Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D of Nikon D60?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K200D of Nikon D60?

    Ik zou graag jullie advies willen in deze keuze:
    • Pentax K200D met Tamron 18-200 of Sigma of andere zoom lens
    • Nikon D60 met Nikon 18-200 VR zoomlens.

    Ik gebruik in eerste instantie de camera voor reisfoto's, dus vandaar mijn eerste keuze op dit moment voor een zoomlens. In de nabije toekomst wil ik er nog wat betere lenzen bij kopen.

    Mijn lichte voorkeur gaat uit naar de Pentax vanwege de degelijke bouw (stof- en waterdicht) en de stabilisatie in het camerahuis. Maar hoe zit het met de kwaliteit van de foto's, daar gaat het tenslotte om. Van de K200D lees ik niet zo veel helaas, dus vandaar mijn vraag aan jullie.
    Alvast bedankt
    Theo

  • #2
    Re: Pentax K200D of Nikon D60?

    De Pentax K20D speelt in een hogere divisie als de Nikon D60. Ik zou beginnen met de kitlens en dan eens kijken wat je verder wil. Ik heb de Nikkor 18-200 VR net verkocht, omdat ik die zelden tot nooit gebruikte, omdat hij net niet echt scherp was.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K200D of Nikon D60?

      Bedankt voor je tip over de VR lens. Maar de Pentax die ik bedoel is de nieuwe K200D en niet de K20D. Qua prijs wel vergelijkbaar met de D60 volgens mij...
      Groet,
      Theo

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K200D of Nikon D60?

        De K200D is een herwerkte K10D met programmakeuzes zoals de K100D. Dus de techniek van de K10D en de gebruikseigenschappen van de K100D....met nog een paar veranderingetjes. Dus geen prisma-zoeker (zoals de K10D), maar een mirror (zoals de D60 en K100D).
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K200D of Nikon D60?

          De verschillen tss de K200D en de D60 zijn relatief.

          Belangrijkste is dat de D60 enkel A heeft bij objectieven met AF motor in het objectief, terwijl de K200D met alle AF objectieven van Pentax (SDM en niet-SDM) zal werken. Oudere AF objectieven zijn dus enkel bij Pentax een optie. Niet dat dat noodzakelijk belangrijk is natuurlijk...

          Wat betreft de ultrazooms die je opnoemt, weet ik niet of je alternatieven bij de Pentax de beste zijn. Ik meen te begrijpen dat de Nikkor 18-200 de beste was in deze klasse toen hij uitkwam, maar dat hij intss naar de kroon werd gestoken door de Tamron 18-250 (zelfde als de Pentax DA18-250).

          Ik zou zelf nooit een ultrazoom kopen omdat deze teveel compromis zijn (zeker op een moderne DSLR) maar als je er toch eentje wil kopen, lijkt me de Tamron in beide scenario's de aangewezen keuze. Alleen gaat deze op de D60 niet gestabiliseerd zijn, terwijl alles op de K200D zowiezo gestabiliseerd is.

          Kwaliteit van de foto's gaat in beide gevallen uitstekend zijn!! Mocht je wat weinig beelden van de K200D vinden, kan je best vergelijken met wat uit de K10D kwam (zelfde sensor) maar met de betere JPG afwerking van de K100D. Ik denk niet dat dit een element voor je beslissing mag zijn.

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K200D of Nikon D60?

            ik heb een tijdje geleden getwijfeld tussen een K10 (K200 was nog niet uit) en een D80, ook hoofdzakelijk voor reisfotografie.
            Ben voor de pentax gegaan omdat
            -ik vond dat de prijs/aanbod ervan toch interessanter was.
            -stof en spatwaterdichtheid is erg interessant op reis
            -shake reduction in de body. Heb je t meteen op al je lenzen. Aangezien compactheid belangrijk is op reis neem je allicht geen 3 externe flitsers en ne witte paraplu mee om je belichting een beetje te redden. die anti triller kan net wél nog een leuke foto opleveren bij flauw licht waar het anders misschien net niet is. Ik heb die shaker heel vaak aan gehad, en tot mijn verbazing ging de batterij erg lang mee. Stuk of 800 foto's, waarvan weinig flits. Kan een Nikonian even commentaren of zo'n VR lens even zuinig uitkomt? Voor de reizende mens -die wel vaker eens een tijdje zonder power zit- kan dat spelen..

            Voorlopig kan ik maar 2 nadelen noemen van de K10
            -het kost me wel een beetje tijd om routine te vinden in de instellingen. Ik weet dat ze bij een K200 iets intuitiever zijn.
            -in vergelijking met een bridge camera, die veel kleiner is, kan ik me veel minder anoniem opstellen om mensen te fotograferen. Ik val als 'fotograaf' veel meer op in een menigte dan vroeger, and I don't like that! Dit is uiteraard niet merk-afhankelijk. In die zin kan je je afvragen of zo'n superzoom wel de beste oplossing is.
            http://www.effieweg.tk

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K200D of Nikon D60?

