Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zoveelste welke camera (sony alfa 100/200 of Fuji f100fs)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De zoveelste welke camera (sony alfa 100/200 of Fuji f100fs)

    sorry voor opnieuw dezelfde topic
    ik heb de laatste tijd redelijk veel tijd geïnvesteerd in het leren werken met mijn camera en in het researchen van camera's. Hierdoor ben ik zowat helemaal de pedalen kwijt geraakt ...

    ik heb nu een nikon d70s en ik wil graag een andere camera om verschillende redenen, maar de hoofdrede is dat ik nikon niet geweldig vind werken, de knoppen liggen me niet lekker, bv het veranderen van iso etc, en de menuutjes en dergelijke...

    na mijn research was ik initieel van plan om een stapje terug te zetten en een bridge te kopen. de modellen die mij zeer intresseren hier zijn:

    - panasonic fz50 (veel liefhebbers op het forum hier)
    - de fuji s100fs (volgens mij de beste bridge op het moment)
    - de canon G9 (omwille van zijn compactheid, wat terzelfdertijd ook zijn nadeel is voor mij)

    maar na veel foto's nemen de laatste tijd heb ik ontdekt dat ik toch redelijk veel in donkere plaatsen foto's neem en dus meer op hoge iso's werk waardoor de bridgen misschien minder geschikt zijn. Ook zag ik het hebben van 1 lens met een superbereik helemaal zitten, maar ik denk dat ik de groothoek een beetje ga missen... (ik heb nu een 28-80 en heb de laatste dagen toch veel gedacht, verdomme, moest ik nu een 18-70 hebben zou ik nog net dat stukje er ook op gehad hebben.

    dan dus toch misschien maar een andere dslr?
    hiervoor zou ik geen nikon meer willen. een ander merk dat me ten zeerste intresseert is sony, maar hiervan lees ik overal dat het schermpje op de a200 heel erg slecht de foto's weergeeft, en dat is iets waar ik niet mee kan werken denk ik ... tussen de andere modellen zie ik weinig verschil dus dan zou ik voor de a300 gaan in dit geval.

    andere merken ben ik niet zo bekend mee, zoals pentax of olympus en dergelijke dus hier zou ik graag meer info over willen.

    of misschien is het een goed idee om een sony alfa 100 tweedehands op de kop te tikken (al heeft deze veel last van ruis op hoge iso's heb ik gelezen?)

    of misschien een canon 30D of weet ik veel wat 2dehands op de kop proberen tikken?

    zoals u ziet, ik ben echt het bos helemaal kwijt ...
    waar ik mijn camera voor gebruik is zeker geen professioneel gebruik, vooral meer voor buiten dan binnen. en vaak ook savonds en in de stad etc.

    alle hulp is welkom
    Last edited by arten; 23 april 2008, 14:01. Reden: titel aangepast om het minder vaag te maken
    500px

  • #2
    Re: De zoveelste welke camera

    Je geeft zelf aan dat ergonomie van de camera het grootste probleem is voor jou. Eigenlijk is er dan maar 1 oplossing: ga eens naar een grote winkel, met verschillende merken en per merk verschillende camerabody's, en neem ze eens allemaal vast.
    Dan kom je vanzelf uit bij een toestel dat goed in de hand ligt.
    Het lenzen assortiment is bij alle grote merken toch min of meer hetzelfde, zeker voor de instaplenzen.

    Comment


    • #3
      Re: De zoveelste welke camera

      ja ok, maar ik zou ook graag meningen horen over het iso verhaal en andere kwaliteiten van de camera's...

      een bridge lijkt me nog altijd super, maar hoe zit het met de groothoek hier, hoeveel verlies je eigenlijk met een 35mm tov 28mm?

      en hoe zit het met die iso's?

      en hoe zit het met iso's op dslrs? sony lijkt me daar een "minder goede" naam te hebben dan andere merken?
      500px

      Comment


      • #4
        Re: De zoveelste welke camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
        hoeveel verlies je eigenlijk met een 35mm tov 28mm?
        Over vergelijken van verschillende breedhoeken en brandpuntsafstanden vind je heel interessante info in dit topic
        Grtz, Tigra-Boy
        ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

        Comment


        • #5
          Re: De zoveelste welke camera

          dus bij 28 verlies je toch wel een redelijk pak tov 18
          dat maakt dan een bridge wel minder intressant
          500px

          Comment


          • #6
            Re: De zoveelste welke camera

            Volgens mij verwar je een paar dingen.
            Zo heeft een bridge een zoomlensaanduiding (ik hoop dat ik me niet ongelukkig uitdruk) in 35mm formaat. Dus een 28-504 (van bijv. de FZ18) is ook 28 in breedhoek tot 504 mm in tele.

            Met een DSLR daarentegen moet je (meestal) rekening houden met de cropfactor.

            Een 18-70 op een DSLR is dan ongeveer 27-105 in 35mm formaat.
            Nu is 27 en 28 helemaal niet veel in het verschil.

            Ik meen dat Canon een cropfactor heeft van 1,5 terwijl Nikon 1,6x cropt. Dat wil dus zeggen dat bij Canon je 18x1,5 = 27 mm breedhoek hebt, terwijl je bij Nikon aan 29 zit.

            Je 28-80 heeft dus eigenlijk ongeveer een bereik van 45-130. De 45 is helemaal geen groothoek als je weet dat 50mm het standaard normaal beeld vertegenwoordigt.

            Daarnaast bestaat ook het four-third formaat (DSLR's van Olympus, Panasonic) met een cropfactor 2.

