Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

    Eind maart bracht ik mijn D70 met 18-70mm lens naar Nikon omdat de autofocus kort daarvoor enkel nog werkte vanaf 22-25mm. Volgens Nikon was dit te wijten aan de lens (herstelling zal 156 euro kosten). Gezien dit in principe een goede lens is, vond ik het de prijs nog wel waard en gaf ik toelating om te herstellen.

    Maar tegelijk beweert Nikon dat de body van mijn D70 een backfocusprobleem heeft. Nikon kan dit herstellen voor 180 euro, maar ik vraag me toch af of deze body dat nog waard is want mijn D70 is ongeveer 4 jaar oud en de teller staat op +/- 34000 (en normaal zou ik tegen de zomer mijn camera vervangen door 'iets' anders).

    Nikon mailde me een foto (zie link verder) waaruit de ernst van het backfocusprobleem moet blijken. Ik verwachte een foto van een speciale schaalkaart waaruit ik het probleem zelf kon beoordelen, maar ze gebruiken eerder een schuin opgesteld soort lineaal die ik niet kan beoordelen. Ik moet Nikon eerstdaags laten weten of ze het toestel mogen herstellen.

    Wie heeft er verstand van om de ernst van het probleem in te schatten op basis van deze foto van Nikon : http://photos-by-jm.fotopic.net/p49843159.html (om in volle resolutie te bekijken: knopje 'Full Size' staat rechtsonder de foto).

    Zou mijn camera zónder herstelling toch nog voldoende goede foto's produceren (zuiver amateurfoto's) om dan voor een zacht prijsje in occasie te verkopen ?

    Alle advies welkom ! Dank bij voorbaat.
    Last edited by JM; 20 april 2008, 22:10.
    JM
    Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

  • #2
    Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

    Bij de eerste reeks D70s (verkocht rond maart 2004) waren er nogal wat toestellen die slecht afgesteld uitgeleverd werden. Je vond toen regelmatig meldingen hierover op sites als DPreview. Ook mijn eigen toestel had hier last van en is in garantie daarvoor binnengestuurd. Blijkbaar kreeg Nikon dit kwaliteitsprobleem snel onder controle want het probleem verdween in de erop volgende maanden. Mocht je toestel ook van februari/maart 2004 zijn, dan laat Nikon je nu mogelijk betalen voor hun eigen haast om destijds toestellen uit te kunnen leveren. Ik vind het bij een gemiddelde verkoopprijs van 250 euro niet de moeite waard om nog 180 euro voor die reparatie te betalen.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
      Ik vind het bij een gemiddelde verkoopprijs van 250 euro niet de moeite waard om nog 180 euro voor die reparatie te betalen.
      Je kan toch moeilijk 250 euro vragen voor een toestel waarvan je weet dat het niet goed is. Aan de andere kant, als je al 4 jaar met dat toestel fotografeert en je hebt nooit iets gemerkt, dan zou ik het ook zeker niet laten repareren. Wachten tot je nieuwe toestel en dan in de vuilnisbak ermee of desnoods proberen te verkopen voor 100 euro.

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

        Ik dacht dat er ergens in het sluiterhuis een vijsje was waarmee je dat eventueel zelf kunt afregelen. Voor die prijs kun je niet veel verliezen.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

          Bij de D70 kan je het probleem idd zelf fixen, en hier is hoe: http://www.leongoodman.com/d70focus.html

          Succés
          My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Mocht je toestel ook van februari/maart 2004 zijn, dan laat Nikon je nu mogelijk betalen voor hun eigen haast.
            Mijn toestel is van augustus, maar zou natuurlijk wel van een oudere levering kunnen zijn. Ik vond regelmatig eigenlijk dat sommige foto's vaak onvoldoende scherp waren, maar ik gaf mezelf de schuld. In elk geval, als ik een nieuw toestel koop, zal ik het voor alle zekerheid direct binnen doen om te checken op backfocus.

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Ik vind het bij een gemiddelde verkoopprijs van 250 euro niet de moeite waard om nog 180 euro voor die reparatie te betalen.
            Dat dacht ik ook. Bij Nikon beweren ze wel dat ik er nog 500 euro zou voor krijgen, kwestie van die herstelling te verantwoorden. Nu zit Nikon daar wel in een poepsjiek gebouw op Evere. Misschien vindt Nikon dat iedereen moet zoveel mogelijk moet meebetalen in de pacht.
            JM
            Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Ik dacht dat er ergens in het sluiterhuis een vijsje was waarmee je dat eventueel zelf kunt afregelen. Voor die prijs kun je niet veel verliezen.

