Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camerafout, lensfout of stof ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camerafout, lensfout of stof ?

    Op onderstaand beeld kan je rechts, een paar cm boven het dak een vlekje zien. Ik heb dit altijd als er op die plaats een egaal oppervlak is.
    Tweede foto is een blad papier, vlek ook zichtbaar.
    Als ik echter een "foto" neem zonder lens is de vlek er niet (derde foto).
    Iemand een idee wat dit kan zijn ?
    Camera Pentax K10D, lens Pentax 18-250.
    Let niet op de verkleuring in de hoeken, da's vignettering door de lens.
    Op de sensor is op het eerste zicht niks te zien, op voor- en achterkant van de lens evenmin.






    Last edited by nete; 26 april 2008, 21:03.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Camerafout, lensfout of stof ?

    lijkt me duidelijk vuil in de lens

    dat word poetsen
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: Camerafout, lensfout of stof ?

      Wat bedoel je met vuil IN de lens ? Voor en achterkant kan ik poetsen, (heb ik al gedaan, maar nog niet echt grondig), maar als het intern zit is het retour leverancier zeker ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Camerafout, lensfout of stof ?

        Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
        lijkt me duidelijk vuil in de lens
        ???

        Bijlange niet. Dit lijkt me duidelijk sensorstof
        Neem foto 2 eens op F22 en dan zal het stofdeeltje ( en ook nog enkele andere ) heel goed zichtbaar zijn.
        Als je inzoomt op de display van je fototoestel kan je die vlek dan al zien. Importeer je de foto in photoshop en gebruik je autolevels dan wordt je helemaal gek

        Kuis de sensor eens en neem terug een foto bij F22. Indien je nog vlekken ziet onder normale omstandigheden zal je het nog eens moeten herdoen.

        Dixie
        ooit ... .

        Comment


        • #5
          Re: Camerafout, lensfout of stof ?

          Klopt, ik zie de stofjes nu veel beter. Iemand ervaring met sensor reinigen ? Ik moet me dringend een blaaspeertje gaan halen. Maar om op een andere manier de senor te gaan reinigen voel ik me nog wat groen (ik heb de camera nog maar een goeie week.
          Alvast bedankt voor de diagnose
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Camerafout, lensfout of stof ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Klopt, ik zie de stofjes nu veel beter. Iemand ervaring met sensor reinigen ? Ik moet me dringend een blaaspeertje gaan halen. Maar om op een andere manier de senor te gaan reinigen voel ik me nog wat groen (ik heb de camera nog maar een goeie week.
            Alvast bedankt voor de diagnose
            Vergeet het blaaspeertje, koop een VisibleDust Butterfly. Kost wel een paar centen maar werkt echt perfect (althans, voor droog stof, voor vettige vlekken zul je nat moeten reinigen met sensor swabs o.i.d. Deze heb ik ook, maar heb ze tot op heden nog nooit nodig gehad, ik heb mij tot dusver altijd gered met de butterfly)
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Camerafout, lensfout of stof ?

              Blaaspeertje te vergeten.VisibleDust Butterfly is zeker een aanrader,indien geen resultaat Eclipse en sensorswabs.Gebruik deze zaken zelf en tevreden.

              Comment

              Working...
              X