Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste camera om met 1 hand te fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste camera om met 1 hand te fotograferen

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een Panasonic DMC FZ7.
    Ik zoek echter een camera waar ik meer kan uithalen. Het grootste probleem is echter dat ik alles moet doen met 1 hand. Met mijn huidige camera kan ik inzoomen met de hendel aan het toestel. Nu heb ik een spiegelreflex toestel geprobeerd, maar inzoomen is onmogelijk.
    Zijn er toestellen waarmee ik kan inzoomen zoals mijn FZ7, maar met meer mogelijkheden of beeldkwaliteit.
    Wim

  • #2
    Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

    Ik ben bang dat er geen andere oplossing is dan een camera met zoomknopjes, dat ook niet te zwaar is, zodat deze makkelijk in een hand vastgehouden kan worden. Helaas is het zo dat de camera's met zoomknopjes vallen binnen de categorie compact of bridge. Hoewel je hier prachtige foto's mee kunt maken, zullen de beelden "voorlopig" kwalitatief minder blijven dan van een spiegelreflex bijvoorbeeld.

    Een andere mogelijkheid is de volgende, alleen zult u dan moeten accepteren dat de camera niet altijd op de juiste zoom staat ingesteld. U neemt een lichtere spiegelreflex met een objectief dat niet kan zoomen. Om in of uit te zoomen gaat u zelf voor of achteruit. Hierdoor zult u momenten missen, maar krijgt u wel kwalitatief betere beelden. Een camera met veel megapixels zorgt ervoor dat u laten op de computer uw beelden nog kunt "inzoomen" door het beeld uit te snijden (croppen). Een foto die iets te ruim is genomen, is met een goede lens genomen zo scherp, dat ze achteraf dan nog goed uitgesneden kan worden.

    Er is geen kant en klare oplossing en ik probeer mee te denken. Misschien dat er anderen zijn die een betere oplossing hebben.

    Succes

    Bart

    Comment


    • #3
      Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

      Ik zou zeggen , kijk eens naar de FZ18. Dat is de opvolger van de FZ7 met wat meer megapixels en nog een groter zoombereik. De beeldkwaliteit zal ook wat beter zijn doordat de camera stukken jonger is. (zoek eens naar de topics van nete, die heeft daar onlangs nog enkele foto's gepost van zijn FZ18)

      Maar wat bedoel je met meer mogelijkheden? Ik dacht toch dat je met de FZ7 ook al alles kon instellen? kwa instelmogelijkheden heb je bijna geen verschil tussen de FZ18 en een reflex. Natuurlijk heb je een grotere DOF en meer ruis bij de hogere ISO's door het gebruik van een kleinere sensor.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

      Comment


      • #4
        Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

        Hallo,
        Met meer mogelijkheden bedoel ik hogere iso, grotere sluitertijd enz. Geef eens een voorbeeld van een lichte spiegelreflexcamera.
        Groetjes Wim

        Comment


        • #5
          Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
          Hallo,
          Met meer mogelijkheden bedoel ik hogere iso, grotere sluitertijd enz. Geef eens een voorbeeld van een lichte spiegelreflexcamera.
          Groetjes Wim
          Er zijn er heel wat lichtere (van gewicht en niet te groot) zoals Nikon D40x D60 Canon 400 Canon 450 en nog vele andere maar waar jij natuurlijk rekening mee moet houden is natuurlijk het totaal gewicht met lens.
          Als jij het bij een body en standaardlens houd zal het gewicht nogal meevallen maar als je natuurlijk een groot zoombereik en lichtsterke lens wilt dan gaat het gewicht wel pijlsnel omhoog. Het zal er een beetje aan liggen denk ik wat u verlangt en wat u kunt hanteren. Heb je in een winkel al eens geprobeerd dan weet je snel genoeg of dat iets voor u is.
          Ik neem aan dat u het toestel om de nek hangt, en je zal dan denk ik als het toestel hangt al moeten inschatten welk zoombereik je de foto wil maken, niets is echter onmogelijk en ik denk wel dat mits wat oefening ook wel zal gaan, eens testen zou ik zeggen en ander voor bv de FZ18 kiezen.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

            Olympus E4** serie is heel licht. Wat misschien ook het overwegen waard is, is beeldstabilisatie. Maar daar wordt de camera dan weer zwaarder van. Ik denk dat in de winkel proberen toch echt het beste advies is hier. Welke camera biedt voldoende steun om in 1 hand te houden, goede beeldkwaliteit eventueel beeldstabilisatie met een bijbehorende niet te zware lens. Alles moet namelijk met een hand goed te ondersteunen zijn.

            Groetjes,
            Bart

            Comment


            • #7
              Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

              Hallo,

              Ik denk dat ik ook zou moeten kunnen oefenen met een camera zoals een Nikon D40. Ik fotografeer met de camera onderste boven, maar met een hendel om in te zoomen lukt dat goed. Indien ik wat zou oefenen zal het misschien ook gaan. Ik heb ook moeten leren fietsen en autorijden met 1 hand. Een een D40 schijnt is een goede camera.
              Groeten Wim
              Last edited by deeznvandiksmude; 19 april 2008, 16:44.

              Comment


              • #8
                Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                Gek idee misschien, maar kan dit geen oplossing zijn? Als je zo een schouder/borst-statief voorziet van een extra strap rond de hals, kan je misschien het hele toestel stabiliseren en met je hand de zoom-instellingen van de lens aanpassen.



