aan heb. Idem met een statief. Ik ben tenslotte een beginner.
              Een extra lens kan voor mij ook tweedehands.

              Edit:
              Dat moest in feite een edit zijn. Heb blijkbaar op het verkeerde geklikt.
              Last edited by KarelVdD; 2 mei 2008, 18:06.
              Canon EOS 450D

              Comment


              • #8
                Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                Voor net geen 1000 euro heb je een 450D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS bij www.fotokonijnenberg.nl (kijk wel naar de Belgische prijs, het btw tarief is hier iets hoger, maar dan krijg je ook twee jaar garantie in plaats van 1 jaar in NL).

                Dan heb je twee gestabiliseerde lenzen die volgens de tests (en volgens heel wat gebruikers op dit forum) heel goed presteren).

                Een G9 is een goede compact, maar die zal nooit een DSLR kunnen vervangen. Ik heb ook een G9, maar die neem ik alleen mee als het te moeilijk is om de zware fototas mee te sleuren.
                Last edited by Black B@ndit; 2 mei 2008, 18:45.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                  Ik zat met diezelfde twijfel maar na een paar P&S camera's gekocht te hebben (G5 & S70) had ik feitelijk gezworen dat nooit meer te doen en heb ik een 450D gekocht als mini DSLR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Voor net geen 1000 euro heb je een 450D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS bij www.fotokonijnenberg.nl (kijk wel naar de Belgische prijs, het btw tarief is hier iets hoger, maar dan krijg je ook twee jaar garantie in plaats van 1 jaar in NL).

                    Dan heb je twee gestabiliseerde lenzen die volgens de tests (en volgens heel wat gebruikers op dit forum) heel goed presteren).

                    Een G9 is een goede compact, maar die zal nooit een DSLR kunnen vervangen. Ik heb ook een G9, maar die neem ik alleen mee als het te moeilijk is om de zware fototas mee te sleuren.
                    Thx voor de tip. Die winkel is idd erg goedkoop.
                    Canon EOS 450D

                    Comment


                    • #11
                      Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                      @ KarelVdD,

                      Ik heb talloze compactjes gehad en ik wissel ze nog steeds om de paar maanden. Ik heb me dit jaar al de G9 gekocht en de Panasonic TZ5 heb ik ook al een paar weken. Ik heb daarbuiten 2x een G7, een S5 IS, een Ixus 850, enz... gehad dus ik denk wel dat ik weet waarover ik spreek als het over compact gaat . Ik wou ook net dat ietsje meer maar door gebrek aan echte interesse en omdat ik het geld er niet aan wou uitgeven heb ik me een D40x gekocht met een 18-55 & een 55-200 VR lens. Er zijn best wel verschillen tussen de G9 en de D40x maar het verschil is best wel klein als beide toestellen in correcte lichtomstandigheden gebruikt worden. De G9 is echt een beresterk toestel maar moet de duimen leggen tegenover de D40x qua snelheid en de images van de D40x zijn nog een klein stukje beter maar verwaarloosbaar. Momenteel zie ik de G9 als beste non-DSLR, compact camera en het zou best wel eens kunnen dat er nog eens eentje in huis komt. De TZ5 hou ik omdat hij in HD opneemt. Van de D40x ben ik uitermate tevreden, hij werd nu opgevolgd door de D60 en die heb je al voor 819 euro (met 18-55 & 55-200 lens!).

                      http://top-foto.de/item.php?id=NIKD6...7fd1a08q62jpd4

                      Als je de rem reeds optrekt bij 1000 euro (wat uw goed recht is natuurlijk) dan denk ik niet dat je echt een Dslr zoekt
                      ...daar ben ik dus niet mee akkoord. Ik kan me zonder probleem een D300 aankopen maar wat heb ik daaraan als ik me niet wil verdiepen in al de manuele instellingen maar ik gewoon mooie foto's (in mijn ogen) wil maken met minimale manuele aanpassingen. Als je er geen hele dag op uittrekt om foto's te nemen dan heb je geen extra batterij of batterijgrip nodig. Gewoon 's avonds effe opladen en klaar voor de volgende dag. Een gewone fototas kost een 40-tal euro (vermits het hier niet moet gaan om een professionele rugzak van 120 euro) en de geheugenkaartjes kosten tegenwoordig ook haast niks meer. Het is soms ook wat je er aan wilt besteden hé...of wat je wil meesleuren als je een dagje weggaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                        @ KarelVdD,

