Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

    Hallo,

    Om dadelijk met de deur in huis te vallen ...
    Ik ben op zoek naar het huren van een dslr om foto's mee te maken op een sportevent, in opdracht van de organisator. Ik heb dit al tweemaal eerder gedaan, maar nooit zelf voor het materiaal moeten zorgen.
    Zodoende zoek ik dus iemand/een zaak die deze spullen verhuurt en waar liefst iemand reeds ervaring mee gehad heeft en dus betrouwbaar is.

    Waar moet het aan voldoen:
    - hele dag foto's kunnen maken, dus indien nodig sterkere of meer batterijen (vorige jaar waren dat ongeveer 900 foto's)
    - foto's zijn van sporters (in actie) en sfeerfoto's. Geen speciallekes
    - kan niet met een statief rondzeulen, dus goede stabiliteitscontrole is een must.
    - Laptop (MacBookPro) is mee, dus echt grote capaciteit is niet nodig, ik ken desgewenst wel snel overzetten en leegmaken met kaartlezer of direct fiwi400/800.
    - Ook binnen (redelijk slecht verlicht) moet er een deel van de reportage gemaakt worden (flash?).

    Materiaaltips (body/lens/CF/flash/...) en aanraders waar ik ervoor terecht kan, zijn dus zeer welkom.
    Bovendien zou ik dit op zeer korte termijn allemaal in orde moeten krijgen.
    Google heeft mij voor het moment nog niet echt kunnen helpen, dus hoop ik hier wat raad te vinden.

    Moest het mogelijk zijn dat dit in de buurt van Zuid-Limburg kan is dat super, maar elders is ook niet dadelijk een probleem. Zolang ik er niet voor naar de kust moet

    Thanks!

  • #2
    Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

    Konijnenberg? Te Turnhout, dus nog niet zo ver rijden.

    Comment


    • #3
      Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

      Calumet Antwerpen
      heeft ook filialen in Nederland, Duitsland, UK,....
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

        Merciekes.
        De prijzen van konijnenberg lijken op het eerste zicht voordeliger.
        Wat betreft het materiaal zelf. Iemand tips? Opmerkingen?

        Comment


        • #5
          Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

          Waarmee werk je nu?
          Heb je ervaring met een DSLR en sportfotografie?
          Zonder ervaring zal je maar een klein percentage bruikbare foto's overhouden, eender welk merk camera je huurt. Met een professionele camera wordt het dan zelfs nog wat moeilijker omdat je veel meer kan instellen (en daar zit dan ook geen programma in voor sportfoto's).

          Als je nu met een bepaald merk DSLR werkt, dan blijf je best bij dat merk omdat dan de knopjes op de vertrouwde plaats zitten.

          De meeste camerabody's zijn wel geschikt, een 70-200 heeft over het algemeen een goed zoombereik voor sportfoto's.

          Als je wil flitsen bij dat soort foto's, dan heb je eigenlijk een flitser + een speciaal accupack nodig. Daardoor herlaadt de flitser veel sneller, en dat is heel handig.

          Bijvoorbeeld:
          Een 40D + 70-200 (f4 is lichtsterk genoeg, IS kan handig zijn voor de "lange afstands-portretjes") + 580 EX II + accupack voor de flitser + 3 accu's (om zeker te zijn) + voldoende geheugen + een bredere zoom voor de sfeerfoto's (bijvoorbeeld een 24-105 f4 L IS of een 24-70 f2,8 L IS).

          (Dit is dus alleen maar een voorbeeld, met een combinatie van Nikon, Sony, ... kan je even mooie sportfoto's maken.)
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Heb je ervaring met een DSLR en sportfotografie?
            Zonder ervaring zal je maar een klein percentage bruikbare foto's overhouden, eender welk merk camera je huurt. Met een professionele camera wordt het dan zelfs nog wat moeilijker omdat je veel meer kan instellen (en daar zit dan ook geen programma in voor sportfoto's).
            Ik heb inderdaad ervaring ermee, en ik ben behoorlijk snel weg met zo'n dingen. In het verleden al met Nikon, Canon en Olympus gewerkt. Vraag me geen modellen, het waren niet de mijne. Maar ik het er wel redelijk exhaustief mee gewerkt in de praktijk.
            Ik ben er mij van bewust dat het geen compacte toestellen zijn, waar je het aantal pixels en wat sterretjes voor de kwaliteit ingeeft, om wat fatsoenlijke foto's te bekomen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De meeste camerabody's zijn wel geschikt, een 70-200 heeft over het algemeen een goed zoombereik voor sportfoto's.
            Is dat al niet teveel? Ik denk dat ik voordien nooit met meer dan 135 gewerkt heb. Is 200 al niet een redelijke tele-maat?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je wil flitsen bij dat soort foto's, dan heb je eigenlijk een flitser + een speciaal accupack nodig. Daardoor herlaadt de flitser veel sneller, en dat is heel handig.
            Dat heb ik dus nog nooit gedaan, met een flits op een DSLR. Het is wel zo dat dit slechts sporadisch een foto zal zijn 's avonds. Het is dus niet dat die snelheid primeert. Van welke laadtijd kan je spreken bij een normale batterij ivgl. met een accupack?

            Ik zie net op de website dat konijnenberg niets meer in stock heeft om te verhuren. Voor alle veiligheid morgen maar eens bellen.
            Ook hiervoor zijn dus nog steeds tips welkom. :-)

            Dank voor je volledige reply Black B@ndit

            Comment


            • #7
              Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

              Ik gebruik bij sportfoto's bijna altijd de 70-200, voor heel wat sporten is dat de beste keuze. Je hebt zelf al met een 135mm gewerkt, die zit toch ook binnen het zoombereik van een 70-200?

              Bij sport gebruik ik wel eens de flitser als invulflits, vooral als ik in tegenlicht fotografeer, maar ook om bij wielrenners (die naar beneden kijken terwijl ze fietsen) het gezicht wat "bij te lichten".
              En dan is het heel lastig dat het te lang duurt om de flitser te laden als je snel een paar foto's wil maken. Op de ene foto is de wielrenner dan goed belicht, bij de volgende is het gezicht weer te donker (dat heb ik al meer gehad met de 580EX). Met een apart accupack is de laadtijd véél korter.
              (Ik heb dus zelf geen accupack voor de 580EX.)

              Bij het invulflitsen overdag gebeurt het geregeld dat de flitser een full-power flits geeft (dat hoor je aan de flitser), en dan duurt het toch bijna twee seconden voor de flits weer geladen is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

                De 70-200 is dé sportlens bij uitstek. Niet steeds de beste keuze als je gaat kijken per sport, maar zeker de beste all rounder.

                Maar voor welke sport heb je eigenlijk materiaal nodig, of heb ik dat gemist?

                Comment


                • #9
                  Re: Huren voor sportevent; waar/wat kiezen?

                  Ik heb me dus nog dood moeten zoeken om een toestel te vinden, maar dan toch een D80 op de kop kunnen tikken met een 18-70 nikkor. Geen ideale sportlens dus, maar ik heb mij goed kunnen behelpen. Iets meer was handig geweest, maar soit ...

                  Het event was Tungri Run, een stratenloop in Tongeren waar dit jaar ook het Belgisch Kampioenschap Marathon gelopen werd.

                  Paar fotokes ... in "Fotobeoordeling - sport" http://forum.belgiumdigital.com/show....php?p=1833779

                  Comment

                  Working...
                  X