Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk een beslissing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eindelijk een beslissing

    Beste allemaal,

    Ik ben Thomas en ben nieuw op dit forum.
    Na enkele weken van lezen, vergelijken, opnieuw lezen en opnieuw vergelijken... ben ik zaterdag eindelijk naar de fotoshop geweest om m'n toestel te kopen.

    Eerst had ik beslist om tweedehands te kopen (een eos 30 D met 2 kitlenzen voor 650 euro) maar bij nader inzien wou ik de body toch nieuw kopen en voor het glas wel op zoek te gaan naar wat tweedehands.

    Uiteindelijk is het de sony A200 geworden met de 18-70 kitlens, geen gemakkelijke keuze want hier op het forum wordt zowat alles tegengesproken wat door andere bevestigd wordt. Ik kon dus door de bomen het bos niet meer zien en ben dan maar gewoon naar de winkel gestapt.

    Ik heb alle toestellen vastgehad die in m'n budget zaten en de grip van de A200 lag me het beste. Natuurlijk is dit niet het enigste wat belangrijk is, maar wel het enige dat ik zo meteen kon evalueren (samen met de prijs). Ik had helaas niet voldoende technische bagage om een diepgaande analyse te maken van elk toestel. Persoonlijk denk ik ook dat de meeste instap-DSLR's elkaar niet veel ontlopen qua kwaliteit en gebruikte materialen.

    Aangezien ik nog geen lensen had, was ik vrij qua keuze en op basis van de weinige informatie die ik had, ben ik dan voor de A200 gegaan.
    Ik kon de volgende deal maken: A200 + 18-70 + 2 gig + slingshot 100 AW voor 600 euro... (foto mabo in Bilzen) en ben daar tevreden mee.

    Nu zal het zeker wel zo zijn dat die ergens nog goedkoper te vinden zal zijn, maar dat is altijd zo...en hoef je dus nooit te kopen (nog even wachten op nieuw model, prijsverlaging, acties, ....). Of ik de juiste keuze heb gemaakt zal nog moeten blijken zodra ik het toestel echt onder de knie krijg, maar ja... wat is de beste keuze ? (er zijn ALTIJD pro's en contra's)

    Mijn tip voor alle mensen die een nieuw toestel willen kopen, laat je niet gek draaien door merkliefhebbers die niet objectief kunnen zijn. Vergeet vooral niet wat JIJ in een toestel zoekt, uiteindelijk komen de centen van jou en moet jij het toestel gaan gebruiken.

    Hopelijk kan ik hier nog veel leren op dit forum en als iemand in de buurt van leuven het ziet zitten om me wat basic stuff te leren, dan zeg ik hier zeker niet nee tegen...

    Groeten Thomas

  • #2
    Re: Eindelijk een beslissing

    heel veel fotoplezier met je nieuwe aanschaf, jammer dat je toch niet voor de30D bent gegaan, had ik je wat bij kunnen staan.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Eindelijk een beslissing

      Dat gevoel heb ik ook gehad en uiteindelijk moet je zelf een keuze maken of je wordt compleet gek.
      Tot een maand terug wist ik trouwens amper iets over DSLR's.
      Na veel zoekwerk, lezen en winkels bezoeken heb ik dus voor de A350 gekozen.
      Wat ik wel snel doorhad was dat de keuze van je objectieven het belangrijkste is. Daarom heb ik gekozen om betere lenzen te zoeken op de tweedehandsmarkt.

      De tijd zal uitwijzen of dit alles een goede keuze geweest is.
      De eerste reviews zijn trouwens lovend over dit toestel.

      Het valt me wel op dat Sony veel nieuwkomers kan overtuigen!

      Comment


      • #4
        Re: Eindelijk een beslissing

        Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
        Persoonlijk denk ik ook dat de meeste instap-DSLR's elkaar niet veel ontlopen qua kwaliteit en gebruikte materialen.
        Een waarheid als een koe
        Welkom op dit forum !
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Eindelijk een beslissing

          Alvast bedankt voor de reply's

          Ik heb vandaag ook nog twee lenzen bij gekocht:

          Sigma 24 2.8 (in zeer goede staat)
          Minolta 35-105 3.5 - 4.5 (nieuwstaat)

          Ik heb er 160 euro voor gegeven...

          Ik weet dat het geen geweldige lenzen zijn, maar voor mijn huidge budget bestaan die gewoon niet...

