Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5D en natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 5D en natuurfotografie

    Ik kijk al een tijdje rond om een eventueel upgrade te doen naar de 5D,
    mij bekend is,

    -de betere vieuw,
    -het gebruik van extender zonder verlies van af,
    -de betere in de ruis ,
    -en de paar extra mega pixel,
    -en de beeldkwaliteit ,
    dit speelt allemaal een rol.

    Mijn grootste hobby is, meer en meer natuurfotografie.


    nu heb ik de 30D, is dit nog verantwoord?
    en laat ik het zo als het is?
    of is mijn kwaliteit beter met een 5D?

    -is de 5D in combinatie met de 50-500 en tamron 28-75 nog bruikbaar?

    Ik hoor het wel,
    thx
    Last edited by DES; 7 april 2008, 19:30. Reden: titel aangepast

  • #2
    Re: canon 5D

    Sigma 50-500 en tamron 28-75/2.8 zijn beide full-frame objectieven.

    Je verliest dan wel de 1.6x van de cropsensor.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: canon 5D

      Met die objectieven zou ik bij de 30D blijven, alle lensfouten gaan op de 5D nog meer zichtbaar zijn.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: canon 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Met die objectieven zou ik bij de 30D blijven, alle lensfouten gaan op de 5D nog meer zichtbaar zijn.
        Beide lenzen zijn voor FF ontworpen. Ik veronderstel dat de rand fouten wat meer tot uiting zullen komen maar het centrum juist beter zal worden daar de pixeldichtheid van een crop in het centrum van de lens veel hoger is dan op een FF. Maw. de lens wordt in het centrum minder tot het uiterste gedreven dan bij een crop. De randkwaliteit zie je bij een crop niet daar die gewoon niet gebruikt wordt.

        Dus een aantal zaken ga je meer zien en een aantal zaken ga je minder zien.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: canon 5D

          Ik heb langs mijn 40D nog een 5D aangeschaft.
          Absolut geen spijt van.

          Ik nijg nu om eerder de 5D te nemen en de 40D in de kast te laten liggen.
          | EOS 1D MarkIII | EOS 1Ds MarkIII | EOS 5D Mark II & WFT-E4|ELINCHROM STUDIO |
          | 24-70 mm f/2.8 L | 70-200 mm f/4 L IS |16-35 mm f/2.8 L II| 100-400 mm f/4.5 L IS|EF 2 X II|

          Comment


          • #6
            Re: canon 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door GTDesign Bekijk bericht
            Ik heb langs mijn 40D nog een 5D aangeschaft.
            Absolut geen spijt van.
            maar specifiek voor de toepassing die TS voorstelt:
            als je het telewerk nastreeft: 30D
            denk je eerder landschappen: 5D

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: canon 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              maar specifiek voor de toepassing die TS voorstelt:
              als je het telewerk nastreeft: 30D
              denk je eerder landschappen: 5D

              mm
              Dit lijkt mij eerlijk gezegd ook ja... Het enige grote voordeel van de 5D zal dan de betere hoge Iso's zijn denk ik?

              En hoe is de AF van de 5D eigenlijk? Want dat lijkt me voor BIF shots toch ook niet onbelangrijk...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: canon 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                maar specifiek voor de toepassing die TS voorstelt:
                als je het telewerk nastreeft: 30D
                denk je eerder landschappen: 5D

                mm
                Interessant, kunt u wat meer uitleg geven daar omtrent.
                Ik heb nu nog een 350D en wellicht volgend jaar de 5D.
                M.a.w. van een 5D ken ik, buiten de specs, niks.
                En als ik mij de 5D aanschaf zal ik mijn 350D houden.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: canon 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Interessant, kunt u wat meer uitleg geven daar omtrent.
                  Ik heb nu nog een 350D en wellicht volgend jaar de 5D.
                  M.a.w. van een 5D ken ik, buiten de specs, niks.
                  En als ik mij de 5D aanschaf zal ik mijn 350D houden.

                  Grtz, RF
                  voor de prijs die je voor een tweedehandse 350D nog maar kan verkopen, zou ik hem zeker en vast houden
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Interessant, kunt u wat meer uitleg geven daar omtrent.
                    Ik heb nu nog een 350D en wellicht volgend jaar de 5D.
                    M.a.w. van een 5D ken ik, buiten de specs, niks.
                    En als ik mij de 5D aanschaf zal ik mijn 350D houden.

                    Grtz, RF
                    De 5D heeft een grotere sensor (zoals je ongetwijfeld weet) en kent dus geen cropfactor (zoals de 30D wél een cropfactor van 1,6 heeft).

                    Op de 30D van Des heeft de 50-500mm lens een bereik wat overeenkomt met een 800mm op een FF camera, door de cropfactor van 1.6x. Met andere woorden, om met een 5D dezelfde FOV (field of view) te krijgen als de 30D & 500mm lens zou hij dus een 800mm lens op z'n 5D moeten schroeven.... Een veel langere telelens dus... en die telebereik is nu net zo belangrijk voor vogelfotografie, waar Des zich mee bezig houdt..... Daarom denkt mm dat de 30D wellicht beter geschikt is voor Des. En dat ben ik met mm eens....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      De 5D heeft een grotere sensor (zoals je ongetwijfeld weet) en kent dus geen cropfactor (zoals de 30D wél een cropfactor van 1,6 heeft).

