Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax DSLR topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Pentax DSLR topic

    In navolging van de andere merken dit topic om je vragen, ervaringen, weetjes e.d. te posten over jouw Pentax SLR camera.
    Op dit moment heb ik mijn K10D nog net geen 24 uur in handen, dus nog wat vroeg om reeds "ervaring" te hebben.

    En ik heb niet ver genoeg gezocht: er bestaat al een zéér goed K10D topic, gestart door Ishpuini, waar we misschien beter konden in voortwerken:

    Op suggestie van mede-forum member Dagzz open ik hier een topic voor alles wat de K10D betreft. Zijn K10D en stof (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=169111) thread was een beetje daarin veranderd, maar een thread met een juistere naam zal allicht meer zoekende lezers hulp kunnen bieden... Wim


    Voor je hier vragen post, misschien eerst daar eens gaan kijken.
    Last edited by nete; 14 april 2008, 14:35.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Het Pentax DSLR topic

    Vind ik altijd leerrijk om te lezen zulke draadjes met de gebundelde ervaringen van gebruikers.Ikzelf sta ook op punt om mijn eerste DSLR-camera te kopen...en dan is 't altijd goed om weten hoe verschillende camera's in de praktijk presteren.Ik heb wel een lichte voorkeur voor de Sony Alpha 300...maar toch lees ik graag andere menigen.

    ps.Post ook eens wat foto's als je kan.
    Panasonic FZ7 + Sony Alpha 300 + kitlens 18-70 mm + beercan - 70-210/4

    Comment


    • #3
      Re: Het Pentax DSLR topic

      Proficiat met je aankoop.
      Ben enkele weken geleden zelf overgestapt van een ist Ds naar een K10d.
      Heb hem gisteren voor de eerste maal kunnen uittesten (tesamen met de 16-50 en de 50-135). En ik moet zeggen, supertoestel!! En superlenzen!!

      Met andere woorden, ik ben een tevreden amateur
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Het Pentax DSLR topic

        En ik heb ook sinds vrijdag mijn K100D Super, de kleine broer van de K10D

        Kunnen we ons nieuw speelgoed ontdekken...
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

        Comment


        • #5
          Re: Het Pentax DSLR topic

          Een eerste vraag: plots is bij mij de benaming van de foto's veranderd van IMGP..... naar _IGP... , zowel voor de JPG als de RAW foto's. De nummering loopt gewoon verder.
          Vermoedelijk heb ik één of andere instelling veranderd in een menu ?

          Edit: is het gevolg van het veranderen van de kleursetting in het menu (sRGB naar Adobe RGB)

          Welke setting is hier in feite de beste ?
          Last edited by nete; 14 april 2008, 07:58.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Het Pentax DSLR topic

            Ik heb sinds enkele weken de K10D met de 16-50F2.8
            De stap van de canon powershot S2IS naar dit toestel is een grote stap voorwaarts gebleken. Ik ben alvast heel blij met mijn aankoop.
            Ik kijk nog wat uit naar een goede telelens en denk momenteel aan de Sigma 70-200 F2.8, al zal ik nog eventjes moeten sparen.
            SITE: http://www.xraypictures.be
            FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Het Pentax DSLR topic

              Sinds ongeveer een jaar ben ik trotse eigenaar van een K10d met kitlens.
              Zeer tevreden over de kwaliteit van de beelden, het toestel, de meegeleverde handleiding en software, de 'algemene' gebruiksvriendelijkheid
              v/h toestel, etc.

              Aangezien m'n kitlens nét iets 'te kort schoot' voor autosport fotografie heb ik een 70-300mm Sigma DG APO op de kop kunnen tikken waarmee ik zeer tevreden ben.

              Kortom, ik ben een gelukkig man omdat het toestel volledig aan m'n vooropgestelde verwachtingen/vereisten voldoet.

              owja, wat weetjes betreft; een batterijgrip (genuine Pentax) en extra batterij zijn zeer zeker een aanrader.
              Het toestel voelt, ondanks het extra gewicht, nog beter aan en ligt nog beter in de hand (zeker met zo'n zoomlens toeter erop).
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

              Comment


              • #8
                Re: Het Pentax DSLR topic

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Een eerste vraag: plots is bij mij de benaming van de foto's veranderd van IMGP..... naar _IGP... , zowel voor de JPG als de RAW foto's. De nummering lopt gewoon verder.
                Vermoedelijk heb ik één of andere instelling veranderd in een menu ?

                Edit: is het gevolg van het veranderen van de kleursetting in het menu (sRGB naar Adobe RGB)

                Welke setting is hier in feite de beste ?
                AdobeRGB is eigenlijk beter dan sRGB (grotere kleurruimte) maar aangezien Windows (geen verstand van Mac) en (voor zover ik weet) alle afdrukcentrales er vanuit gaan dat je sRGB gebruikt moet je toch eens terugschakelen naar sRGB dus denk ik dat het het eenvoudigste en gemakkelijkst is direct in sRGB te blijven. Je zal merken dat een foto in AdobeRGB getoond in de windows verkenner er veel doffer uitziet.

                Voor diegenen die veel fotobewerking doen en het laatste uit de foto's willen halen kan AdobeRGB beter zijn.

