Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax, Canon of?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax, Canon of?

    Beste;

    een aantal jaren fotografeer ik analoog met een nikon F65, meestal met een sigma lens 24-70. voornaamste onderwerpen zijn landschappen en architectuur.

    Nu zou ik op digitaal willen overstappen ( digitale ervaring is nu op een coolpix....). de bedoeling is om opnames in RAW op te nemen en vanuit lightroom en/of photoshop verder te bewerken.

    m'n budget beraam ik op zo'n 1200 a 1300€.

    Bij nikon vind ik mijn gading niet, de D300 is te duur; de D80 verouderd en de D 60 lijkt me niet de beste keuze gezien het budget.

    Persoonlijk twijfel ik tussen enerzijds de pentax K20D of de Canon EOS 40 D.

    In beide gevallen zou ik me een kitobjectief aanschaffen om mee te starten en ' sparen' voor betere.

    Over die canon vind ik niet veel terug, voor de pentax baseer ik me op het focus tijdschrift. de pentax wordt als super omschreven doch scoort wat minder in belichting ( lichte neiging naar onderbelichting) en een doortekening in de lichte partijen bij de D-range instellingen ( ik dacht te weten dat doortekening in de schaduwen wenselijker was).

    Die onderbelichting kan natuurlijk opgevangen worden en bracketting is misschien qua resultaat beter dan D-range.

    Anderzijds lijkt de pentax me een robuust en degelijk toestel maar misschien is die canon dat ook en heeft hij andere voordelen. wie weet raad?

    Zijn er nog andere altenatieven voor mijn doel? ( vb sony alpha 350 )

    O ja, die live view zegt me niet zoveel; slechts voor macro lijkt het me (soms) nuttig den dan heeft het niet dat die spiegel eventjes opklapt; dus dit is niet echt een argument voor mij.


    Iemand nuttig tips?

    Tx;

    Luc

  • #2
    Re: Pentax, Canon of?

    heb in het analoge tijdperk meedere merken gehad waaronder Pentax, sinds digi heb ik een Canon 30D tot volle tevredenheid, ligt heerlijk in de hand dat vond ik zeker belangrijk.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Pentax, Canon of?

      Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht
      Over die canon vind ik niet veel terug, voor de pentax baseer ik me op het focus tijdschrift. de pentax wordt als super omschreven doch scoort wat minder in belichting ( lichte neiging naar onderbelichting) en een doortekening in de lichte partijen bij de D-range instellingen ( ik dacht te weten dat doortekening in de schaduwen wenselijker was).

      Die onderbelichting kan natuurlijk opgevangen worden en bracketting is misschien qua resultaat beter dan D-range.
      Pentax heeft een "traditie" van uitgebrande hooglichten vermijden. Je moet zowel de EDR (extended dynamic range) als het conservatieve belichten in dat licht zien. Shaduwen kan je nadien pushen, maar uitgebrande hooglichten zijn immers voor altijd verloren... Persoonlijk vind ik dat een goede keuze van Pentax, zeker voor RAW fotografen, maar meningen kunnen verschillen...

      Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht
      Anderzijds lijkt de pentax me een robuust en degelijk toestel maar misschien is die canon dat ook en heeft hij andere voordelen. wie weet raad?
      De K20D is voor mij de perfecte camera! Maar ik ben een Pentax gebruiker sinds lange tijd. De 40D zal technisch allicht ook wel voldoen.

      Kijk vooral ook hoe makkelijk je met de camera overweg kan en hoe hij in de hand ligt. Ik vond Nikon en Pentax op het vlak van gebruik altijd iets dichter bij elkaar liggen dan Canon waarbij ik altijd veel meer moeite heb om m'n weg te vinden, en in die zin is overstap van Nikon naar Pentax mss makkelijker? Maar da's ook weer persoonlijk natuurlijk...

      hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax, Canon of?

        Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht
        Beste;

        een aantal jaren fotografeer ik analoog met een nikon F65, meestal met een sigma lens 24-70. voornaamste onderwerpen zijn landschappen en architectuur.

        Nu zou ik op digitaal willen overstappen ( digitale ervaring is nu op een coolpix....). de bedoeling is om opnames in RAW op te nemen en vanuit lightroom en/of photoshop verder te bewerken.

        m'n budget beraam ik op zo'n 1200 a 1300€.

        Bij nikon vind ik mijn gading niet, de D300 is te duur; de D80 verouderd en de D 60 lijkt me niet de beste keuze gezien het budget.

        Persoonlijk twijfel ik tussen enerzijds de pentax K20D of de Canon EOS 40 D.