              Hubert
              Ik dacht dat ik jaren geleden ook al ergens zoiets gelezen had. En ja, als ik het zelf probeer en het toestel om zeep help, kan ik het nog altijd laten repareren. Thx.
              JM
              Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

              Comment


              • #8
                Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jayjay_T Bekijk bericht
                Bij de D70 kan je het probleem idd zelf fixen, en hier is hoe: http://www.leongoodman.com/d70focus.html

                Succés
                Zééér hartelijk dank voor die link.
                Ik hoop dat ik de uitleg begrijp. Of zijn er hier op het forum handige harry's die dit voor een vergoedinkje willen proberen ?

                Maar tot nog toe heeft niemand die backfocusafwijking besproken zoals blijkt uit deze foto.
                Zou die afwijking beletten om ooit nog 1 goeie foto te maken ?
                Kan er daar nog eens iemand een oordeel over geven aub ?
                JM
                Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                Comment


                • #9
                  Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                  Je hebt idd serieuze backfocus. Je kan daar nog wel goeie foto's mee trekken in het bereik met een grote scherptediepte, maar bvb een portretje op 50mm 1.8, forget it. Een landschap op F10, no problem.
                  My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door JM Bekijk bericht
                    Mijn toestel is van augustus, maar zou natuurlijk wel van een oudere levering kunnen zijn. Ik vond regelmatig eigenlijk dat sommige foto's vaak onvoldoende scherp waren, maar ik gaf mezelf de schuld.
                    Augustus 2007? en dan nieuw in de winkel gekocht? Klopt dit?
                    Dan moet hij nog onder de 2jarige garantie vallen van een nieuw toestel en moet je hem terug binnen brengen bij de handelaar.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                      Hubert,

                      In de openingspost staat :

                      Oorspronkelijk geplaatst door JM Bekijk bericht
                      Maar tegelijk beweert Nikon dat de body van mijn D70 een backfocusprobleem heeft. Nikon kan dit herstellen voor 180 euro, maar ik vraag me toch af of deze body dat nog waard is want mijn D70 is ongeveer 4 jaar oud en de teller staat op +/- 34000 (en normaal zou ik tegen de zomer mijn camera vervangen door 'iets' anders).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JM Bekijk bericht
                        Maar tot nog toe heeft niemand die backfocusafwijking besproken zoals blijkt uit deze foto.
                        Zou die afwijking beletten om ooit nog 1 goeie foto te maken ?
                        Kan er daar nog eens iemand een oordeel over geven aub ?
                        Wel, ik zou zeggen dat je hier zo'n 25mm backfocus hebt, dat wil zegen dat als je bvb op iemands ogen scherp stelt dat de oren scherper zouden zijn dan die ogen...
                        Wel grappig dat ze hun testchart op de doos van een D200 zetten, kwestie van even interesse op te wekken voor een ander toestel?

                        'k zou idd zelf een poging doen om het af te stellen en anders desnoods tijdelijk zelf een 2de handstoestel te kopen dat je normaal gezien met minder dan 180 euro verlies zal kunnen voortverkopen later.

                        Groeten,
                        Koen
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door lukkefluk Bekijk bericht
                          Hubert,

                          In de openingspost staat :
                          Dat klopt, maar hij spreek ook van augustus, vandaar even de vraag naar verduidelijking want als hij in die staat bij een fotoboer is gekocht moet die toch zijn verantwoordelijkheid nemen.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Dat klopt, maar hij spreek ook van augustus
                            Ik denk dat 'augustus' een reactie is op:
                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            Bij de eerste reeks D70s (verkocht rond maart 2004)
                            Dan hebben we het dus over 2004 en zal de winkelier ook weinig kunnen doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backfocus met D70: wie heeft hier verstand van ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jayjay_T Bekijk bericht
                              Je hebt idd serieuze backfocus. Je kan daar nog wel goeie foto's mee trekken in het bereik met een grote scherptediepte, maar bvb een portretje op 50mm 1.8, forget it. Een landschap op F10, no problem.
                              Welbedankt Jayjay . Maar zou je het ook omschrijven zoals 'Oermens' hierna, dus als men op de ogen scherpstelt, dat eerder de oren zullen scherp zijn ?
                              Want bij gebrek aan modellen - behalve mijn poes - maak ik niet veel portretten. En dan denk ik bijgevolg dus toch nog even te wachten met de herstelling.
                              Je hebt trouwens een interessante wordpress blog.
                              JM
                              Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                              Comment

                              Working...
                              X