Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hazelworm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hazelworm

    Meestal kom ik ze zonder camera tegen, maar nu eindelijk eens met


  • #2
    Re: hazelworm

    Geen gemakkelijke beestjes om mooi en goed weer te geven door hun lengte.

    Ofwel moet je ze gaan "afkappen" ofwel heb je teweinig DOF door hun "uitgestrektheid".

    Een combinatie van beiden is dan een mogelijke oplossing.

    Persoonlijk had ik de lege ruimte aan de bovenzijde weggedaan(vierkant formaat)?

    Mooi
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: hazelworm

      Mooi mooi mooi Het is van in mijn kindertijd geleden dat ik nog een hazelworm gezien heb. Waar kan je die dieren het best observeren?
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #4
        Re: hazelworm

        Als ik ze zie is het meestal als ze op of langs een wandelpad in het bos liggen te zonnebaden Peter.

        Comment


        • #5
          Re: hazelworm

          goed weergegeven hoor

          denk niet dat je ze zomaar overal kan vinden.
          De hazelworm komt voor in grote delen van Europa en Klein-Azië. De habitat bestaat uit begroeide omgevingen met een strooisellaag waarin het dier in kan schuilen en jagen. Omdat het een schemeractieve soort is, wordt hij maar zelden overdag aangetroffen.
          de hazelworm is voornamelijk te vinden in bossen op open plekken, bosranden en houtwallen. Klimmen doet deze hagedis niet graag en hij jaagt met name op wat hij op de bodem aantreft. Omdat de hagedis niet zo snel is, vangt hij ook wat langzamere prooien als (naakt)slakken, regenwormen en insecten en de larven. Hij wordt zowel op de heide als in het bos gezien maar heeft een voorkeur voor bosranden.

          Het gaat zeker in Nederland en België niet goed met deze soort. De habitat verdwijnt en ook natuurlijke houtstapels worden opgeruimd, terwijl deze plekken favoriet zijn voor de winterslaap; de dieren kunnen er massaal worden aangetroffen. Daarenboven vormt vooral de fazant een aanzienlijke bedreiging. De hagedis is in Nederland en in Luxemburg ernstig bedreigd; het vangen of doden van deze diersoort levert dus een zware boete op.

          Comment


          • #6
            Re: hazelworm

            Bedankt voor de uitleg Die verklaart dan meteen waarom ik hem toch best regelmatig zie bij ons. Hier laten ze gehakt hout liggen, net als omgewaaide bomen, er zijn open plekken in het bos en er is veel heide. Blijkbaar een goede leefomgeving

            Comment


            • #7
              Re: hazelworm

              Een moeilijk onderwerp sterk in beeld gebracht
              Al heb je geen geluk met de BG... En hoewel ik niet echt een voorstander van vierkante formaten ben, zou JO wel eens gelijk kunnen hebben...
              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
              Bedankt voor de uitleg Die verklaart dan meteen waarom ik hem toch best regelmatig zie bij ons. Hier laten ze gehakt hout liggen, net als omgewaaide bomen, er zijn open plekken in het bos en er is veel heide. Blijkbaar een goede leefomgeving
              Inderdaad, het viel mij verleden week ook op in Zeeland - de gekapte takken van de wilgen werden op sommige plaatsen tot houtmijten gestapeld. Een lovenswaardig initiatief - ik heb de indruk dat ze in Nederland iets beter bezig i.v.m. 'natuurvriendelijke oplossingen'
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment

              Working...
              X