Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huur camera voor trouw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huur camera voor trouw

    Hoi,

    Een goede vriend heeft me zonet gevraagd of ik zijn trouw in augustus wil fotograferen. Ik heb dat altijd al eens willen doen, maar ik wil natuurlijk wel kwaliteit afleveren. Ik heb nu nog ruim tijd om me te verdiepen en te oefenen (we plannen al een try-out shoot), maar mijn materiaal (zie handtekening) gaat in elk geval niet toereikend zijn.

    De 20D ga ik tegen dan waarschijnlijk vervangen door een 40D. Die zou ik dan de dag zelf gebruiken met de 70-200 f/2.8. Daarnaast wil ik een camera en lichtsterkere groothoek-standaard zoomlens huren. Ik dacht aan enkele opties:
    - een 5D met grip en een 24-70 f/2.8
    - een 1D MKIII met 16-35 f/2.8 II of 24-70 f/2.8

    Wat denken jullie van beide opties? Is het nuttig om eventueel ook nog een 85mm f/1.2 erbij te huren? Anders suggesties zijn ook welkom.

    Verder zoek ik nog zaken die dergelijk materiaal verhuren. Tot hiertoe ken ik Konijnenberg en Pixto-f (waarvan ik nog niet weet of hij aan Belgen verhuurt).

    Met vriendelijke groeten,
    Koen
    Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
    http://www.koenvangorp.be

  • #2
    Re: Huur camera voor trouw

    Ik zie niet in waarom je dat niet met je 40D en 20D zou kunnen doen?
    Voor een trouw is het belangrijk snel te zijn en impulsief te kunnen reageren, dus werk je best met materiaal dat je perfect kent.
    Qua bereik zit je met 17-40 wel een beetje kort om 'all-round' toe te komen zonder te moeten wisselen van lens of toestel. Dus een extra lens is waarschijnlijk geen slecht idee.

    Comment


    • #3
      Re: Huur camera voor trouw

      Ik zie niet waarom dit materiaal echt onvoldoende zou zijn, tenzij misschien levensgrote posters gaat maken.
      Er worden reeds goede trouw shoots gedaan met minder materiaal.

      Hubert
      (Oops SO2 was me voor)
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Huur camera voor trouw

        Waarom zou je nog andere lenzen nodig hebben dan degene die in je handtekening staan , er zijn er die met minder trouwshoots doen hoor? Meer dan deze heb je in mijn ogen niet nodig, wat ik wel zou meenemen is een goede flitser. Ook qua camera heb je aan een 20D toch iets wat meer dan goede kwaliteit geeft ? Wel zou ik zorgen voor een tweede body zodat je snel kan anticiperen qua focuslengtes en ook mocht er toevallig iets fout gaan met je 20D.
        Iets waar ik eerst nog even goed zou over nadenken is het feit of je dit al dan niet wil doen, je zegt dat dit je eerste trouwshoot is, dan zou ik zorgen dat ik als backup naast een geroutineerde fotograaf kan lopen, zeker als het voor een goede vriend is .
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Huur camera voor trouw

          als je vriend u gevraagd heeft om zijn huwelijk te fotograferen wil dit zeggen dat hij zijn vertrouwen in u stelt. Het is dan ook niet het moment om op zo een dag te gaan experimenteren met een toestel dat je amper kent. Ook al is het toestel zoveel beter, de beste kwaliteit haal je toch uit je eigen vertrouwde toestel. En als ik zie welke lenzen die je gebruikt, die kwaliteit (L-glas) is van véééééééél groter belang dan een body met wat meer pixels.
          Op zo een dag moet je voor 100% funtioneren, je hebt geen tijd of je kan je niets permitteren om nog vlug iets te gaan uit proberen.
          En wees maar gerust, de klant ziet niet eens het verschil of je foto's gemaakt zijn met een 20D of een 5D of hoger.
          Ikzelf heb reeds meerdere reportages (waaronder die van mijn eigen zoon) gemaakt met mijn D100 die nog ouder is dan uw 20D, en er heeft nog niemand over geklaagd over de kwaliteit, integendeel. Ik kon gerust een D200 bij iemand gaan lenen in de club, maar dat kan je u op zo een dag niet veroorloven.