                Nu moet ik eigenlijk eens proberen of het veel verschil geeft als je in RAW trekt (maakt hij dan al verschil in sRGB of AdobeRGB?) aangezien je dan zowiezo een omzetting naar jpg moet doen en dan ook kan bepalen dat je sRGB wil.
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                Comment


                • #9
                  Re: Het Pentax DSLR topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                  AdobeRGB is eigenlijk beter dan sRGB (grotere kleurruimte) maar aangezien Windows (geen verstand van Mac) en (voor zover ik weet) alle afdrukcentrales er vanuit gaan dat je sRGB gebruikt moet je toch eens terugschakelen naar sRGB dus denk ik dat het het eenvoudigste en gemakkelijkst is direct in sRGB te blijven. Je zal merken dat een foto in AdobeRGB getoond in de windows verkenner er veel doffer uitziet.

                  Voor diegenen die veel fotobewerking doen en het laatste uit de foto's willen halen kan AdobeRGB beter zijn.

                  Nu moet ik eigenlijk eens proberen of het veel verschil geeft als je in RAW trekt (maakt hij dan al verschil in sRGB of AdobeRGB?) aangezien je dan zowiezo een omzetting naar jpg moet doen en dan ook kan bepalen dat je sRGB wil.

                  normaalgezien maakt hij al een verschil tussen sRGB en AdobeRGB

                  ook om vanuit photoshop je foto's om te zetten naar sRGB is het heel makkelijk, gewoon 1x een batch aanmaken met als actie profiel omzetten naar sRGB, handig en je kleuren zijn dan niet meer dof op internet




                  ik hoop trouwens tegen deze zomer een k20 aan te schaffen, mooie aanvulling op de voorlopige verzameling objectieven...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Pentax DSLR topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
                    ik hoop trouwens tegen deze zomer een k20 aan te schaffen, mooie aanvulling op de voorlopige verzameling objectieven...
                    Tja,de vorige zomer dateert al van april vorig jaar, misschien moeten we er nu op wachten tot in oktober ?

                    Ik heb niet zoveel zin om de "weather sealing" van mijn camera te gaan uittesten, ik test liever de fotografische mogelijkheden uit.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Pentax DSLR topic

                      Ik zie regelmatig stofjes in mijn zoeker, die blijken op het matglas te zitten, dus voor de foto's geen probleem.
                      Is er een goeie methode om die te verwijderen, ze zijn nogal "hardnekkig".
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Pentax DSLR topic

                        Een matglas kan je bij Pentax-camera's normaal gezien relatief makkelijk uit de body halen om het te kuisen, maar ik heb dat zelf eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Ik weet wel dat je er een speciaal pincetje voor dient te gebruiken. Je krijgt dat als je een alternatief matglas aankoopt, maar mss kan je het ook apart krijgen?

                        Men zegt me dat het simpel is. Ik geloof gewoon een uitstekend tabje vastnemen en het matglas naar beneden klappen en uitschuiven. Terug stoppen is 't zelfde, inschuiven, omhoog klappen en vastklikken.

                        ... Maar ik riskeer het vooralsnog niet... ik zou die stofjes laten voor wat ze zijn, je ziet ze toch niet op de foto. Het enige waarvoor ze me mogelijk gaan kunnen motiveren om het uit de mijne te halen is in geval ik er een ander matglas in zou stoppen. Ik twijfel constant aan de KatzEye, maar of ik ooit de stap ga zetten is wat anders.

                        Risico's? Tja als je het niet 100% tegoei terug stopt en het zit wat scheef riskeer je alle foto's scheef te nemen omdat je ze intuïtief met de lijnen op je matglas uitlijnt. Lichtmeting gebeurt op het matglas, dus ook daar zit mogelijk een risico, maar daarbij las ik nog niet over problemen. De AF zit onderaan in de body, dus die wordt normaal niet geïmpacteerd.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Pentax DSLR topic

                          Ik heb zelf het matglas vervangen gehad bij mijn ist Ds (door eentje van haoda) . En moet zeggen, dat was een makkie. Je moet alleen zien dat je een beetje een vast hand hebt. Het matglas is namelijk snel beschadigd (zelfs met de vingers aanraken is al te veel). Bij de pentaxen is er een klein lipje aan dat je kan vastnemen met het pincetje. Bij mijn pentax was het echt niet mogelijk om dit matglas schuin te steken, het paste echt perfect tot op minder dan een mm.
                          Maar hoe dit juist stofvrij maken, is voor mij ook een raadsel, want erover gaan wrijven (met wat dan ook) zie ik ook niet echt zitten. Misschien uithalen, en zo dan afblazen met een peertje. Maar alleen als het echt nodig is hoor.
                          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Pentax DSLR topic

                            Ik zal ze voorlopig maar laten waar ze zijn, eerst de camera zelf leren kennen.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Pentax DSLR topic

                              Ik heb bij mijn zoektocht één en ander gelezen. Onder andere dat de JPG foto's van de K10D ietwat soft zijn en je beter in RAW schiet.
                              Nu heb ik vrijdagnamiddag wat plaatje geschoten in het Gravenhof in Dworp. Recht uit de camera zijn de JPG's beter dan de RAW's, zeker qua scherpte. Ik zal hier wel eens een voorbeeldje plaatsen.
                              Nu, in de settings staat scherpte op +2, waarschijnlijk heeft die setting enkel effect op de in-camera bewerking van de JPG's en is dat de reden ?
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X