              Camera is zojuist heel goed getest:

              Had hem bijna meteen besteld, lees ik op het eind van de review dat de batterijen maar 195 shots meegaan en dan nog zonder flits!
              Dus nog even nadenken....
              Bedankt voor jullie opmerkingen.
              Theo

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                Voor wat het waard is: uit de folder van de K200D:


                POWER SUPPLY
                Power source: AA (4x lithium, alkaline, NiMH rechargeable)
                Recordable images: Approx 1100 w/lithium (approx 550 w/lash use)
                Playback time: Approx 700 min

                De test spreekt gewoon van 4 AA-batterijen.

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                  die AA batterijen zijn op zich een groot voordeel. Overal te scoren, zels te midden van de woestijn of de bush, bijna zoals heineken (alleen is dat GEEN voordeel)
                  Maar je moet wél de juiste kiezen. Een duracelletje is okee voor een piellamp, maar niet voor een fototoestel. Herlaadbare van hoge capaciteit gaan een veelvoud langer mee!
                  http://www.effieweg.tk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tjo333 Bekijk bericht
                    Had hem bijna meteen besteld, lees ik op het eind van de review dat de batterijen maar 195 shots meegaan en dan nog zonder flits!
                    Dit is zeer afhankelijk van de gebruikte batterijen. Heb ik zelf met mijn ist Ds gemerkt.
                    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                      Oorspronkelijk geplaatst door tjo333 Bekijk bericht
                      Camera is zojuist heel goed getest:

                      Had hem bijna meteen besteld, lees ik op het eind van de review dat de batterijen maar 195 shots meegaan en dan nog zonder flits!
                      Dus nog even nadenken....
                      Bedankt voor jullie opmerkingen.
                      Theo
                      Da's normaal. Probleem is dat de meeste review sites gewoon de bijgeleverde batterijen gebruiken, en om één of andere onbegrijpelijke reden zijn dat standaard AA's... 195 shots is nog relatief veel eigenlijk. Ik herinner me dat die in m'n *istDS de 50 shots nog niet haalden...

                      Gebruik CRV3's als je 't meeste uit je camera wil halen, en koop je een setje of twee van 4 Eneloop herlaadbare AA's. Daarmee kom je makkelijk tot rond de 700 shots.

                      Op m'n *istDS (zelfde batterij-gedrag als de K200D) gebruikte ik normaal de herlaadbare Eneloops (die houden hun lading stukken beter dan gemiddelde herlaadbare AA's) die ik frequent oplaadde (soms dagelijks, naargelang de fotografie), en had ik altijd een duo CRV3's in de tas om eventueel enkele dagen isolement zonder oplaadfaciliteiten te overleven. Een enkele keer hebben enkele simpele AA's in een lokaal winkeltje in de brousse me de dag door geholpen (dat was voor ik de CRV3's als back-up meenam).

                      Qua batterijen is deze camera nog altijd m'n ideaal... Jammer dat Pentax in de hogere modellen ook voor een dedicated batterij koos. Zo heb ik eens een halve dag met een "dode" K10D in de Zoo rondgelopen... Eigen schuld weliswaar, maar met de *istDS had ik snel genoeg enkele AA's gevonden en kunnen blijven fotograferen...

                      hth, Wim
                      Last edited by ishpuini; 10 april 2008, 09:44.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                        zou in jouw geval de d60 kiezen...
                        de nikon 18/200 is echt wel goed,verrassend scherp(en ja,eens 85mm 1.4 zal nog wel scherper zijn...) wat ik nergens hoor over sigma ed. en de VR werkt echt super,zeker de opgegeven 4 stops...
                        en de batt.van d60 vind ik zelfs voordeel.voor de prijs van oplaadsetje pentax koop je gewoon extra batt. en je hebt voldoende om "ver over" de 1000 foto's te nemen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                          Bedankt voor jullie advies. Daar heb ik wel iets aan.Ik ga as zaterdag de knoop doorhakken. Het verhaal van de batterijen heeft me wel overtuigd. Het zal dan ook wel de K200D worden....
                          Groet
                          Theo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K200D of Nikon D60?

                            nog even ter info voor je :

                            ik gebruik sinds 2 weken de K200D
                            met de bijgeleverde lithium batterijtjes heb ik 1100 shots gedaan ! inclusief het uitgebreid bestuderen vanhet menu in de 1e dagen .
                            Momenteel zitten er 2300 mah oplaadbare batterijen in en de teller staat alweer 700 opnames verder.
                            Dus AA : geen enkel probleem !
                            De kitlens is van uitstekende kwaliteit overigens.
                            ( ik heb de oude uitvoering erbij geleverd gekregen , er schijnt ook een ALII uitvoering te zijn waarvan men zegt dat hij nog beter is )
                            De NL importeur zegt dat deze alleen bij de 20D komt ondanks dat er overal fabrieksfoto's van Pentax circuleren met de ALII samen met 200D op de foto.
                            Dat schijnt een foutje te zijn. Nauwelijks vertekening op 18mm , kom daar eens om bij Nikon of Canon , die kitlens zijn inferieur t.o.v. de camera eigenlijk.
                            Last edited by madw; 12 april 2008, 09:16.

                            Comment

                            Working...
                            X