Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schuldig voelen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schuldig voelen of niet?

    Ik ben sinds een maand aan het rondzoeken naar een DSLR met een een paar goeie lenzen.
    uiteindelijk heb ik mijn keuze gemaakt en heb ik mijn bestelling geplaatst.
    Gisteren zei ik dit een thuis tegen mijn vader...
    toen ik de prijs zei verschoot hij zich een bult, waardoor ik me begin af te vragen of het me wel waard is.
    Voordien dacht ik dat kwaliteit geld koste...

    Canon EOS 40D
    Canon Speedlite 430EX + omni bounce
    Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP Canon
    Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm
    Canon EF 70-200mm F 4.0 L IS USM + zonnekap
    Canon BP-511A

    dit alles voor een 2700 euro - 210,00 euro cashback

    Ik ben totaal geen professional, maar wil toch kwaliteit omdat ik heel graag foto's neem en altijd met een beperkt toestel zat.

    zijn er onder jullie nog die als hobiest toch "zoveel" geld uitgeven aan een toestel?
    of verklaren jullie me zot?
    Canon EOS 40D | Canon EF 50mm F 1.8 II | Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM | Tamron 17-50mm f/2.8 XR | Speedlite 430EX

  • #2
    Re: schuldig voelen of niet?

    enkel JIJ bepaalt of je dat geld eraan wil geven of niet.

    Toen ik indertijd mijn EOS400D met kitlens kocht aan +- 800 € verklaarde iedereen me voor zot dat ik teveel geld hieraan gaf en elke keer ik een nieuwe lens kocht van hetzelfde maar ondertussen was het wel van : ooooh zo toffe foto's!

    ondertussen heeft mijn broer ook een 400D gekocht en hij is er tevreden van en wederom mijn ouders van "hij kan het geld ook anders besteden" maar mijn broer is tevreden over de foto's en het toestel en wil hem al niet meer missen.

    JIJ koopt een camera en niet je ouders of wie dan ook.

    Dus : als JIJ daar 2700 € aan WIL geven, moet je dat doen (tenzij je je echtgeno(o)t(e) zwaar tegen de schenen stampt of zo).

    Da's mijn gedacht he...

    Ze zullen wel anders piepen als ze de foto's van kleinkinderen zien komen

    ik zit momenteel ook wel aan zo'n 2000 € aan materiaal en voor mij is het ook hobby hoor...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: schuldig voelen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door KrMee Bekijk bericht
      Ik ben sinds een maand aan het rondzoeken naar een DSLR met een een paar goeie lenzen.
      uiteindelijk heb ik mijn keuze gemaakt en heb ik mijn bestelling geplaatst.
      Gisteren zei ik dit een thuis tegen mijn vader...
      toen ik de prijs zei verschoot hij zich een bult, waardoor ik me begin af te vragen of het me wel waard is.
      Voordien dacht ik dat kwaliteit geld koste...

      Canon EOS 40D
      Canon Speedlite 430EX + omni bounce
      Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP Canon
      Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm
      Canon EF 70-200mm F 4.0 L IS USM + zonnekap
      Canon BP-511A

      dit alles voor een 2700 euro - 210,00 euro cashback

      Ik ben totaal geen professional, maar wil toch kwaliteit omdat ik heel graag foto's neem en altijd met een beperkt toestel zat.

      zijn er onder jullie nog die als hobiest toch "zoveel" geld uitgeven aan een toestel?
      of verklaren jullie me zot?
      Is een wielertoerist met twee fietsen van gezamelijk méér dan 10.000 € dan ook zot

      Het hangt er van af, welk belang je hobby voor jou heeft, en als je het kan betalen zonder elders te moeten inboeten, heeft niemand daar zaken mee

      Comment


      • #4
        Re: schuldig voelen of niet?

        ach ik zit met hetzelfde probleem....

