Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop D80, welke lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop D80, welke lenzen?

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum. Heb hier al goed rondgezien, en uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Nikon D80.

    Nu over het feit van de lenzen.
    Mijn eerste gedacht was om de Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR te kopen als kitlens.
    Maar nu research gedaan te hebben hier op het forum zijn daar toch wel uiteenlopende reacties op deze lens.
    Ik weet dat het wel een all-round lens is maar op 18mm niet zo goed presteert.

    Hierna heb ik gevonden dat de Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR
    en de Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED zowat gelijkaardige lenzen zijn.
    Wat ik mij bij deze lenzen afvraag, is welkde natuurlijk de beste is in prestaties.
    Ik heb gelezen hoe duurder de lenzen hoe beter... (waar of niet?)
    Dus in dit geval de 16-85mm.
    Naar mijn mening als leek heeft de 16-85mm een groter zoombereik en de VR functie meer dan de 18-70mm.
    Wat ik mij wel afvraag is of dat bij deze 'beperkte' zoom de VR functie wel nodig is en misschien daarom de lens ook een ~€200 duurder maakt dan de 18-70mm

    Conclusie:
    Is het beter dat ik misschien de D80 + 18-70mm kitlens of de 16-85mm VR lens koop met later misschien de zoomlens Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR
    ipv de D80 + 18-200mm VR kitlens.

    Hopelijk krijg ik niet al te variërende antwoorden zodat ik er toch wat wijzer uit geraak

    Mvg,
    Jeroen

  • #2
    Re: aankoop D80, welke lenzen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sels Bekijk bericht
    Naar mijn mening als leek heeft de 16-85mm een groter zoombereik en de VR functie meer dan de 18-70mm.
    Dan mag je zeker afvragen waarom er een 200, 300, 400, 500 en 600mmm lens is met VR met een zoom van 1, terwijl de 16-85 een zoom heeft van 85:16= 5.3125 x. VR is nuttig bij lange brandpunten omdat de regel s(luitertijd)= 1/(1.5xf) nog steeds geldt. Dus bij een 500mm lens kan de sluitertijd dan 1/150 of misschien wel 1/75 tov een 1/750ste.

    Bij de 16-85 kun je dan spectaculair lange sluitertijden krijgen en met wat steun lukt het nog ook. Kijk hier eens naar de mogelijkheden van onder 1s.
    Oorspronkelijk geplaatst door Sels Bekijk bericht
    Wat ik mij wel afvraag is of dat bij deze 'beperkte' zoom de VR functie wel nodig is en misschien daarom de lens ook een ~€200 duurder maakt dan de 18-70mm
    Ik vraag me echt af wat er beperkt is aan de zoom van meer als 5x, hoe zie je dan een Sigma 10-20 met een zoom van 2.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: aankoop D80, welke lenzen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sels Bekijk bericht
      Ik heb gelezen hoe duurder de lenzen hoe beter... (waar of niet?)
      Dus in dit geval de 16-85mm.
      Helemaal niet. De prijs is niet noodzakelijk een indicatie voor kwaliteit. Hoe recenter de lens op de markt gebracht is, hoe duurder; Na verloop van tijd daalt de prijs altijd. De 16-85 is zeer recent tov de 18-70 en is inherent daardoor ook duurder.
      Ik heb in meerdere topics op deze fora reeds m'n mening gegeven over de 16-85 en 18-200 die ik beide gebruik.
      De 16-85 heeft relatief, volgens z'n klasses, weinig distortie en ik vind hem optisch toch wel beter dan de 18-70. Ik vind zelfs dat de 16-85 de beste Nikkor DX lens is van het moment. De 18-200, die voor z'n type dan weer veel distortie heeft, vind ik niettemin ook een zeer goeie lens (distortie kun je software matig nog wat corrigeren - PTlens). Slecht presteren is echt niet de goeie uitdrukking. Weten wat de beperkingen van je lens zijn is interessant maar moet niet noodzakelijk negatief zijn.
      Ik vind de VR altijd nuttig, gezien je enkele stops wint. Vergeet ook niet dat een DX een factor van ~1.5 heeft, dus zo klein is die zoom ook weer niet.
      Dus afhankelijk van je zoombereik die je wenst ga voor de AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR of AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: aankoop D80, welke lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
        Vergeet ook niet dat een DX een factor van ~1.5 heeft, dus zo klein is die zoom ook weer niet.
        24-70 op FX zoom is 70:24 = 2,91 en op dx (70 x 1.5) / (24 x 1.5) = 2,91, dus exact gelijk, er verandert toch niks aan een lens als ik hem op een andere camera schroef, als ik op een 6x6 zet blijft de zoom 2,91.

        Ik vind zelfs dat de 16-85 de beste Nikkor DX lens is van het moment.
        Ik heb hem pas vergeleken met mijn 17-55 2.8 en kom tot een heel andere konklusie.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: aankoop D80, welke lenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          24-70 op FX zoom is 70:24 = 2,91 en op dx (70 x 1.5) / (24 x 1.5) = 2,91, dus exact gelijk, er verandert toch niks aan een lens als ik hem op een andere camera schroef, als ik op een 6x6 zet blijft de zoom 2,91.

          Ik heb hem pas vergeleken met mijn 17-55 2.8 en kom tot een heel andere konklusie.
          euh, misschien wat verkeerdelijk uitgedrukt: Ik bedoelde maar dat 70mm in DX eigenlijk een 105mm. Het zoom-bereik blijft uiteraard hetzelfde.

          Ik heb ook de AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED en die lens is effenaf beter op lichtsterkte en snelheid. Gelijkaardig (of ietsje minder goed dan de 16-85) op distortie en vignettering, maar wel een gans stuk duurder (dubbel?) (en zonder VR).
          Prijs/performantie blijft de 16-85 voor mij de beste...
          Ik gebruik ze allebei en ben niet van plan er eentje weg te doen
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment

          Working...
          X