Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

    Ik heb het idee, dat de AF van canon niet altijd even zuiver is.
    Soms richt ik toch echt nauwkeurig de punten of puur 1 puntje op iets wat ik scherp wil stellen, de AF reageert daar ook op. Maar als ik thuis terug kijk, lijkt het alsof de AF er toch net ff naast zit soms.....

    Hebben anderen canongebruikers hier ook wel eens last van, of zou dit een technisch probleem van mijn canon kunnen zijn?

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

    Dit probleem had men 350D ook in de tijd, bij ongeveer de helft van de foto's die ik nam. Heb hem 2 maal binnen gezonden en was niets mis mee volgens canon.
    Omwille van nog bijkomende redenen overgestapt naar pentax en heb dit hiermee nog maar heel zelden gehad.
    Waarschijnlijk was het wel een probleem eigen aan mijn body (en niet aan de gebruikte lenzen, heb er ongeveer een 20-tal op getest en die hadden het allemaal). Want ik heb er nog niet te veel klachten over gezien (canon in algemeen).
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

      ik heb er ook "last"
      soms moet ik 2/3x focussen vooral ik zeker weet dat ik het juiste scherp heb
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

        Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
        ik heb er ook "last"
        soms moet ik 2/3x focussen vooral ik zeker weet dat ik het juiste scherp heb
        Vreemd, ik ken dat?
        Nog meer gebruikers die dit probleem herkennen of een tip of oplossing weten?
        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

        Comment


        • #5
          Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

          Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
          soms moet ik 2/3x focussen vooral ik zeker weet dat ik het juiste scherp heb
          Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
          Vreemd, ik ken dat?
          Hoe weet je dat dan zeker? Hierboven zeg je dat je het pas bij thuiskomst kan zien.

          Comment


          • #6
            Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

            je ziet het gewoon in de zoeker al...

            zelfs met die 45punts autofocus van die 1D van mij... trekt het nog steeds op niet veel
            ik gebruik alleen center-focus punt (alleen in het donker op feesten zet ik op 45 alles automatische dinges)
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
              je ziet het gewoon in de zoeker al...
              Maar dan moet-ie er nogal flink naastzitten. Ik zou de camera dan ter controle opsturen want dat hoort natuurlijk niet.

              Comment


              • #8
                Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Hoe weet je dat dan zeker? Hierboven zeg je dat je het pas bij thuiskomst kan zien.
                Test zelf maar eens kritisch......
                En met name geldt het voor de onderwerpen die iets verder uit beeld zijn.
                Detail opname of bij een portret dat beeldvullend is, gaat meestal wel goed.
                Als je bijv een persoon fotografeerd die in een omgeving staat. zodat deze er ruim omstaan van voeten tot hoofd en boven en onder nog genoeg ruimte en aan de zijkant. Dan ga je het zien dat de scherpte niet helemaal perfect is.

                Dat is mijn uitkomst in elk geval.
                Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                Comment


                • #9
                  Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                  draai eens aan het schelpje.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                    Wel, ik vind dit nu ook... Mijn 20D is ook niet altijd even scherp alhoewel ik geen front/backfocus heb, getest met de kaart van tim jackson...

                    Vind het niet altijd even accuraat.

                    Mvg
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                      Mijn AF zit er zo ook véélal naast. EN ik heb het toestel (met kitlens) nog maar. Idd kan je het reeds zien in de zoeker, en als je die zet op live vieuw... nog méér.

                      Toen zo ook die 9- punts eens verander naar de centerpoint. Dan zit hij er voor 80% op.

                      Wat doe ik nu: gewoon die AF zelf bijstellen of gewoon als het statische beelden zijn, op manueel zetten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                        laat eens wat opnamen zien, waaruit blijkt dat de AF ernaast zit.
                        kan me nl niet voorstellen dat er nou ineens zoveel mensen er last van hebben.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          kan me nl niet voorstellen dat er nou ineens zoveel mensen er last van hebben.
                          Dat verbaast mij nu ook.

                          Ik zou zeggen: ga eens een dag een drukke winkelstraat in en fotografeer met handmatige focus. Kijk eens of dan minder OOF beelden hebt.

                          Blaat het niet, dan schaapt het niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            draai eens aan het schelpje.
                            grt,bouk.
                            Misschien dom maar wat bedoel je met schelpje?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            laat eens wat opnamen zien, waaruit blijkt dat de AF ernaast zit.
                            kan me nl niet voorstellen dat er nou ineens zoveel mensen er last van hebben.
                            grt,bouk.
                            Ben het teweten gekomen tijdens mijn eerste shoot in Gent bij het fotograferen van oude gebouwen. Ik denk dat de Af soms niet weet wat hij dient scherp te stellen (bij 9 points), dat heb ik ondervonden dat hij zeer kort na elkaar verschillende niet te bepalen en verwisselende points oplichtte. Jammer genoeg heb ik die foto's gewist omdat ze toch op niets trokken (had ik het geweten kon ik er direct 100% crop plaatsen). Maar als ik kan zal ik vandaag er twee posten (met AF en bijstelling AF)
                            Zoals m'n vorig berichtje... ik stel het zelf bij. Of ik gebruik de centerpoint, dan ben ik zeker dat het scherp staat :d

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

                              Ik heb geen AF-problemen gehad met de 300D, en ook niet met de 20D en 40D. En als er werkelijk iets mis zou zijn met alle Canon-toestellen, dan zou er daarover al véél eerder een topic opgestart zijn...

                              Hou rekening met eventuele beweging, de scherptediepte (en scherpte van de gebruikte lens), en of je wel werkelijk met het juiste scherpsteltunt hebt gewerkt.

                              Heel wat AF-problemen die er hier ter sprake gekomen zijn, lagen aan de beginnende fotograaf die in de automatische standen werkte met alle AF-punten ingeschakeld.
                              Je moet niet verwachten dat een camera net dat punt kiest dat je zelf het scherpst wil, een camera ziet niet wat je op de foto wil, dat moet je zelf doen. Kies dus zelf het juiste AF-punt, en meestal zijn dan alle problemen wel opgelost.

                              Af en toe zijn er problemen omdat een lens niet juist focust, en op de laatste plaats is het doordat er een probleem is met de camera zelf, maar dat komt niet zo dikwijls voor.
                              Last edited by Black B@ndit; 19 april 2008, 09:02.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X