                Géén idee of het in de realiteit toepasbaar is, maar misschien weet iemand anders er wat meer over...
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                Comment


                • #9
                  Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                  De D40 is een prima camera en ook niet te groot. En met de oplossing hierboven zou je misschien eens kunnen experimenteren. Dan heeft de camera steun, het weegt niet en je kunt hem instellen. Dat ziet er als een goede oplossing uit.

                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                    Gek idee misschien, maar kan dit geen oplossing zijn? Als je zo een schouder/borst-statief voorziet van een extra strap rond de hals, kan je misschien het hele toestel stabiliseren en met je hand de zoom-instellingen van de lens aanpassen.



                    Géén idee of het in de realiteit toepasbaar is, maar misschien weet iemand anders er wat meer over...
                    Er bestaat zelfs een model met een U-vormige beugel die over elke schouder hangt. (zoals men de grote trommel op de fanfare draagt). Dit in combinatie met een wireless of een draadontspanner lijkt me ook de moeite om te overwegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                      Volgens mij is het perfect mogelijk om een DSLR te bedienen met één hand ( voor het inzoemen ).
                      Een lichte body met een soepel draaiende zoomlens kan hier een oplossing bieden.
                      Op de buitenring van de zoomlens moet het perfect mogelijk zijn een ring te maken die voorzien is van kleine hefboompjes waardoor je met één vinger kan in en uitzoomen en dit terwijl je met uw andere vingers het toestel vast hebt. Denk hierbij aan een stuur van een oud piratenschip, dan snap je beter wat ik bedoel.
                      ik heb hier net zitten proberen met mijn S3 ( Fuji ) en mijn 17-55 ( soepel te bedienen ). Ik heb er geen idee van hoe zwaar deze samen zijn maar ik schat 2 kg. Na een tijdje beginnen deze zwaar door te wegen met één hand.
                      Maar het lukt net.
                      Met een D40 of D50 van nikon en een kitlens ( ik weet niet of deze soepel zoomen ) moet dat te doen zijn ( indien een kitlens speoel genoeg is ).

                      Ik ben niet in het bezit van een kitlens en weet niet of deze soepel draaien, maar mocht hier iemand anders wel kunnen bevestigen dat deze soepel draaien dan zou ik de aankoop van zo'n toestel met lens wel eens overwegen mocht ik van u zijn.

                      Ik wil me gerust inzetten om zo'n ring te maken voor u.

                      Mocht je dit willen overwegen moet je maar een pb sturen ( voor het geval dat ik dit topic niet meer volg )
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                        Volgens mij is het perfect mogelijk om een DSLR te bedienen met één hand ( voor het inzoemen ).
                        Een lichte body met een soepel draaiende zoomlens kan hier een oplossing bieden.
                        Op de buitenring van de zoomlens moet het perfect mogelijk zijn een ring te maken die voorzien is van kleine hefboompjes waardoor je met één vinger kan in en uitzoomen en dit terwijl je met uw andere vingers het toestel vast hebt. Denk hierbij aan een stuur van een oud piratenschip, dan snap je beter wat ik bedoel.
                        ik heb hier net zitten proberen met mijn S3 ( Fuji ) en mijn 17-55 ( soepel te bedienen ). Ik heb er geen idee van hoe zwaar deze samen zijn maar ik schat 2 kg. Na een tijdje beginnen deze zwaar door te wegen met één hand.
                        Maar het lukt net.
                        Met een D40 of D50 van nikon en een kitlens ( ik weet niet of deze soepel zoomen ) moet dat te doen zijn ( indien een kitlens speoel genoeg is ).

                        Ik ben niet in het bezit van een kitlens en weet niet of deze soepel draaien, maar mocht hier iemand anders wel kunnen bevestigen dat deze soepel draaien dan zou ik de aankoop van zo'n toestel met lens wel eens overwegen mocht ik van u zijn.

                        Ik wil me gerust inzetten om zo'n ring te maken voor u.

                        Mocht je dit willen overwegen moet je maar een pb sturen ( voor het geval dat ik dit topic niet meer volg )
                        Het gaat, de lensring draait soepel genoeg! Maar het zou inderdaad helpen moest er een extra ring geplaatst worden op de lens. Goed idee.
                        http://users.telenet.be/patric/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                          Hallo,
                          Iedereen bedankt om de tips. En voor diegenen die het geprobeerd hebben, een tip, ik ben linkshandig (ben vergeten te zeggen) , ik hou hem omgekeerden ik ondersteun met mijn rechter elleboog. Ook als ik een flash gebruik.
                          Maar het gebruik van een ring met hefbompje moet het te doen zijn. Meer tips zijn steeds welkom hoor.
                          Groeten Wim
                          Last edited by deeznvandiksmude; 20 april 2008, 07:03.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                            Ik heb nog eens zitten proberen met mijn linkerhand ( ben ook links ) en dat moet ook lukken zonder dat je uw toestel ondersteboven moet houden.
                            In het slechtste geval heb je een toestel nodig waar je een mechanische draadonspanner kan op aansluiten.
                            Maar het is technisch zeker haalbaar zonder al te hoge kosten.
                            Desnoods kan je aan de onderkant een plaatje bevestigen die uw draadontspanner kan vastzetten.

                            Mocht je nog vragen hebben, dan weet je me wel te vinden.
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste camera om met 1 hand te fotograferen

                              Hallo,
                              zopas in de filmclub eens geprobeerd met een Panasonic FZ50 met telelens handmatige zoom, ook scherpstellen en dat lukt, maar ze mogen niet ver van de body staan. Dan lukt dat wel.
                              Van die mechanische draadonspanner, dat ken ik niet. Maar het lijkt interessant.
                              Groeten Wim

                              Comment

                              Working...
                              X