Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

    Hallo allemaal,

    Het is een tijdje geleden dat ik hier wat heb gepost maar ik wil gaan upgraden.
    M`n vriendin en ik gaan deze zomer een rondreis maken in Costa Rica, met het oog hierop heb ik een goed excuus om een DSLR aan te schaffen.

    Momenteel heb ik een Canon powershot S3, is een leuke camera en ik heb er veel van geleerd maar ik loop nu toch een beetje tegen de beperkingen aan en de bovengenoemde trip wil ik toch goed vastleggen.

    M`n voorkeur gaat momenteel uit naar Pentax, de voornaamste reden is de beeldstabi in de body. Nu lees ik hier en daar wat berichten op internet over niet werkende camera`s door de vochtige omgeving van het regenwoud. De K200D en de K10D zijn zg "weatherproof".

    Is een afgedichte body (K200 of K10) aan te raden ivm bovenstaande trip of loopt het niet zo`n vaart (K100D super, was eigenlijk de eerste keus)
    Newby met een Powershot S3
    En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
    -----

  • #2
    Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

    Da's zeker een voordeel. Ik gebruikte m'n Pentax *istDS in Costa Rica in 2006, en die kreeg nadien problemen met de ontspanknop. Serieuze reparatiekosten. En dan had ik 'm nog in een regenhoes gebruikt.

    Helaas kreeg ik m'n bestelde K10D pas enkele weken na terugkomst... Had ik 'm al gehad, dan had ik zeker meer in 't regenwoud kunnen fotograferen.

    Dit jaar ging het naar Cambodja, ook tropisch maar toch een stuk minder vochtig. De paar echt vochtige dagen kreeg m'n K10D toch wat nat over zich (in de vorm van druppels) en gaf deze geen krimp. Wel had ik toen ook al de DA* objectieven die ook weatherproof zijn. Als ik de twee trips vergelijk, dan is deze weerbestendigheid voor mij nu onmisbaar.

    Wat je wel moet weten voor een trip naar Costa Rica is dat je je gerief af en toe wat tijd gaat moeten geven om aan de omstandigheden aan te passen. Zo had ik behoorlijk wat last van condensatie in m'n FA*300/4.5 objectief tijdens een boottochtje. Als de boot in beweging was zorgde het windje voor verkoeling en was er geen probleem, maar van zodra we even stillagen steeg de temperatuur en dampte het glas in een mum van tijd volledig toe. De zaak normaliseerde pas na een half uur of zo... Niet echt handig bij frequente korte stops.

    Nog enkele tips voor Costa Rica. Als je kan (budgetgewijs) neem dan zeker een macro objectief mee (eventueel ook een flits). Veel van de uitzonderlijke fauna in Costa Rica is immers erg klein. En voor de vogels, apen, luiaards, crocs etc... zou de nieuwe DA*300/4 zeker de perfecte lange tele zijn... Maar die kost natuurlijk ook aardig wat...

    Wim
    Last edited by ishpuini; 14 april 2008, 13:01.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

      Ik vrees dat het probleem dat je had door iets anders is veroorzaakt dan. Ik heb drie maanden in Suriname rondgehangen, redelijk wat in het regenwoud ook, met mijn simpele 350D die zo open als een cabrio is, en nooit ook maar enig probleem ondervonden. Nog steeds niet trouwens. Inderdaad wel de miserie met de condensatie van de lenzen, maar anders helemaal niks.

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Da's zeker een voordeel. Ik gebruikte m'n Pentax *istDS in Costa Rica in 2006, en die kreeg nadien problemen met de ontspanknop. Serieuze reparatiekosten. En dan had ik 'm nog in een regenhoes gebruikt.

      Helaas kreeg ik m'n bestelde K10D pas enkele weken na terugkomst... Had ik 'm al gehad, dan had ik zeker meer in 't regenwoud kunnen fotograferen.

      Dit jaar ging het naar Cambodja, ook tropisch maar toch een stuk minder vochtig. De paar echt vochtige dagen kreeg m'n K10D toch wat nat over zich (in de vorm van druppels) en gaf deze geen krimp. Wel had ik toen ook al de DA* objectieven die ook weatherproof zijn. Als ik de twee trips vergelijk, dan is deze weerbestendigheid voor mij nu onmisbaar.

