Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D

    Ik zoek Canon 400D gebruikers die me even willen verder helpen

    Ik zie in de Exif gegevens van mijn genomen foto's
    de horizontale en Verticale resolutie op 72dpi

    Is dit normaal ??
    In een fotoboek las ik dat dit 240dpi is.

    Wat kan ik doen om dit te veranderen.

    Alvast bedankt voor antwoord

  • #2
    Re: Canon 400D

    Over dat onderwerp zijn er hier in de loop der jaren al heel wat topics opgestart.

    DPI wil zeggen Dots Per Inch, ofwel beeldpuntjes per 2,54cm.

    Een 400D maakt beelden met een maximum van 3888x2592 pixels.
    Als je die foto op een klein scherm bekijkt met heel veel beeldpuntjes (die dan heel dicht tegen elkaar zitten), dan bekijk je de foto met een groot aantal dots per inch.

    Bekijk je een foto met een beamer, op een heel groot scherm, dan liggen die beeldpunten veel verder uit elkaar en heb je maar heel weinig dots per inch.
    Alleen de heel dure beamers kunnen meer dan 1024x768 pixels weergeven, als je die 1024x768 pixels bekijkt op een scherm van 2 x 1.5meter, reken dan zelf maar uit hoeveel dpi je nog krijgt...

    Je foto is dus geen 72dpi, zolang je ze niet bekijkt op één of ander scherm dat daarmee overeenkomt.

    Je hebt het aantal dots per inch eigenlijk alleen nodig bij afdrukken, daar wordt over het algemeen aangenomen dat je 300dpi nodig hebt voor een mooie afdruk, maar zelfs op 200dpi (of minder bij grotere afdrukken) krijg je ook nog prima resultaten.

    Als je foto's bewerkt voor een beeldscherm, dan kijk je nooit naar het aantal puntjes per inch, maar wel naar het aantal beeldpuntjes dat het scherm kan weergeven. Een gewone 19" TFT heeft meestal een resolutie van 1280x1024 pixels, maar een 17" TFT heeft ook dezelfde resolutie. Voor een bureaublad-achtergrond maak je dan dus een uitsnede van 1280x1024 pixels voor de best mogelijke weergave. Maak je de foto kleiner, dan wordt die "uitgerekt", maak je die te groot, dan moet ze verkleind worden. In beide gevallen krijg je een minder scherpe foto te zien.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D

      Ik waardeer Uw uitleg ten zeerste Bart
      maar waar zit dan het verschil in de exif gegevens

      Foto genomen met 72 of 240 ??

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door Paullamb Bekijk bericht
        Ik waardeer Uw uitleg ten zeerste Bart
        maar waar zit dan het verschil in de exif gegevens

        Foto genomen met 72 of 240 ??
        Zoals Black bandit al schreef, wordt een digitaal plaatje opgenomen in een aantal pixelsxpixels, DAT is bepalend.
        De software in de camera bezit ook nog een DPI instelling die in werking treedt als het plaatje op een scherm wordt weergegeven, is verder van geen belang en kan gewoon genegeerd worden

        Comment

        Working...
        X