                      Op de 30D van Des heeft de 50-500mm lens een bereik wat overeenkomt met een 800mm op een FF camera, door de cropfactor van 1.6x. Met andere woorden, om met een 5D dezelfde FOV (field of view) te krijgen als de 30D & 500mm lens zou hij dus een 800mm lens op z'n 5D moeten schroeven.... Een veel langere telelens dus... en die telebereik is nu net zo belangrijk voor vogelfotografie, waar Des zich mee bezig houdt..... Daarom denkt mm dat de 30D wellicht beter geschikt is voor Des. En dat ben ik met mm eens....
                      Ok, uitleg is
                      En zo leert men dus bij hé
                      Thanks
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Op de 30D van Des heeft de 50-500mm lens een bereik wat overeenkomt met een 800mm op een FF camera, door de cropfactor van 1.6x. Met andere woorden, om met een 5D dezelfde FOV (field of view) te krijgen als de 30D & 500mm lens zou hij dus een 800mm lens op z'n 5D moeten schroeven.... Een veel langere telelens dus... en die telebereik is nu net zo belangrijk voor vogelfotografie, waar Des zich mee bezig houdt..... Daarom denkt mm dat de 30D wellicht beter geschikt is voor Des. En dat ben ik met mm eens....
                        Daar ben ik het niet mee eens. Ook de cropmogelijkheid door het grotere aantal Mpixels speelt ook een rol. Als je het beeld dat uit de 12.8 Mpixel 5D komt gaat uitsnijden tot de 8.2 Mpixel middelste pixels (overeenkomende met de sensor van de 30D) dan ga je dat effect van die "zogenaamde 800mm" op de 30D bijna benaderen. Dus weg zogenaamd voordeel van de 1.6 crop camera.

                        Door de 10.1 Mpixel sensor van de 40D is dat verschil minder, maar als je die dan weer vergelijkt met de 1DsMkII of 1DsMkIII doen de cropmogelijkheden die je achteraf hebt op FF dat gevoel van de 1.6 verlengingsfactor van de brandpuntsafstand van je lens weer volledig teniet.

                        Dus zomaar stellen dat een cropcamera beter is voor telebereik is niet volledig of altijd correct.
                        Last edited by DigiCam; 7 april 2008, 18:38.
                        DigiCam

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 5D

                          Ik blijf mezelf dan toch de vraag stellen,
                          waarom er onder de natuurfotografen,personen zijn die een full frame gebruiken,
                          ook de meeste van die mensen, hun fotos zijn van een goede kwaliteit.

                          Graag wil ik hier eens dieper op in gaan,

                          De 5D,(12 miljoen pix) of andere ff, heeft meer pixels dan de 30D,maar geen cropfactor
                          daar de kwaliteit van de fotos op zich beter zijn, is het dan niet zo,
                          dat als je cropt je dan ook betere en scherpere beelden hebt dan dat je dit zou doen met b.v. een 30D met minder pixels alhoewel deze een cropfaktor van 1.6 heeft? op 8.2 miljoen pix.

                          Er zit tenslotte toch een verschil op van 3.8 miljoen pix.

                          Een 40 D heeft b.v. 10 milj pix, daar is dit mischien te verwaarlozen,ten opzichte van de 5D, maar ten opzichte van de 30 D, mischien wel niet.

                          Kan iemand dit eventueel verklaren, uitleggen, ik snap het niet zo goed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 5D

                            Oeps digicam was me voor,

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                              Ik blijf mezelf dan toch de vraag stellen,
                              waarom er onder de natuurfotografen,personen zijn die een full frame gebruiken,
                              ook de meeste van die mensen, hun fotos zijn van een goede kwaliteit.
                              Ik heb geen 5D, maar wel een andere FF camera. Ik heb via een 1.6 crop (10D) en 1.3 crop (1DMkII) de stap gezet naar FF. Mijn interesse gaat voornamelijk naar landschap en natuurfotografie. Corppen kan ja in nabewerking altijd (voorzover je over voldoende Mpixels van voldoende kwaliteitsvolle pixels beschikt) doch een simpele 24mm op een FF is een breedhoek en een 17 mm is een hele grote breeeeedhoek, en dan zwijg ik over een 12mm. Dan vergeet je snel de fake 1.6 multiplicatorfactor waardoor een 500mm een 800mm wordt.

                              Je hebt een 50-500 en een 28-75. Je zal merken dat de Bigma volledig ander gebruik gaat opleveren op een 5D. 50mm is 50mm. Dus niks tele meer. Koop daar misschien nog voor geen 300 € een EF 24mm F2.8 bij, of een zoom die bij 24 mm start of een tweedehandse 17-40 F4 ter vervanging van de Tamron. Als landschap je ding is gaat een wereld voor je opengaan.
                              DigiCam

                              Comment

                              Working...
                              X