Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

    Dit is niet mijn vraag maar gepost voor andere bd collega die momenteel nog geen toegang heeft voor een post te plaatsen.
    De bd collega is Aardbei.

    Geachte,

    ik zou graag een topic openen maar ik blijk hiervoor geen bevoegdheid te hebben. Zou u dit anders in mijn plaats kunnen doen? Bij het subforum "camera's" past dit best denk ik. Ik zou namelijk zo snel mogelijk een antwoord hierop willen.

    Met vriendelijke groeten en reeds bedankt bij voorbaat


    Hierbij de nieuwe topic:


    Hallo,

    Ik sta voor een nogal moeilijk dilemma. Ik ben na jaren foto’s nemen met “standaard” digitale camera’s van plan om me een hoogwaardig digitaal reflextoestel aan te schaffen. Ik heb dus weinig tot geen ervaring in de digitale fotografie, zelfs niet in de gewone variant ervan.
    Ik heb reeds enkele toestellen bekeken en vergeleken. Mij lijkt de Canon Eos 400 D en de Canon Eos 450 D wel iets. Ik vraag me echter af wat jullie als ervaringsdeskundigen ter zake hiervan denken. Met andere woorden, voor welke van de twee zouden jullie opteren? Wat zijn de verschilpunten? De voor- en nadelen? Of zouden jullie een ander toestel aanraden?
    Het is vooral de bedoeling om mooie en kwaliteitsvolle foto’s te maken. Liefst van al op een redelijk gebruiksvriendelijke manier, ook al besef ik goed dat er veel oefening aan te pas zal moeten komen. Daar heb ik dan ook helemaal geen probleem mee! Uiteraard wil ik op termijn wel proberen om me te verdiepen in de wonderen van de fotografie maar dat is dus op dit moment niet de hoofdbetrachting.
    Uit wat ikzelf kon opmaken is er niet echt een enorm groot verschil in de eigenschappen van beiden maar wel degelijk qua prijs. Is dit prijsverschil te verantwoorden?

    Hopelijk kunnen jullie me een stevig eind op weg helpen. Ik waardeer elk van jullie bijdragen ten zeerste. Jullie zijn experten in dit vakgebied en daarom ook hoor ik graag jullie mening!

    Met vriendelijke groeten


    PS: Mijn vader heeft nog enkele lenzen van een “AE1” canon camera liggen (gekocht in ‘83/’84). Weten jullie misschien of die nog passen op de huidige modellen zoals de 400D of de 450D ?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

  • #2
    Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

    Als je de 400D aanschaft krijg je nog eens 60 Euro terug van Canon. Dus het verschil tussen beiden is toch al 250 Euro.

    Ik persoonlijk denk dat het niet waard is. Die 250 Euro kan je dan beter in een betere lens steken. De lens is vaak belangrijker dan de body.

    Het enigste belangrijke verschil tussen de 2 is eigenlijk de live-view. Met de 450D kan je dus foto's nemen door op de LCD achteraan te kijken. Voor mensen die van een compact toestel komen kan dat handiger lijken. Maar ik vond dat mijn foto's toch veel verbeterden nadat ik had besloten om steeds via de zoeker te werken. Je bent dan iets harder met de compositie van de foto bezig.

    Maar let wel op de KIT-lenzen die standaard bij de 450D komen zijn beter dan deze die in de 400D kit steken. Ondertussen heeft Canon deze kitlenzen ook aangepast en dus de 400D niet in kit kopen maar met de lenzen apart.
    Het zijn de lenzen met de IS aanduiding die beter zijn. EF-S 18-55 IS en EF-S 55-250 IS.

    Nu met welke lenzen je best mee start hangt natuurlijk mee af van wat je graag wenst te fotograferen. De kit-lenzen zijn goed om mee te leren werken. Maar als nu al vastligt dat je voornamelijk macro of landschap of... gaat doen, dan kan het interesanter zijn om misschien ineens een andere aan te schaffen.


    De lenzen van je vader passen niet op deze camera.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      De lenzen van je vader passen niet op deze camera.
      Tenzij je er een adapter tussen plaatst. FD -> EF adapter.
      Auto-focus werkt dan echter niet meer en er is een kleine vergrotings-factor omdat de lens iets verder van de body verwijderd zal staan.

      Deze adapters zijn hier al enkele malen ter sprake gekomen met wisselende meningen.
      Canon 450D met kitlens
      Panasonic FZ8

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

        Het enigste belangrijke verschil tussen de 2 is eigenlijk de live-view.
        Als je live view wil moet je de sony alpha 300/350 hebben, want deze hebben geen last van vertraging tijdens live view de canon 450 heeft dit probleem wel. En de snelheid is juist een van de voordelen van een spiegelreflex.

        Tweedehands en nieuw zijn van sony heel goede lenzen te koop. Minolta Af objectieven passen ook en deze zijn er te over op sites als marktplaats.

        veel sterkte met je keuze Slimpie
        "The important thing is not the camera but the eye..............

        but the camera helps "

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

          Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
          Als je live view wil moet je de sony alpha 300/350 hebben, want deze hebben geen last van vertraging tijdens live view de canon 450 heeft dit probleem wel. En de snelheid is juist een van de voordelen van een spiegelreflex.