        ik zou mij graag een 400D kopen, met 18-55 IS en een 70-300 IS wat ook neerkomt op een 1100 euro ruwgeschat. Vrouw vindt het ok, met het oog op mooie babyfoto's voor de toekomst, maar we zijn aan het bouwen en heb schrik dat mijn ouders(wij wonen daar nog in) gaan zagen, dat als je aan het bouwen bent het geld beter kan gebruiken. En ze hebben gelijk ook. Maar ik wilde me reeds een jaar geleden een EOS kopen, maar toen is mijn tv gesprongen en heb ik noodgedwongen een nieuwe moeten kopen. Dus byebye canon. Nu wil ik hem kopen met het vakantiegeld, komende maand maar ik voel me ook niet op en top goed erbij, hoewel ik overtuigd ben van de aankoop.

        Ik zou zeggen doe wat je denkt te doen, en trek je niets aan van anderen(buiten je partner). Ik ga het ook doen dus... en misschien beter niet vertellen hoeveel je 'speelgoed' kost

        Comment


        • #5
          Re: schuldig voelen of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door KrMee Bekijk bericht
          zijn er onder jullie nog die als hobiest toch "zoveel" geld uitgeven aan een toestel?
          of verklaren jullie me zot?
          Ja.... hetzelfde en nog meer.....

          Ik heb kortgeleden dezelfde set gekocht jij (behalve de 70-200, maar daarvoor in de plaats een nog duurdere 100-400L) en nog meer.... Of jou het bedrag van 2700,- waard is kun je alleen zelf bepalen. Kwaliteit kost inderdaad geld maar met de set die jij hebt uitgezocht zit je qua kwaliteit echt goed!

          Ik ben nu een kleine 2 jaar bezig met fotografie. Bij mij staat de financiele teller toch reeds over de € 5500,- (da's dus écht alles bij elkaar, camera, lenzen, geheugenkaartjes, fliters, reflectiescherm, flits statiefjes enz enz enz. Ik hou alles bij in een excel bestand......) En daar komt dit jaar waarschijnlijk nog voor zo'n 1000,- bij.... (en ik voel me niet eens echt schuldig.... ik werk er hard genoeg voor )
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: schuldig voelen of niet?

            Ik denk dat er meer met dat gevoel zitten.
            Mijn 7D heb ik gekocht toen de overgang van Minolta naar Sony net een fiet was, en de camera dus goedkoper was.
            De Tamron 17-50 heb ik ook, en dat is mijn duurste lens. Daarnaast een aantal lenzen 2e hands gekocht in de afgelopen jaren dat ik de camera nu heb. Dat maakt het bedrag wat meer te overzien. Bovendien heeft het ook wel wat om zo af en toe wat nieuws (2e hands) erbij te kopen ipv. alles in één keer.
            Maar of het je waard is kan alleen jij bepalen. En linksom of rechtsom, met EUR 2700 kun je ook een hoop andere leuke dingen doen.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: schuldig voelen of niet?

              Ik zou de mensen die als hobbyist hier op BD met meer dan 10.000€ aan materiaal rondlopen niet te eten willen geven. Je hebt daar een mooi setje besteld, dat zijn prijs waard is. Iemand die er niet mee bezig is, kan zich niet voorstellen waaraan je dat geld uitgeeft, dus 't is begrijpelijk dat ze zo reageren. Maar als je de microbe te pakken hebt, moet je het zeker niet laten. Je zal er veel plezier mee hebben. Het heeft ook wel even geduurd voor mijn vrouw accepteerde dat ik zoveel uitgaf aan mijn hobby, en dat ik het niet in het huis stak, maar ze ziet ook wel hoe gepassioneerd ik ermee bezig ben, en hoe bij elke nieuwe aankoop de foto's toch net weer wat beter werden, en hoe ik uiteindelijk ook met deze hobby geld kon verdienen om dat dan toch weer in het huis te steken. Iedereen snapt dat fietsen een hobby kan zijn, en dat een goeie fiets geld kost, maar voor fotografie is dat heel wat minder duidelijk. En met die fiets kanje geen geld verdienen!
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: schuldig voelen of niet?