          Ga ik hier spijt van krijgen ?

          Comment


          • #6
            Re: Eindelijk een beslissing

            Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor de reply's

            Ik heb vandaag ook nog twee lenzen bij gekocht:

            Sigma 24 2.8 (in zeer goede staat)

            Ik weet dat het geen geweldige lenzen zijn, maar voor mijn huidge budget bestaan die gewoon niet...

            Ga ik hier spijt van krijgen ?
            Dat Sigma lensje is een van de beste betaalbare 24mm primes die ooit gemaakt zijn (mits type mini wide II), een heel best lensje.....
            Het zou een Leica ontwerp zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Eindelijk een beslissing

              Het valt me wel op dat Sony veel nieuwkomers kan overtuigen!
              Zou het feit dat ze de alpha's zo promoten op TV daar voor iets tussen kunnen zitten misschien? Lijtk me dat die campagne rendeert...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: Eindelijk een beslissing

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Zou het feit dat ze de alpha's zo promoten op TV daar voor iets tussen kunnen zitten misschien? Lijtk me dat die campagne rendeert...
                Een feit is wel dat Sony een paar jaar geleden eigenlijk onbestaand was op DSLR gebied en nu Naast Canon en Nikon best aardig verkopen, en dat zal met hun A200, 300, en 350 nog flink toenemen, je moet het maar doen.

                Verder zou ik u alle suc6 willen wensen met uw A200 en de lenskens, en als je tevreden bent met wat je hebt meer moet dat niet zijn, er zal immers altijd duurder en beter zijn maar waar ben je uiteindelijk mee bezig.
                Ik heb zelf een Nikon D60 gekocht en ben er heel tevreden over, maar een D300 is beter dat weet ik ook en betere lenzen dan het standaardje zijn er ook.
                Ik gebruik het voor het plezier en ik zal zelf wel bepalen wat dat plaatje kost (of de vrouw want dat is hier de penningmeester). Ik ben al wel aan het zoeken naar uitbreiding maar ik weet nog niet goed wat, toegegeven ik weet wel wat maar dat kost teveel.

                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Eindelijk een beslissing

                  Ach tis toch het manneke dat de knopjes bedient die het zal moeten doen,
                  tis gelijk wat merk ....

                  Veel plezier met uw camera.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eindelijk een beslissing

                    Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                    Ach tis toch het manneke dat de knopjes bedient die het zal moeten doen,
                    tis gelijk wat merk ....

                    Veel plezier met uw camera.
                    Dat is zo nen echte cliché maar bv met een 18-55 moet ge niet proberen om een vogelke, dat 50mm verder in een tak zit, te trekken, dan mag je nog de beste fotograaf zijn.
                    Of met dezelfde lens kom je ook in de problemen als je bepaalde actie foto's wil trekken.
                    Met een bridge toestel kan je dat allemaal wel een beetje(goed maar meestal slecht) doen en dan denkt men "ik koop een dslr" en dan gaat dat allemaal vanzelf
                    Het gaat allemaalwel met een DSLR maar ook niet met één lens. Iedere toepassing heeft wellicht zijn lens(zen) en dan zal de penningmeester snel de riem aantrekken.
                    Daarom, de meesten die van een bridge naar een DSLR stappen met een beperkt budget zullen dikwijls teleurgesteld zijn omdat ze de vooropgestelde resultaten niet direct kunnen behalen. Voor de anderen wordt het dikwijls een uit de hand gelopen hobby.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eindelijk een beslissing

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Dat is zo nen echte cliché maar bv met een 18-55 moet ge niet proberen om een vogelke, dat 50mm verder in een tak zit, te trekken, dan mag je nog de beste fotograaf zijn.
                      Of met dezelfde lens kom je ook in de problemen als je bepaalde actie foto's wil trekken.
                      Met een bridge toestel kan je dat allemaal wel een beetje(goed maar meestal slecht) doen en dan denkt men "ik koop een dslr" en dan gaat dat allemaal vanzelf
                      Het gaat allemaalwel met een DSLR maar ook niet met één lens. Iedere toepassing heeft wellicht zijn lens(zen) en dan zal de penningmeester snel de riem aantrekken.
                      Daarom, de meesten die van een bridge naar een DSLR stappen met een beperkt budget zullen dikwijls teleurgesteld zijn omdat ze de vooropgestelde resultaten niet direct kunnen behalen. Voor de anderen wordt het dikwijls een uit de hand gelopen hobby.