                        Ik heb talloze compactjes gehad en ik wissel ze nog steeds om de paar maanden. Ik heb me dit jaar al de G9 gekocht en de Panasonic TZ5 heb ik ook al een paar weken. Ik heb daarbuiten 2x een G7, een S5 IS, een Ixus 850, enz... gehad dus ik denk wel dat ik weet waarover ik spreek als het over compact gaat . Ik wou ook net dat ietsje meer maar door gebrek aan echte interesse en omdat ik het geld er niet aan wou uitgeven heb ik me een D40x gekocht met een 18-55 & een 55-200 VR lens. Er zijn best wel verschillen tussen de G9 en de D40x maar het verschil is best wel klein als beide toestellen in correcte lichtomstandigheden gebruikt worden. De G9 is echt een beresterk toestel maar moet de duimen leggen tegenover de D40x qua snelheid en de images van de D40x zijn nog een klein stukje beter maar verwaarloosbaar. Momenteel zie ik de G9 als beste non-DSLR, compact camera en het zou best wel eens kunnen dat er nog eens eentje in huis komt. De TZ5 hou ik omdat hij in HD opneemt. Van de D40x ben ik uitermate tevreden, hij werd nu opgevolgd door de D60 en die heb je al voor 819 euro (met 18-55 & 55-200 lens!).

                        http://top-foto.de/item.php?id=NIKD6...7fd1a08q62jpd4



                        ...daar ben ik dus niet mee akkoord. Ik kan me zonder probleem een D300 aankopen maar wat heb ik daaraan als ik me niet wil verdiepen in al de manuele instellingen maar ik gewoon mooie foto's (in mijn ogen) wil maken met minimale manuele aanpassingen. Als je er geen hele dag op uittrekt om foto's te nemen dan heb je geen extra batterij of batterijgrip nodig. Gewoon 's avonds effe opladen en klaar voor de volgende dag. Een gewone fototas kost een 40-tal euro (vermits het hier niet moet gaan om een professionele rugzak van 120 euro) en de geheugenkaartjes kosten tegenwoordig ook haast niks meer. Het is soms ook wat je er aan wilt besteden hé...of wat je wil meesleuren als je een dagje weggaat.

                        Ga de lijst met mensen dan maar eens af die met 1000 euro voor een Dslr niet meer aankomen na een korte tijd .Er gaan heel wat meer mensen zijn die dat bedrag overschrijden dan die die het niet doen.En ik spreek hier niet over de aankoop van een dslr met één kitlensje....maar over het bedrag dat er na een tijd zowiezo bijkomt. Op dat vlak lijkt u echt de uitzondering te zijn die de regel bevestigd. Reken de prijs ook maar eens uit van wat u dit jaar reeds aangeschaft hebt...zoals ik lees een G9...en een D40x met lenzen . Ik heb helemaal geen zaken met wat u koopt hoor.....maar je zit nu al over de 1000 euro om al uw foto's te kunnen maken .....ofwel verkoop je natuurlijk al uw oudere toestellen met winst verder ........Topicstarter zal misschien niet door het virus ( virus = passie voor fotografie) gebeten worden waar de meeste op dit forum last hebben.....en dan kom je toe met 1000 eur.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                          @Rupselkopke: ik denk niet dat ik de enige ben die niet wil investeren in een toestel van x-duizenden euro's, verschillende lenzen, tassen, filters, etc...maar ik ben gewoon iemand die mooie foto's (naar mijn mening) wil nemen zonder eerst een hele reeks manuele instellingen te moeten gaan maken. Een basiskennis is ok voor mij, evenals de meeste instellingen te kennen. Ik de enige uitzondering?...Nee, alle andere uitzonderingen zitten waarschijnlijk niet op dit forum hé .

