Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

    Hallo,

    Ik heb sinds kort een A350 gekocht, als opvolger voor mijn F828, en voornamelijk voor studiowerk.

    Het eerste probleem dat zich voordeed was de aansluiting op studioflitsers via een standaard sync kabel. Hiervoor heb je een hotshoe convertor nodig (FS-1100), want de Alpha 350 heeft geen standaard hotshoe of sync-aansluiting. Sony heeft hiervoor de FA-ST1AM (kost een schandalige 170(!) Euro oid). Via eBay heb ik dan een FS-1100 replacement gevonden voor enkele dollars, en die werkt... min of meer.

    OK, studioflitsers aangesloten en na veel geprul in de menu's kon ik ze laten flitsen zonder dat de interne flash steeds omhoog sprong. Tweede probleem: Bij sluitertijden korter dan 1/125 gebeurt het soms dat het bovenste deel van het beeld donker is. Hoe korter de tijd, hoe groter het donkere deel. Waarschijnlijk iets met de synchronisatie of vertraging ofzo? Dit vind ik al heel vreemd, maar het is nog min of meer leefbaar.

    Maar goed, stel dat ik met 1/125 en F/8 fotografeer in Manual mode, dan duikt probleem nummer 3 op. De live view (die ik heel vaak gebruik en de reden waarom ik de Alpha 350 gekocht heb) wordt volledig onbruikbaar tijdens het gebruik van studioflitsers! Door de instelling op 1/125 en F/8 is er op het lcd scherm gewoon niks of bijna niks te zien, zelfs niet als je de pilootlampen op maximum zet. Ik heb al zowat alles geprobeerd en kan hier niks aan veranderen! Normaal zou je toch verwachten dat de live view het beeld optrekt als het weet dat je gaat flitsen, zoals dit bv. gebeurt op de F828. Dit vind ik dus een serieuze tekortkoming/bug/noem het hoe je wil.

    Weet er iemand een oplossing voor dit probleem? Zou het Sony apparaatje (FA-ST1AM) dit op een of andere manier opvangen? Iemand daar ervaring mee? Elke raad is welkom! Want momenteel ben ik serieus teleurgesteld in het gedrag van de A350 in de studio.

    Alvast bedankt,
    Patrick.

  • #2
    Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

    Welkom in de wereld van de studiofotografie.
    Wat jij opsomt is eigenlijk de eigenheid aan deze tak.

    Sluitertijd mag je nooit korter zijn dan de flitssynchronisatietijd (meestal rond 1/125).
    (belichting pas je aan met het diafragma en de intensiteit van de flitsers)

    Live-view is in een studio eigenlijk bijna niet te gebruiken, tenzij je sterke modellichten gaat gebruiken.

    Je kunt eens proberen zoals wij het allemaal doen.
    Sluitertijd 1/125 diafragma op F/8 of f/11 en door het occulair kijken.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

      Bedankt voor je reactie. Sluitertijd en diafragma zijn uiteindelijk het probleem niet. Daar valt mee te leve. Maar ik fotografeer heel vaak van standpunten waarbij de live view heel handig, zoniet onontbeerkijk is. De live view heeft in principe een autogain, dus waarom kan ze dan bij studioflitsers (Wireless flash in manual mode) niet gebruikt worden om de onbelichte scene op te trekken? De F828 kon hier eenvoudigweg tussen switchen. Wanneer je met de F828 in flash-mode fotografeert, switch de live view naar een versterkt signaal. In de Alpha is dit niet voorzien en dat is volgens mij gewoon een tekortkoming of zelfs bug die heel simpel op te lossen is via een extra menuoptie. Firmwareupdate?

      Patrick.