        Luc
        Ik vind dit een eigenaardige benadering. Eerst een budget vooropstellen en dan besluiten dat een camera die goedkoper is niet volstaat, omdat je budget hoger ligt. Nu kunnen er best goeie redenen zijn waarom een d60 niet voldoet, maar toch niet dat hij maar 600€ kost. Koop er een heel goeie lens bij en dat 'probleem' is opgelost.

        Comment


        • #5
          Re: Pentax, Canon of?

          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
          Ik vind dit een eigenaardige benadering. Eerst een budget vooropstellen en dan besluiten dat een camera die goedkoper is niet volstaat, omdat je budget hoger ligt. Nu kunnen er best goeie redenen zijn waarom een d60 niet voldoet, maar toch niet dat hij maar 600€ kost. Koop er een heel goeie lens bij en dat 'probleem' is opgelost.
          Beste;

          U heeft overschot van gelijk. Wat me 'stoort' aan de D60 t.o.v. de pentax:

          - kleine zoeker, zeker in vergelijking met m'n huidig toestel.
          - CCD ipv CMOS bij de pentax
          -VR zit in het objectief; gevolg is telekenmale een duurder objectief. Bij Pentax zit VR in de body waardoor de objectieven goedkoper kunnen.
          -D60 is niet stofdicht en/of spatwaterdicht; pentax is dit wel => buitenopnames!
          -10,2Mp t.o.v. 14,6Mp bij pentax
          - trage verwerking van D-lightning
          -ISO bereik is tot 1600 ( 3200 boost) t.o.v. 3200 ( 6400 boost ) bij pentax.
          -Opname bij nikon heeft meer ruis dan de pentax.
          - toestel ligt niet echt lekker in ( mijn ) de hand

          Bron : focus voor technische spec en test; eigen gevoel voor zoekergrootte en ' handgevoel'.

          Ik denk dat dit voldoende geargumenteerd is, maar ik wil vemelden dat dit een persoonlijke opinie is. Geenszins wil ik dus afbreuk doen aan mensen die wel kiezen voor een D60.


          Grtz;

          Luc

          Comment


          • #6
            Re: Pentax, Canon of?

            Ik denk dat van alle puntjes hier enkel het eerste en het laatste van echt belang zijn.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax, Canon of?

              Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht
              Beste;

              U heeft overschot van gelijk. Wat me 'stoort' aan de D60 t.o.v. de pentax:

              - kleine zoeker, zeker in vergelijking met m'n huidig toestel.
              - CCD ipv CMOS bij de pentax
              -VR zit in het objectief; gevolg is telekenmale een duurder objectief. Bij Pentax zit VR in de body waardoor de objectieven goedkoper kunnen.
              -D60 is niet stofdicht en/of spatwaterdicht; pentax is dit wel => buitenopnames!
              -10,2Mp t.o.v. 14,6Mp bij pentax
              - trage verwerking van D-lightning
              -ISO bereik is tot 1600 ( 3200 boost) t.o.v. 3200 ( 6400 boost ) bij pentax.
              -Opname bij nikon heeft meer ruis dan de pentax.
              - toestel ligt niet echt lekker in ( mijn ) de hand

              Bron : focus voor technische spec en test; eigen gevoel voor zoekergrootte en ' handgevoel'.

              Ik denk dat dit voldoende geargumenteerd is, maar ik wil vemelden dat dit een persoonlijke opinie is. Geenszins wil ik dus afbreuk doen aan mensen die wel kiezen voor een D60.


              Grtz;

              Luc
              Voila, dan heb je toch gekozen?
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Pentax, Canon of?

                Waarom zou je niet eens kijken naar de sony alpha 700?
                Zijn ook goede lensen voor te krijgen.

                Denk er eens over.

                PS Een canon 5d kost nu €1500
                "The important thing is not the camera but the eye..............

                but the camera helps "

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax, Canon of?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht

                  Zijn er nog andere altenatieven voor mijn doel? ( vb sony alpha 350 )

                  O ja, die live view zegt me niet zoveel; slechts voor macro lijkt het me (soms) nuttig den dan heeft het niet dat die spiegel eventjes opklapt; dus dit is niet echt een argument voor mij.
                  Als je live-view niet nodig hebt kan je de Alpha 200 ook overwegen.
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax, Canon of?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Ik denk dat van alle puntjes hier enkel het eerste en het laatste van echt belang zijn.