          En voor alle zekerheid werk in RAW, dan kan je nog vele wegen uit.

          Met welke wagen rij je het veiligste? je eigen wagen of een formule 1.

          groetjes en veel succes

          Luc

          Comment


          • #6
            Re: Huur camera voor trouw

            Ik zou er ook geen probleem van maken om met het materiaal in uw handtekening een huwelijk te gaan doen. Wel natuurlijk een 2de body, maar die heb je tegen dan zeg je.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Huur camera voor trouw

              Als je dan toch van plan bent om die 40D te kopen. Doe je 20D dan nog niet weg. Zo heb je 2 bodies.

              Dus geen 5D of 1D huren dan.
              En die 24-70 lens heeft maar 1 stop verschil met je 17-40.
              Dus dat geld dat je zou uitgeven aan die huur steek je dan in een externe flitser als je die nog niet hebt. Wel eerst mee oefenen.

              Zet op 1 body de 17-40 en op de andere de 70-200. Daar kan je perfect mee rondkomen. Als er binnen bij de receptie of zo echt weinig licht is, dan kan je die 50mm gebruiken.

              Ik heb al met minder materiaal een reportage gemaakt.
              Je hebt voldoede power nodig en geheugen. Dus eventueel een extra batterij of CF-kaart.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Huur camera voor trouw

                Als het niet lukt met het materiaal dat je nu al hebt, dan zal het met een duurdere camera ook tegenvallen.

                Met een 20D en de lenzen die je hebt moet je zonder problemen een huwelijksreportage kunnen maken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Huur camera voor trouw

                  Ter info - Pixto-F verhuurt ook aan Belgen. Indertijd alles heel correct verlopen, prima materiaal.
                  Je loopt wel met een berg cash over straat - voor de borg...


                  24-70, 85 1.2 - wel leuk allemaal maar met jouw materiaal moet je echt niet onderdoen. Bovendien kén je je huidige lenzen en toestel ook.

                  Ik kan je verzekeren dat de overstap van 20d naar 1d mkx echt niet zo evident is. Met een halve dag oefenen heb je dat toestel echt niet in je vingers hoor. Ik heb al foto's verknoeid omdat ik stond te prutsen (eigen schuld zeg maar) - de modelshoot die ik in JPEG low getrokken heb van de zenuwen en gebrekkige toestelkennis is daar een schoon voorbeeld van

                  Ik kan uiteraard maar voor mezelf spreken, maar ik zou liever met 2x 20d op stap gaan dan met een 1d die ik voor 't eerst vastheb en waarvan ik niet weet hoe ze(*) reageert. Hoe groot het verschil met de 5d is weet ik niet.


                  Bij huurtoestellen ook best vooraf even checken of de sensor stofvrij is. Anders krijgen die ringen wel heel doffe plekken




                  ps. (*)ik ga ervan uit dat een body vrouwelijk is. Elle McPherson is toch The Body en tot nader orde vrouwelijk....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huur camera voor trouw

                    Bedankt iedereen,

                    De rode draad in de commentaren is zeer duidelijk! Ik wou ook niet zeggen dat het niet mogelijk is met mijn huidig materiaal, maar wou het aanvullen om net dat beetje extra te bieden. Het is correct om te zeggen dat het niet evident is om met nieuw materiaal meteen goede resultaten neer te zetten. Omwille van die reden zal ik dus al zeker de 1D niet huren. Over de 5D twijfel ik nog... Misschien moet ik die eens gaan proberen...

                    De optie om de 40D aan te schaffen en mijn 20D te houden tot na de trouw is zeker ook te overwegen. Dat zal een beetje van de financien afhangen. Omstreeks augustus verhuis ik ook... Ik koop de 40D in elk geval voor het einde van de Cashback en dus op tijd om ermee te leren werken. Had ik geld genoeg dan kocht ik mij een 5D, maar voorlopig zit dat er niet in...