      Comment


      • #4
        Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door kstyle Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie. Sluitertijd en diafragma zijn uiteindelijk het probleem niet. Daar valt mee te leve. Maar ik fotografeer heel vaak van standpunten waarbij de live view heel handig, zoniet onontbeerkijk is. De live view heeft in principe een autogain, dus waarom kan ze dan bij studioflitsers (Wireless flash in manual mode) niet gebruikt worden om de onbelichte scene op te trekken? De F828 kon hier eenvoudigweg tussen switchen. Wanneer je met de F828 in flash-mode fotografeert, switch de live view naar een versterkt signaal. In de Alpha is dit niet voorzien en dat is volgens mij gewoon een tekortkoming of zelfs bug die heel simpel op te lossen is via een extra menuoptie. Firmwareupdate?

        Patrick.
        Is inderdaad een tekortkoming welke op andere fora ook aangehaald wordt.
        Weet niet of daar een oplossing voor komt, persoonlijk verwacht ik spijtig genoeg van niet.

        Comment


        • #5
          Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

          De donkere banden in je beeld bij sluitertijden hoger dan 1/125 zijn normaal, aangezien je studioflitsers niet snel genoeg zijn voor snellere tijden.

          Wat de live view betreft, ben ik je even kwijt. Als je je camera instelt op bv. F11 zal het diafragma toch blijven openstaan tot je de foto neemt ?
          BD0808BE

          Comment


          • #6
            Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

            Op het lcd scherm is m.a.w. niets of bijna niets uit te maken tijdens het werken met studioflitsers, omdat je bv. werkt met F11 en 1/125e. Zo heb je niet genoeg licht om iets te zien op het scherm, zonder de flitsers. De live view toont immers het beeld zoals je dat zou zien met F11 en 1/125e, en hiervoor geven de pilootlampen niet voldoende licht. Begrijp je wat ik bedoel?

            En dit is een onnozele situatie want de Alpha is wel degelijk in staat het signaal onder gewone belichting (pilootlampen) te tonen, uiteraard! Zelfs al gaat dat ten koste van een lagere framerate. Je moet de live view beschouwen als een videobeeld, zoals van een videocamera.

            Echter in manuele modus, met bovengenoemde instellingen, en flits ingesteld op wireless, toont het scherm enkel wat donkere vormen. Echter, met studioflitsers, moet de helderheid opgetrokken worden, of m.a.w. losgekoppeld van de huidige instellingen (F11, 1/125e). Anders zie je gewoon geen steek, of moet je met hot lights werken, wat ik nu niet onmiddellijk wil of kan doen.

            Ik vind dit een serieuze "bug" in de Alpha.

            Patrick.

            Comment


            • #7
              Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

              Volgens mij is dat ook normaal...
              Je zet uw toestel op M en je zet hem op F11 met een sluitertijd van bv 1/125 Dan zal hij u laten zien hoe de foto er uit ziet met het licht die er is met die ingestelde waarden.
              Uw toestel kan niet weten dat jij studioflitsers zal gebuiken en hoe sterk deze staan.

              Volgens mij is er maar één oplossing en dat is uw toestel effe in " auto" mode zetten, eens kijken naar de life vieuw en dan terug op M zetten.

              Zelfs al plaats je onder of boven iedere flitsers bouwlampen van 500 watt om een nog veel sterkere pilootlamp te krijgen dan nog zal je te weinig licht hebben in vergelijking met flitsers...
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

                Dat is normaal en tegelijk ook niet he. Als elk compact toestelletje dit zelfs kan... Ook mijn F828 had hier niet de minste moeite mee.

                En als je voor elke foto moet switchen tussen Auto en M, dat is allesbehalve handig.

                Mijn toestel zou wel moeten weten dat ik studioflitsers gebruik. Een menuoptie volstaat. Je zet hem op Wireless Flash en hij weet het. De live view zou dan in 'autogain' modus moeten gaan ofzo. Nogmaals, zowat elk ander toestel doet dit wel.

                Anyway, live view is handig, maar door deze tekortkoming voor mij wel in 95% van de gevallen totaal onbruikbaar.

                Patrick.