                    Hubert
                    Beste;

                    indien dit klopt - wat best kan, daar zit ik nu juist over te twijfelen - zou voor mij de beste keuze ineens een D80 worden. Deze heeft een groot zoekerbeeld en ligt prettig in de hand. De aankoopprijs is ook erg gunstig.

                    Maar wat met z'n prestaties? Zijn deze niet verouderd en is dit toestel niet hypergevoelig aan stof; ik maak nogal veel buitenopnames en het is dan niet altijd stofvrij, laat staan droog.

                    Want eerlijk is eerlijk, moest nikon voldoen ga ik liefst terug bij dit merk; 'k heb me er nog nooit beklaagd. Alleen, ja, als je nu de nieuwe toestellen bekijkt ga je natuurlijk twijfelen.

                    Tx;

                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax, Canon of?

                      laat je niet teveel opjagen door de marketing boys.
                      Nikon is heeft zijn reputatie niet gewonnen op de kermis he. Dus tenzij je een doorwinterde pro-in-wording bent, denk ik dat noch voor stof, noch voor de prestaties een D80 tekort zal schieten. 'Tekort' als in: 'teveel verloren foto's'.

                      Ikzelf heb erg lang getwijfeld tussen de K10 en de D80. De beslissing is uiteindelijk genomen op basis van prijs en instellingen (vind die bij pentax ietsje logischer) maar de essentie (fotografische kwaliteiten en arsenaal mogelijke lenzen) is bij beiden gewoon goed voor mij.
                      http://www.effieweg.tk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax, Canon of?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Luc67 Bekijk bericht
                        Beste;

                        indien dit klopt - wat best kan, daar zit ik nu juist over te twijfelen - zou voor mij de beste keuze ineens een D80 worden. Deze heeft een groot zoekerbeeld en ligt prettig in de hand. De aankoopprijs is ook erg gunstig.

                        Maar wat met z'n prestaties? Zijn deze niet verouderd en is dit toestel niet hypergevoelig aan stof; ik maak nogal veel buitenopnames en het is dan niet altijd stofvrij, laat staan droog.

                        Want eerlijk is eerlijk, moest nikon voldoen ga ik liefst terug bij dit merk; 'k heb me er nog nooit beklaagd. Alleen, ja, als je nu de nieuwe toestellen bekijkt ga je natuurlijk twijfelen.

                        Tx;

                        Luc
                        De D80 is inderdaad een goed alternatief met toch goede prestaties. Hij zit met dezelfde technologie als de D200, waar hij is van afgeleid en de D40(x).
                        Wil je hem in de nieuwe technologie(Die van de D60-D300-D3), dan zul je nog enkele maanden moeten wachten op de D80x, D90 of hoe het beestje zal noemen.
                        Hyper gevoelig aan stof
                        Feit is dat de nieuwe generatie "stofreiniging" hebben. Echter zoveel moet je daar ook niet van voorstellen. Je zal inderdaad wat minder frequent je sensor moeten reiningen dan zonder de "stofreininging" maar dat soort stof dat hiermee "verwijderd"(is niet zo want het blijft in het sluiterhuis zitten en komt ooit wel eens terug) wordt is ook zeer gemakkelijk met een Sensorbrush of gelijkaardig systeem te verwijderen en dan is dat stof ook werkelijk uit de body.
                        Het hardnekkiger moet in alle gevallen ook met de zwaardere middelen aangepakt worden(Eclipse, peckpad, Scotch tape(zelf geen fan van),..)
                        De D80(en zijn opvolger) hebben wel een ingebouwde scherpstelmotor, waardoor alle oude AF lenzen hun AF behouden.
                        Een feit is ook dat de D80 sterk in prijs is gedaald en dit nog zal doen als de opvolger er is.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax, Canon of?

                          Beste mensen;

                          Na alles te hebben overwogen, nog enkele reviews te hebben gelezen en eens een rekensommetje te hebben gemaakt is mijn aankoop als volgt geweest:

                          Canon EOS 40 D + EF-S 17-85 1:4-5.6 IS USM ( + zonnekapje....... )

                          Ik vond de kleuren bij de canon helderder dan bij Pentax, afgaande op de testresultaten van enkele testsites.
                          Daarnaast is het financieel interessant, 'k heb deze zaak voor 1.244euro gekocht, er is nog een cashback van 200 euro op ( canon stort 200euro terug op mijn rekening, aktie tot eind juni); dus uiteindelijk kost het me 1044euro.

                          Ik denk niet dat ik voor deze prijs een veel betere zaak kon doen; dank voor alle advies;

                          Luc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax, Canon of?

                            van harte hoor en veel plezier met de aankoop.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment

                            Working...
                            X