Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof zichtbaar bij hoge F?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof zichtbaar bij hoge F?

    Beste

    Vandaag merkte ik een zwart bolletje op bij een foto ...
    Ik heb de lens gekuist maar het bleef.

    Ondertussen ben ik tot de conslusie gekomen, dat er bij F4 geen bolletjes te bespeuren zijn, maar het begint wel zichtbaar worden vanaf F16.
    Hoe komt dit? Iemand een idee? De lens is bijna nog nooit ervan gekomen ... en toch stof op sensor? Het is wel een 2de hands toestel.

    Hierbij nog een voorbeeld van F32 (let wel, dit is met alle contrast en dergelijke 100% opgeschroeft... zo is het natuurlijk totaal niet op normale foto's)

    Wat moet ik hiervan denken? Er zijn toch een stuk of 8 bolletjes die wel eens zichtbaar kunnen worden op foto's met hoge F, en dan vooral die ene zwarte ...

    Kunnen jullie die test ook eens doen? Dus met een zo hoog mogelijk F een wit blad papier fotograferen (en niet vergeten te overbelichten, anders heb je donker grijs)
    Hier de settings voor de raw: http://users.telenet.be/sideshow/settings.jpg
    Last edited by Sideshow; 7 april 2008, 19:06.
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

  • #2
    Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

    Stof op de sensor zie je inderdaad het best als je het diafragma vrij ver dichtzet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Stof op de sensor zie je inderdaad het best als je het diafragma vrij ver dichtzet.
      jep, dat is iets waar iedereen met een DSLR last van heeft; stof op de sensor

      hoe hoger je F-waarde, hoe makkelijker je het stof op de sensor zal zien

      oplossingen zijn er met massa's te vinden als je wat zoekt op bvb 'sensor kuisen' of 'sensor cleaning'
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

        Visible dust butterfly
        Nikon D300 | Tamron 17-50mm 2.8 | Nikon 18-200mm VR | Sigma 150mm 2.8 Macro | Nikon SB-600 | Manfrotto 190XDB + 322RC2 Ball Head
        <<< www.pbase.com/robbyj >>>

        Comment


        • #5
          Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

          Wat moet ik daaronder begrijpen?
          In ieder geval stoort het niet echt momenteel, misschien later eens kijken om zo een reinigingset te kopen. Thnx
          Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

          Comment


          • #6
            Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

            Als het niet stoort, dan blijf je er best af. Ik reinig de sensor ook maar pas als ik vlekjes op de foto's zie.
            Voor de gewone foto's werk je zelden op f16 of hoger, en dan zal je ook niet zo snel vlekjes op de foto's zien.

            Voor het reinigen zelf zijn er hier op het forum al heel wat topics gepasseerd, als je even zoekt, dan weet je vanavond wel wat doen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

              Mja, ik heb ook wel wat stof. Maar zolang het niet opvalt kom ik liever ook niet aan de sensor.

              Comment


              • #8
                Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                Met zoveel vlekjes had ik toch al lang een Sensor-Swab en Eclipse-reinigingsvloeistof bovengehaald (een gebruikte Sensor Swab met een verse Pecpad erover, dat is veel goedkoper en het werkt even goed).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                  Is het niet zo dat tegenwoordig bij de nieuwe toestellen er een zelfreinigend systeem inzit voor de sensor???

                  Of ben ik mis?

                  Grtz templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                    Is het niet zo dat tegenwoordig bij de nieuwe toestellen er een zelfreinigend systeem inzit voor de sensor???
                    Ja, maar volgens de reviews die ik er reeds over gevonden heb, blijken die "anti-dust" systemen zo goed als waardeloos te zijn.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Met zoveel vlekjes had ik toch al lang een Sensor-Swab en Eclipse-reinigingsvloeistof bovengehaald (een gebruikte Sensor Swab met een verse Pecpad erover, dat is veel goedkoper en het werkt even goed).
                      Met zo een electrostatisch borsteltje(Sensor brush) zal ook het grootste deel weg zijn en zonder veel moeite

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Ja, maar volgens de reviews die ik er reeds over gevonden heb, blijken die "anti-dust" systemen zo goed als waardeloos te zijn.
                        geen reviews voor nodig, al ondervonden na 4 maand toch al stofvlekje te zien "anti-dust" werkt nog niet zoals het zou moeten
                        smile ! ...it confuses people ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sennec Bekijk bericht
                          Mja, ik heb ook wel wat stof. Maar zolang het niet opvalt kom ik liever ook niet aan de sensor.

                          LOL. Gaan motorcrossen zonder objectief of bodydop op je camera
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            Ja, maar volgens de reviews die ik er reeds over gevonden heb, blijken die "anti-dust" systemen zo goed als waardeloos te zijn.
                            Daar heb ik toch hééél andere ervaringen mee, dit stofverwijderings systeem werkt wel degelijk en goed ook.

                            Ik heb je test ook gedaan 100% zuiver zelfs op 400% inzoomen.

                            Dus bovenstaand conclusie dat de anti dust systemen zo goed als waardeloos zijn klopt in ieder geval bij mij niet.
                            Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                            http://petermaas.blogspot.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof zichtbaar bij hoge F?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
                              Daar heb ik toch hééél andere ervaringen mee, dit stofverwijderings systeem werkt wel degelijk en goed ook.

                              Ik heb je test ook gedaan 100% zuiver zelfs op 400% inzoomen.

                              Dus bovenstaand conclusie dat de anti dust systemen zo goed als waardeloos zijn klopt in ieder geval bij mij niet.
                              Enkel het systeem van Olympus werkt echt goed, het systeem van Canon heeft een heel klein beetje effect, maar niet veel. De andere systemen werken momenteel nog niet.

                              Comment

                              Working...
                              X