      Wat je wel moet weten voor een trip naar Costa Rica is dat je je gerief af en toe wat tijd gaat moeten geven om aan de omstandigheden aan te passen. Zo had ik behoorlijk wat last van condensatie in m'n FA*300/4.5 objectief tijdens een boottochtje. Als de boot in beweging was zorgde het windje voor verkoeling en was er geen probleem, maar van zodra we even stillagen steeg de temperatuur en dampte het glas in een mum van tijd volledig toe. De zaak normaliseerde pas na een half uur of zo... Niet echt handig bij frequente korte stops.

      Nog enkele tips voor Costa Rica. Als je kan (budgetgewijs) neem dan zeker een macro objectief mee (eventueel ook een flits). Veel van de uitzonderlijke fauna in Costa Rica is immers erg klein. Een voor de vogels, apen, luiaards, crocs etc... zou de nieuwe DA*300/4 zeker de perfecte lange tele zijn... Maar die kost natuurlijk ook aardig wat...

      Wim
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Ik vrees dat het probleem dat je had door iets anders is veroorzaakt dan. Ik heb drie maanden in Suriname rondgehangen, redelijk wat in het regenwoud ook, met mijn simpele 350D die zo open als een cabrio is, en nooit ook maar enig probleem ondervonden. Nog steeds niet trouwens. Inderdaad wel de miserie met de condensatie van de lenzen, maar anders helemaal niks.
        't Is mss een kwestie van geluk? Eén druppel op de verkeerde plaats of zo? In Costa Rica was de *istDS regelmatig kloddernat door het vocht in de lucht alleen al... Nu zat er mogelijk al wat stof in van vorige reizen, en was het de combinatie van stof en vocht die het grootste probleem vormden? De service bevestigde me in elk geval dat het klimaat de camera had genekt...

        Och, mss ben ik naief, maar het feit dat ik een weerbestendige camera heb stelt me in elk geval gerust...

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

          Och, mss ben ik naief, maar het feit dat ik een weerbestendige camera heb stelt me in elk geval gerust...

          Wim
          Dat kan ik best geloven, maar mijn camera is zo goedkoop, dat ik zonder veel problemen een vervanger kan kopen mocht dat nodig zijn. Ik heb helaas het geld niet om een goeie sealed body te kopen. Nu toch nog niet... Komt nog wel eens.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

            Dank voor de antwoorden.

            Ik denk dat ik met Simplephotography meega, na veelvuldig googlen ben ik eigenlijk geen structurele problemen tegengekomen behalve het onvermijdelijke acclimatiseren als je beslagen lenzen en zoekers wilt vermijden.

            Bovendien heb ik geen budget voor een weatherproof DA* lens dus is de combinatie nog steeds niet weatherproof. Aangezien de K100D super geen stukken van mensen kost is hij, in geval van problemen, ook nog relatief makkelijk te vervangen.
            Newby met een Powershot S3
            En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
            -----

            Comment


            • #7
              Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

              Nog enkele tips voor Costa Rica. Als je kan (budgetgewijs) neem dan zeker een macro objectief mee (eventueel ook een flits). Veel van de uitzonderlijke fauna in Costa Rica is immers erg klein. En voor de vogels, apen, luiaards, crocs etc... zou de nieuwe DA*300/4 zeker de perfecte lange tele zijn... Maar die kost natuurlijk ook aardig wat...

              Wim
              Waardevolle tips, merci. Ik had zelf een K100D super icm de kitlens en een sigma 70-300 APO DG macro in gedachten. Misschien niet de beste lenzen maar een mooie set om mee te beginnen?
              Newby met een Powershot S3
              En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
              -----

              Comment


              • #8
                Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door C20v Bekijk bericht
                Waardevolle tips, merci. Ik had zelf een K100D super icm de kitlens en een sigma 70-300 APO DG macro in gedachten. Misschien niet de beste lenzen maar een mooie set om mee te beginnen?
                Da's allicht al een mooi begin. Ik weet niet of je veel kleine beestjes gaat zien, want daar heb je een goede spotter voor nodig, maar een flitsje is mss wel handig in 't duister van 't regenwoud. Kwa objectieven zal je 't wel redden, hoewel een echte macro nooit mis is.

                Vooral genieten van de prachtige natuur, en hopen dat het niet constant regent. Wij hadden in 2006 geluk, maar ik heb vrienden die een hele reis regen hadden, en dan was het genieten toch een stuk minder...

