Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

St. Anna kerk - Gent - nachtopname

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • St. Anna kerk - Gent - nachtopname



    Wat denken jullie? Stoort de vervorming hier? Ik kon niet verder naar achteren aangezien er dan takken van bomen in beeld kwamen.

  • #2
    Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

    vind het niet storen, mss nog een halve centimeter wegcroppen aan de linkerkant, maar anders vind ik deze foto zeker geslaagd . mooie kleuren en zeer goede scherpte en weinig ruis (aangezien het een nachtopname is).

    welke instellingen heb je gebruikt voor deze foto ?
    en werd deze met flits gemaakt ?

    Comment


    • #3
      Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

      Samoerai, de exif zit nog in de foto, maar hier wat meer uitleg.

      4 seconden sluiter
      F9
      ISO 100

      Statief + spiegel opklappen + ruisreductie bij lange sluitertijden.
      Niet geflitst, de kerk is hevig verlicht.

      Mischien dat ik de lichten (lichttegels) onderaan er nog uit fotoshop?

      Comment


      • #4
        Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

        Hierbij snelle correctie.
        Indien gewenst zal ik het verwijderen.



        opmerking: gezien laag camerastandpunt bij opname treden er nu vervormingen op in het gedeelte dat boven de optische as ligt.
        Dergelijke opnamen kunnen enkel perfect gemaakt worden met een technische camera waarbij de regel van Scheimpflug wordt toegepast.

        Henri
        Last edited by kodachrome; 7 april 2008, 00:18.
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

          de bovenste foto komt dan toch beter over en ja, misschien moet je die tegels nog wegcroppen.

          Comment


          • #6
            Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht

            opmerking: gezien laag camerastandpunt bij opname treden er nu vervormingen op in het gedeelte dat boven de optische as ligt.
            Dergelijke opnamen kunnen enkel perfect gemaakt worden met een technische camera waarbij de regel van Scheimpflug wordt toegepast.

            Henri
            Om die vervormingen te vermijden moet je zowel met een technische camera als met een ander toestel gewoon verder van het onderwerp gaan staan..
            Het enige verschil is dat je hier kwaliteitsverlies hebt door de correctie achteraf toe te passen - wat bij TC of een tilt/shift lens niet het geval zou zijn.

            Comment


            • #7
              Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

              Ik vind de bewerking niet zo geslaagd kodachrome, het is natuurlijk ook niet makkelijk om zo'n beeld recht te trekken. Op deze link kan je een foto terugvinden van de kerk tijdens daglicht. Daar zie je dat het niet mogelijk is om verder te gaan staan van het onderwerp. Al bij al denk ik toch dat de vervorming niet stoort en zelfs bij kan dragen tot het indrukwekkender maken van de kerk.

              Comment


              • #8
                Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
                Ik vind de bewerking niet zo geslaagd kodachrome, het is natuurlijk ook niet makkelijk om zo'n beeld recht te trekken. Op deze link kan je een foto terugvinden van de kerk tijdens daglicht. Daar zie je dat het niet mogelijk is om verder te gaan staan van het onderwerp. Al bij al denk ik toch dat de vervorming niet stoort en zelfs bij kan dragen tot het indrukwekkender maken van de kerk.
                Ik zou het ook niet rechtzetten, want de correctie die je moet doen is hier veel te groot.
                Wel zou ik de kerk rondom iets meer ruimte geven - aangezien het zwart is kan dat hier gemakkelijk. En misschien zou je dan eventueel een beetje kunnen corrigeren - maar kan je best zien door ze naast elkaar te leggen.

                Die lichttegels storen mij trouwens helemaal niet - integendeel: ik had ze er liever helemaal zien op staan. Daardoor krijgt de kerk ook een plaats ipv te gaan zweven.

