Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D60 of D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D60 of D80

    Ik ga binnenkort mijn eerste DSRL camera kopen en ben volledig nieuw in het "vak". Ik had mijn oog laten vallen op de nikon D60 wat een ideaal instap model lijkt. Nu heb ik mezelf wat geinformeerd over fotografie (chip magazine, boeken) en begin langzaam wat kennis te vergaren ivm diafragma, sluitertijd, enz... doch vrees ik een beetje dat ik te snel naar een D80 zal willen overschakelen (voor 100 euro meer heb je al de D80). Is mijn vrees gegrond of kan ik enkele jaren met de D60 voort zonder te willen overstappen naar een zwaarder model?

    Ik koop een van volgende lenzen bij de camera:

    * Nikkor AF-S 16-85mm F 3.5-5.6G ED DX VR
    * Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6G DX VR

    Graag wat raad, ev. ook bij mijn lenzenkeuze.

    Alvast bedankt!
    Nikon D80 + 18-200 VR

  • #2
    Re: D60 of D80

    Als je nu al twijfelt...D80.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D60 of D80

      Voor een prijsverschil van 100euro zou ik voor de D80 gaan.
      Je bent dan meteen minder beperkt in je lenskeuze.
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: D60 of D80

        Helemaal mee eens: direct naar D80 over gaan.
        Zeker als je nu al twijfelt.

        Qua lens: 18-200: goeie all rounder, veel goeie reacties gehoord, is naar het schijnt een lens die je nooit meer weg doet.
        Schaf mij er ook zo één aan.

        Comment


        • #5
          Re: D60 of D80

          Bij twijfel: D80 Voor ~100€ kun je later geen schuldgevoel veroorloven van verkeerde koop. Versta me niet slecht de D60 is ook een zeer goeie camera.

          Wat de lenzen betreft: Ik heb ze allebei (zijn de default lenzen op m'n twee D300s).
          Ze zijn aan elkaar gewaagd.
          De AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR is waarschijnlijk de beste DX lens van het moment met relatief weining distortie, maar relatief duur daar die zeer nieuw is.
          De AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED VR II heeft meer last van distortie en vignetering in de lage mm. (Wat me echt wel tegenviel ) Niettemin een goeie lens voor algemeen gebruik en aan te raden als eerste lens daar je onmiddelijk een mooi (zoom)bereik hebt.
          Last edited by saphi; 15 april 2008, 07:30.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: D60 of D80

            Defenetely de D80, "k heb hem zelf gehad en een toffe camera!
            Niet twijfelen....
            Bijna al mijn foto's op mijn website zijn met de D80 getrokken.

            Grtz R.
            Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: D60 of D80

              idd ... voor 100€ verschil ga je toch niet twijfelen !!!
              I would, if I could ...

              Comment


              • #8
                Re: D60 of D80

                Zijn er dan geen "gevaren" waarmee ik als nieuwling mee geconfronteerd zal worden met de D80, zoals mislukte foto's in het begin (die minder zullen voorkomen met de D60)?

                Wat zijn zo de voornaamste voor- en nadelen van beide toestellen?
                Nikon D80 + 18-200 VR

                Comment


                • #9
                  Re: D60 of D80

                  In het geval je het echt meent met fotografie en je wil inzetten, met vallen en opstaan, (lees veel foute foto's) dan zie ik niet in waarom een D80 je zou afschrikken. Je leercurve wordt misschien iets langer, maar het plezier daarna zal des te groter zijn. Verwacht gewoon niet dat je topfoto's zult maken van de eerste dag, of in de eerste honderd(en) foto's.

                  (Als je je echt niet wil inzetten en bijleren is een D60 ook al overkill, ga dan voor een compactje en blijf bij de 13-in-een-dozijn herinneringsfotootjes)

                  Voor de mooie foto's moet je nu eenmaal meer moeite doen, maar het goed gevoel achteraf is dat meer dan waard
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #10
                    Re: D60 of D80

                    Ik ben zelf ook nog een groentje in fotografie en heb mij onlangs een D80 met de 18-200mm lens gekocht. De dag na aankoop op reis vertrokken en daar meer dan 2000 foto's getrokken: dat ding werkt verslavend

                    Schrik voor mislukte foto's moet je niet hebben: zet hem in stand 'auto' en de camera regelt alle instellingen (meestal) naar behoren. Je kan dan rustig aan meer en meer beginnen experimenteren door bepaalde instellingen manueel te doen.

                    De lens is ook heel aangenaam: het zoombereik geeft mogelijkheden in zeer uiteenlopende omstandigheden.

                    Zonder twijfel: gaan voor de D80
                    ...iter est meta

                    Comment


                    • #11
                      Re: D60 of D80

                      Maar een goeie 100 € verschil?
                      De D80 is dus fors in prijs verlaagd. Wellicht om de rekken leeg te krijgen tegen dat de opvolger er is. Het ideale moment om dit toestel aan te schaffen dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D60 of D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                        Ik ben zelf ook nog een groentje in fotografie en heb mij onlangs een D80 met de 18-200mm lens gekocht. De dag na aankoop op reis vertrokken en daar meer dan 2000 foto's getrokken: dat ding werkt verslavend

                        Schrik voor mislukte foto's moet je niet hebben: zet hem in stand 'auto' en de camera regelt alle instellingen (meestal) naar behoren. Je kan dan rustig aan meer en meer beginnen experimenteren door bepaalde instellingen manueel te doen.

                        De lens is ook heel aangenaam: het zoombereik geeft mogelijkheden in zeer uiteenlopende omstandigheden.

                        Zonder twijfel: gaan voor de D80
                        Kan ik mij ook volledig in vinden. Er is altijd de auto mode.
                        Maar de D80 nodigt uit om de instellingen van je camera te begrijpen en anderzijds aan te passen naar je zin.

                        Een goeie manual vind ik deze van Ken Rockwell. Gratis de downloaden...

                        Anderzijds lijkt het me raar dat je hiervan terugschrikt, maar toch op zoek bent naar een DSLR.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D60 of D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
                          Qua lens: 18-200: goeie all rounder, veel goeie reacties gehoord, is naar het schijnt een lens die je nooit meer weg doet.
                          IK heb de mijne vorige week verkocht, wegens geen gebruik op mijn D200 op de ook verkochte D50 was het resultaat beter. Waarschijnlijk door de lagere resolutie van 6MP.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: D60 of D80

                            D80 en nog beter D300!! maar ja
                            Als ik nu zou beginnen zou ik een D300 kopen, de D80 koste me toen 1100€ en een D300 nu 1400, dan zou ik zeker 300-400€ meer ophoesten nu.
                            Maar anderzijds weet je nog wel niet of je ook verslaafd gaat geraken een de 'microob'



                            Glenn
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: D60 of D80

                              Na al jullie overtuigde meningen wordt het een met zekerheid een Nikon D80. Ik kijk al uit naar mijn aankoop (bij konijnenberg of redcoon). ben wel nog wat aan het twijfelen tussen de 16-85mm en de 18-200mm. Nu gaat mijn voorkeur lichtjes uit naar de 16-85mm (betere scherpte en beter gebouwd). Al zit ik wat in met het bereik (85mm <-> 200mm).

                              Ik zal mij deze aankoop met welke lens het ook wordt sowieso niet beklagen!
                              Nikon D80 + 18-200 VR

                              Comment

                              Working...
                              X