                    Een flitser... Dat is nog een ander dilemma. Ik heb totaal geen ervaring met flitsers - zelfs de ingebouwde gebruik ik nooit. Ik hou er niet echt van... Onbekend is onbemind?

                    Power en geheugen mag geen probleem zijn: 7 batterijen en 10GB geheugen heb ik reeds.

                    Koen
                    Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                    http://www.koenvangorp.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huur camera voor trouw

                      Zakdoek voor zweet van al dat harde labeur niet vergeten - augustus kan warm worden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huur camera voor trouw

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht
                        Bedankt iedereen,

                        De rode draad in de commentaren is zeer duidelijk! Ik wou ook niet zeggen dat het niet mogelijk is met mijn huidig materiaal, maar wou het aanvullen om net dat beetje extra te bieden. Het is correct om te zeggen dat het niet evident is om met nieuw materiaal meteen goede resultaten neer te zetten. Omwille van die reden zal ik dus al zeker de 1D niet huren. Over de 5D twijfel ik nog... Misschien moet ik die eens gaan proberen...

                        De optie om de 40D aan te schaffen en mijn 20D te houden tot na de trouw is zeker ook te overwegen. Dat zal een beetje van de financien afhangen. Omstreeks augustus verhuis ik ook... Ik koop de 40D in elk geval voor het einde van de Cashback en dus op tijd om ermee te leren werken. Had ik geld genoeg dan kocht ik mij een 5D, maar voorlopig zit dat er niet in...

                        Een flitser... Dat is nog een ander dilemma. Ik heb totaal geen ervaring met flitsers - zelfs de ingebouwde gebruik ik nooit. Ik hou er niet echt van... Onbekend is onbemind?

                        Power en geheugen mag geen probleem zijn: 7 batterijen en 10GB geheugen heb ik reeds.

                        Koen


                        Alooit een professionele (huwelijks)fotograaf bezig gezien? Geen enkele foto zonder flits. Zowel binnen als buiten. Laat je niets wijsmaken van lichtsterke lenzen....... Als je niet flitst heb je geen degelijke foto's. Natuurlijk moet je een menging maken tussen omgevingslicht en flitslicht. De flits moet maar een invulling zijn van het licht. Bvb in de kerk fotografeer je op een 20ste of een 40ste op 400 ISO en de flts indirect. Dan heb je een mooie lichtverdeling en scherpe foto's.

                        Veel geluk, en oefenen met de flits. En .... begin er niet aan zonder degelijke flits.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huur camera voor trouw

                          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                          Veel geluk, en oefenen met de flits. En .... begin er niet aan zonder degelijke flits.
                          Bedankt voor het advies. Ik hoop dat de 430EX dan voldoende is? Een 580EX is toch wel veel duurder dan wat ik aan een flits wil uitgeven... Ik kan natuurlijk een oogje op de tweedehandsmarkt houden. Zo dringend is het nog niet.

                          Koen
                          Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                          http://www.koenvangorp.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huur camera voor trouw

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                            Zakdoek voor zweet van al dat harde labeur niet vergeten - augustus kan warm worden
                            Lol. Daar zeg je zoiets... En ik zal ook niet in korte broek en T-shirt moeten afkomen op een trouw

                            Een dagje zweten heb ik er wel voor over...
                            Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                            http://www.koenvangorp.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huur camera voor trouw

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Bvb in de kerk fotografeer je op een 20ste of een 40ste op 400 ISO en de flts indirect. Dan heb je een mooie lichtverdeling en scherpe foto's.

                              Veel geluk, en oefenen met de flits. En .... begin er niet aan zonder degelijke flits.
                              Dat zie ik toch niet echt goed zitten.
                              Imo zal je dan vrij veel onscherpe foto's hebben, niet zozeer omdat de poppetjes bewegen maar omdat de fotograaf zijn toestel niet kan stil houden.
                              Indirect flitsen in een kerk. Ofwel bedoel je met een diffuser of anders. Al een gezien hoe hoog een kerk, zeker rond het altaar, is? Van dat indirect flitsen zal niet veel op de foto komen denk ik.
                              YMHO
                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X