                      Hubert

                      Dat zal wel, dat is zelfs correct verwoord,
                      maar tis toch de fotograaf die de fotos moet trekken,
                      lenzen keuze is natuurlijk altijd budget gericht,
                      daar erger ik mij dikwijls aan, maar het is nu eenmaal zo.
                      Wie er voor spaart, zal er nog zo veel deugd van hebben, je moet wel het geduld kunnen opbrengen natuurlijk.
                      en ik kan er van meespreken
                      ik moet ook voor alles sparen, dat moeten de meeste mensen denk ik,
                      en dat is voor alles van toepassing.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eindelijk een beslissing

                        Zo, na een jaar tijd voor een kickje

                        Ondertussen heb ik veel bijgeleerd over fotografie in het algemeen en toestelspecifiek voldoende ervaring om op m'n gemak te zijn met de alpha 200.

                        Het werd tijd voor een step up, aangezien dit toch wel een erg leuke hobby is die ik kan combineren met andere leuke dingen (vissessies (karper), familie, kids (?), ...

                        Vorige week dan toch wel enkele aankopen gedaan die me hopelijk een stuk verder brengen (na een jaar wist ik beter wat ik nodig heb):

                        - Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD
                        - Sony 55-200mm F/4.5-5.6 DT (voor slecht 88 euro nieuw)
                        - Minolta 50mm F/1.4
                        - Sony HVL-F42AM + omnibounce + batterijen & lader
                        - extra batterij
                        - Manfrotto 055XDB + 804RC2
                        - Lowerpro compudaypack

                        Een aanslag op de bankrekening en ik bedenk met dat dit 2x de aankoopprijs van m'n A200 is/was.
                        Een minolta 35-105 F/3.5-4.5 had ik al, de sigma 24 2.8 is helaas overleden

                        Nu is m'n honger naar lenzen voorlopig verzadigd, later ga ik wel nog op zoek naar iets ultra wide (sony/minolta 20 of 24 F/2.8 of 28 F/2) of een fisheye.

                        Maar er staan nog twee zaken op m'n shortlist...

                        - batterijgrip
                        - KM D7D

                        Betreffende dat laatste heb ik nog een vraagje...
                        Ik kan via familie aan een D7D komen die in heel goede staat is.

                        1. is dit een goede keuze (A700 zit er zeker niet in, de 7d7 lijkt een nieuwe challenge)
                        2. wat is een goede prijs voor een toestel in goede staat

                        Alvast hartelijk dank voor de feedback (if any ), ik heb hier en op dyxum enorm veel opgestoken. Vanaf nu zal ik ook actiever worden als lid, de leerfase is stap 1 voorbij (veel lezen en luisteren en geen domme dingen zeggen)

                        Met vriendelijke groet

                        Thomacetti

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eindelijk een beslissing

                          Over Foto Mabo in Bilzen ben ik ook erg te spreken.

                          Die man weet waarover hij het heeft en zijn prijzen zijn ook niet verkeerd.
                          Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eindelijk een beslissing

                            Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                            Over Foto Mabo in Bilzen ben ik ook erg te spreken.

                            Die man weet waarover hij het heeft en zijn prijzen zijn ook niet verkeerd.
                            Kan ik alleen maar beamen...
                            Hij gaf me bij de aankoop zelf de raad van enkel de 18-70 te nemen en op zoek te gaan naar tweedehands KM's... (in plaats van meteen de 55-200 kit voor 200 euro meer te verpatsen).

                            Van de prijzen (na bespreken van aankoop en dus niet website) zouden mensen soms staan kijken hoe close die bij de grote spelers ligt. Voor die paar centen krijg ik wel een goeie service en persoonlijker advies.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eindelijk een beslissing

                              Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                              1. is dit een goede keuze (A700 zit er zeker niet in, de 7d7 lijkt een nieuwe challenge)
                              2. wat is een goede prijs voor een toestel in goede staat
                              Een A200 vind ik beter dan een 5D.
                              Een 7D is natuurlijk een stapje hoger dan de 5D, misschien kan je hem eerst eens uittesten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                              - Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD
                              Kan je me laten weten hoe de lens bevalt? Ik twijfel heel hard tussen deze en de 16-80 van Sony.
                              about.me/stijnv

                              Comment

                              Working...
                              X