Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IXus 50 probleem (batterij 'snel leeg')

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IXus 50 probleem (batterij 'snel leeg')

    Ik heb meer dan een jaar geleden een Ixus 50 gekocht via Pixmania. Het toestel is een prachtstuk, maar na een tijdje kreeg ik na een paar uurtjes (nauwelijks gebruikt) de waarschuwing dat dat batterij leeg was.
    Ik dacht toen dat het probleem bij de batterij lag, en ipv deze terug te sturen binnen de garantie en dan heel lang wachten, heb ik gewoon een andere batterij aangekocht. Het ging een tijdje goed, maar volgens een vriend met hetzelfde toestel nog steeds te snel leeg. Maar toen gebeurde het weer en de batterijwaarschuwingen kwamen weer veel te snel. Voor de oude batterij sneller als voor de nieuwere. En na uit- en inschakelen gaat de waarschuwing weg. Het ligt dus duidelijk bij het apparaat zelf.
    Nu heb ik de tip gekregen om aluminum te gebruiken omdat het contact tussen batterij en toestel het misschien af en toe laat afweten. Deze tip komt van een andere vriend.

    Wat denken jullie ervan?

  • #2
    Re: IXus 50 probleem (batterij 'snel leeg')

    Maak je de accu altijd zo ver mogelijk leeg, of laad je ze steeds bij?

    Een lithium-ion accu gaat niet lang mee als je ze te ver leeg maakt, telkens bijladen is veel beter.

    Een nikkel-cadmium accu moest je wel helemaal leeg maken, omdat die last hadden van het "geheugen-effect", een lithium-ion accu heeft daar geen last van.

    Het is inderdaad mogelijk dat de contactjes van de akku (of de camera) niet zuiver genoeg zijn, maar ik zou daar toch niet experimenteren met aluminiumfolie of iets degelijks (gevaar op kortsluiting en dan kan de accu zelfs exploderen).
    Maak de contactjes zuiver met een wattenstaafje en zuivere alcohol (ontsmettings-alcohol is prima), daarmee krijg je het meeste vuil wel opgelost.
    De contactjes zullen niet gemakkelijk oxideren, zolang je niet door de beschermlaag krast. Daarom zou ik geen "agressievere" manier gebruiken dan de wattenstaafjes. Maak ook de cantactjes van de lader zuiver, als die een overgangsweerstand hebben dan wordt de accu ook niet 100% geladen.

    De "kijktijd" staat toch niet te lang ingesteld, want dan zal de accu ook heel snel leeg zijn. Die is standaard vrij kort ingesteld, en ik heb gezien dat sommigen een veel langere tijd instellen. Op die manier kan je niet veel foto's maken met je accu...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: IXus 50 probleem (batterij 'snel leeg')

      @Black B@ndit

      Ik laad deze totdat het lampje op groen staat. Maar doordat de batterij snel 'leeg' is, kan ik ook niet zeggen dat ik deze tot het uiterste gebruik. Na enkele foto's is het al raak.

      Ik heb de energiebesparing reeds op het maximum gezet, zodat het scherm na enkele seconden al zwart wordt (actie vanwege het probleem).

      Dat van dat reinigen zal ik zeker proberen. En dank je voor de waarschuwing, want ik was van plan om aluminium te gebruiken.

      Ik laat nog iets weten na het uittesten...

      Comment


      • #4
        Re: IXus 50 probleem (batterij 'snel leeg')

        Controleer ook of de lader al heel snel aangeeft dat de accu geladen is, in dat geval is de capaciteit van de accu sterk verminderd, maar het kan ook een probleem zijn met de contactjes. Als je de accu op een te warme plaats legt tijdens het laden (in de buurt van een radiator, of achter een raam waar de zon op schijnt bijvoorbeeld) dan is het ook mogelijk dat het laadproces te vroeg stopgezet wordt.
        Ik heb ook al gemerkt dat je de lader best niet verlegt terwijl de accu geladen wordt, want als er door een schokje even een slechte verbinding is tussen lader en accu, dan denkt de lader ook dat de accu vol is (heb ik gemerkt bij de lader van de BP511 van de 20D/40D).

        Een lithium-ion accu heeft een beperkte levensduur in jaren, zelfs als je ze niet gebruikt. Als je ze ergens gekocht hebt waar ze al een hele tijd gelegen heeft, dan kan je ze zelf ook minder lang gebruiken...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X