                Topmomenten voor mij:
                - De schildpadjes uit de nesten zien komen in Tortuguero.
                - De lederschildpad die haar eitjes kwam leggen in Tamarindo.
                - Het privé-reservaat van Rara Avis. Uren van de dichtsbijzijnde stad met een tractor erheen en dan drie dagen in maagdelijk regenwoud.
                - Het blauwe water van de Río Celeste.
                - De wandeling naar de Stille Oceaan in Santa Rosa NP met zonsondergang op 't strand en dan in het donker drie uren terug.
                ... en allicht vergeet ik er nog enkele...

                Helaas heb ik geen foto's on-line van deze trip...

                Veel reisplezier!

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door C20v Bekijk bericht
                  Waardevolle tips, merci. Ik had zelf een K100D super icm de kitlens en een sigma 70-300 APO DG macro in gedachten. Misschien niet de beste lenzen maar een mooie set om mee te beginnen?
                  Da's best OK om mee te beginnen, maar je gaat wel wat focusprobleempjes hebben in het regenwoud met die lens. Kwestie van op contrastrijke dingen scherp te stellen, en 't zal wel lukken. Geniet vooral van de reis!
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                    Ja, een flitser staat ook op het verlanglijstje, evenals een goede macro. Mss lukt dat nog voordat het zover is, we hebben nog even de tijd om te sparen en te oefenen.

                    @ simplephotografie: Over dat focus"probleem" in minder lichtrijke situaties had ik al het eea gelezen, ja. Ik denk dat het zaak is de komende maanden alle mogelijkheden van de lens te verkennen zodat ik ter plaatse weet hoe het ding zich in een bepaalde situatie gedraagt, toch?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Helaas heb ik geen foto's on-line van deze trip...

                    Veel reisplezier!

                    Wim
                    Da`s nou jammer, die had ik graag bekeken.

                    Bedankt iig, zal vast goedkomen
                    Newby met een Powershot S3
                    En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
                    -----

                    Comment


                    • #11
                      Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                      Ah, toch nog drie gevonden die ik ooit op m'n skynet webspace zette. Dat abo is in principe inmiddels een tijdje opgezegd, maar blijkbaar kuisen ze daar niet zo snel op?

                      Hier zijn ze (alle drie met de Pentax *istDS, Tamron SP90/2.8 macro en AF540FGZ flits):






                      Niet echt representatief, maar zo weet je toch al waar je naar uit kan kijken als je door de jungle loopt!!

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door C20v Bekijk bericht
                        @ simplephotografie: Over dat focus"probleem" in minder lichtrijke situaties had ik al het eea gelezen, ja. Ik denk dat het zaak is de komende maanden alle mogelijkheden van de lens te verkennen zodat ik ter plaatse weet hoe het ding zich in een bepaalde situatie gedraagt, toch?
                        Inderdaad. Met wat oefening om de lens goed te leren kennen zal het best lukken.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                          Gaan we doen, bedankt voor alle adviezen (jullie beiden)

                          @ ishpuini: dat ziet er goed uit! Dat soort plaatjes zijn exact de reden waarom ik een dslr wil aanschaffen.

                          Die 2e is een soort hoornadderje?
                          Newby met een Powershot S3
                          En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
                          -----

                          Comment


                          • #14
                            Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                            Zo te zien is dat een giftige kikker, niet? (de kleur)
                            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Weatherproof in de tropen: meerwaarde of niet?

                              @C20v: Een Yellow Eyelash Viper in Cahuita NP.
                              @Reservoir_Dog: Een Red Poison Dart Frog in Puerto Viejo de Talamanca.
                              De juiste Nederlandstalige namen ken ik niet. De eerste is een Green Anolis in Rara Avis.

                              Idd giftig kikkertje, maar het risico is beperkt. Aanvallen doet dat kikkertje niet, enkel opletten dat je het zelf niet aanraakt.

                              De adder was wat anders. Zolang je niet recht voor z'n neus gaat zitten gaat hij je echter niet bespringen. Hij lag helemaal bijelkaar getrokken, klaar om toe te slaan, maar wel 90° naar links. Zo snel maken die geen bocht. Ik nam wel snel een foto van voren ook, nadat ik zag dat hij op anderen ook niet reageerde, maar die foto vond ik minder.

                              Bij deze drie was m'n flits essentieel. De AF540FGZ is extra handig voor macro omdat je 'm 10° neerwaarts kan richten.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X