                Comment


                • #9
                  Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                  Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                  Om die vervormingen te vermijden moet je zowel met een technische camera als met een ander toestel gewoon verder van het onderwerp gaan staan..
                  Het enige verschil is dat je hier kwaliteitsverlies hebt door de correctie achteraf toe te passen - wat bij TC of een tilt/shift lens niet het geval zou zijn.
                  Dank jewel. Dat wou ik hier dus aantonen.
                  Ik heb bewerking enkel gedaan omdat sommige BD-ers er mss wat willen van opsteken. Ik dacht toch dat dit één van de redenen was waarom men op BD komt. Ik stel vast dat mijn bewerking echter niet zo opgenomen wordt en dus zal ik ze vannacht verwijderen.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                    Erg moeilijk om dat ding er 'fatsoenlijk' op te krijgen. Omgeving leent zich daar niet echt toe. Dat jij er toch in geslaagd bent, vind ik al een prestatie op zich! En dan nog 's nachts. Zit wel een blauwzweem in de foto dacht ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                      Voor geïnteresserden:
                      hierbij nog twee extra bewerkingen om aan te tonen dat er heel wat mogelijkheden schuilen in correctie van het perspectief


                      dit is een aanpassing tot venster boven rond wordt




                      En hier wordt de verticale perspectief nog eens extra behandeld (let vooral op de dieptevervorming aan het venster)




                      Een discussie omtrent de architecturale weergave kan ons zeer ver leiden en heeft beslist voor en tegenstanders.

                      Alle bewerkingen zal ik om middernacht verwijderen.

                      Henri
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                        Dank jewel. Dat wou ik hier dus aantonen.
                        Ik heb bewerking enkel gedaan omdat sommige BD-ers er mss wat willen van opsteken. Ik dacht toch dat dit één van de redenen was waarom men op BD komt. Ik stel vast dat mijn bewerking echter niet zo opgenomen wordt en dus zal ik ze vannacht verwijderen.

                        Henri


                        Vanwaar die reactie? Je hebt aangetoont dat zo'n beeld achteraf corrigeren een onmogelijke taak is zonder een technische camera etc... Ik had nog nooit van een technische camera gehoord, dus ik heb er in ieder geval wat van opgestoken. Maar het gecorrigeerde beeld accentueert de vervormingen dus vind ik het niet geslaagd. Ik mag toch ook mijn mening geven niet?
                        Je mag het in ieder geval laten staan hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                          dit is een aanpassing tot venster boven rond wordt.
                          Deze vind ik al veel beter. Bijna beter dan het origineel, alleen jammer dat er onscherpte optreedt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                          Alle bewerkingen zal ik om middernacht verwijderen.
                          Van mij mogen ze allemaal blijven staan hoor.

                          Comment


                          • #14
                            Re: St. Anna kerk - Gent - nachtopname

                            Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht


                            Vanwaar die reactie? Je hebt aangetoont dat zo'n beeld achteraf corrigeren een onmogelijke taak is zonder een technische camera etc... Ik had nog nooit van een technische camera gehoord, dus ik heb er in ieder geval wat van opgestoken. Maar het gecorrigeerde beeld accentueert de vervormingen dus vind ik het niet geslaagd. Ik mag toch ook mijn mening geven niet?
                            Je mag het in ieder geval laten staan hoor.
                            Je mening is absoluut welkom. Ik wou hier enkel profiteren om aan de hand van van een uitzonderlijk moeilijke en geslaagde opname aan te tonen dat wij, als kijker, dikwijls een consessie moeten maken i.v.m. het technisch zuivere en het soms wat afwijkende resultaat.Voor mij zijn beide aspecten verdedigbaar, maar is het vooral de impressie en/of doelstelling die het zal halen.
                            Het herinnert mij de steeds weerkerende opmerking dat de horizon niet vlak staat, dat de zee leegloopt, dat er stukken afgekapt zijn, enz...
                            Meestal nietszeggende opmerkingen van lieden die er geen pap van hebben gegeten en geen beter gefundeerde bemerkingen aankunnen.

                            Henri
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment

                            Working...
                            X