                          Ik experimenteer al eens graag met een compactje en inderdaad, het kan best zijn dat ik van dat bedrag een ander toestel had kunnen kopen maar dat interesseert me niet .

                          Ga trouwens de lijst met mensen dan maar eens af die met een duur toestel rondlopen en op de Auto-stand foto's nemen...en er zijn er sommigen die met mijn D40x betere foto's zouden maken dan anderen die met een D300 rondlopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                            Olympus heeft regelmatig kits met standaardzoom 14-42 (28-82) en 40-150 (80-300) onder de 600 euro staan. Zeker als je naar de iets oudere camera's kijkt. Je hebt dan een goede starters set van 28 tot 300mm (Let op macro is hier wel beperkt mee...).

                            Dat fotografie steeds meer geld gaat kosten klopt. Het is maar net waar je tevreden mee bent.... Uiteindelijk ga je dan toch ook bijvoorbeeld voor een macrolens kijken. Wat kan je er voor uittrekken en wat wil je eraan uitgeven.

                            Compactcamera's hebben serieuze voor maar ook nadelen op digitale spiegelreflexen. De sensor is kleiner en daardoor heb je snel meer ruis in het beeld en een minder groot dynamisch bereik. Vaak is de autofocus ook wat trager. Aan de andere kant hoef je minder mee te sleuren en zijn ze heel allround. Als je nu al weet dat het gewoon bij de mooiere foto blijft, maar het niet om het fotograferen gaat (ik bedoel de mooiere vakantiefoto, familie op uitstap, het feestje enz...) dan ben je met een bridge ook goed af.

                            Succes met de aanschaf.

                            Groeten,
                            Bart

                            Sorry ik zie nu pas dat u graag bij Canon wou blijven, liet me even meeslepen met het argument de fotografie veel geld kan gaan kosten
                            Last edited by BartK; 4 mei 2008, 06:15. Reden: kleine toevoeging naar aanleiding vraag TS

                            Comment


                            • #15
                              Re: PS G9 vs EOS 400D vs EOS 450D

                              Ik heb sinds die uitkwam een Canon G7 (vrijwel gelijk aan G9 die dus als extra ook RAW heeft) naast de een of andere DSLR. Je kunt er heel veel mee doen, met die G9. Alles manual. Geen probleem. Hogere ISOs: ruis, niet zo heel veel slechter als een jongbejaarde DSLR (van Nikon in ieder geval), ik heb er geen probleem mee. Lens begint bij 2.8 en is helemaal niet slecht. Zoeker met oogcorrectie -hebben ze ook niet allemaal-.
                              Kleine sensor -hoe kan het ook anders-: hij werkt wel goed. Behoorlijk snelle camera maar daar zul je het meeste verschil met een DSLR zien, denk ik: vergelijk mischien de timings met andere cameras op DPReview.

                              Enorm degelijk gebouwd dwz m'n D300 lijkt zo niet degelijker en is toch 'goed gebouwd'.
                              Als je twijfelt over 'wat voor camera' -en dat lijkt omdat je aan derden de vraag stelt- dan zou ik voor de G9 gaan. Als je over een jaar of 2 merkt dat je echt wilt doorzetten dan kan een DSLR altijd. In de tussentijd kun je met die compact echt wel fotograferen leren met alle manuele handelingen. Een externe flits gaat goed, ik 'hang' de G7 er gewoon 'onder'.
                              En een goeie compact is nooit weg -als een DSLR te groot of te lawaaierig is om mee te nemen-.

                              Bovendien kun je er goed meer filmen.

                              Karel

                              Comment

                              Working...
                              X