          Tweedehands en nieuw zijn van sony heel goede lenzen te koop. Minolta Af objectieven passen ook en deze zijn er te over op sites als marktplaats.

          veel sterkte met je keuze Slimpie
          Nog een merkenpromotor... heb het ook in een andere thread gezien.
          TS vraagt niet om Sony, maar argumenten pro en contra Canon 400D en 450D.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

            Aardbei z'n pm-box zit vol
            450D vs 400D
            450D heeft iets betere (ander rubber) en grotere grip.
            ISO-knop beter bereikbaar.
            ISO settings in de viewfinder.
            grotere viewfinder
            Live View.
            12MP ipv 10
            betere kitlens
            Spot-metering
            SD ipv CF
            Groter schermpje
            Allemaal kleine dingetjes die het toch aangenamer maken.

            Heb btw binnenkort een FD -> EF adapter tijdelijk beschikbaar.
            Kom dan gerust eens af met je vader's lenzen om ze op een 350D te testen
            (Kan ook op een 450D als je kan wachten tot juni )
            Canon 450D met kitlens
            Panasonic FZ8

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              TS vraagt niet om Sony, maar argumenten pro en contra Canon 400D en 450D.
              O, ja???????

              Of zouden jullie een ander toestel aanraden?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                Wat voor mij een doorslagevend argument zou zijn om de 450D te verkiezen boven de 400D is spotmeting.
                Live view vind ik dan weer niet belangrijk. Ik heb het ook op mijn 40D en gebruik het niet.
                Last edited by Ticor; 17 april 2008, 16:22.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                  Wie wil beleggen in aandelen op de beurs maakt een grote fout om aandelen te kopen die door iemand anders worden aangeprezen, zonder zelf iets te weten over de bedrijven in kwestie. Eerst huiswerk maken en dan beslissen, zeggen alle ervaren 'beursmensen'.
                  In fotografie is dat ook zo: eerst je wat verdiepen in het hoe en het waarom en een redelijke basiskennis verwerven, pas daarna kun je iets met raadgevingen van iemand anders, en moet je achteraf nooit zeggen: die andere heeft me slechte raad gegeven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Wie wil beleggen in aandelen op de beurs maakt een grote fout om aandelen te kopen die door iemand anders worden aangeprezen, zonder zelf iets te weten over de bedrijven in kwestie. Eerst huiswerk maken en dan beslissen, zeggen alle ervaren 'beursmensen'.
                    In fotografie is dat ook zo: eerst je wat verdiepen in het hoe en het waarom en een redelijke basiskennis verwerven, pas daarna kun je iets met raadgevingen van iemand anders, en moet je achteraf nooit zeggen: die andere heeft me slechte raad gegeven.
                    en zoist.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                      Hallo allemaal,

                      tot gisteren had ik enkele probleempjes met het posten van een antwoord maar nu deze verholpen zijn, dien ik jullie onmiddellijk van repliek.

                      Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties! Het is interessant om de mening van experten te horen, ook al besef ik goed genoeg (zoals fddent zegt) dat de eindbeslissing bij mezelf ligt. Ik heb trouwens genoeg ervaring uit het beurswereldje om te weten dat ik hier niet moet aan beginnen zonder mijn "huiswerk" te maken
                      Het was dan ook voornamelijk om jullie mening en advies te kunnen spiegelen aan mijn eigen bevindingen.

                      Dus laat de reacties maar komen. Hoe meer informatie, hoe liever ik het heb.

                      Met vriendelijke groeten

                      @zenderke: Bedankt voor het aanbod. Ik zal eens kijken wanneer ik nog een plaatsje vrij heb in mn agenda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Nog een merkenpromotor... heb het ook in een andere thread gezien.
                        TS vraagt niet om Sony, maar argumenten pro en contra Canon 400D en 450D.
                        't Ja, dat heb je ook in de fotozaak.
                        Toen ik er één binnen ging ivm de Sony A350 begon de man over het feit dat ze weinig verkocht werden, maar dat Canon 75 % van de markt had, en dat die veel beter verkochten, ......
                        Sony A350 - Sigma 18-50 F2.8 EX - Sigma 70-200 F2.8 II EX
                        (en een paar Alfa Romeo's ;-) )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                          Nu had ik gehoord dat je toch iets meer naar de 450D overhelt omdat die iets nieuwer is en daardoor op sommige zaken ook ietsje beter dan de 400D.

                          Dan moet je eigenlijk nog verder twijfelen naar de 40D.

                          Bij Canon zijn de hondertallen voor de instappers, de tientallen voor de semi-pro toestellen en enkele getallen voor de professionele reeks. De prijs gaat normaal ook een stuk naar boven. Maar de bediening de bouwkaliteit en de snelheid van de camera ook.

                          Ik gebruik nu FotoRubens in Wilrijk als referentie.

                          400D: 499-60 cashback = 439 Euro
                          450D: 689 Euro
                          40D: 955-150 cashback = 805 Euro

                          Het is natuurlijk wel weer 100 Euro meer, maar dat prijsverschil is het zeker waard.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijk dilemma voor aanschaf camera

                            Of zouden jullie een ander toestel aanraden?
                            Nog een merkenpromotor... heb het ook in een andere thread gezien.
                            TS vraagt niet om Sony, maar argumenten pro en contra Canon 400D en 450D.
                            Dus toch geen merk promotor, maar een objectief oordeel.
                            Als je naar mijn avatar kijkt zie je wwar ik mee fotografeer.

                            Groetjes Slimpie
                            "The important thing is not the camera but the eye..............

                            but the camera helps "

                            Comment

                            Working...
                            X