                Weet je wanneer het pas écht erg wordt: als je voor meer dan 10.000€ fotospullen hebt, 2 goeie racefietsen van elk 5000€, een hoby-cat (zeilboot) van 25.000€ en mischien nog een paar andere zaken.

                En je doet er niets mee...

                Veel plezier met je hobby!

                Karel

                Comment


                • #9
                  Re: schuldig voelen of niet?

                  Ach, schuldig? Ik zou niet weten waarom.
                  Als je het je kan permiteren is er toch geen probleem.

                  Ik heb ook lang getwijfeld, maar de uren dat ik al genoten heb van mijn materiaal
                  Terwijl ik aan het fotograferen ben, doe ik trouwens geen geld op aan andere zaken dus
                  Mvg Tim

                  Comment


                  • #10
                    Re: schuldig voelen of niet?

                    Geen reden om je schuldig te voelen!

                    Gewoon doen.

                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: schuldig voelen of niet?

                      Jouw "investering" veel gebruiken, veel goede foto's maken, er plezier aan beleven en "de goeie" laten zien aan iedereen, en vooral aan uw vader. Hij zal er dan zo uitzien van be- en verwondering.
                      Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: schuldig voelen of niet?

                        Ik schrok destijds ook wel toen ik mijn 20D + grip, 17-40mm en accessoires kocht. Alles samen was ik ook meer dan 2000 Euro kwijt. Bij het betalen heb je zoiets van: "****, dat is wel veel geld en voor wat eigenlijk." Maar na een paar weken ben je blij dat je hebt. Na een paar maanden wil je het nooit meer kwijt...

                        Ondertussen ben ik nog wel enkele duizenden Euro's meer kwijt aan extra lenzen en zo (zie handtekening...). Daarboven op heb ik nog een tweede dure hobby: astronomie (alles met geslepen glas in is duur: lenzen, optiek, telescopen, ...). Er is al veel geld in gekropen, maar veel last van "buyers remorse" heb ik toch niet: ik gebruik mijn materiaal en ik ben blij met de resultaten.

                        Koen
                        Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                        http://www.koenvangorp.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: schuldig voelen of niet?

                          Ik fotografeer reeds ruim 30 jaar, er zitten hier 24.000 dia's in de kast waarvan zeer veel op Velvia 50 ISO, en waarvan mischien 5% echt bruikbaar is, moest je daarvan de kostprijs berekenen
                          Analoog, dan was het pas duur fotograferen, en mijn laatste analoge camera, een Nikon F5 heeft ook 2.500€ gekost.
                          Ik bedoel maar, als je kwaliteit wil €€€€€€€€€€

                          Comment


                          • #14
                            Re: schuldig voelen of niet?

                            amai...
                            zoveel reacties al...
                            tof om te weten dat ik niet alleen ben :-)
                            voor mezelf kijk ik er uiteraard naar uit om foto's te nemen met mijn nieuw materiaal...
                            Ook ben ik vanplan een cursus fotograaf te volgen zodat ik mijn toestel ten volle kan benutten, en niet enkel van "mmmm eens kijken wat deze stand doet" zonder te weten wat het eigenlijk doet.
                            Canon EOS 40D | Canon EF 50mm F 1.8 II | Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM | Tamron 17-50mm f/2.8 XR | Speedlite 430EX

                            Comment


                            • #15
                              Re: schuldig voelen of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door KrMee Bekijk bericht
                              amai...
                              zoveel reacties al...
                              tof om te weten dat ik niet alleen ben :-)
                              voor mezelf kijk ik er uiteraard naar uit om foto's te nemen met mijn nieuw materiaal...
                              Ook ben ik vanplan een cursus fotograaf te volgen zodat ik mijn toestel ten volle kan benutten, en niet enkel van "mmmm eens kijken wat deze stand doet" zonder te weten wat het eigenlijk doet.
                              Had je nu echt verwacht dat je hier ook maar enige reactie zou krijgen die jou zou aanzetten je materiaal weer te verkopen? Dan kan je nog lang wachten
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X