Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D blauwschijn in "P" functie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D blauwschijn in "P" functie

    Ik ben sinds kort overgeschakeld van analoog naar digitaal . Door veelvuldig te experimenteren in de verschillende programma's en functies verkrijg ik toch wel aardige opnames . Alleen in de 'P' functie krijg ik telkens opnames met een overwegende blauwschijn . In andere functies doet dit probleem zich niet voor .In de handleiding kan ik hierover niets terugvinden . Doe ik iets fout , of zou dit aan de camera kunnen liggen ? Help en groet , Nanny

  • #2
    Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

    Sta/fotografeer je altijd in auto-witbalans ?

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

      Tot nu toe ,ja . Door menu WB. te selecteren krijg je het raster blauw , magenta, amber en groen . ik veronderstel dat ik hierin de kleurkeuze kan bepalen , maar daarover vind ik in de handleiding niet voldoende informatie .cursor verplaatsen naar amber en verder experimenteren tot het gewenste resultaat ? Kan ik dit dan ook permanent installeren, of moet ik dit dan telkens opnieuw instellen? ( blauwschijn komt altijd voor , zowel bij binnen als buiten opnamen , kunst-of daglicht etc. )

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

        Ik denk dat je camera niet op auto WB staat.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Ik denk dat je camera niet op auto WB staat.
          Ik vraag mij ook af of ie ergens op "kunstlicht" (of "gebruiker" WB) staat vreemd dat de camera dit enkel in P mode vertoont ..

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

            Ik heb de meerdere mogelijkheden in de functie 'WB' al geprobeerd :
            functie 'WB' = AWB, daglicht, schaduw, bewolkt, kunstlicht, wit TL licht , flitser, custom .Met telkens hetzelfde resultaat... ?

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

              Heb je toevallig onder de menu optie "camera2" misschien een WB shift/BKT (bracket) correctie/bijstelling uitgevoerd ? Bij mij staat de witte knop-cursor pal in het midden op het kruisdiagram ..

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                Ja, ik zou ook zeggen, zoek eens achter de menuoptie "Reset settings"
                Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                  re Regulus,
                  Aan de witbalans heb ik tot nu toe niks veranderd. Ook bij mij staat de cursor in het midden , vandaar dat ik denk dat ik , doordat ik een blauwschijn heb bij eender welke instelling de cursor moet verplaatsen naar richting 'amber' . hoewel de standaard instelling toch een natuurlijke kleur zou moeten weergeven ? Misschien heb ik wel een 'made on monday ' toestel ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                    Doe eens een volledige reset
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nanny Lambrechts Bekijk bericht
                      re Regulus,
                      Aan de witbalans heb ik tot nu toe niks veranderd. Ook bij mij staat de cursor in het midden , vandaar dat ik denk dat ik , doordat ik een blauwschijn heb bij eender welke instelling de cursor moet verplaatsen naar richting 'amber' . hoewel de standaard instelling toch een natuurlijke kleur zou moeten weergeven ? Misschien heb ik wel een 'made on monday ' toestel ...
                      ja maar hola .. als je in auto-WB fotografeert dan kan het voorkomen dat je fotos soms een blauwzweem hebben omdat dit ook afhangt van het aanwezige licht en de scene .. soms geraakt de WB in de war en dan krijg je een foto met een blauwzweem .. typische sitatie .. bvb regenweer en in een wit geschilderde veranda, het invallend licht heeft dan afhankelijk van de invalshoek een heel hoge "kelvin"kleur en dan gebeurt het .. (misschien)
                      (ik moet zeggen dat Canon meestal heel weinig last heeft van dit fenomeen ...)
                      FWIW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                        Een volledige reset is natuurlijk een optie , al deed het probleem zich al voor bij de eerste opnames , nog voordat er iets was veranderd aan de fabrieksinstelling . Dat de kleurweergave door bepaalde omstandigheden kan afwijken is normaal , dat komt evengoed voor bij analoge opnames .Maar het vreemde is dat het bij mij bij eender welke opnames , licht ,donker , binnen ,buiten ... voorkomt ondanks de correct ingestelde iso-waarde en de opname opties ( zon, bewolkt ,kunstlicht etc...)
                        Morgen ga ik naar de zoo en zal me eens duchtig uitleven op alle knopjes die voorhanden zijn . U hoort nog van ons . Wish me luck .
                        In ieder geval dankt voor de snelle reacties en tips .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                          't is niet onmogelijk dat uw toestel defect is natuurlijk .. ik zou idd maar eens een volledige reset doen .. en terwijl je toch bezig bent, haal er de "backup" batterij ook even uit (zo een platte CR2032 knoopbatterij in houdertje, zit langs de "normale" batterij) ... maar ga eerst maar naar de zoo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400D blauwschijn in "P" functie

                            Zit er soms een filter op je lens ? Eerst eens proberen zonder, het zou kunnen dat een filter je witbalans in de war brengt.

                            Comment

                            Working...
                            X