            En tenslotte: er zijn ook nog full-frame body's zoals de 5d. Die hebben geen cropfactor.

            Terzijde: een bridge heeft een cropfactor van ergens rond de 7 (als ik me niet vergis). Vandaar het ruisprobleem.

            Misschien nog een overbodige opmerking, maar hou er rekening mee dat lenzen van verschillende DSLR- merken niet onderling uitwisselbaar zijn. (behalve Fuji en Nikon, die hebben dezelfde mount)

            Hopelijk heb je hier iets aan.

            Comment


            • #7
              Re: De zoveelste welke camera

              ah dat wist ik niet van die bridgen

              dus de breedhoek is dan dus geen probleem
              dat maakt bridge dan weer aantrekkelijker voor mij

              en qua iso en algemeene beeldkwaliteit?
              ik weet dat een dslr scherper is, maar als ik zo op het net de fz50 foto's en s100fs foto's bekijk vind ik deze toch behoorlijk goed van kwaliteit
              beter als wat ik uit mijn d70 krijg toch alleszins
              500px

              Comment


              • #8
                Re: De zoveelste welke camera

                Ik haal toch betere resulaten met een dslr dan met mijn fz50.

                Ik kan niet meer zonder de hogere iso bij dslr.
                De speciale objectieven.
                sigma 10-20 en de tele lenzen voor vogels.

                Ik heb een nikon d200 en die werkt voor mij zéér praktisch.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: De zoveelste welke camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Ik meen dat Canon een cropfactor heeft van 1,5 terwijl Nikon 1,6x cropt. Dat wil dus zeggen dat bij Canon je 18x1,5 = 27 mm breedhoek hebt, terwijl je bij Nikon aan 29 zit.
                  Is het niet precies andersom, nl. Canon 1,6 en Nikon 1,5 crop factor?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: De zoveelste welke camera

                    Daarom schreef ik ook 'ik meen dat'.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De zoveelste welke camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                      ah dat wist ik niet van die bridgen

                      dus de breedhoek is dan dus geen probleem
                      dat maakt bridge dan weer aantrekkelijker voor mij

                      en qua iso en algemeene beeldkwaliteit?
                      ik weet dat een dslr scherper is, maar als ik zo op het net de fz50 foto's en s100fs foto's bekijk vind ik deze toch behoorlijk goed van kwaliteit
                      beter als wat ik uit mijn d70 krijg toch alleszins
                      Qua bridge moet je wel opletten met breedhoek. De FZ50 bijvoorbeeld heeft een 35-420 en geen 28-504 zoals een FZ18 (beiden van Panasonic). De FZ18 is dus breder en langer, maar mist een aantal features zoals een zoomring.

                      Als je veel in donkere plaatsen trekt, zou ik toch eerder een DSLR overwegen ipv een bridge, hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De zoveelste welke camera

                        Specifieke brandpuntsafstanden (zoals breedhoek) ? Hoge ISO met weinig ruis ? Superieure beeldkwaliteit ? 3 maatstaven die allemaal wijzen naar een moderne DSLR...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                        ... maar de hoofdrede is dat ik nikon niet geweldig vind werken, de knoppen liggen me niet lekker, bv het veranderen van iso etc, en de menuutjes en dergelijke...
                        "De knoppen liggen me niet lekker" - ???
                        Dit begrijp ik niet goed. Wat bedoel je daarmee ? 'De knopjes' en de 'workflow' van een bepaald toestel zijn toch vooral een kwestie van gewoonte, oefenen en routine ?! Bij een andere camera zal je ook de ISO moeten instellen, bepaalde menustructuren moeten doorlopen, enz...
                        Is het niet altijd (behalve bij een volautomatische camera) eventjes wennen en wat op de tanden bijten tot je het toestel wat begint aan te voelen...
                        Geloof me, ook met een Panasonic, of 'n Canon, enz... zal je de hebbelijkheden en vooral de onhebbelijkheden van het toestel moeten leren onderkennen en gebruiken...

                        Greetz, Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Re: De zoveelste welke camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                          maar de hoofdrede is dat ik nikon niet geweldig vind werken, de knoppen liggen me niet lekker, bv het veranderen van iso etc, en de menuutjes en dergelijke...
                          Dit is bij toestelen als de D200, D300 en D2* beduidend beter met hun linkse three kings knop, waarmee je zeer snel de ISO, de witbalans en kwaliteit kan instellen(en nog meer ook) zonder in menu's te moeten duiken.
                          Trouwens de D200, welke een zeer degelijk toestel is, is nu zeer schappelijk tweede hands te verkrijgen.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De zoveelste welke camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Dit is bij toestelen als de D200, D300 en D2* beduidend beter met hun linkse three kings knop, waarmee je zeer snel de ISO, de witbalans en kwaliteit kan instellen(en nog meer ook) zonder in menu's te moeten duiken.
                            Trouwens de D200, welke een zeer degelijk toestel is, is nu zeer schappelijk tweede hands te verkrijgen.

                            Hubert
                            Ipv een knop bovenop het toestel (D200) moet je een knop op de achterkant (D70) gebruiken. Niks in het menu duiken bij beiden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De zoveelste welke camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
                              Ipv een knop bovenop het toestel (D200) moet je een knop op de achterkant (D70) gebruiken. Niks in het menu duiken bij beiden.
                              Bij nazicht inderdaad, het kan vanachter ingesteld worden(D70 is ook al 4 jaar geleden dat ik die had). Het zal de D50 zijn waar die knopkes vervangen zijn.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X