Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AWB in Sony A700 en Expodisc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AWB in Sony A700 en Expodisc

    Ik heb er eigenlijk meer dan genoeg van om nog meer tijd achter mijn monitor door te brengen met het bewerken van RAW foto's.
    Ik wil proberen om, zoals in het 'film tijdperk', foto's te gaan nemen die uit de camera zo perfect mogelijk zijn.

    Het is denk ik, essentieel om daarbij vooral met een juiste wit balans te werken; ik zou dan immers geen RAW meer nodig hebben om deze te corrigeren.

    Ik heb echter de indruk dat de witbalans-functie niet het sterkste punt is van mijn Sony A700, hetgeen blijkt wanneer ik in XFine Jpegs met Expodisc de WB bepaal. De kleuren zijn dan veel correcter en natuurlijker dan wanneer ik dezelfde scenes met de AWB fotografeer.

    Toch aarzel ik nog om RAW volledig vaarwel te zeggen!
    Wat is het advies? Hebben we echt RAW nodig, of leidt dit uiteindelijk tot een haast slordige fotografie waarbij we fouten immers later wel kunnen corrigeren?

    Overigens zou het gebruik van XFine Jpegs i.p.v. RAWs mij ook in staat stellen (waar zinvol) de voordelen te genieten van de uitstekende DRO+ functie in de A700. Het blijft immers onduidelijk of je deze functie in RAW wel echt kunt gebruiken?
    Harry Briels

  • #2
    Re: AWB in Sony A700 en Expodisc

    Deze discussie ga ik alvast met aandacht volgen, want ik slaag er niet in de DRO in RAW tot zijn volle recht te laten komen. De WB laat bij de Sony wel af en toe steken vallen... maar ik heb niet de indruk dat de 7D daar beter in was.
    https://www.behance.net/Lynx1966

    Comment


    • #3
      Re: AWB in Sony A700 en Expodisc

      Ik denk dat het verkeerd is te denken dat je in RAW slordiger mag omspringen met hoe je fotografeert. Ook RAW is erbij gebaat als alles zo juist mogelijk is voor wat je wil bereiken. Maar RAW zal altijd meer toelaten om correcties aan te brengen dan Jpeg.

      Eerlijk gezegd werken met RAW duurt eigenlijk niet langer dan met Jpeg voor mij. Je download wel wat trager en zo maar tegelijkertijd doe je iets anders dus dat noem ik geen tijdverlies.

      Comment


      • #4
        Re: AWB in Sony A700 en Expodisc

        Witbalans is een complexe materie, en het is moeilijk te bepalen wat de juiste witbalans eigenlijk is. Als je aan 10 personen vraagt om een WB correctie uit te voeren ga je waarschijnlijk evenveel verschillende resultaten krijgen. Een aantal gaan flagrant verkeerd zijn, maar je gaat er een aantal hebben die alhoewel verschillend, toch een juiste of aanvaardbare WB hebben. Veel hangt hier af van persoonlijke smaak en perceptie.
        Daar is een verschil tussen een technisch perfecte WB, en een aanvaardbare WB, gezien dan uit fotografisch oogpunt.

        Bij een technisch perfecte WB streeft men ernaar alle kleuren weer te geven zoals ze zijn bij daglicht, en dit onafgezien de gebruikte lichtbron. Ik heb EXPODISC nog nooit gebruikt, maar ik denk dat men dit ook nastreeft met deze filter.

        Nu een ervaren natuur/landschap fotograaf of schilder, kan een seizoen herkennen aan de kleur van het licht. Zoals iedereen aan het licht kan zien dat het morgend, middag of avond is. Het is nu juist de kunst om die sfeer weer te geven in je foto's, of zelfs te versterken. Je wenst het licht weer te geven zoals je het zelf ziet op het moment van opname. Met gebruik van expodisc gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Nu zullen er wel gevallen zijn dat je die meer gele of rode kleur niet wenst, en dan zal het heel zekers wel zijn nut hebben.

        Hetzelfde geldt voor kunstlicht, als je een opname maakt bij licht van gloeilamp kan het zijn dat je die sfeer wilt weergeven (zonder overdreven kleurzweem natuurlijk), maar het kan ook zijn dat je een meer naar daglicht gelijkende opname wenst.
        Je ziet een juiste WB is moeilijk te definieren in de fotografie.
        Weet niet wat de cameraproducenten nastreven met hun AWB, het belangrijkste is dat ze geen kleurzwemen, en te fel afwijkende kleuren produceren.
        Je kunt met verschillende programma's zoals darkroom, lightroom,photoshop ... ook de WB van JPEG files corrigeren. Werkt best als de WB afwijkingen niet te groot zijn, bvb onder 1000K.

        Als je de A700 onder controle hebt moet je instaat zijn in JPEG te werken.
        Je beschikt over voldoende controle middelen die tonen dat een opname al dan niet goed is. Met DRO kun je opnames maken in JPEG die moeilijk te evenaren zijn in RAW.
        De ontwikkeling van de JPEG convertie in camera, is een van de kostelijkste items in het ontwikkelingsprocess, en daar betaal je dan ook voor. Zou nog al dom zijn van dit niet te gebruiken, zekers met een camera als de A700.
        Last edited by puerte; 8 april 2008, 20:42.

        Comment

        Working...
        X