                Comment


                • #9
                  Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

                  vraagje, waarom gebruik je zulk een hoge sluitertijd, als je niet te veel strooilicht
                  hebt in je studio kun je gemakkelijker naar 1/60 of zelfs 1/30s, of misschien nog lager gaan. Tenminste als het redelijk donker is in de studio met de pilootlampen uit.
                  Aangeraden is je sluitersnelheid zodanig in te stellen dat je geen invloed hebt van het evenueel aanwezige licht. De sluitersnelheid heeft verder geen invloed op de belichting, tenminste als je onder de syncronisatie snelheid blijft.
                  F11 is ook redelijk hoog, zal waarschijnlijk wel zijn reden hebben, maar indien mogelijk zou ik dat ook verlagen rond de klssieke F8 waarde.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

                    @ Puerte: F11 was maar een vb. Meestal gebruik(te) ik altijd F8 met mijn F828 (die kon niet hoger gaan trouwens) en de sluitertijd had daar schijnbaar weinig belang bij, dus ik zette die meestal op 1/500e om ongestoord mijn ding te kunnen doen, ingezoomd of niet (de F828 kan tot 200mm equivalent). Korter dan 1/500e begin je daar pas verschil te merken, maar niet zo plots als de zwarte band bij een DSLR. Soms gebruik ik langere tijden, maar quasi nooit als het een model voor een papieren achtergrond betreft.

                    Ik fotografeer steeds uit de hand, en als je wat veel inzoomt dan wordt 1/30e heel krap. Nu zal steadyshot wel iets helpen bij de Alpha, maar ik heb graag mijn vrijheid, zeg maar.

                    Op locatie werk ik geregeld met halogeenspots en dat heeft ook zijn charmes, maar beperkt de vrijheid te veel als je vanuit de hand schiet. Dan zitten er veel meer bewogen foto's tussen.

                    Patrick.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door kstyle Bekijk bericht
                      @ Puerte: F11 was maar een vb. Meestal gebruik(te) ik altijd F8 met mijn F828 (die kon niet hoger gaan trouwens) en de sluitertijd had daar schijnbaar weinig belang bij, dus ik zette die meestal op 1/500e om ongestoord mijn ding te kunnen doen, ingezoomd of niet (de F828 kan tot 200mm equivalent). Korter dan 1/500e begin je daar pas verschil te merken, maar niet zo plots als de zwarte band bij een DSLR. Soms gebruik ik langere tijden, maar quasi nooit als het een model voor een papieren achtergrond betreft.

                      Ik fotografeer steeds uit de hand, en als je wat veel inzoomt dan wordt 1/30e heel krap. Nu zal steadyshot wel iets helpen bij de Alpha, maar ik heb graag mijn vrijheid, zeg maar.

                      Op locatie werk ik geregeld met halogeenspots en dat heeft ook zijn charmes, maar beperkt de vrijheid te veel als je vanuit de hand schiet. Dan zitten er veel meer bewogen foto's tussen.

                      Patrick.
                      Hetgeen ik wil zeggen is dat met studioflitser de snelheid van de camera niet bepalend is. Als de studio volledig donker is kun je in theorie met een sluitersnelheid van een paar seconden werken, zelfs met bewegende onderwerpen en dit vanuit de hand. De flitsduur (belichting) is immers zeer kort (rond 1/800s of zoiets voor de minder snelle flitsers) en altijd korter dan de sluitersnelheid van de camera. Het is de flits welke het beeld bevriest en in feite voor sluiter speelt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help! Sony A350 en studio flitsers probleem

                        Ja dat klopt idd. Spijtiggenoeg is het niet altijd even praktisch om in het pikdonker te werken met modellen.

                        Heb zo ooit wel een experimentje gedaan met 5 sec belichtingstijd en tijdens die 5 sec een 3 tal manuele flitsen terwijl het model bewoog. Dat was wel vanop statief om dat er ook nog een achtergrond zichtbaar was.

                        Maar goed, ik wijk af. Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor het Alpha/live view/studiopflitser probleem dus...

                        Patrick.

                        Comment

                        Working...
                        X